balko bygger kino i kjeller

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
48
Bergen
Det ser veldig bra ut dette.
Hvilken størrelse på lerret skal du ha i hvilken format ? Du skriver 109" er det final mål eller midlertidig ?
Vet du avstand fra lerret til sitte posisjon ?

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
Det ser veldig bra ut dette.
Hvilken størrelse på lerret skal du ha i hvilken format ? Du skriver 109" er det final mål eller midlertidig ?
Vet du avstand fra lerret til sitte posisjon ?
Blir 16:9, så lager jeg evnt. noen maskeringer jeg kan dekke til med for cinemascope.
Har ingen fancy projektor nå. Har en epson LCD projector. Sugen på en JVC etterhvert, men det får bli fremtidig oppgradering.
Kan ikke ha DLP projector for jeg ser regnbuemønster med en gang. Har testet flere typer, men jeg ser det uansett hvor ”gode“ de har vært..

109“ er ca. Blir rundt 109.
Har testet med projektoren, og den lager fint bilde på/i rammen.
Må se hvordan ramma jeg skal lage blir. Bestilte duk på 2x3 meter, så burde gå fint å lage 109”.

1. Rad blir blir ca 2.7 meter fra lerret. Men kan justere litt her. Virket ok da jeg testet.

Litt usikker på hvor lang avstand jeg bør ha fra seterygg 1. rad til start 2. Rad.?

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
På tide å oppdatere litt igjen.

Dro fremre vegg ut ca 10cm. Da fikk jeg bedre plass til rør og litt mer isolasjon og akustikkplater.

Har nå satt opp bokser og trekt rør til alt av strøm, nettverk, 24v, signalkabler og høyttalerkabel.
Noe ligger bak rammene, som blir trekt med sort høyttalerstoff, og noe kommer til å synes i nedre og øvre panelvegger (i mdf).

Trekking, festing og stripping av rør og bokser, tok selvfølgelig mye lenger tid enn jeg hadde beregnet!

Måtte også borre ut mye større hull til naborommet. Hadde ikke kjangs i havet til å få IT alt i de 4x50 røra, så de måtte jeg ta ut, i tillegg utvidet jeg hullet med nesten 10cm.
Har blitt en heftig spagetti i naborommet, men det får ryddes opp i etterhvert!

Bestemte meg får å lage 45 graders hjørner. Forhåpentligvis for å få mindre trøbbel med bassen.
Da får jeg også laget noen bassfeller i hjørnene. Fyller opp med isolasjon da i hjørnene.

Nå er jeg klar for plater, så lage rammer. Taket er fortsatt ikke helt klarlagt..

Legger ved noe bilder fra siste ukes jobb.

Blir bedre bilder med speilrefleksen etterhvert.
Må bare få fikset et objektiv som datt ned trappa!

Side vegg til V for frontveggen.

Frontveggen.

Veggen til H for frontveggen.
Her må døra også gjøres noe med..

Front.

Sidevegg H. Har dratt rør inne i utforingen oppe. Legger inn isolasjon før den plates igjen.

Skrår hjørnene 45 grader.
Har trekt strøm og signal/høyttalerkabel med god avstand fra hverandre.

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
Tid for litt oppdateringer igjen!

Går ikke veldig fort for tiden. Mye annet som kommer først, også er det skisesong, og da går dagene fort!

Har fått på paneler oppe og nede.
Trekt resten av rørene.
Har handlet inn Phillips hue LED lys til toppen, rundt hele rommet.

Kjøpt 54 Stk Rockofon Industrial akustikkplater.

Kjøpt tapet og teppe.

Panel nedre. Med skrå hjørner.

Front

Panel oppe og nede. Skrå hjørner oppe og nede.

Sidevegg og døren ut til teknisk rom

Tapet og teppe.
Blir blått. Tapeten er rolig, men har litt skinn i seg hvis lyset treffer på. Tror det vil bli bra!

Frest alle kanter runde.

Malt ett strøk før sparkling.

Nå gjenstår det å sparkle et par ganger til, og lime på tapet.
Sette inn akustikkplater og lage rammer til de.
Teppe.
Og fikse taket..

