balko bygger kino i kjeller

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.053
90
48
Du mener to bass elementer? I frontene?
Mono er importør av klipsch i Norge, ellers finnes det nettsider som selger deler til klipsch. Jeg har kjøpt fra USA ved et par anledninger, har ikke siden i hode pr nå men må sjekke når jeg kommer hjem. Men ellers bør mono skaffe dette til deg, det pleier ikke å være veldig dyrt for nye.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like
Reactions: balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Da har jeg fått tak i en høyttaler til (Klipsch RF-280). Har også bestilt de to elementene som brant i den ene høyttaleren. Så tenkte jeg skulle lage en senterkanal ut av den.

Har sett noen filmer i rommet, og hatt en bursdag for ungdommen. Rommet er behagelig å være i. Lyden kommer seg, men har noen utfordringer.

Lagde et podie, men det er kun lagt på plater for midlertidig bruk. Tanken er at podiet også skal være en basfelle. Så jeg må fylle det med isolasjon. Har teppe på toppen, og har tenkt å ha høyttalerstoff foran, slik at bassen kan vandre inn i isolasjonen... Må ha noen trappetrinn på sidene også.

Videre skal jeg lage kassene til side og bakhøyttalerne som skal inn bak rammene mine.

Har fått unik og lastet ned Rew. Har kun kjørt et autooppsett med Ypao, og tatt noen målinger. Ser jeg har endel dipper. Da spesielt mellom 30 og 60 hz. Dette må jeg forske litt på. Kommer også litt igjen mellom 90 og 110 og mellom 170 og 190.

Waterfall - ser det er noe lang klangtid i dypere frekvens. Ellers ser det ok.

Legger ved et par bilder fra Rew. Hvis noen har god ide om hva jeg kan gjøre for å flate ut kurven er jeg veldig glad for det :)

Vedlegg

• Like
Reactions: jvenaas

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Hvordan har du subene plassert nå? Har du prøvd andre plasseringer? REW romsimulatoren er ganske hendig til å prøve seg litt frem hvis du har ett rom det er mulig å plotte inn

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Har nå subbene mellom front og senter. En på hver side.

Har kikket litt på den romsimuleringen, men slet litt med hva slags demping platene mine har ifht verdiene i REW.

Skal teste litt med forskjellig plassering på sub, må bare få kjøpt meg en phonoskjøt!

Skal teste litt på forskjellig fase på de to subben også. Testet litt med det, og fikk en flatere kurve, men da hørtes det dødt og tamt ut.. så det må jeg forske videre på..

Sånn er fronten nå:

• Like
Reactions: jvenaas and cb_600

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Hvordan er dimensjonene på spottkassene dine?
Oi. Det husker jeg ikke i hodet, men tror de var 40cm brede unntatt de store kassene bak, som er 100cm x 80cm.

Det er ca 6-7 cm fra takhøyde og ned til spotkassehlyde. Sett i etterklokskapens navn, skulle jeg nok hatt minst 10cm. Men det funker fint. Har god plass til spottene jeg satt inn.

Skal dobbeltsjekke målene imorgen!

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
943
18
18
Oi. Det husker jeg ikke i hodet, men tror de var 40cm brede unntatt de store kassene bak, som er 100cm x 80cm.

Det er ca 6-7 cm fra takhøyde og ned til spotkassehlyde. Sett i etterklokskapens navn, skulle jeg nok hatt minst 10cm. Men det funker fint. Har god plass til spottene jeg satt inn.

Skal dobbeltsjekke målene imorgen!
Takker! :) Da ser jeg at min plan på 40cm bredde er innafor, men at kanskje min plan på 15cm høyde fra tak er noe unødvendig høy..

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Beklager sent svar! Gikk i glemmeboken den målingen.. men nå har jeg målt. Bredde er ca. 30 cm.

Ellers er det ikke så mye som blir gjort i kinoen for tida. Sommer, ferie, båt og uteprosjekter tar opp tiden.

Har nå en ekstra Klipsch RP-280, som jeg har tenkt å bruke som senter. Det jeg lurer på da er om jeg kan bygge en litt mindre kasse til disse elementene? Er det noe minstemål for disse? Evnt en nettside som kalkulerer kassemål?

Har også tittet på Yamaha AV-C5200 prosessor og Yamaha RX-A3080.
Noen som har erfaringer med disse?

Har en Yamaha RX-A1030 fra før, og har vært veldig fornøyd med den.
Alle andre merker jeg har hatt har det vært noe feil med. Spes. onkyo..

Har tittet litt på marantz 7705 også.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.053
90
48
Med tanke på mindre kasse, du bør vite parameter på elementa. For å kunne simme tuning etc. Jeg vet ikke om disse er tilgjengelig på driverene som du har siden det er "fabrikk" elementer. Men dersom du finner disse, kan jeg hjelpe deg med kasse tuning.

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Med tanke på mindre kasse, du bør vite parameter på elementa. For å kunne simme tuning etc. Jeg vet ikke om disse er tilgjengelig på driverene som du har siden det er "fabrikk" elementer. Men dersom du finner disse, kan jeg hjelpe deg med kasse tuning.

Takk for kjapt svar!

Skal se om det står noe på elementene. Tenkte du på q-verdi?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
943
18
18
Spørsmål angående Led-listene. Hvordan og hvor har du plassert strømforsyningen?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Spørsmål angående Led-listene. Hvordan og hvor har du plassert strømforsyningen?

Den første boksen ligger under akustikkplatene i taket bak på høyre side. Selve stikket ligger bak akustikkplatene på veggen bak på høyre side.

Gjorde klar endel stikk rundt om, som ligger skjult bak platene.

Den lille boksen i taket fikk akkurat plass under akustikkplaten. Måtte ta bort litt av isolasjonen i plata, men lot den sorte filten bli værende. Akkurat nok til at det blir litt lufting, samtidlig som den ligger skjult.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
943
18
18
Ja med løse akustikk plater på veggen så har du jo den muligheten. Tenker jeg må gå for noe i spottkassen med en eller annen form for inspeksjonsluke. Huff, de kjedelige, men viktige, detaljene kan ta livet av en.

Takker for input atter en gang @balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Får ikke gjort så mye som jeg ønsker nede i kinoen om dagen. Nå som sommeren er på hell, kan kanskje arbeidslysten komme tilbake igjen!

Har kjøpt ny receiver. Gikk for Yamaha RX-A3080. Har tidligere hatt Yamaha 1030 og har vært veldig fornøyd med den. Vurderte også Marantz SR7013. Men siden 3080’n var på tilbud gikk jeg for den. Mulig det blir en ren prosessor neste gang.
Kjører uansett separat forsterker på frontene, så er jo kjekt å kunne bruke reciever effekten på surround og atmos, når de er ferdig..

Har også fått trekt kabel til ir mottaker over lerretet. Har en Harmony Elite også, men noe ganger er det kjekt å bruke originale fjernkontroller. Det funket ivertfall bra. Har satt sensoren utenpå elko lokket,