balko bygger kino i kjeller

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
LED enheter blir det ikke mye varme av , min er på 16W og støyer også meget lite. har for øvrig OEM stjernehimmel kjøpt hos avshop.

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
LED enheter blir det ikke mye varme av , min er på 16W og støyer også meget lite. har for øvrig OEM stjernehimmel kjøpt hos avshop.
Takk for raskt svar :)

Så den går fint an å ha i kinoen, uten at den blir irriterende?
Tror jeg må få plass til en det ene hjørnet mitt.. Trodde jeg hadde lagt klar et 50mm rør til som gikk ut til teknisk rom, men det hadde jeg trekt til et annet sted... Så det ligger da over himlingen.. Blit litt lettere opgitt av meg selv.. Er vankselig å trekke et nytt som kommer ut over spotkassene nå!

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
har min i spotkassene, funker fint det:) om du skal ha den i teknisk bod må du ha en del lengre fibre også.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
er det systemhimling i senter du også skal ha? hvilke plater har du plan om å benytte her?
var i grunnen veldig enkle å jobbe med fiberene, men er noe dill arbeid uansett, spesielt når en må lime alle fibrene på baksiden av platene. plasserte enheten rett innfor kassen slik
240566

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
er det systemhimling i senter du også skal ha? hvilke plater har du plan om å benytte her?
var i grunnen veldig enkle å jobbe med fiberene, men er noe dill arbeid uansett, spesielt når en må lime alle fibrene på baksiden av platene. plasserte enheten rett innfor kassen slik
Vis vedlegget 240566
Ja, med teknisk bod må jeg jo ha lengre fibre..
Har tenkt å ha akustikkpalter i taket. Rockofon akustikk 50mm mener jeg de heter. Enten feste de med borrelås, eller lage et festesystem til de. Mulig legge de på tynne lekter, slik at de kan tas ned radivs. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det enda. Men det blir veldig lite plass over platene, så jeg håper jo at jeg får fibrene så vidt over platene. Evnt om jeg må skjære noen spor i plata, som fibrene kan ligge i.
De tynne fibrene er vel veldig fleksible, så burde la seg gjøre på en grei måte håper jeg...

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
enkleste er vel å bygge en systemhimling?
jeg måtte kjøpe inn hele pakker av systemet, men mulig du får kjøpe kun enkeltvis det du trenger i nærheten?
jeg har nok like mye til overs og kanskje mer enn de som ble brukt så var litt kjipt å kjøpe hele pakker

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Ja, kan godt hende det er enklere med systemhimling. Nå er jeg vel ikke kjent for å gjøre det enkelt heller :oops: ...

Ser du skinnene mellom platene? Eller går platene tett inntil hverandre?

Utfordringen er at jeg bare har ca. 7cm ned til der hvor LED stripene skal ligge. Meningen er at de skal lyse opp på platene, så da bør jeg ha litt avstand til platene. Dersom jeg bygger systemhimling tror jeg ikke jeg får nok plass.

Må gå i tenke -og tegnebosken med dette her tror jeg..

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Da er malingen fullført. Ble egentlig fin bare med maling...
Men nå er nå tapeten kjøpt og betalt, så da får jeg sette den opp.

Ble litt usikker på tapeten når jeg har fått den opp på veggen, men nå får det blir som det blir..

Har tapetesert en vegg idag. Dette var mye mer knot en jeg regna med.. igjen!
Ble mye vinkler og hjørner som skulle passe. Fikk det greit til slutt, men mye knot ble det.

Maling..

Første rad med tapet.

Tapet på første vegg.. fargen blir litt feil her. Den er endel mørkere, heldigvis. Håper det blir greit med sorte støpsler og brytere.
Det er litt skinn i tapeten, når den får lys i riktig vinkel.

Får fortsette med tapet i morgen og tirsdag. Dette kan ta litt mer tid enn beregnet.

Fikk også satt stoff i et par rammer. Det ble veldig bra.

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Et spm vedr. scenemolton i taket:

Har nå 5cm Rockofon akustikkplater i taket. Har tenkt å trekke dette med et stoff. Har scenemolton noe å si for lyden? Har lest litt at den fjerne veldig mye diskant. Hjelper det at det er akustikkplater bak?
Bør jeg heller trekke platene med høyttalerstoff?

