Beste allround UHD-spiller

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Ja nå har jeg oppgradert TV’n , og da tvinger det seg jo etterhvert frem en oppgradering på Blu-ray spiller også :)

Så hva kjøper man da tro ...? Jeg kjøpte en LG 65 Oled B7 TV , og har også bestilt meg en 4K AppelTV , så appene har jeg vel i boks etterhvert :)

Så Dolby vision støtte er vel greit å sikre seg med denne TV’n føler jeg , og da er vel litt begrenset utvalg eller ...? Og det er jo fint hvis den kan takle å spille av alle de forskjellige filene jeg har liggende på Nas også.
En LG spiller til 3k støtter jo Dolby Vision , er ganske billig , men hva med resten...?
Oppo virker å ha en del buggs , og er ganske dyr , men er vel likevel et alternativ man bør vurdere kanskje ...?

Synspunkter og tips mottas med takk :)

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.837
15
38
Oppo 203 helt klart.Lg sin spiller har bare problemer og DV updaten ble trukket tilbake usikker på om den er igjen tilgjengelig for nedlasting.
Dolby vision på Uhd har problemer med grå letterbars nå og da på Dv filmer ser ut som en Edge led selv på en Oled tv.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Oppo 203 helt klart.Lg sin spiller har bare problemer og DV updaten ble trukket tilbake usikker på om den er igjen tilgjengelig for nedlasting.
Dolby vision på Uhd har problemer med grå letterbars nå og da på Dv filmer ser ut som en Edge led selv på en Oled tv.
Hmm , såpass dårlig denne LG’n altså....

Litt dumt det da siden den er under halve prisen av Oppo.

Er det noen andre alternativer som støtter Dolby Vision da ?

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Jeg trenger ikke noe, har ikke hverken 4K-tv eller receiver med Dolby Atmos, men tenkte det kunne være greit å se litt fremover hvis jeg først har lyst til å handle litt. Nettet er såpass dårlig her, så er usikker på hvor mye jeg får ut av appene.
Da hadde jeg ventet minst et år eller to til og fått tak på en spiller med hdmi 2.1.
tipper dette blir annonsert på modellene som lanseres i januar på CES

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Siden det er så ekstremt få filmer tilgjengelig med DV ville jeg kjøpt en rimeligere spiller i første omgang for så å oppgradere hvis DV blir vanlig.

Du får bra og rimelige spillere til under 3000 og den kan du ha glede av i mange år før DV blir ett " must ".

Litt annerledes med en TV man ikke bytter like ofte, da kan det lønne seg å kjøpe full pakke med en gang.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Vel , etter noen runder frem og tilbake med meg selv , så fant jeg ut at jeg gir bang i Dolby Vision støtten nå i denne omgang , og da falt valget på en Sony UBP-X800.
Synes å betale godt over det dobble for en Oppo ble litt i drøyeste laget , særlig siden den også har fått ganske variable tilbakemeldinger samt har noen åpnebare mangler ift. tilgang på div. apper.
Så får vi ta en ny vurdering om et par-tre år å se hva som skjer på denne fronten da :)

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Jeg har Sony UBP-X800 selv og den er veldig bra, du blir sikkert fornøyd.

Det eneste negative er mangelen på display og appene som er håpløse.

Neste generasjon med spillere gir deg DV " på kjøpet " og da er det bare å bruke denne som sekundær spiller eller selge den.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Jeg har Sony UBP-X800 selv og den er veldig bra, du blir sikkert fornøyd.

Det eneste negative er mangelen på display og appene som er håpløse.

Neste generasjon med spillere gir deg DV " på kjøpet " og da er det bare å bruke denne som sekundær spiller eller selge den.
Det høres bra ut :)
Ja , det er jo litt sånn uvant om ikke annet at den kommer uten display.
Appene vektlegger jeg ikke så veldig - venter på en APTV 4K også , og regner med det er gode apper der som vil bli mest brukt.
Ellers så er ikke Netflix appen på TV'n så aller verst heller , så vi får se hva man liker best etterhvert.

Viktigste er at den leverer det den skal som UHD disk-spiller egentlig , og det virker det jo som den gjør ja.

Ja , det kan ha skjedd mye på denne fronten om 2-3 år , så vi får se nærmere på utvalget da :)

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Vel , etter noen runder frem og tilbake med meg selv , så fant jeg ut at jeg gir bang i Dolby Vision støtten nå i denne omgang , og da falt valget på en Sony UBP-X800.
Synes å betale godt over det dobble for en Oppo ble litt i drøyeste laget , særlig siden den også har fått ganske variable tilbakemeldinger samt har noen åpnebare mangler ift. tilgang på div. apper.
Så får vi ta en ny vurdering om et par-tre år å se hva som skjer på denne fronten da :)
Godt valg. Endte selv på X800 etter å ha prøvd de fleste spillerne på markedet.
Jeg var med i hele Oppo-helvete med barnesykdommer og diverse. Frister ikke til gjentakelse.
Samt det å få Netflix og YouTube i HDR er viktig for meg med god lyd, så ble det til slutt X800 som klarte alle mine krav.
UHD
SACD + DVD-Audio
Netflix og YouTube i 4k HDR

