didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Sist redigert av en moderator:
Reactions: Ak

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Hvordan har du fått testa latencyen? Siste jeg snakka med deg hadde du ikke PlayStation engang og sånn jeg kjenner deg har ikke du spilt et eneste spill siden PacMan. Bare tror du denne er bra eller har du tall fra andre tester? De tidligere pixel-shifterne til benq har ikke vært noe å hoppe i taket for.

Ellers liker jeg inntrykkene dine veldig godt. Hadde jeg fortsatt vært i markedet for projektor ville jeg definitivt vurdert denne basert på det du skriver. Liker designet på projektoren også. Men den burde kommet i hvit.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Hvordan har du fått testa latencyen? Siste jeg snakka med deg hadde du ikke PlayStation engang og sånn jeg kjenner deg har ikke du spilt et eneste spill siden PacMan. Bare tror du denne er bra eller har du tall fra andre tester? De tidligere pixel-shifterne til benq har ikke vært noe å hoppe i taket for.

Ellers liker jeg inntrykkene dine veldig godt. Hadde jeg fortsatt vært i markedet for projektor ville jeg definitivt vurdert denne basert på det du skriver. Liker designet på projektoren også. Men den burde kommet i hvit.
Gaming
W5700 egner seg MEGET godt til gaming, da den har ekstremt lavt input lag. Jeg har ikke fått målt, men det defineres i spekk til ultra low inputlag, og jeg merker heller ingen lag ved spilling. Dette er gull for gamere.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Hvis man bruker både gaming mode og fast mode så kommer kanskje under 20ms

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
En illusjon ja, ;), e-shiften lider kanskje litt mye av feil utsnitt/skalering i bildene over også...

Synes du leverer en interessant, informativ test av Benq W5700 Didrik. (y)

Synes det var interessant det du skrev
"Projektoren har god bildedynamikk på tross av at on/off kontrasten er lav, så her er ANSI-kontrasten redningen." og "Dette er en stue projektor, eller til kino med lysere omgivelser, da sortnivået ikke er godt nok for mørkmaskerte hjemmekinoer. "
Nå blir vel også ansi kontrasten den som får "gjennomgå" mest i et slikt lyst rom oppsett også, men det er mulig det hjelper å ha mye ANSI å ta av og at øynene som ser bildet i et lyst rom.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
ANSI gir dynamikken i lyse scener, on/off gir dynamikken i de mørke scenene. On/off er altså den som får unngjelde mest i rom med mindre god lyskontroll. Betraktningene til Didrik sammenfaller perfekt med mine egne når det gjelder W5700

Flott test Didrik 👍🏻

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Gaming
W5700 egner seg MEGET godt til gaming, da den har ekstremt lavt input lag. Jeg har ikke fått målt, men det defineres i spekk til ultra low inputlag, og jeg merker heller ingen lag ved spilling. Dette er gull for gamere.
Jeg liker anmeldelsen din godt Didrik, men kan du få målt dette sjøl? Vi vet alle at prosjekterer og en del oppgitte spesifikasjoner er langt unna sannheten. Så vi bør vel også ta disse med en klype salt. At du ikke «merker» noe til latencyen er vel heller ikke bekreftelse på noen ting. Din erfaring med gaming er jo svært begrenset og således er jeg usikker på om du ville merket noe til latencyen på noen projector.

Hvilke spill er det du har testet, og med hvilken konsoll? Kommer det oppdatering til testen med reelle målinger?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Jeg venter på en inputlag måler.
Så kan få oppdatert dette også med de forskjellige settinger i projektoren da i testen eller her på forumet.
Jeg er ikke en gamer på projektor eller TV helt rett Ballis, så det eneste jeg kan gjøre er å måle inputlag projektoren har tilkoblet rett til projektor med måleutstyr.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Hvordan måles egentlig slik inputlag nøyaktig?

Regner med det er en form for kilde spiller som sender et signal som så tidsmessing blir detektert og målt på skjermen/lerretet og man får en tidsforskjell. En slik forsinkelse kommer nok hovedsakelig av bildeprosessering, men hvordan behandler en slik måler måten skjermen oppfriskes på?
Det er vanlig at skjermene ikke oppfriskes over hele flaten helt på samme tid, men det skjer fra en av sidene/et hjørne og så skrives over skjermen til hele bildet vises.

Et eksempel litt som slow Mo guys viser i denne videoen.

Denne W5700 DLP projektoren bruker også en teknikk for å øke oppløsningen og viser bildet og fargene sekvensielt, hvordan vil dette påvirke en slik inputlag måling, man har jo aldri et RGB fargebilde på skjermen på et gitt tidspunkt slik 3chip projektorer har.

Regner med at slike effekter er små og tidsmessing neglisjerbare i forhold til bildeprosesseringen, men vil man f.eks få forskjellig inputlag måling i hjørnene vs i senter av skjermen?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Hvordan måles egentlig slik inputlag nøyaktig?

Regner med det er en form for kilde spiller som sender et signal som så tidsmessing blir detektert og målt på skjermen/lerretet og man får en tidsforskjell. En slik forsinkelse kommer nok hovedsakelig av bildeprosessering, men hvordan behandler en slik måler måten skjermen oppfriskes på?
Det er vanlig at skjermene ikke oppfriskes over hele flaten helt på samme tid, men det skjer fra en av sidene/et hjørne og så skrives over skjermen til hele bildet vises.

Et eksempel litt som slow Mo guys viser i denne videoen.

Denne W5700 DLP projektoren bruker også en teknikk for å øke oppløsningen og viser bildet og fargene sekvensielt, hvordan vil dette påvirke en slik inputlag måling, man har jo aldri et RGB fargebilde på skjermen på et gitt tidspunkt slik 3chip projektorer har.

Regner med at slike effekter er små og tidsmessing neglisjerbare i forhold til bildeprosesseringen, men vil man f.eks få forskjellig inputlag måling i hjørnene vs i senter av skjermen?
Kan bruke denne, kommer en verson nå med 4K. Se på deres hjemmeside.
Da holder du apparatet forran med en duppedings koblet inn i TV eller projektor.
De hvite linjene som apparatet holdes forran blinker.
Dette skal være på Benq W2700, så det lover ikke så bra vil jeg si. Hvis det er brukt både gaming mode og fast mode her så er dette ikke bra.
240815

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Dette skal være på Benq W2700, så det lover ikke så bra vil jeg si. Hvis det er brukt både gaming mode og fast mode her så er dette ikke bra.
Vis vedlegget 240815
Som jeg nevnte i en tidligere post så har ingen av de tidligere pixelshifterne hatt noen imponerende low-latency mode.

Hva mener du med «lover ikke bra». Tidligere her skrev du at denne egnet seg meget godt til gaming og at du ikke merka input lag i det hele tatt. Nå har jeg bestilt to stykker så jeg kan game både i kjellern og på soverommet. Så hva mener du med «lover ikke bra»?!?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Som jeg nevnte i en tidligere post så har ingen av de tidligere pixelshifterne hatt noen imponerende low-latency mode.

Hva mener du med «lover ikke bra». Tidligere her skrev du at denne egnet seg meget godt til gaming og at du ikke merka input lag i det hele tatt. Nå har jeg bestilt to stykker så jeg kan game både i kjellern og på soverommet. Så hva mener du med «lover ikke bra»?!?
Her snakker jeg om w2700.
Dette er en tråd for W5700 med annet chipsett også en helt annen projektor.

Dette må måles før noe kan sies om noe. Som jeg skrev i en annen post.
Men for W2700 lover det ikke bra for gamere.

Når det gjelder W5700 har jeg fått indikasjoner av en annen test person i England at den har rundt 20 på beste settings. Men kan ikke bekrefte dette da jeg selv ikke har testet. Har den rundt 20ms så er det meget bra.

Gratulerer med 2 nye W2700 ballis hehe

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Haha, jeg bare kødder med deg. Jeg er ute av PJ-gamet. Men morro å følge med litt likevel.

Gøy å lese anmeldelsene dine!