balko bygger kino i kjeller

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Fortsatt ikke helt ferdig, men nå begynner det å nærme seg

Mangler å lage rammen til lerret. Har trålt Internett for ideer til hvordan jeg skal lage rammen, men har ikke landet på noe konkret enda.
Hvis noen har link eller tips til hvordan lage rammen er jeg veldig takknemlig!

Har dreamscreen v6 duk. Har tenkt å ha ca. 109’’ lerret. Blir nok i 16:9, men vil også ha mulighet til å kjøre cinemascope senere.

Jeg må lage høyttalerkasser til bakhøyttalerne, de skal felles inn bak dukene.

Har lagt ferdig teppet. Det ble veldig bra. Tok endel tid med skjæring langs kantene, siden jeg har tenkt å ha det listefritt.
Ble veldig behagelig følelse med teppe i rommet. Rommer er dempet, men siden jeg har endel rette overflater også, virker det ikke for dempet.

Sofaen i front er satt på plass. Følelsen av å sette seg ned i sofaen og bare nyte stillheten og verket var meget tilfredsstillende! Nesten hypnotisk behagelig

Kontakter er koblet. Gjenstår å trekke signal og høyttalerkabler. Så setter jeg på pyntelokkene på boksene.

Må lage podiet til sofa bak også.
Dørrammen må trekkes med HT stoff og ny klinke må på.

Legger ved et par bilder fra igår.

Hjørnene.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
916
5
18
Ser meget bra ut balko! :D Jeg kommer nok til frekventer mye innom prosjektet ditt når begynner med mitt eget rom, om ikke så lenge, håper jeg.

Ett spørsmål, hvordan opplevde du leveringen av sofaen fra fnky? Jeg bestilte min 19.03 og er enda ikke kommet, og ikke får man kontakt med heller, håpløst i grunn.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.005
56
48
Ser meget bra ut balko! :D Jeg kommer nok til frekventer mye innom prosjektet ditt når begynner med mitt eget rom, om ikke så lenge, håper jeg.

Ett spørsmål, hvordan opplevde du leveringen av sofaen fra fnky? Jeg bestilte min 19.03 og er enda ikke kommet, og ikke får man kontakt med heller, håpløst i grunn.
Angående fnky, jeg har kjøpt masse derfra, 3 sofaer, 16 forsterkere og aldri opplevd treg behandling i den forstand. Meen har merket i senere tid at de har brukt lengre tid en vanlig på å svare, altså før svarte de samme dagen mens nå går det en uke ca. Vet ikke hva som skjer, men har bare god erfaring med service derfra. Har reklamert på sofa og fått forsterker istedenfor Sofa etter ønske osv og fått amper sendt i posten uten å sende tilbake den gamle, for å teste ting.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no

Takk for det :) Bare hyggelig om jeg kan være til inspirasjon eller hjelp på noe. Har stått fast mange ganger selv, og da har jeg tittet igjennom mange byggetråder for å se hvordan andre har gjort det.

Jeg opplevde meget rask levering. Fikk den levert bare 2 dager etter jeg hadde bestilt den. Nå bestilte jeg en sofa som var på lager, vet ikke om det utgjør noe forskjell?
Så for min del var det bare positivt. Sendte forøvrig en mail med et spm til de en gang, og da gikk det en god stund før jeg fikk svar. Det er jo ikke helt heldig.

Er det et telfonnummer du kan ringe da? Så du får snakket med noen ?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
916
5
18
Angående fnky, jeg har kjøpt masse derfra, 3 sofaer, 16 forsterkere og aldri opplevd treg behandling i den forstand. Meen har merket i senere tid at de har brukt lengre tid en vanlig på å svare, altså før svarte de samme dagen mens nå går det en uke ca. Vet ikke hva som skjer, men har bare god erfaring med service derfra. Har reklamert på sofa og fått forsterker istedenfor Sofa etter ønske osv og fått amper sendt i posten uten å sende tilbake den gamle, for å teste ting.

Høre ut som det kan være håp da, håper jeg.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
916
5
18
Takk for det :) Bare hyggelig om jeg kan være til inspirasjon eller hjelp på noe. Har stått fast mange ganger selv, og da har jeg tittet igjennom mange byggetråder for å se hvordan andre har gjort det.

Jeg opplevde meget rask levering. Fikk den levert bare 2 dager etter jeg hadde bestilt den. Nå bestilte jeg en sofa som var på lager, vet ikke om det utgjør noe forskjell?
Så for min del var det bare positivt. Sendte forøvrig en mail med et spm til de en gang, og da gikk det en god stund før jeg fikk svar. Det er jo ikke helt heldig.

Er det et telfonnummer du kan ringe da? Så du får snakket med noen ?
Ja det var rask levering. Problemet er altså at jeg ikke kommer i kontakt med dem, hverken over telefon, kontaktskjema eller epost. Men hvis det er slik som @Karmann sier så kan det kanskje, forhåpentligvis, være snakk om tilfeldigheter. Har jo i grunn ikke behov for sofaen så snart jeg får begynt i kinoen, men blir litt bekymret når fnky ikke kan svare opp kundene sine engang.