Ellers har jeg fått gjort endel i kinoen i siste uka.
Røyk på en smell med stjernehimmelen. Har laget rammeverket klart, så foreløpig har jeg akustikkplater trykt oppi der. Skal så lage, når jeg får litt bedre tid, en ramme på 3x3m, med stjernehimmel. Da kan den lages ferdig i 2 deler og settes rett opp senere.

Ferdig med tapetesering. Har lagt i spotter og led stripe øverst. Har trekt nesten alle rammene ferdig.

Nå er det å fullføre akustikkflatene rundt og i taket, samt legge teppe.

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Dette blir konge! Eneste feilen her er at du ikke er ferdig, ble skuffa når jeg startet lesingen også stoppet det her:D

En ting, har du plass til dypere demping av førsterefleksjon? Da inkl tak også? Du hadde kanskje begrenset takhøyde? Det gjør virkelig ALT for lyden. Tenker når du har så fint rom så må jeg spørre;)

Konge utført arbeid!

Sent from my iPhone using Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Dette blir konge! Eneste feilen her er at du ikke er ferdig, ble skuffa når jeg startet lesingen også stoppet det her:D

En ting, har du plass til dypere demping av førsterefleksjon? Da inkl tak også? Du hadde kanskje begrenset takhøyde? Det gjør virkelig ALT for lyden. Tenker når du har så fint rom så må jeg spørre;)

Konge utført arbeid!

Takk, takk
Skulle gjerne vært ferdig ja Får gjort litt idag også, så det nærmer seg..

I front er det 5cm akustikkplater, med litt luft før 5cm isolasjon. Mulig jeg kan trykke et lag akustikkplater til bak der, om det har noe effekt?

På sidene et det også 5cm akustikkplater med 1-2 cm klaring før isolasjon. På denne ene sideveggen bak, er det 20cm isolasjon bak akustikkplatene.

I taket er det dessverre ikke mulig å gjøre noe mer. Da blir det for lavt, så det får det holde med 50mm platene.

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Det blir sikkert bra:) Nei, ikke trykk inn en plate til. Rockfon er for harde til og legge dobbelt, da mister de effekten.

Jeg ville testet med og uten rockfon når du får lyd i rommet:) Altså bare høyttalerrammene og isolasjonen bak:)

Gleder meg til å se det ferdig!:)

Jeg har hatt mye forskjellig, inkl rockfon. Nå har jeg 20cm spacelab ( type isolasjon ) og det er med god margin best:) Meeen det spiser jo en del plass:)

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Det blir sikkert bra:) Nei, ikke trykk inn en plate til. Rockfon er for harde til og legge dobbelt, da mister de effekten.

Jeg ville testet med og uten rockfon når du får lyd i rommet:) Altså bare høyttalerrammene og isolasjonen bak:)

Gleder meg til å se det ferdig!:)

Jeg har hatt mye forskjellig, inkl rockfon. Nå har jeg 20cm spacelab ( type isolasjon ) og det er med god margin best:) Meeen det spiser jo en del plass:)

Skulle gjerne hatt plass til 20+ cm i alle kanter ja

Jeg har jo mulighet til å legge bare isolasjon i front også, da får jeg ca. 15cm med isolasjon i front. Tror jeg skal prøve meg litt frem. Har tenkt å lage noen diffusorer også, som jeg kan ha på sider eller bakvegg.
Fordelen med rammesystemet er at jeg enkelt kan teste med forskjellig type demping.

Bedre bilder komme ila påsken. Må få på resten sv platene først, og legge teppe

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Ble en liten arbeidsøkt idag og. Er så fint vær ute nå, at man må være litt ute.

Fikk gjort ferdig alle rammer idag. Så da er de satt på plass. Dessverre er det et par som har blitt skjeve. De får jeg lage nye senere.
Mangler bare duk til døra, den får jeg kjøpe på lørdag.

Fikk prøvelagt teppet også. Får vente til i morgen med å skjære og lime det.

Legger ved et par bilder fra idag.

Frontveggen

Sidevegg

Bakvegg. Rammen til vindu er enkel å ta av og på. Festet med borrelås, slik resten av rammene et gjort.