BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.926
16
38
Da er det store diskant valget tatt. Det blir SEAS diskant, som resten av elementene. Valget har falt på Seas Exotic X3-06 T35. Dette er diskanten i SEAS sin mest eksklusive serie og jeg har ikke funnet noen som har noe negativt å si skrive om den. Dette er en meget stor diskant 35mm eller 1,5", noe som gir den ennå mere membran flate og oppleves som veldig luftig og nøytral. Da er alle valg tatt rundt høyttalerne og jeg vil sluttføre designet iløpet av uken :)

Vis vedlegget 240441

Vis vedlegget 240442

Vis vedlegget 240443
Heftig diskant dette BEF! bør være nok kapasitet til avsindige volum til en stuekino dette:)

Jeg er litt nysgjerrig på subløsningen din også! du skulle ha disse lukket?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Heftig diskant dette BEF! bør være nok kapasitet til avsindige volum til en stuekino dette:)

Jeg er litt nysgjerrig på subløsningen din også! du skulle ha disse lukket?
Ja blir en lukket sub løsning ja, med kabinett volum på rundt 150-180 liter pr.kabinett. Elementet fra Funk Audio er helt vilt hva gjelder lydkvalitet, så man få en helt utrolig ren og dynamisk bass gjengivelse. Det jeg vil miste med å gå for lukket konstruksjon er ekstrem råskap og fysisk bass i rommet, men jeg føler til tider at det kan være mer forstyrrende enn morsomt.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.035
86
48
Dette blir gøy BEF, gleder meg til du er gang med bygging. Seas elemente der ser veldig lovende ut og ikke minst bassene.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Reactions: BEF

christr

Medlem
6 Jul 2011
100
4
18
Dette blir spennende å følge! Både bygging og rom. Forstår det som at du bruker rommet omtrent som det står? Blir det gjort noe tiltak for lydlekkasjer - eller er ikke dette noe stort problem i huset?

Lurer også en del på hvordan du kommer til å løse surround og spesielt atmos kanaler - med tanke på takhøyden. Sliter selv litt med lav takhøyde😕 Hvor dype regner du med at disse høyttalerne blir?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.926
16
38
Ja blir en lukket sub løsning ja, med kabinett volum på rundt 150-180 liter pr.kabinett. Elementet fra Funk Audio er helt vilt hva gjelder lydkvalitet, så man få en helt utrolig ren og dynamisk bass gjengivelse. Det jeg vil miste med å gå for lukket konstruksjon er ekstrem råskap og fysisk bass i rommet, men jeg føler til tider at det kan være mer forstyrrende enn morsomt.
har selv valgt akkurat samme og tiltross for at jeg ikke har optimalt rom eller utstyr så var en lukket løsning, dog med litt større elementer og 2 stk kontra en , en MYE bedre løsning.. Fy feite så tight og trøkk det gir!!

Når du lager såpass store kasser til dette elementet, vil jeg tro at du får en utrolig bra output helt nedover også?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Dette blir gøy BEF, gleder meg til du er gang med bygging. Seas elemente der ser veldig lovende ut og ikke minst bassene.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Takk for det, gleder meg til å komme igang. Men gleder meg ennå mer til å komme innom deg i helgen og se ditt eleville prosjekt :love:

Reactions: Karmann and alias

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Dette blir spennende å følge! Både bygging og rom. Forstår det som at du bruker rommet omtrent som det står? Blir det gjort noe tiltak for lydlekkasjer - eller er ikke dette noe stort problem i huset?

Lurer også en del på hvordan du kommer til å løse surround og spesielt atmos kanaler - med tanke på takhøyden. Sliter selv litt med lav takhøyde😕 Hvor dype regner du med at disse høyttalerne blir?
Hyggelig å høre!! Atmos blir bygget inn i en trapes kasse og vil bygge ca 14cm ned under taket. Trapes er for å få litt vinkel inn mot lytteposisjon pga. lav takhøyde. Atmos og Surround høyttalerene får akkurat samme element og kabinett.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
har selv valgt akkurat samme og tiltross for at jeg ikke har optimalt rom eller utstyr så var en lukket løsning, dog med litt større elementer og 2 stk kontra en , en MYE bedre løsning.. Fy feite så tight og trøkk det gir!!

Når du lager såpass store kasser til dette elementet, vil jeg tro at du får en utrolig bra output helt nedover også?
Det du beskriver er akkurat hva jeg tenker meg vil bli opplevelsen og simulringene ser utrolig bra ut. Dette mye med bakgrunn av hva man har hørt av en 18" i et mye mindre kabinett som ble bygget som prototype for AVshop.

