BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

Kjekken

Medlem
25 Apr 2019
1
0
1
Alt ser som vanlig veldig bra ut, men hvorfor gikk du for 5" og ikke 6,5" ? Det er imponerende at du orker å begynne på nytt etter flytting :)

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.925
16
38
Formen var litt bedre igår søndag,så jeg fikk bygget prototypen på mine surround og atmos høyttalerer.

Kabinettet bygges i 12mm krysfinner, det er blitt dempet innvendig Bitumen for å få ned resonansen i kabinettet og vil fylles med Akustilux. Det er en vinkel på 15 grader for å styre lyden litt mer i rettning av sweetspot. Elementet er senket ned slik at det går jevnt med front baffel. Det er et meget lite og kompakt kabinett som er på ca 5 liter.

For en penest mulig finish er tanken at det skal beises med svart matt beis, slik atman vil se trestrukturen for et litt mer eksklusivt preg :)

Elementet er som tidligere nevnt, SEAS E0051-04 C16N-001/F-4 OHM , 5" i 4 ohm med SEAS velkjente Excel magnetsystemet og membran av magnesium.

Vis vedlegget 240714

Vis vedlegget 240715

Vis vedlegget 240716

Vis vedlegget 240717

Vis vedlegget 240718

Vis vedlegget 240719

Vis vedlegget 240720

Vis vedlegget 240721

Vis vedlegget 240722

Vis vedlegget 240723
Tøffe og snertne små Coax BEF! SMART løsning! skal disse ON ceiling eller inn i taket?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Tøffe og snertne små Coax BEF! SMART løsning! skal disse ON ceiling eller inn i taket?
Takk for det :)

Det blir en on-wall og on-celling høyttaler. største dybde på høyttaleren er 14,5 cm. Så jeg med mine hele 180 cm, vil ha 5,5 cm klaring på høyttalerne i taket :)

Reactions: Zeke1983

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Alt ser som vanlig veldig bra ut, men hvorfor gikk du for 5" og ikke 6,5" ? Det er imponerende at du orker å begynne på nytt etter flytting :)
Orken er det ikke noe problem med, når man vet hvor mye gøy man får etterpå, samt at jeg er litt glad i veien til også :) Det elementet jeg har valgt er en 16 cm, som har meget gode egenskaper og er en meget god match mot det som skal være i front av rommet. Denne 16 cm vil jeg kunne presse helt fint til 105-108 db på 80 hz, uten større problemer og dermed klarer den meget godt oppgaven den skal løse.

Når det er sagt er det ikke bare bass egenskapene man må se på, det er helheten og hvordan elementet kan gjengi det øvrige registre. I tillegg synes jeg det er meget viktig med så lik lydsignatur i alle kanaler for at sømløsheten skal bli så god som mulig.

Reactions: lygren

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Bra jobba!

Her skal jeg ta til meg noen tips

Jeg skal lage noen bak -og sidehøyttalere. Disse skal passe inn bak rammene i kinoen min. Kan man bruke disse elementene til noe rettere kasser? Og spille de elementene hele frekvensregisteret?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.925
16
38
Takk for det :)

Det blir en on-wall og on-celling høyttaler. største dybde på høyttaleren er 14,5 cm. Så jeg med mine hele 180 cm, vil ha 5,5 cm klaring på høyttalerne i taket :)
jeg hadde skalla med 5 cm da men ellers så skulle jeg nok ha unngått de som best jeg kunne:)

igjen: gleder meg til å se du begynner på oppsettet ditt!

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Bra jobba!

Her skal jeg ta til meg noen tips

Jeg skal lage noen bak -og sidehøyttalere. Disse skal passe inn bak rammene i kinoen min. Kan man bruke disse elementene til noe rettere kasser? Og spille de elementene hele frekvensregisteret?
Ikke noe problem å lage en normal rektangulær kasse, velg det designet som passer deg :)

Elementet fungerer fint i hele frekvens registret og som en normal surround/atmos kanal kan det passe fint med deling på 60-80Hz.

christr

Medlem
6 Jul 2011
97
4
8
Dette ser meget spennende ut! Ser du har rundt 2 meter takhøyde - hva er ellers målene på rommet? Hvor langt fra lerret vil sweetspot være?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Dette ser meget spennende ut! Ser du har rundt 2 meter takhøyde - hva er ellers målene på rommet? Hvor langt fra lerret vil sweetspot være?
Rommet er 4,7 m i bredde, 4,02 m i dybde, frontveggen vil bli bygget ut 30cm for å få plass til subber og senter høyttaler bak lerretet. Jeg blir å dele inn rommet i "2-soner", slik at delen som blir kino/lytterom vil være ca 3,6 m i bredde og 4,02 i dybde, så oppsettet vil da skyves mot den ene delen i rommet. Den andre sonen vil bli en kontorpult. Jeg har tenke om hvordan jeg skal få dette til å se visuelt bra ut, slik at man ikke få forstyrelser fra kontor pulten eller for den sak skyld vedovnen og inngangen til rommet, men at kinoe delen oppleves som et symetrisk rom.

Det er kasteavstanden som bestemmer lerrets bredde og jeg vil klare å få til 220cm i bilde bredde. Jeg blir å velge et 2.4:1 lerret som jeg zoomer ned når jeg har 16:9 materialle.

Lytte avstanden og avstand fra lerretet vil bli ca 2,8 m, slik at jeg få sofaen ca. 90 cm fra bakvegg. Dette må prøves litt og høre hva som vil passe best, dermed kan det bli enten litt lengre fram eller bak iforhold til det som er skissen.

