ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Kan bruke denne, kommer en verson nå med 4K. Se på deres hjemmeside.
Da holder du apparatet forran med en duppedings koblet inn i TV eller projektor.
De hvite linjene som apparatet holdes forran blinker.
Dette skal være på Benq W2700, så det lover ikke så bra vil jeg si. Hvis det er brukt både gaming mode og fast mode her så er dette ikke bra.
Vis vedlegget 240815
Hei igjen Didrik, den inputlag måleren der så jo interessant ut.

Kan virke som det er lurt å ha en slik, når man er så snill å skrive tester for projektorer og så settes til veggs av gamere :unsure:🤣

Er litt i tvil hvor nøyaktig slike målere vil fungere på forskjellige projektor og skjerm teknologier, og man kan jo lure litt på hvordan projektor produsenten gjennomfører sine målinger når man sjekker andre spesifikasjoner som de oppgir...

Stusser litt på at det ser ut som det er litt convergens problemer deler av det projiserte bildet, er det sikkert at det er fra en 1 chip DLP....?

Tolker "barcode" mønsteret inne i boksen i bildet over som et registrert lysstyrke vs tidsakse forsinkelse fra projektor teknologi signaturen, men... og hvor sikker kan man være på at man oppfatter slike ms. måleverdier på de forskjellige arbeidsprinsippene likt i praksis? måles første e-shift bilde i en av DLP primærfargene f.eks... Vil også tro regnbue problematikken i slike DLP projektorer vil bli et problem for enkelte...

Hvor mye inputlag er egentlig akseptabelt for en gamer, De som ønsker seg nærmest null må vel over til CRT igjen....

Det største problemet med slik lag er at projektorens forsinkelse kommer i tillegg til andre forsinkelser i spill/hardware/wetware kjeden, og kanskje det å forandre oppløsing i spil konsollen/PCen vil påvirke dette litt også, ikke lett dette, er glad jeg kun ser film og ikke er gamer....😉

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Utvikling klart fra eldre modeller. Utifra det jeg kan se så er det ikke mye regnbue effekt synlig. Men tar man opp et ruteraster som er hvit på svart bakgrunn ser man det klart. Ble litt surrete i hodet da.
Men klarte ikke å se noe i film.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Enig med deg her ballis, ikke av erfaring men det jeg hører av de som spiller. Jo lavere jo bedre.

PaulHarald

Medlem
19 Sep 2005
396
0
16
Hvordan er det med støy? Jeg har fortsatt en trofast W5000 som er oppgitt til 28/25 db og noe som bråker mer enn det kan jeg ikke ha. W5700 er oppgitt med 32/26 og Epson TW9400 har 24/20. Alle i normal/øko modus.

Er alle disse decibel sammenliknbare? Er Epson sååå mye stillere enn denne nye W5700?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Slike dB støy målinger er som du er inne på ikke så enkle å sammenligne mellom de forskjellige produsentenes tekniske spesifikasjonene.
Det finnes sikkert mange grunner til det....

De to viktigste årsakene til dette kan vel illustreres med disse to bildene.

Lydtrykket for støyen vil variere med avstand, reflekterende flater og sitte plassering rundt en projektor. .
240849

Hvordan man så oppfatter dB lydtrykk varierer også med støyens frekvens, noe som kan illustreres litt med dette phon diagrammet.

240850

Tror dessverre at projektor produsentens angivelser av støy-lydtrykk bare vil være en liten veiledning, og at man må oppleve projektoren live der den skal brukes for å vite noe mer sikkert.

Sist redigert:
Reactions: PaulHarald

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Jeg syns ikke viftestøyen fra W5700 er noe stort problem Dure-lyden fra projektorens 4K piksel-shift er mer fremtredende enn viftelyden, etter min mening. Men som ask4me2 skriver, om støy i det hele tatt er noe issu, kommer an på plassering. W5700 er ikke en projektor du ønsker plassert rett bak hodet, om du skal kjøre bildet på stort lerret (maks lysstyrke). Men det gjelder til gjengjeld de fleste projektorer

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Vil si viftestøyen ikke var enerverende høy. Men jeg brukte den i eco modus. I Normal modus legger man mere merke til den, men fortsatt ikke noen krise.