BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.409
230
63
43
www.avforum.no
Da er ny projektor kommet inn i kinoen. Valget falt på JVC X500 denne gangen. Er meget imponert over bilde fra den. Har plutselig sort farge på lerretet og en utrolig heftig dynamikk i bilde. Har fått den kalibrert opp i 2 modus av Gorm, en med lav lampestyrke og en med høy lampestyrke. Har testet begge og på høy er det et bilde jeg aldri har hatt i min kino før som har vært i nærheten av å kunne få fram. Det er så mye detaljer, så skarpt, så fargekorrekt og så enorm dybde i bilde at jeg bare blir sittende å smil fra øre til øre
smiley.gif

Vis vedlegget 119741

Grattis ja, X500 er en fantastisk god projektor - ingen tvil!!! :)

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.383
585
113
Gratulerer med ny Videokanon! Er vel første innlegget i denne tråden her, men har lest igjennom den mange ganger. En av mine favoritt kino og byggetråder :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Gratulere med nykommeren :)
Tviler ikke på at dette ble bra. Skulle jeg forville meg til dine trakter , så skal du ikke se bort fra at jeg tar kontakt for en ny demo hvis det skulle passe inn.
Det var veldig moro sist , og det har jo skjedd en del siden da , så da er det vel enda bedre nå :)
Takk for det!!! Du er alltid velkommen innom når du er på disse kanter :) Noen endringer er da gjort siden du var her, får håpe du da vil synes at dem er til det bedre.

Gratulere med ny projektor.
Gøy å se at du også har valgt JVC, etter at jeg fikk demonstrert x700 har jeg aldri vært i tvil.
Kan man lagre to billed moduser i projektoren og enkelt bytte mellom disse ?
Har lagret 2 moduser, høy/day og lav/night, de kan man enkelt veksle mellom. I tillegg har jeg lagt inn 16:9 og 2.35:1 på zoom/fokus, så jeg enkelt kan bytte mellom formater.

Grattis ja, X500 er en fantastisk god projektor - ingen tvil!!! :)
Ja jeg er blitt JVC fan nå, er super imponert og fornøyd med bilde nå. Ikke minst var V6 duken et stort løft i forhold til skarphet.

Gratulerer med ny Videokanon! Er vel første innlegget i denne tråden her, men har lest igjennom den mange ganger. En av mine favoritt kino og byggetråder :)
Takk for det. Veldig hyggelig å se deg her med innlegg og at du liker hva som står på disse sidene. Håper virkelig jeg kan få til å besøke deg neste gang jeg er så langt syd man kommer i dette landet :)

Kayern77

Medlem
1 Apr 2013
28
0
0
Du er bedre tjent med å kjøpe en billig DLP-projektor, enn disse gamle SXRD- og LCD projektorene. Når du skriver "bildebrikker råtner over tid", så er faktisk LCD (AE4000) minst like ille. Sistnevnte er jo faktisk ikke bra rett ut av esken ny engang.
I prisklassen du skisserer (ultra-budsjettklassen) er du best tjent med å gå for en brukt DLP-projektor. F.eks en brukt BenQ projektor ala W1070.
ville du heller gått for en w5000 enn en f.eks en hw15?

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
42
Grattis med flott projektor, BEF :)

Fortell gjerne mer om forskjellene du opplever mellom V5- og V6 duken, også :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Grattis med flott projektor, BEF :)

Fortell gjerne mer om forskjellene du opplever mellom V5- og V6 duken, også :)

Skal komme med litt mere info om dette :) Akkurat nå om dagen er det jobb som står i fokus, snart jul og da skal kinoen benyttes flittig :)

31 Okt 2004
16.666
2
38
Har fått høyttalerne opp å spille og gjort noen enkle justeringer. De spiller utrolig åpent, dynamisk og detaljert. Mellomtone og diskant er ennå veldig hardt og mangler endel, men tror det ligger mye i elementet som ikke kommer fram før de får noen timers spilletid.

Noen bilder av hvordan det ser ut.

Vis vedlegget 113025

Vis vedlegget 113026

Har det skjedd noe mer med disse høyttalerne og hvordan er du fornøyd nå som du har hatt dem en stund?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
67
48
Å ikke minst: er Atmos endelig i hus?

PS: grattis med ny projektor :) Lurer fælt på denne selv, da den er på januarsalg om dagen.....

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Har det skjedd noe mer med disse høyttalerne og hvordan er du fornøyd nå som du har hatt dem en stund?
Som Vebbis sier, ble det bygget nye kabinetter til dem og installert hos Vebbis. De spilte helt vanvittig på alle måter med stor kraft, masser av detaljer, ekstremt dynamiske og utrolig åpenhet.

Her er noen bilder av de i nye kabinetter, beklager dårlig bilde kvalitet :)

IMG_3260.jpg

IMG_3311.jpg

IMG_3333.jpg

IMG_3332.jpg

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Å ikke minst: er Atmos endelig i hus?

