Beyma delefilter

ICE_84

Medlem
7 Okt 2007
632
0
0
Hei

Jeg har blitt inspirert av BEF og andre hær på forumet til å prøve meg på diy-høyttalere. :)
Dette er da mitt første forsøk på inne høyttalere og delefilter.
Å det er selve delefilteret som jeg har spørsmål om?
Jeg har byggd Beyma FR106TH høyttalere og kjøpt elementer til dette, men selve delefilteret tenkt jeg å bygg selv.
Har da tatt utgangspunkt i delefilteret som Beyma har laget til denne høyttaleren. (Beyma FP106T)
Som dere ser på tegningen av delefilteret så er dette designet til HI-pas in og LO-pas in, dette blir et problem for meg da jeg bare har en kanal pr høyttaler til rådighet.
Man kan vel ikke koble HIin+ sammen med LOin+ og det samme på - uten videre?
Her må man vel inn med noen ekstra motstander mellom HIin og LOin?
Noen som kan hjelpe meg med dette i disse ferie tider?

(Vet det er mulig å kjøpe ferdig, men morro å lage selv... om det er mulig.)

Andsor

Medlem
11 Jan 2010
3.442
0
0
Du kan koble sammen +INN og -INN uten at dette skaper problemer. Ferdighøyttalere som benytter jumpere mellom high og low inn til filteret gjør i praksis akkurat det samme.

ICE_84

Medlem
7 Okt 2007
632
0
0
Jeg prøvde det, men da tok utgangstrinnet på en eldre forsterker kvelden... :-?
Jeg lagde riktignok sammenkoblingen i printet, det er kanskje der problemet ligger. Jeg burde heller lagd det i 2 "moduler" som tegningen tilsier.

Legger ved et bilde av min konstruksjon.
Delefilter.png
Ganske enkelt å endre det til to "moduler"

audiosan

Medlem
29 Feb 2008
4.231
0
36
hi og lo + sammen. hi og lo - sammen byr aldri på problemer. men derimot 10.000uF og 22.000uF polbestemte elektrolytt kondensatorer er et problem:)
håper virkelig det er 10uF og 22uF polyprop kondensatorer eller lignende du har brukt.

ICE_84

Medlem
7 Okt 2007
632
0
0
audiosan skrev:
hi og lo + sammen. hi og lo - sammen byr aldri på problemer. men derimot 10.000uF og 22.000uF polbestemte elektrolytt kondensatorer er et problem:)
håper virkelig det er 10uF og 22uF polyprop kondensatorer eller lignende du har brukt.

:oops: Her har innkjøper på jobben kjøpt feil verdi ja, og i tillegg kontrolert for dårlig selv... :twisted:
Missforståelse mellom milli og micro...
Angående retningsbestemt, så tengte jeg det gikk greit da jeg plasserte de slik...

Da får jeg handle nye kontensatorer etter ferien da... ikke retningsbestemte å et par hakk mindre verdi... 8)

Men ser koblingen ellers grei ut eller bør jeg endre på mere?

Takker for hjelpen...:) :oops: