BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Virker som et bra elementvalg, blir fin vekt på disse.

Kan jeg spørre hvorfor du har trukket frontplata litt inn i forhold til resten av kassa?
Det må vel til en viss grad påvirke lyden. I hvert fall off-aksis?

Tanken med å trekke fronten litt inn i kassen er å lage et forntdeksel som står i presspassning inn i kabinettet. Det vil se penere ut, personlig mening, når den da henger i tak som en Atmos kanal. Det vil lite å si i forhold til lyden, da den bille fått en kant uansett i forhold til front dekslet.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Etter en tur nede på ISE i Amsterdam så er jeg kommet ennå nærmere videre framdrift i egen kino. Det skal Atmos opp i kinoen som tidligere nevnt og jeg har konkludert med løsning på høyttalere. Det blir selvfølgelig et DIY prosjekt her. Jeg blir nok i samme omgang å bygge om surround kanalene slik at jeg får like elementer både på surround kanaler og Atmos.

Det vil nok ta litt tid før jeg er fult igang med prosjektet. Dette for at forsterker løsningen for dette må på plass. Hypex kommer med noen nye forsterker moduler iløpet av våren/sommeren som er meget spennende, så blir nok et DIY forsterker prosjekt på meg også. Mulig jeg da går for aktiv drift på alle nye kanaler, slik at fleksibiliteten og kalibrerings mulighetene blir ennå større :)

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.455
2
38
Hei, har du noe info om disse nye modulene til Hypex som kommer til våren, et nytt tilskudd til Ncore serien ?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Driver litt å funderer på om jeg skal bygge baffelvegg i kinoen. Tanken min da er å bygge en hel vegg og felle inn høyttalerne i selve front baffelen og bygge kabinettene rett på baksiden av den. Dette for å få en så stiv baffelvegg som mulig og uten noen overganger i veggen. Tanken var videre og ikke bygge sub kabinetter bak veggen, kun kabinetter til LCR. Subbene vil da dele på det resterende volumet med 4 store porter ut i baffelen.....

31 Okt 2004
16.666
2
38
Nei det er ikke kommet på plass, men vil nok komme på plass om ikke så alt for lenge. Jeg har vært gjennom en stor tenke prosess og noe testing. Har kommet fram til at den beste løsningen er nok å gå for de DIY høyttalerne jeg bygget prototyper på i vår/sommer. Da vil jeg bygge 8 slike og bruke dem både til surround og til Atmos kanaler. Jeg skal bare få unna min årlige tur til Amsterdam og ISE, så blir endelig besluttning tatt.

Bilde av min nye DIY surround kanal, se post 7099 for mer info.

Vis vedlegget 120140

Hvordan ble det med disse? Jeg leser tidligere i tråden at du forsøkte med ekstra bass/mellomtone. Har du droppet dette? Hvis det holder med bare det coax-elementet, er jo dette særdeles fristende å kjøre fullt 7.0-oppsett med. I kinoen hos meg vil det også være meget positivt at de ikke er dypere. Kunne spart meg for masse, masse arbeid.

Jeg vurderer disse som 7.0-oppsett i kino og som LCR i TV-stue.

Driver litt å funderer på om jeg skal bygge baffelvegg i kinoen. Tanken min da er å bygge en hel vegg og felle inn høyttalerne i selve front baffelen og bygge kabinettene rett på baksiden av den. Dette for å få en så stiv baffelvegg som mulig og uten noen overganger i veggen. Tanken var videre og ikke bygge sub kabinetter bak veggen, kun kabinetter til LCR. Subbene vil da dele på det resterende volumet med 4 store porter ut i baffelen.....

Spennende!

Fremdeles Miles-elementene du tenker på å bruke eller?

Sist redigert:

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Hvordan ble det med disse? Jeg leser tidligere i tråden at du forsøkte med ekstra bass/mellomtone. Har du droppet dette? Hvis det holder med bare det coax-elementet, er jo dette særdeles fristende å kjøre fullt 7.0-oppsett med. I kinoen hos meg vil det også være meget positivt at de ikke er dypere. Kunne spart meg for masse, masse arbeid.

Jeg vurderer disse som 7.0-oppsett i kino og som LCR i TV-stue.

Her hadde jeg nok heller sett på en SEAS konstruksjon, slik som denne, http://avforum.no/forum/hvilket-uts...lass-post-7178-a-post2028983.html#post2028983 .

attachment.php

Spennende!

Fremdeles Miles-elementene du tenker på å bruke eller?
Ja tanken er å bruke de elementene jeg har idag, men bygge alt om....

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Hei Bjørn.

Liv på tråden din enda jo, koselig å se du fortsatt er i aktivitet og bygger som aldri før. :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Nå er det påske og jeg benytter anledningen til å gjøre en liten test jeg lenge har hatt lyst til... tid for ommøblering på frontrekken min... alt ut og litt mindre inn.... Så får vi se :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Dette blir interessant å se :) Noen hint?
1x15" pr.kanal og 5+2x18" på sub siden.

Har drevet med litt testing og kalibrering idag, Kommet til et punkt der målinger sier fasefeil, mens øret sier kjempe gøy og akkurat slik jeg har forventet at det skal låte... Hmm, hva skal man da stole på???

18 Mar 2016
19
0
0
Hei Bjørn! Takker for alle tips før igangsettingen av hjemmekino rommet. Er nå 95 ferdig ! Har begynt på en presentasjon av rommet her på forumet. Skal gjøre den ferdig når rommet er klart (om ca 1 uke). Gleder meg som et barn til å fyre opp anlegget. Trenger helt klart noen tips rundt lyddemping og f. eks. diffusjonplater. Det mangler jeg en del kunnskap om... Ta gjerne en kikk på infoen jeg har lagt ut.

Andreas.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Håper du legger ut noen bilder snart. Venter i andelaus spaning her...
Her er før og etter bilde. Blir å prøve dette oppsettet litt framover og se hva jeg kan få ut av det. Førsteinntrykket er meget lovende, høyttalerne er ikke så inneklemte og dermed får poten på 15" mere luft, noe som resulterer i en mye fyldigere å jevnere bassgang.

Før
3J2A0984.jpg

Etter
3J2A1006.jpg

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.660
1.074
113
48
Asker
Nå har jeg fått kost meg med oppsette gjennom en lang påske og må si jeg smiler bare mer og mer. Jeg er selvsagt utrolig inhabil her, men synes anlegget nå spiller utrolig åpent og lekent. Jeg funderer på om jeg skal ta det videre og se om jeg kan få plass for 2stk 15" til LCR, eller om det får bli med den ene. Jeg kan ikke si at jeg har hørt noe nevneverdig at 15" har slitt noe under det jeg har testet så langt.