PS: grattis med ny projektor :) Lurer fælt på denne selv, da den er på januarsalg om dagen.....
Nei det er ikke kommet på plass, men vil nok komme på plass om ikke så alt for lenge. Jeg har vært gjennom en stor tenke prosess og noe testing. Har kommet fram til at den beste løsningen er nok å gå for de DIY høyttalerne jeg bygget prototyper på i vår/sommer. Da vil jeg bygge 8 slike og bruke dem både til surround og til Atmos kanaler. Jeg skal bare få unna min årlige tur til Amsterdam og ISE, så blir endelig besluttning tatt.

Bilde av min nye DIY surround kanal, se post 7099 for mer info.

IMG_4160-.jpg

31 Okt 2004
16.666
2
38
De ble bygget med skikkelige kabinetter og puttet inn i kinoen min.
Spiller knallbra, selv om jeg ikke får dratt på så mye om dagen med ei på 2 år og ei på 3 mnd.

Se her for bilder. minHjemmekino - sjekk Vebbis sin hjemmekino!
Takk for svar. Synes disse virker veldig spennende. :)

Som Vebbis sier, ble det bygget nye kabinetter til dem og installert hos Vebbis. De spilte helt vanvittig på alle måter med stor kraft, masser av detaljer, ekstremt dynamiske og utrolig åpenhet.

Her er noen bilder av de i nye kabinetter, beklager dårlig bilde kvalitet :)
Tøft. Jeg er fristet til å forsøke meg på den "lille" aktive versjonen med bare én bass pr høyttaler som LCR i TV-stua, med med flere basser i en slags liggende subwooferkonstruksjon. Det krever jo et budsjett, så må muligens begynne litt i det små.

ttorneby

Medlem
3 Aug 2005
854
0
16
Da er passivt filtret ferdig, så nå bærer det inn i kinoen for lytting og litt måling. Det har deling på 2,2Khz og er på 24db pr.okt., har dempet diskant delen med 6,5db.

Vis vedlegget 118011

Har drevet med et surround høyttaler prosjekt i det siste. [...] ...et delefilter som er overkommelig for de fleste å få loddet sammen

Hei BEF!

Har du anledning til å dele delefiltertegninger med oss for disse to høyttalerbyggene? :)

Sist redigert:

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.347
0
0
Da er ny projektor kommet inn i kinoen. Valget falt på JVC X500 denne gangen. Er meget imponert over bilde fra den. Har plutselig sort farge på lerretet og en utrolig heftig dynamikk i bilde. Har fått den kalibrert opp i 2 modus av Gorm, en med lav lampestyrke og en med høy lampestyrke. Har testet begge og på høy er det et bilde jeg aldri har hatt i min kino før som har vært i nærheten av å kunne få fram. Det er så mye detaljer, så skarpt, så fargekorrekt og så enorm dybde i bilde at jeg bare blir sittende å smil fra øre til øre
smiley.gif

Vis vedlegget 119741

Gratis med ny projektor! :) Regner med det ble en ganske stor oppgradering det der. JVC X500 er helt fantastisk :mrgreen:

RiZLa_7

Medlem
22 Jul 2009
1.004
0
0
Nei det er ikke kommet på plass, men vil nok komme på plass om ikke så alt for lenge. Jeg har vært gjennom en stor tenke prosess og noe testing. Har kommet fram til at den beste løsningen er nok å gå for de DIY høyttalerne jeg bygget prototyper på i vår/sommer. Da vil jeg bygge 8 slike og bruke dem både til surround og til Atmos kanaler. Jeg skal bare få unna min årlige tur til Amsterdam og ISE, så blir endelig besluttning tatt.

Bilde av min nye DIY surround kanal, se post 7099 for mer info.

Vis vedlegget 120140

Dette ser fornuftig ut! :)

Bygger selv ut til atmos nå, bruker 8 stk Eminence CX-10 / ASD1001. En mye rimeligere løsning, men tror det blir bra :)
Bygger små tette kasser pga plass.
Aldri opplevd Atmos eller noen av de andre formatene, men gleder meg uansett :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.653
1.049
113
48
Asker
Dette ser fornuftig ut! :)

Bygger selv ut til atmos nå, bruker 8 stk Eminence CX-10 / ASD1001. En mye rimeligere løsning, men tror det blir bra :)
Bygger små tette kasser pga plass.
Aldri opplevd Atmos eller noen av de andre formatene, men gleder meg uansett :)

Etter det jeg har fått testet med dem, har de mere enn nok kapasitet til å holde følge med LCR. De som overasket meg mest med dem var hurtigheten.

Tror valget ditt er et meget godt valg og vil nok fungere utmerket opp mott resten av oppsettet ditt.