BenQ W5000

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.159
0
36
Sørreisa
Linsa er helt clean.
lyset kommer direkte fra linsen (puttet hånden helt opp til linsa, å da gikk dette vekk).
Den var sånn når vi pakket den ut av esken, med "fabrikk innstilinger"
har ikke prøvd å stille så mye på ting å tang etter att vi kjørte DVE Blu-ray for kalibrering å div.

STOR skuffelse etter min mening.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Sånn tilsynelatende synes jeg dette høres ut som en eller annen form for endring i "pikselmassen"... Du må derfor kjøre eliminasjonsmetoden;

1. Funker det direkte fra BDen?
2. Hvis ja, funker det direkte via receiveren?
3. Hvis ja, funker det via receiver OG Kramer?

...mitt guess er at receiveren tukler det til på ett vis, vet at AX4ASI kanskje ikke er den som er mest glad i et 1080P-signal...

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
...at TW3500en har "veldig bra" sortnivå er vel kanskje litt å ta i, den har jo "sort" på nivå med TW700 eller andre 2-3 års gamle projektorer... Det er nettopp der TW3500 faller litt gjennom slik jeg ser det...

Når det gjeldet TW3500 vs. W5000 i ukalibrert modus har TW3500en fordelen av noe bedre "out-of-box" fargerom, dog ikke nødvendigvis (varierer) tilsvarende god gråskala. W5000 har litt "off" farger i utgangspunktet, og yter ikke etter potensialet uten en kalibreringsrunde.

Når det gjelder støy fra HQV-chippen, som for øvrig er samme chip som står i en rekke også svært avanserte projektorer som JVCs HD550/950, er det som Gorm er inne på slik den prosessoren er bygget opp. Den har støyreduksjon på SD-materiale, men på HD har de nok ment at støyreduksjonen som sådan ikke er nødvendig, noe ikke nødvendigvis alle er helt enig i. De fleste BD-produksjoner vil imidlertid se veldig bra ut på en HQV-chip, selv om jeg nok synes filmprodusentene i noen tilfeller er hakket for opptatt av å gjengi "ekte" film ved å introdusere filmgrain...

Til prisen er det vel uansett liten tvil om at W5000 er et godt kjøp, og det hadde den vært samme hvilken forhandler som måtte ha kjøpt opp restpartiet skulle en tro... ;) Uansett er det flott om en forholder denne tråden teknisk, den type spekulasjoner som her gjengis har generelt lite for seg, spesielt i en teknisk tråd!

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
51
avforum.no
tinnitus skrev:
Var merkelig dette med dette "flimmeret" på prosjektoren, Gorm. Ser at dette er utfyllende diskutert med mange forskjellige meninger. I og med at jeg ikke opplevde dette på den forrige DLPèn (men så det på flere andre merker, b.la infocus) ble jeg overrasket over at jeg straks la merke til det på denne testvinnende modellen. Kunne levd med det bildet i flere år fremover, og har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil bytte den. Kan tenkes at det går an å "venne" seg litt til det opplevde flimmeret, men samtidig vil jeg jo ikke oppleve dette på en annen teknologi, ja.
Skal ikke være enkelt dette:???:

Rart dette da jeg har hatt BenQ 6100, 7800, 8720 og W5000. På de 2 førstnevnte så jeg rgb flimmer ganske ofte, sjelden på 8720 mens på W5000 opplevde jeg ikke dette. :shock:

wasimza

Medlem
29 Jul 2004
1.602
0
0
Dette høres interessant ut, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Hva er egentlig 24 Hz materiale og hva er 60Hz materiale? Er det slik at det finnes BD filmer med både 24 Hz og 60 Hz, eller er det selve spilleren du snakker om? Takknemlig for raskt svar.

vladdlen

Medlem
24 Des 2008
9
0
0
Hvilket lerret?

Jeg lurer også litt på å kjøpe meg denne projektoren, men hvilket lerret passer til den?

Avstand til lerret vil bli 3,9m.

(Lerretet vil henge "fritt" med oppheng i taket)

evgeny

Medlem
23 Jan 2007
1.107
1
38
For å spare på lampa så kan man sette den i "whisper mode" men da blir bildet mørkere. Er det noen innstillinger man kan gjøre for å få samme bilde som i normal mode?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
...for øvrig stemmer det at Gorm har vært positiv til denne projektoren fra dag 1 av (og den har vært på markedet siden 2008), og jeg lurte en stund på hvorfor han var så begeistret for nettopp denne saken, jeg var nok selv mer avmålt må jeg innrømme... ;)

Jeg hadde rett og slett ikke sett den i kalibrert modus, men etter å ha sett den levere det den gjør kalibrert er det vanskelig å si annet enn av bildene denne leverer stiller i en svært høy klasse... Superskarp DLP har definitivt sine fordeler, og selv jeg som er følsom for regnbuer ser veldig lite til disse.

Nå må det jo samtidig sies at det selvsagt FINNES gode alternativer, men da må en etter mitt syn opp på minst TW4400/5000, eller Sonys HW15, og selv sett opp mot disse har W5000en en hel del unike kvaliteter, som null konvergensfeil og ikke minst et fullt, og faktisk brilliant CMS-system (som mangler på HW15).

TW3500 er etter mitt syn ikke en reell konkurrent, men det faktum at W5000 har såpass lang throw som den har gjør allikevel at TW3500 blir den projektoren som passer best mht pris/installasjonsmulighet/ytelse.

oyvjorge

Medlem
28 Mai 2004
92
0
0
Gorm skrev:
Prøv å sette en "problem scene" på pause, gå inn i ISF-menyen, og prøv å endre på Colorwheel settingen. Dette kan nemlig være relatert til sync problemer mellom fargehjul og driverbrikkene.

Takk for svar fra dere, men jeg har ennå ikke hatt tid til å undersøke nærmere i innstillingene. Men jeg har kjøpt den brukt og han har fått den kalibrert av én her inne på forumet. Og da tipper jeg at det er gjort riktig, men skal jo sjekke det sef.

Et spørsmål til: Hvor finner jeg økomodusinnstilling til lampen?

mrkaizer170

Medlem
31 Jan 2012
15
0
0
slår seg av...

Sliter også litt med min w5000. Jeg kan bruke den flere timer i strekk og så slår den seg av uten forvarsel og lampe rød lyser. Må restarte den helt og den kan igjen gå noen timer eller bare noen minutter før det skjer igjen. Rart hvis det er lampa da jeg ikke har brukt den 1/3 av lampetiden en gang. Forsøkt å skifte filter som forøvrig var helt rent, ingen ulyder fra vifte, men litt varmegang som sikkert er normalt. Noen ide? Husker ikke alder på projektor, men er vel muligens en reklamasjon på den.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
60Hz oppdateringsfrekvens får du ved avspilling av 1080i, og ved avspilling av sone 1 DVD-filmer(amerikanske). Ser du kun BD, eller norske DVD-utgivelser, er dette null preblem.

g.org

Medlem
10 Okt 2006
1.188
0
0
www.eocene.no
lygren skrev:
Sånn tilsynelatende synes jeg dette høres ut som en eller annen form for endring i "pikselmassen"... Du må derfor kjøre eliminasjonsmetoden;

1. Funker det direkte fra BDen?
2. Hvis ja, funker det direkte via receiveren?
3. Hvis ja, funker det via receiver OG Kramer?

...mitt guess er at receiveren tukler det til på ett vis, vet at AX4ASI kanskje ikke er den som er mest glad i et 1080P-signal...

Skal prøve ut dette.

Når jeg tenker meg om så prøvde jeg jo xboxen også igår og den hadde samme "problemet". Denne går også gjennom samme utstyr og kabler.

Hva er grunnen til at den ikke liker 1080p?
Jeg har jo tidligere kjørt alt på 720p, så ikke brukt 1080p gjennom den før..

Vetteman

Medlem
27 Jan 2006
9.982
0
0
48
Hjelle skrev:
Må si jeg synes denne projektoren er noe oppskrytt, spesielt her inne. (Kanskje ikke så rart når Avshop har kjøpt inn hele restlageret..) Vil bare komme med ett noe mer nyansert bilde av denne projektoren.

Så det du sier er at medlemmene her inne på noen slags måte skulle nyte godt av å skryte W5000 opp i skyene fordi AvShop har kjøpt restlageret?

Vet du hva, den kommentaren blir litt i dummeste laget for meg? Påstår du i tillegg at det ikke er noen andre her inne som kan komme med et nyansert bilde av hvordan W5000 leverer?

Jeg har sett W5000 både right out of the box, og proffkalibrert. Det er 2 vidt forskjellige bilder som blir fremvist før og etter. Og jeg var imponert over W5000 selv ukalibrert.

Innlegget ditt må jeg si var noe lite gjennomtenkt, og påstandene dine har INGEN rot i virkeligheten.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Settings menyen (nest lengst til høyre?), velg lamp, og så kaller BenQ øko-modus for "whisper mode"

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.159
0
36
Sørreisa
Du kan jo prøve å gå inn i den bortgjemte menyen å se om den kom med noe feilmelding. Mener du må inn på meny, å gå helt til høyre å trykke opp/ned/opp/ned flere ganger før den andre menyen skal komme.

Moby

Medlem
20 Des 2007
510
0
0
Riktig det Gorm sier. Du kan også svitsje til en PAL TV sending (50hz), så får du resatt "problemet"

haavard08

Medlem
2 Okt 2008
305
0
0
Bildestøy

Dere som har denne PJ: Er dere plaget med bildestøy? I følge tester skal det være mye av det!

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Vanskelig å si hvorfor receiveren din ikke liker 1080P, men HDMI-standarden har vært en "glidende" utviklingsgreie de siste årene, der standarden først nå nylig egentlig har "satt seg"... Jeg hadde selv problemer med den samme Pioneer-receiveren i sin tid på 1080P husker jeg...