Men igjen, flott arbeid balko, noe å virkelig å være stolt over. :)(y)

Reactions: balko

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.005
56
48
Ser at de får litt pes på FB for tiden og de har gått bananas med reklame ihverfall, det er helt sikkert.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
Nå begynner det å ligne på en kino her, ser meget flott ut dette:) stå på i sluttspurten så er det plutselig lyd å bilde:)

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Fikk testet litt med et lite anlegg igår. Satt inn anlegget som er til treningsrommet, da jeg var så nysgjerrig på lyden i rommet.

Må si at lyden fra de høyttalerne har aldri vært så bra! Nesten hakeslepp...
Vanskelig å beskrive lyd, men det virker detaljert, uten å være slitsom i diskanten. Mellomtonene er transparente og behagelige.
Noe jeg er ute etter på høyttalere er dynamikk og at det skaper et bredt og stort lydbilde. Det vil jeg si at det ble til de grader.
Subben er stilt forholdsvis lavt i volum. Jobber fra ca. 80hz og ned. Ingen eq på. Det spiller nå fint med de små frontene, stikker seg ikke ut av lydbildet.

Jeg var redd rommet skulle bli overdempet, men det ble det ikke.
Får gå til innkjøp av umik ell. etterhvert, så jeg får sett hvordan frekvenskurven ser ut.

Satt på Roger Waters - Amused to death albumet. Spilt inn med q Sound. Det låt helt fantastisk. Lydbildet fra dette albumet er noe helt eget. Lyder og stemmer kommer fra fjernt og nært, høres ut som surround uten at høyttalerne er der.

Nå gleder jeg meg til å teste med det skikkelige anlegget. Skal få snekret rammen til helga, så får jeg opp lerret ganske snart.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.173
100
63
41
www.avforum.no
Ser veldig bra ut dette balko! :) Benytter anledningene til å også teste en "kommentar til denne posten" som vi har ventet på en oppgradering av for at skal fungere igjen...

Når det gjelder UMIK og REW er det absolutt å anbefale - kanskje ikke først og fremst i ditt tilfelle for å gjøre endringer på akustiske tiltak, men ofte kan det være mye å hente på å pinpointe eventuelle dipper spesielt i sweet spot der flytting av sofaen noen cm bak -eller fremover kan endre på responsen... Det er for øvrig helt utrolig hvor mye et rom har å si for ytelsen, ofte LANGT bedre å gjøre ting med rommet enn utstyret om en ønsker å løfte lyd-og forsåvidt også bilde-kvaliteten!

Reactions: Toroluf

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Ser veldig bra ut dette balko! :) Benytter anledningene til å også teste en "kommentar til denne posten" som vi har ventet på en oppgradering av for at skal fungere igjen...

Når det gjelder UMIK og REW er det absolutt å anbefale - kanskje ikke først og fremst i ditt tilfelle for å gjøre endringer på akustiske tiltak, men ofte kan det være mye å hente på å pinpointe eventuelle dipper spesielt i sweet spot der flytting av sofaen noen cm bak -eller fremover kan endre på responsen... Det er for øvrig helt utrolig hvor mye et rom har å si for ytelsen, ofte LANGT bedre å gjøre ting med rommet enn utstyret om en ønsker å løfte lyd-og forsåvidt også bilde-kvaliteten!
Takk for det

Ja, det med rommet et nesten overveldende enorm forskjell. Har aldri hatt et så godt planlagt og tilpasset lytterom før, og må si jeg fikk hakeslepp av hvor godt disse små høyttalerne spille i rommet.

Blir interessant å se forskjell i rommet med og uten podiet som skal på plass etterhvert også.
Kan bytte litt paneler bak rammene og kan evnt sette inn noe diffusorer istedenfor akustikkplater om jeg har behov for det.

Kommer til å kjøre romkorrigering også, så får jeg se hva det evnt gjør med lyden.

Vedr bildet, så håper jeg det ikke er for mye blått i rommet til at jeg får blåstikk i bildet. Mye av veggene og hele taket er jo sort, så det burde vel gå greit.

Reactions: Toroluf

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
916
5
18
Hei balko

Har du fått laget ramme til duken din? I så fall hvordan gjorde du og hvordan ble resultatet?

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Hei balko

Har du fått laget ramme til duken din? I så fall hvordan gjorde du og hvordan ble resultatet?
Heisann!

Ja, fikk laget ramme i helgen. Den ble dessverre tung og stor! Ble ikke helt fornøyd. Det ble en tidkrevende og fusterende prosess..
Pga skjeve materialer ble den først satt sammen av en tynn tynn ramme, hvorpå jeg skrudde 5cm x 5cm virke utenpå denne! Laget den også klar for cinemascope. Så nå er rammen veldig stor, kanskje litt for stor..

Skal teste med naskering, eller gardinene på sidene, så avgjør jeg om jeg bygger en ny eller ikke.

For å stramme duken, klippet jeg huller og satte maljer i yttterkantene. Strammet da duken med tau på baksiden lerretet.

