balko bygger kino i kjeller

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Bra lyden forsvant .

Jeg har ikke erfaring med den projektoren, men hva er kilden ? Har du kalibrert den (proff)? Jeg har enda den gamle traveren Epson 9100, kan ikke sammenlignes i det hele tatt med din men jeg må alltid la den blit litt varm før den gir skikkelig bra bilde (altså så bra det kan bli) med tanke på skarphet.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
50
44
18
Jeg har 9400, eneste projektoren jeg har hatt, så har ikke noe å sammenligne med. Men skarphet er ikke noe jeg sliter med ihvertfall, ser tydelig forskjell på 1080p og 2160p (e-shift). Synes også fargene er ganske kurrante. Jeg kjører «Neutral» på SDR og «Digital Cinema» på HDR. Begge er justert noe i fra litt lesing på nett og egne øyne.

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Bra lyden forsvant .

Jeg har ikke erfaring med den projektoren, men hva er kilden ? Har du kalibrert den (proff)? Jeg har enda den gamle traveren Epson 9100, kan ikke sammenlignes i det hele tatt med din men jeg må alltid la den blit litt varm før den gir skikkelig bra bilde (altså så bra det kan bli) med tanke på skarphet.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Den lyser på et dreamscreen v6 lydtransparent lerret.

Kilden er alt fra blu ray fra Xbox one x, Apple tc 4K med plex eller Infuse. Ser der filmer fra NAS.
Ser også fra Netflix, hbo og Apple tv appen.

Den er ikke proffkalibrert, det var ikke den forrige 5650 heller.
Har stilt den inn etter anbefalinger fra nett og avshop testside.

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Jeg har 9400, eneste projektoren jeg har hatt, så har ikke noe å sammenligne med. Men skarphet er ikke noe jeg sliter med ihvertfall, ser tydelig forskjell på 1080p og 2160p (e-shift). Synes også fargene er ganske kurrante. Jeg kjører «Neutral» på SDR og «Digital Cinema» på HDR. Begge er justert noe i fra litt lesing på nett og egne øyne.
Har også endt opp med Natural og Digital cinema.

Jeg liker nok mer «smell» i fargene ifht puristene, men det får heller være..

Fargene er ting. De er nok blitt noe bedre. Var veldig skuffet over det med en gang jeg testa den..

Men det er altså skarpheten jeg sliter med. Kanskje mest ved tekst og oversikter i i filminfo, bla på Netflix. Teksten blir litt skapt. Også flytter jeg blikket litt, så er den litt uskarp igjen.
Men det blir altså slik på film også.
Kan virke som fokus justerer seg bittelitt hele tiden..

Jeg kan ikke ha DLP projektor da jeg blir gal av fargehjulet. Ser da regnbuemønster hele tiden.
Det er vel ikke noe som spinner rundt på en LCD?

En annen finurlig ting jeg la merke til, er at viftestøyen blir litt mindre hvis jeg snur bildet 180 grader. Altså opp/ned ifht til slik den henger nå i taket. Burde kanskje sette den på en hylle isteden, så går viftestøyen enda litt ned.

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Da har jeg hatt projektor i snurr en stund.

Fått justert bildet en en god del. Fant noen anbefalt settings på en nettside. Har nå fått MYE mer punch i bildet. Har nå lagret 3 justeringer. En for Full HD og 2 for HDR 4K.
Bildet er nå skarpt på film. Sliter fortsatt ned litt slør i bokstaver fra Apple TV og Xbox.

Har også kjøpt inn ny senter, frem til jeg får bygget egen. Har som sagt en Klipsch RP-280f som skal bygges om og få plass bak lerret.
Gitt til anskaffelse av en Klipsch RP-440c så lenge. Denne spiller milevis bedre enn min gamle Yamaha center.
Skrudde av subbene og spilte kun med senter, og det var utrolig med lyd som kom ut fra denne boksen!

Fortsatt endel som skal gjøres før sommeren, men har vært så hektisk både hjemme og på jobb siste tiden, at alt er satt litt på vent.

Både unga og jeg har sett endel film, og det er fortsatt veldig gøy

Fikk lekt litt mer mer REW og mini DSP HD. Plassert subbene på hver sin side av fremre sofa. Nå er det mye jevnere og bedre bass.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Godt å se at det ordner seg for deg, og at du får brukt rommet med familien.

Angående problemene som du opplever med projektoren, har du vært i direkte kontakt med Epson? Jeg gjorde det når jeg hadde problemer med min tidligere Epson, fikk meget god hjelp. Verdt ett forsøk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk