Beyma 18SW1600Nd subber

volfro

Medlem
27 Nov 2007
235
0
0
Det var det jeg rakk nå, fruen skulle på foreldremøte og jeg hadde ikke sjekka passformen, 10 min. var litt lite tid. Korthuset klappa ihop, bare å stable det ihop i en snøkave.
Ikke alt som blir bedre andre gangen nei, noe skeivt men,men får no so være. Jeg liker ikke trearbeid nei men gi meg noe rustfritt stål så kan jeg kose meg...
Blir nok trestokken neste gang ja Hundsbet, hvordan er prisene for noe slikt?
Men satser på den holder ihop, har jo pressa den andre en del og er overraska over slaglengden og hva disse elementene tåler. Forstår at det må ha vært luftigt hos Bef.
Må nok til med pakninger i dørkarmene da det er mye leven i dørene allerede, blir vel ikke bedre med en 18" til + 4 stk. 12" + kappa 90.
Og så må jeg til med en ny 16a kurs også, blir dyr denne oppussinga til fruen ja.:mrgreen:
IMG_0135.JPG
Har tenkt på å male den røde steinen grå men tror jeg prøver som den er først, eller hva tror dere? Veggen har samme
gråfarge som fugene. Gulvet blir klassisk eikeparkett som er det nærmeste man kommer gulvene i huset, 25 mm tykk med 7mm
eik, slike gulv er ikke i salg lenger.

Sist redigert:

volfro

Medlem
27 Nov 2007
235
0
0
Da har nr. 2 spillt en stund, og naden har for første gang fått opp litt temperatur.
kjører de i paralell kobling og problemet med åpen løsning merkes, mye lyd i hele etasjen(e)
Går ganske så dypt men gir ikke noe midbass som venta, men får se når allt er oppe å går.
Har ikke fått forsterkerne ennå men nad en klarte å trykke ut 123db på forholdsvis lave toner.
IMG_0359.JPG

volfro

Medlem
27 Nov 2007
235
0
0
Ett strøk til med maling så er de klar, ikke super finish men det får holde i denne omgang.
Har også fått fresa radiuser i port og alle ytterkanter.
IMG_0378.JPG

Fikk endelig bruk for pakningen som ikke ble brukt til garasjeporter i 2004.
Greit at det er noenlunde tett med tanke på både lyd og varme
Da skal de monteres i morgen for siste gang, er rimelig spent på hvor bassen havner i rommet, en ting
er sikkert de blir ikke flytta.
IMG_0376.JPG

Rammen rundt har jeg ikke materialer til, gjør ett forsøk uten lister først og flush front så får man liste
senere visst det ser trist ut.

Sist redigert:

volfro

Medlem
27 Nov 2007
235
0
0
Da er endelig det meste ferdig så legger inn noen bilder av slutt resultatet.
Moderator får slette eller flytte da det blir en del off topic i forhold til tråden, men det er ihvertfall samme elementer som BEF brukte.
Jeg hadde laga fester for å skru subber i vegg men siden det ville gi ennå mer vibrasjoner til lytte rom droppa jeg det, og forsterka veggen
isteden med en 2x6". Da får jeg kila fast subber mot gummi pakning mot vegg, det fungerer bra.
IMG_0578.JPG

Fikk også lagt en ny kurs fra vaskemaskin kursen som går igjennom en nabo vegg så de to stk. EP 2500 får nok strøm.
De har forøvrig ikke noe problem med å drive disse 18" elementene, men greit med for mye enn for lite kraft.
Ang. støy fra vifter så hører jeg de faktisk igjennom veggen så vidt, så er glad jeg plasserte de i naborommet.
Signal støy er heller ikke ille når jeg kjører sub utgang på full pupp og så justerer gain på forsterkere.
Har kobla både forsterkere og lys på en nexa trådløs fjernkontroll så slipper jeg å springe så mye.
Laga en liten hylle til forsterkerne i full fart så vi får brukt lagerplassen best mulig, ikke så vakker men er en bit som vi skar ut av
kjøkkenbenken for mange år siden.
IMG_0580.JPG

Laga en ramme kledd med dobbelt kvitt stoff. Tar gjerne imot tips om lys tett stoff med god luft gjennom strømming, nå må jeg ta av stoffet ved
heftig lytting da det lager støy/blafring. Er for så vidt raskt gjort da det sitter på borrelås, til normal lytting funker det greit.
IMG_0635.JPG