Reactions: Zeke1983

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.076
43
48
Her er en liste over utstyret som er tenkt i kino så langt:

Prosessor: StormAudio ISP 3D.32 ELITE | Digital AES Edition
Effektforsterkere: Hypex FA-serien + Crown I-Tech 5000HD
Høyttalere front/Senter: DIY by BEF 2.5-veis konstruksjon med SEAS elementer
Surround høyttalere: DIY by BEF 2-veis konstruksjon med SEAS koaksial
Atmos: DIY by BEF 2-veis konstruksjon med SEAS koaksial
Sub: DIY by BEF lukket konstruksjon med 18" Funk Audio GUJ18VX
Blu-Ray: Oppo
Mediaspiller: ?
Projektor: JVC DLA-N5
Lerret: 2.40:1 ca.220cm bredde, DreamScreen Ultraweave V6
Strømrenser: Monster HTS5100
Kabler: ?
Dette blir garantert rått!!

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Har ikke skjedd så mye med egen kino siste uke.

Jeg har hatt en inspirasjons tur til Kvinesdal og Farsund, der noen av norgest mest spennende og heftigste hjemmkinoer er.

Jeg har drevet med et prototype prosjekt for AVshop på en ny 12" sub for baffelvegg, elementet som skal bli brukt er Dayton UM12-22. Det er en et grundt kabinett på 28cm, med en høyde på 88cm og bredde på 57cm, den er bygget i 15mm og 18mm kryssfiner, så et volum på 114liter. Den har fått en tuning på 20Hz. Dette er en sub som enkelt kan brukes i normale rom også, å er såpass grunn at den enkelt kan stå bak fronter. Da vil de kunne få en flott plassering i hjørne i front av rommet, samtidig som den bygger lite i rommet. Jeg har gitt min kasse en enkel finish med sort spraylakk.

Noen bilder av kabinettet,

240562

240563

240564

240565

christr

Medlem
6 Jul 2011
100
4
18
Denne så meget spennende ut, og hadde passet ypperlig hos meg:) Er tanken at denne skal kombineres med en plateamp fra Hypex?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Denne så meget spennende ut, og hadde passet ypperlig hos meg:) Er tanken at denne skal kombineres med en plateamp fra Hypex?
Her er det åpent for å bruke den forsterker man selv føler for. AVshop bruke Hypex FA502 på den, kalibrerte den opp idag og det spiller utrolig morsomt, var meget lite justeringer som skulle til for at bassen satt godt i rommet.

Reactions: PureHifi and lygren

christr

Medlem
6 Jul 2011
100
4
18
Her er det åpent for å bruke den forsterker man selv føler for. AVshop bruke Hypex FA502 på den, kalibrerte den opp idag og det spiller utrolig morsomt, var meget lite justeringer som skulle til for at bassen satt godt i rommet.
Det høres veldig bra ut:) Frister veldig å bygge noe lignende selv. For oss som ikke har bygget slikt selv før (en gang må jo være den første!) - er det bare å kjøre på? Jeg er komfortabel med byggingen, men usikker på hvor mye kunnskap man bør ha rundt den resterende delen - delefilter osv.? For der er jeg helt nybegynner... Er det store fallgruver å gå i hvis man for eksempel bygger suben nevnt over?

Sist redigert:

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.926
16
38
Spennende sak det der Bef! Vil tro den flytter MYE luft i de lavere oktavene! Åssen syns du lyden er kontra en bra lukka kasse?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Liten oppdatering fra min side. Jeg hadde hatt et håp om å starte bygging av høyttalere i påsken. Dessverre har jeg slitt med sykdom siden påsken startet og ennå ikke helt i tipp topp form. Så da kommer jeg meg dessverre ikke videre fortiden. Jeg har tidlig ferie i år, å starter den allerede 15 mai.

Målet nå er å ha startet på byggingen før ferien starter og sluttføre i løpe av juni. Kommer sterkere tilbake snart :) Ha en super weekend.

Reactions: Zeke1983 and lygren

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.926
16
38
Liten oppdatering fra min side. Jeg hadde hatt et håp om å starte bygging av høyttalere i påsken. Dessverre har jeg slitt med sykdom siden påsken startet og ennå ikke helt i tipp topp form. Så da kommer jeg meg dessverre ikke videre fortiden. Jeg har tidlig ferie i år, å starter den allerede 15 mai.

Målet nå er å ha startet på byggingen før ferien starter og sluttføre i løpe av juni. Kommer sterkere tilbake snart :) Ha en super weekend.
God bedring BEF! Gleder meg til å se de nye kreasjonene skride frem!!

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.468
152
63
46
Asker
Formen var litt bedre igår søndag,så jeg fikk bygget prototypen på mine surround og atmos høyttalerer.

Kabinettet bygges i 12mm krysfinner, det er blitt dempet innvendig Bitumen for å få ned resonansen i kabinettet og vil fylles med Akustilux. Det er en vinkel på 15 grader for å styre lyden litt mer i rettning av sweetspot. Elementet er senket ned slik at det går jevnt med front baffel. Det er et meget lite og kompakt kabinett som er på ca 5 liter.

For en penest mulig finish er tanken at det skal beises med svart matt beis, slik atman vil se trestrukturen for et litt mer eksklusivt preg :)

Elementet er som tidligere nevnt, SEAS E0051-04 C16N-001/F-4 OHM , 5" i 4 ohm med SEAS velkjente Excel magnetsystemet og membran av magnesium.

240714

240715

240716

240717

240718

240719

240720

240721

240722

240723