For å feste lerret til veggen, tok jeg to 68x28 plank. Skråskjærte de i 45 grader hver vei, slik at rammen låser seg til veggen mår du henger den på veggen. En oppe og en nede.

Ville nok gått for et tynnere virke om jeg skulle gjort det igjen. Feks ca. 70x15.
Husk å sjekk at materialene er rette når du kjøper de. En kreg lommehullsjigg ell. er kjekt å ha for hånd, for pene endeskjøter. Samt trelim.

Legger ved et par bilder av det på vegg. Trodde jeg tok bilder underveis, men fant de ikke!
Prøver å finne filttape for en sort ramme i ytterkant.

Reactions: cb_600

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Gikk forøvrig til innkjøp på et par Klipsch RP-280F til front også. Fornøyd med de så langt.

Har satt de gamle som bakhøytalere enn så lenge, frem til jeg får bygd kassene som skal bak panelene mine.

Senteren står bare vinklet opp på et målebånd.. skal lage et stativ til senter. Planen er å ha 450 centeren til Klipsch etterhvert.

Fikk forøvrig testet med Yapo romkorrigering idag. Ble imponert over hva den gjorde. Løste opp med rommode i lytteposisjon.
Har bestilt umik, så skal teste med REW når den kommer.

Fikk sett Heat idag. Det ble da første film som noengang er vist i kinoen
En av mine absolutt favorittfilmer. Fornøyd med lyden. Skytescenen er helt rå.
Bra med trykk og dynamikk.

Det negative er at projektoren rister når det er veldig mye bass! Den irriterte meg. Usikker på hvordan jeg skal løse det.. så hvis noen har tips, så del gjerne de her!

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
916
5
18
Ser bra ut lerretet. Så du tenker å tape en filt rundt for å ramme inn lerretet?

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
41
18
For å stramme duken, klippet jeg huller og satte maljer i yttterkantene. Strammet da duken med tau på baksiden lerretet.

For å feste lerret til veggen, tok jeg to 68x28 plank. Skråskjærte de i 45 grader hver vei, slik at rammen låser seg til veggen mår du henger den på veggen. En oppe og en nede.

Ville nok gått for et tynnere virke om jeg skulle gjort det igjen. Feks ca. 70x15.
Husk å sjekk at materialene er rette når du kjøper de. En kreg lommehullsjigg ell. er kjekt å ha for hånd, for pene endeskjøter. Samt trelim.
Utrolig pen kino! Gratulerer!

Jeg også bygde ramme selv, brukte 98x23 som jeg kappet 45grader før jeg skrudde sammen. Hadde nok heller brukt en kreg-jigg om jeg hadde hatt den ja.
Ang strammingen, var det en grunn til at du brukte tau i steden for f.eks. stifter? På mitt 256cm brede lerret brukte jeg stifter, og det ble helt perfekt etter forsøk nr 1 ved å jobbe i kryss

Reactions: balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Utrolig pen kino! Gratulerer!

Jeg også bygde ramme selv, brukte 98x23 som jeg kappet 45grader før jeg skrudde sammen. Hadde nok heller brukt en kreg-jigg om jeg hadde hatt den ja.
Ang strammingen, var det en grunn til at du brukte tau i steden for f.eks. stifter? På mitt 256cm brede lerret brukte jeg stifter, og det ble helt perfekt etter forsøk nr 1 ved å jobbe i kryss
Jo takk. Begynner å nærme seg ferdig. Er et par - tre ting igjen..

Jeg brukte tau av tre årsaker. Det ene er at jeg ikke ble hekt fornøyd med ramma. Så da er det lettere å ta det av igjen, å sette det over på ny ramme. Det andre er for etterstramming. Lettere å etterstramme med tau.
Den tredje årsaken, var hvis jeg skulle endre str på lerret senere.

Men er like greit, og mindre styr, med å stifte den.

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Jaja.. idag klarte jeg å brenne 2 subber på de nyinnkjøpte Klipsch høyttalerne!!

Skulle sette opp for godlyd i den tro at NÅ, skal det låte himmelsk...
Koblet de til hver sin densen B-300 effektforsterker jeg har hatt i mange år. Synes det var snodig at den ene hadde en sterk byrommene lyd. Etterhvert begynte det å lukte brent
Trodde det bare var forsterkeren som hadde ryket, men da jeg gikk inn i kinorommet, kom det røyk ut av bassporten. DET er et relativt dårlig tegn... kjente på den ene bassen og den sto bom fast. Den andre var det nesten ikke lyd i. Testet med et annet element jeg hadde liggende, og da kom det lyd, både fra øvre og nedre kabling. Så tror ikke delefilteret er gått. Diskanten er fin.

Tyder på at den ene utgangen på effektforsterkeren er kortsluttet, eller at noe annet er gått føyken.

Noen som vet hvem som er hovedimportør av Klipsch til Norge? Evnt hvor jeg kan få tak i to nye elementer?

Kikka litt på eBay, men fant ikke riktige elemter der.