Ikke enkelt rom å få lyd i med lang gang nede og åpen trapp til andre etasje. Var litt skeptisk til å fjerne vegg til vegg teppet men kan ikke si
det vart noen krise, låter engentlig ikke så værst men har bare kjørt en rask kalibrering og justert litt manuellt i full fart. De ble ihvertfall mer i bunnen
enn det har vært tidligere og det var jo årsaken til denne endringen.
Har også fått inn noen lukka ikea skap/skuffer så jeg får skjult cd/dvd/nas/switch osv.
IMG_0600.JPG

Lytte pos. måtte som venta ca.400mm lenger akterover og det gir litt utfordringer med bak høgtalere, men snur de rett på tvers så funker det brukbart.
Hadde lyst på nye stoler men ble ikke peng til det i denne omgang, får sette det på ønskelisten. (noen tips til hva jeg bør velge?)
Nye grå matchende lystette rullgardiner ble montert, lerret og prosjektor ble ikke montert opp igjen da det er gammelt utstyr.
Bassen ligg nå ikke mer rundt vegger som den gjorde tidligere så det ble absolutt en forbedring på flere punkt, nå ligg den mye godt i lytte pos. og litt til venstre for lytte pos. Får rigge opp måleutstyret og koble til fbq en gang jeg får tid blir hektisk på jobb i lengre tid framover.
IMG_0598.JPG

Fruen skaffa stoff og laga nye gardiner i grått stoff, nytt trekk foran 4x12" bandpass subbene under skifer plata, og en puff av 2 stk. halvslunkne sakko sekker. Antrekket i bakgrunnen var det første hun sydde i tenårene, jeg tenker å stappe litt dempe materiale opp under skjørtet:mrgreen:
Denne subben bygget jeg i 1999 av 4 stk. Boss aw129 (trur eg) element, var billige og fikk gode kritikker. Kassa er godt avstiva og veg 96 kg og følger med ned til 28hz og klarer en ca. 117 db uten store problem. (klarte å presse ut 127 db med Beymaene tilkobla også, men da er jeg stygg med de)
IMG_0630.JPG

Og her fra motsatt retning. Det er ca. like mye rom under gulv som det er over gulv under skifer platen, så rommet er større enn det ser ut til.
Man ser også Beyma subbene mellom dørene i bakgrunnen.
IMG_0615.JPG

Fruen solgte det pene glassbordet mitt for 200 kr, så har hun kappa ned fot lengden på det gamle bordet jeg satte ihop min 454 LS7 i 1990.
Fullt i olje flekker og diverse rask, men dette skal være inn nå sier hun. Er jo stødig og har skuff til fjernkontroller, db måler osv. så greit nok.
Også fått lagt inn en kurs fra naborommet her til varmovnen men det blinker fremdeles noe i lysene da nad 218 til bandpass kassen og Onkyo 1010 er på samme 10A kurs, men det har jo blitt bedre.
Mer ikea i bakgrunnen, billig og greit.
Brukte også biltema sine kabelskjulere, gjæra de ihop som lister og synest resultatet ble både billig og greit.
IMG_0616.JPG

Og litt div, bilder.
IMG_0605.JPG

IMG_0613.JPG

Fruen har vært i fjøra og plukka drivved og laga klehenger/rammene på bildene i bakgrunnen.
IMG_0628.JPG

Ang. elektronikk så er det av den forholdsvis billige sorten, kjøpt billig på finn.no gjennom noen år.
Passer på å ligge 10 år bak utviklingen da blir det overkommeligt.
Arcam irdac, nad 218, pioneer BDP 140 og BDP 51 FD/FBQ 2496, Onkyo 1010, 2xEP2500, og en shuttle stillegående XH81 pc for streaming fra en ready nas, Tussa fiberlinje og get HD dekoder, Sony 65"XD8505 TV, kappa 90, Dynavoice F6, Kef Q95C.
IMG_0625.JPG

Dagens hobby (ser jo to ting her ihvertfall:mrgreen:)
IMG_0623.JPG

Og gammel hobby som jeg håper på å ta opp igjen når det blir litt tid til overs.
IMG_0595.JPG

Sorry BEF. Og lykke til med ny kino.

Sist redigert: