Beste allround UHD-spiller

stix

Medlem
24 Sep 2003
641
0
16
Hei.
Jeg vurderer å rydde litt i racket og kvitte med med cd-spiller, dvd-spiller (som også tar DVD-Audio) og en blu-ray spiller for å skaffe meg en UHD-spiller. Hvilken er det som er den beste allrounspilleren for tiden som også spiller DVD-audio?

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Sammeproblemstilling som jeg hadde, og jeg endte på Sony sin UBP-X800.

Jeg har eid følgende spillere:
Samsung K8500 - Helt ok, men manglet DVD-Audio og SACD som jeg av og til bruker.
Panasonic UB900 - Samme som Samsung, men appene til Panasonic føles trege og gamle.
Oppo 203 - Ingen apper, men har Dolby vision for dem som ønsker det. (Meget dyr spiller)

Xbox One S - spiller ikke DVD-Audio (tror jeg), spiller ikke SACD.
Litt knotete å bruke en konsoll til avspilling av filmer. Bråker kanskje litt mer enn dedikerte spillere.

Sony UBP-X800, flott interface, spiller UHD-disker, spiller DVD-Audio og SACD.
Gode apper. Både YouTube og Netflix som jeg bruker mye er raske, og begge viser 4k HDR.
Spilleren er heller ikke dyr.

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.576
0
36
Har også Sony sin UBP-X800, mangler Dolby Vision men ellers støtter den det meste som trengs.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Hei.
Jeg vurderer å rydde litt i racket og kvitte med med cd-spiller, dvd-spiller (som også tar DVD-Audio) og en blu-ray spiller for å skaffe meg en UHD-spiller. Hvilken er det som er den beste allrounspilleren for tiden som også spiller DVD-audio?
Valget av spiller avhenger vel også litt hva slags utstyr spilleren skal brukes med og måten man ønsker å koble dette opp også.

Panasonic UB900 og Oppo 203 støtter analoge lydutganger, og er surround forsterkeren en litt eldre modell uten støtte for 4K HDMI 2.0 så må man gjerne bruke en av HDMI utgangene til surround forsterker og den andre til tv/projektor.

Skal du bytte ut en god CD spiller og fore analogt rett til en stereo forsterker, har f.eks Oppo en 205 modell som har bedre DA converter og balangserte utganger, men den koster der etter også....

Sony UBP-X800 er prisgunstig og har vel det meste utenom støtte for Dolby Vision og analoge utganger.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Panasonic UB900 og Oppo 203 støtter analoge lydutganger, og er surround forsterkeren en litt eldre modell uten støtte for 4K HDMI 2.0 så må man gjerne bruke en av HDMI utgangene til surround forsterker og den andre til tv/projektor.
Dette klarer X800 også.
Men ja, hvis trådstarter trenger analoge utganger så finnes det ikke på X800.

stix

Medlem
24 Sep 2003
641
0
16
Det jeg tenkte å bytte ut er cd-spilleren Rotel RCC 945 (ingen high-end spiller akkurat, men plass til seks cd'r), dvd-spilleren Rotel RDV-1060 (som også spiller DVD-Audio skiver) og blu-ray spilleren Pioneer bdp-lx71. Dette skal kobles til Rotel RSX 1550, evt også til dac'en Rotel RDD 1580.

stix

Medlem
24 Sep 2003
641
0
16
Nå har jeg ikke pugget alt det siste stæsjet som har kommet på spillerne, men hvis jeg først skal bytte spiller bør jeg vel kjøpe en som har alt? Vet ikke om jeg får bruk for Dolby vision, men kan jo være kjekt å ha :)

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Jeg er veldig fornøyd med Sony X800 og regner med å bruke denne til det kommer fler Dolby vision filmer på markedet.
Den er svært stillegående og appene fungerer fint, hvis du ikke har tilgang på apper ett annet sted.

Oppo spilleren er veldig dyr hvis det eneste man trenger er DV.

stix

Medlem
24 Sep 2003
641
0
16
Jeg trenger ikke noe, har ikke hverken 4K-tv eller receiver med Dolby Atmos, men tenkte det kunne være greit å se litt fremover hvis jeg først har lyst til å handle litt. Nettet er såpass dårlig her, så er usikker på hvor mye jeg får ut av appene.

ivaren

Medlem
22 Nov 2017
3
0
0
Hmmm. Ifølge tekniske data på HI-Fi Klubben sin nettside så kan ikke Sony UBP-X800 spille DVD-Audio. Kan noen bekrefte hva som er riktig?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.148
13
38
Hmmm. Ifølge tekniske data på HI-Fi Klubben sin nettside så kan ikke Sony UBP-X800 spille DVD-Audio. Kan noen bekrefte hva som er riktig?
Det stemmer nok...så da er det OPPO og Panasonic UB 900 som spiller begge deler, og LG sin spiller som spiller DVD Audio, men ikke SACD....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Det stemmer nok...så da er det OPPO og Panasonic UB 900 som spiller begge deler, og LG sin spiller som spiller DVD Audio, men ikke SACD....
For noe tøv!
Ikke bekreft/spre feilinformasjon.
Har selv X800, og det er en flott all-roundspiller. Spiller selv mine DVD-Audioplater på den

Fra Sony sine sider selv:
https://www.sony.co.uk/electronics/blu-ray-disc-players/ubp-x800/specifications
[FONT=&quot][h=6]Playback Capability[/h][/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot]DISC[/FONT]BD-ROM, CD (CD-DA), CD-R / -RW, DVD+R, DVD+R Double Layer, DVD+RW, DVD-Audio, DVD-R, DVD-R Dual Layer, DVD-RW, DVD-Video, SA-CD (SA-CD / CD) Playback, Stereoscopic 3D (profile 5), Ultra HD Blu-ray[/FONT]

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Det vil jeg gi deg helt rett i.
Så på den nå. Og en klassisk dårlig oversettelse DVD-Audio -> DVD-lyd

[FONT=&quot][h=6]Avspillingsfunksjon[/h][/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot]PLATE[/FONT]BD-ROM, CD (CD-DA), CD-R/-RW, Dobbeltlags-DVD+R, Dobbeltlags-DVD-R, DVD+R, DVD+RW, DVD-lyd, DVD-R, DVD-RW, DVD-Video, SA-CD (SA-CD/CD) Avspilling, Stereoskopisk 3D (Profile 5), Ultra HD Blu-ray™[/FONT]

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Lost in Translation...

Ellers siden Sony spilleren ikke har DAC og analoge utganger noe Panasonic UB900 og Oppo 203 og 205 spillerne har, så har vel classic46 delvis rett også...

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.148
13
38
Jeg har en gammel Pioneer DVD spiller som er sonefri og som spiller SACD og DVD Audio. Et par år siden jeg brukte den, men funket fint gjennom HDMI på alle formater ...

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
DVD-Audio trenger HDMI versjon 1.1 og nyere, SACD trenger HDMI versjon 1.2 eller nyere for å sende signalet videre digitalt fra kilde spilleren.

TS hadde vel en Rotel RSX 1550 med HDMI 1.3a kobblinger, så der burde Sony spilleren fungere på de to formatene ja.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.148
13
38
DVD-Audio trenger HDMI versjon 1.1 og nyere, SACD trenger HDMI versjon 1.2 eller nyere for å sende signalet videre digitalt fra kilde spilleren.

TS hadde vel en Rotel RSX 1550 med HDMI 1.3a kobblinger, så der burde Sony spilleren fungere på de to formatene ja.
Kom til å tenke på at jeg brukte 6 korte Monster kabler på mine første surround receivere...men da jeg fikk Yamaha 2020 for noen år siden droppet jeg analog og brukte HDMI.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

stix

Medlem
24 Sep 2003
641
0
16
Jeg har lagt hele saken litt på is da det ikke akkurat var forrykende tilbud på spillere under messa i oktober.