Med Oppo må en regne med å innstallere ny firmware en gang i måneden, kanskje annenhver. Den må hele tiden patches for å følge med de nye filmene som kommer.
(Eller måtte i hvertfall det i min tid. Stadig vekk kom det en ny film Oppo slet med. Så måtte spilleren patches, og noen måneder senere var det på an igjen.)
Noen ser på det med hyppige firms som en god service. Jeg ser på det som en spiller som hele tiden må "fikses".
I tillegg må vel Oppo nullstilles for hver oppdatering. Noe som begynner å bli irriterende i lengden.

Kjør på med X800. Kjempespiller som klarer det meste. Med DV og display hadde den vært perfekt.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Godt valg. Endte selv på X800 etter å ha prøvd de fleste spillerne på markedet.
Jeg var med i hele Oppo-helvete med barnesykdommer og diverse. Frister ikke til gjentakelse.
Samt det å få Netflix og YouTube i HDR er viktig for meg med god lyd, så ble det til slutt X800 som klarte alle mine krav.
UHD
SACD + DVD-Audio
Netflix og YouTube i 4k HDR

Med Oppo må en regne med å innstallere ny firmware en gang i måneden, kanskje annenhver. Den må hele tiden patches for å følge med de nye filmene som kommer.
(Eller måtte i hvertfall det i min tid. Stadig vekk kom det en ny film Oppo slet med. Så måtte spilleren patches, og noen måneder senere var det på an igjen.)
Noen ser på det med hyppige firms som en god service. Jeg ser på det som en spiller som hele tiden må "fikses".
I tillegg må vel Oppo nullstilles for hver oppdatering. Noe som begynner å bli irriterende i lengden.

Kjør på med X800. Kjempespiller som klarer det meste. Med DV og display hadde den vært perfekt.
Bra å høre at du er fornøyd med den :)
Ja det var vel SACD støtten som gjorde vippet denne i handlekurven kontra de andre "billig" alternativene. I tillegg har den jo fått god omtale rundt om også , så den er nok sikkert ikke dum denne.

At Oppo har hatt såpass mye buggs er jo litt betenkelig mtp. prisen ja , men dem har vel fått fikset det meste nå etterhvert eller - kan jo ikke holde på sånn i evigheter...

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.080
83
48
52
Jessheim
Men bildekvalitetsmessig (skarphet) blir den kraftig slått av både Panasonic og Sony, og det i seg selv er tegn på at Oppo har gjort en del feil. Den er jo direkte dårlig på chroma upsampling, og den er totalt ubrukelig ved HDR til SDR konvertering. Mangelen på apper er også en vits, spesielt med tanke på at de andre spillerne med apper er både like raske, og raskere enn Oppo-ene (argumentet deres for å droppe apper).

Oppo har en del veldig bra løsninger, som mediaspilleren, samt meny som kan kjøres med samme oppdateringshastighet som kildematerialet. Men det hjelper jo lite når den ikke leverer like bra bilde som spillere til langt lavere pris. Jeg håper Oppo får til chroma upsamling i neste generasjon spillere, for dette har jo vært noe Oppo har tidligere var svært gode på.

Når det gjelder software, så vil jeg vel heller påstå at de har latt brukerne være både alpha og beta-testere, og det er det vel ingen andre som har gjort i denne prisklassen tidligere? Her har det vært mye frustrasjon på forumer verden over

EDIT: Jeg tipper at neste Oppo blir en "killer av en spiller", for vi vet at de kan, og nå de jo også bevise det.

Sist redigert:

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Jeg opplever det slik som Gorm beskriver.
Fikk den første Oppo 203 som var levert i Norge. Er vel ca 1 år siden i disse dager.
Følte meg som en alpha og betatester hele eietiden. Gav vel opp rundt påsketider hvis jeg husker rett.

Mange i Oppo-menigheten, fnyser av Apper og mener det ikke er nødvendig på en spiller da de fleste har tilgang på slike apper fra andre steder.
Vel, min X800 leverer som nevnt både Netflix og YouTube med 4k og HDR, samt alle lydformater de tilbyr.
Mange tv-er er begrenset med at appen ikke leverer i 4K og HDR i sine interne apper.
Og vi vet jo alle hvilket mareritt det kan være å få ARC eller lyd fra intern tv levert til anlegg.
Så at Oppo skippet apper og bruke "unskylding" om at den skal være ren, rask eller hva nå det er, henger ikke på greip når en sammenligner med andre.

Oppo er god på byggekvalitet, fjernkontroll, den har DV og display. Fungerer også meget bra som en CD/SACD/DVD-A-spiller.
Men som beste allround spiller vil jeg si mangel på apper feller den, samt at den stadig vekk trenger oppdatert firmwares for å henge med nye utgivelser.