Reactions: Torolan

christr

Medlem
6 Jul 2011
97
4
8
Rommet er 4,7 m i bredde, 4,02 m i dybde, frontveggen vil bli bygget ut 30cm for å få plass til subber og senter høyttaler bak lerretet. Jeg blir å dele inn rommet i "2-soner", slik at delen som blir kino/lytterom vil være ca 3,6 m i bredde og 4,02 i dybde, så oppsettet vil da skyves mot den ene delen i rommet. Den andre sonen vil bli en kontorpult. Jeg har tenke om hvordan jeg skal få dette til å se visuelt bra ut, slik at man ikke få forstyrelser fra kontor pulten eller for den sak skyld vedovnen og inngangen til rommet, men at kinoe delen oppleves som et symetrisk rom.

Det er kasteavstanden som bestemmer lerrets bredde og jeg vil klare å få til 220cm i bilde bredde. Jeg blir å velge et 2.4:1 lerret som jeg zoomer ned når jeg har 16:9 materialle.

Lytte avstanden og avstand fra lerretet vil bli ca 2,8 m, slik at jeg få sofaen ca. 90 cm fra bakvegg. Dette må prøves litt og høre hva som vil passe best, dermed kan det bli enten litt lengre fram eller bak iforhold til det som er skissen.
Høres veldig bra ut:) Elektronikk tenkes da i samme rom? Eller skal du ut av rommet som tidligere?

Lurer også på om du gjør (eller har gjort) noen tiltak for lydlekkasjer til boligen ellers, eller ut av huset?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Siden det er kastelengden til projektoren som er begrensingen på bilde størrelsen, har du vurdert å øke bildebredden og få nyttegjort full projektor oppløsning for 2.4:1 lerretet med å innføre en A-linse?

Med en anamorfisk linse vil du kunne horisontalt strekke bilde 1.33x , dvs gå fra 220cm x 92cm. (ca 2 kvadrat meter bilde areal ) til samme bilde høyde 123cm, som er oppnåelig for 16:9 bilde når det fyller 220cm bredden og bli til ca 297cm x 123cm, dvs ca 3.5 kvadrat meter.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Høres veldig bra ut:) Elektronikk tenkes da i samme rom? Eller skal du ut av rommet som tidligere?

Lurer også på om du gjør (eller har gjort) noen tiltak for lydlekkasjer til boligen ellers, eller ut av huset?
Elektronikken blir i rommet, foruten forsterkeren til sub som jeg må finne en løsning til i et nabo rom.

Det blir ikke gjort noe for å støy isolere rommet fra resten av huse, dette for at det er meget begrenset med plass og tiltak vil ta for mye av rommet.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Siden det er kastelengden til projektoren som er begrensingen på bilde størrelsen, har du vurdert å øke bildebredden og få nyttegjort full projektor oppløsning for 2.4:1 lerretet med å innføre en A-linse?

Med en anamorfisk linse vil du kunne horisontalt strekke bilde 1.33x , dvs gå fra 220cm x 92cm. (ca 2 kvadrat meter bilde areal ) til samme bilde høyde 123cm, som er oppnåelig for 16:9 bilde når det fyller 220cm bredden og bli til ca 297cm x 123cm, dvs ca 3.5 kvadrat meter.
Ja det er en tanke som har vært der, men kommet fram til at med begrenset sitte avstand, ca 2,8m, vil lerret bredde på 220cm bli godt nok :)

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.138
2
38

Det er ikke helt nøyaktig å si at man alltid kan strekke bredden med 1,33x i forhold til å zoome helt inn. Årsaken er at mange projektorer har en linse som er plassert tilbaketrukket i chassis. Det er selvfølgelig modellavhengig, men det betyr i praksis at man ofte ikke kan bruke projektoren på full zoom sammen med A-linsen fordi lyskjeglen da blir for stor til linseåpningen. Selv på den forholdsvis store ISCO III kunne det være et problem ved max zoom på nyere projektorer. Projektorer har jo generelt fått mer vidvinkel de siste ti årene. Dermed oppnår man kanskje bare en marginal økning i bredden fordi bildet må zoomes litt ut for å passe i linsen. Det avhenger selvfølgelig også på linsedesignet. En rund linseinngang er ikke en optimal form til å passe med et rektangulært bilde, selv om det kanskje optisk er optimalt.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Det er ikke helt nøyaktig å si at man alltid kan strekke bredden med 1,33x i forhold til å zoome helt inn. Årsaken er at mange projektorer har en linse som er plassert tilbaketrukket i chassis. Det er selvfølgelig modellavhengig, men det betyr i praksis at man ofte ikke kan bruke projektoren på full zoom sammen med A-linsen fordi lyskjeglen da blir for stor til linseåpningen. Selv på den forholdsvis store ISCO III kunne det være et problem ved max zoom på nyere projektorer. Projektorer har jo generelt fått mer vidvinkel de siste ti årene. Dermed oppnår man kanskje bare en marginal økning i bredden fordi bildet må zoomes litt ut for å passe i linsen. Det avhenger selvfølgelig også på linsedesignet. En rund linseinngang er ikke en optimal form til å passe med et rektangulært bilde, selv om det kanskje optisk er optimalt.
Det er sant LL.
Selv en forholdsvis voksen ISCO IIIL har sine begrensinger slik du beskriver.
Det er selvfølgelig noe man må ta hensyn til og må sjekke hvis man går for en slik løsning, sammen med den projektor modellen den skal brukes på.