bedre surroundreciever?

Realchef

Medlem
4 Feb 2005
200
2
18
Hei, jeg har i dag en yamaha a2050 og er egentlig godt fornøyd med lyden. hadde marantz for noen år tilbake og følte at filmlyden satt bedre da...
jeg er nysgjerrig på å prøve noe annet,og mitt spørsmål er, hva skal jeg gå for hvis man skal ha best mulig kinolyd? har separat til musikk så de egenskapene spiller ingen rolle, men vil ha noe som maxer filmoplevelsen. kjører i dag 9.2 og har vel kanskje et ønske om å prøve 11.2.

hva tenker dere? er yamaha rett merke? marantz? onkyo? denon? andre? vi snakker ca 10-20k prismessig.

håper noen har tanker om dette :)

mvh C

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.156
31
48
Jeg ville heller investert i 2 nye subwoofere enn en ny reciever,siden recieveren du har ikke er spesielt gammel,tror det er lite og hente på mer kinofølelse med ny reciever i ditt tilfelle.
Så får du 4 subwoofere en i hvert hjørne for eksempel,sy det sammen med MiniDSP,REW og en Umik mikrofon.
Eventuelt ta i bruk atmos i recieveren og gå for et 5.2.4/7.2.2 oppsett,dersom du ikke allerede har atmos takhøyttalere.

Realchef

Medlem
4 Feb 2005
200
2
18
takk for innspill Stian :) jeg kjører 7.2.2 i dag så har et par høyttalere i taket. har tenkt på 2 subber til, men det er definitivt ikke mangel på lydtrykk, var mer en enda bedre flyt i lydbildet og har da hørt at feks marantz sin audyssey multi eq xt32 er bedre enn YPAO som er i yamahaen? har du eller noen erfaring med begge og kan si noe om det utsagnet?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.156
31
48
Har desverre ikke erfaring med audyssey,har selv en Yamaha 3900 hvor all romkorreksjon er av,den gjorde for ekstreme endringer i mitt rom sånn at det låt ikke bra så det var bedre for meg og ha den av.
DSP på bassen/subbene er via miniDSP hos meg.
YPAO i din Yamaha er jo god,så visst du har en målemikrofon liggende fks Umik og REW programmet som er gratis,så kan du jo EQ manuelt,bruker bli bedre enn og bare kjøre auto-oppsettet enten det er Ypao eller Audyssey.
Det fine med Ypao er de manuelle mulighetene i real time,har brukt de selv på visse frekvenser,min er 10år gammel,så er nok enda bedre på din Yamaha.
Ville fortsatt hatt flere subber enn 2 fordi recieveren din er bra fortsatt,så ordner du en miniDSP på subbene til og EQ de.
En Umik og en miniDSP kommer på ca 2000kr,da kan du koble på 2 ekstra subber da den har 4 utganger,AVshop.no har de.

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.172
13
38
Når man kjører setup med multiposition og fotostativ, og har gjort det en del ganger og det begynner å se bra ut, så er det jo mange ting man kan stille på i innstillinger etterpå. Vitsen er jo å få en lydboble som er så homogen som mulig. Og da er det jo greit med noen testdidcer eller 3-4 filmer hvor man bruker foretrukne kutt man kjenner godt.
Jeg har bare hatt Yamaha de siste 9 år, og det er mye å finne i bruksanvisningen og mye moro med AV controller app.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Yamaha er vel så bra som noen.

Sub er nevnt, høytalere er også kanskje greit å tenke på oppgradering.

Realchef

Medlem
4 Feb 2005
200
2
18
Yamaha er vel så bra som noen.

Sub er nevnt, høytalere er også kanskje greit å tenke på oppgradering.
er strålende fornøyd med høyttalerne, spiller mest musikk og Revel Ultima salon er fantastiske, så de blir ikke byttet ut, har også surround fra revel som jeg er meget fornøyd med. 2 subber til trenger jeg ikke, det er bra lydtrykk :)