Reactions: Gorm

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
910
5
18
Wow!!:D Litt av et prosjekt. Må følge med her. Meget spennende, godt håndverk og mange gode tips å plukke opp. :)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.073
43
48
Det nærmer seg her også ser jeg, fine løsninger å detaljer. stå på videre:)

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
Da har jeg kommet litt lenger..

Har vært mye knot og ting som tar lang tid i det siste. Hat også gått på et par blemmer.. men man lærer jo stadig noe nytt..

Kasse til spotter er ferdig. LED stripene fra Philips hue, skal ligge i sporet. Fikk også etter mye banning og styring, lagt opp 50mm rør, så det ligger klart til stjernehimmel.

Fikk montert luftingen. Mitsubishi VL-100.
Den gjør en god jobb. Bråker litt på maks, men på halv, er det OK. Merker stor forskjell på luftkvaliteten.

Har kjøpt inn ny sub. Arendal sound sub 2.
Hinsides stor forskjell ifht til xtz 12 tommers sub jeg hadde fra før. Spiller også veldig bra på musikk. Gleder meg til å få kobla opp nedi kinoen når den blir ferdig!

Ikveld ble jeg ferdig med saging og fresing, så nå blir det og rydde ut alt verktøy og materialer i morgen. Så blir det maling, før tapeten skal på. Må så trekke rammene med stoff.
Podiet må også bygges, men den lager jeg i garasjen. Nok støv og gris i kjelleren nå.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Dette blir knallbra! 🙂
Mitsubishien gjør jobben ja. Kjører den selv på halv fart og det holder godt i rommet mitt og er nesten ikke merkbar når du ser film.
Arendal sound sub2en blir du nok veldig fornøyd med. Har to av disse selv 😉

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
910
5
18
Meget bra fremgang her må jeg si. Blir bra dettan :)

Å bygget ut og isolere døra er nok en idé som jeg må stjele av deg. Hvordan løser du det med håndtaket ettersom døra blir tykkere? Og holder det med standard hengsler?

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
Meget bra fremgang her må jeg si. Blir bra dettan :)

Å bygget ut og isolere døra er nok en idé som jeg må stjele av deg. Hvordan løser du det med håndtaket ettersom døra blir tykkere? Og holder det med standard hengsler?
Nå bruker jeg en gammel ytterdør, som har 3 solide hengsler. Festa karmen skikkelig med 8 karmskruer. Døra er ganske kraftig og har et tynt metallag på innsiden.
Ikke noe problem med hengslene hos meg ivertfall.

Setter på en lenger innvendig stang/firkantbolt. Håndtaket går ikke borti karmene.
Må passe på at rammen heller ikke gjør det. Jeg har rundet hjørnene med fresen.
Det eneste som kanskje kan bli et problem er låsen, men satser på jeg får forlengere til den også.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.073
43
48
Nå skjer det ting her:) Dette blir nok meget så bra. Nærmer seg ferdig det meste av støv arbeidet nå, så da er mye unnagjort🆒

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
910
5
18
Nå bruker jeg en gammel ytterdør, som har 3 solide hengsler. Festa karmen skikkelig med 8 karmskruer. Døra er ganske kraftig og har et tynt metallag på innsiden.
Ikke noe problem med hengslene hos meg ivertfall.

Setter på en lenger innvendig stang/firkantbolt. Håndtaket går ikke borti karmene.
Må passe på at rammen heller ikke gjør det. Jeg har rundet hjørnene med fresen.
Det eneste som kanskje kan bli et problem er låsen, men satser på jeg får forlengere til den også.
Lurt å ta en solid gammel ytterdør. (y) Jeg må dessverre forholde meg til den gamle døren ettersom den er lavere enn en standard dør, også er dørene i kjelleren fra huset som sto på tomten opprinnelig, sånn ca. 130-140år gammel. Får vel prøve å bevare den... for husfredens skyld.:sneaky:

En annen ting, hva er tanken med de hullene som er tatt ut på sidene av inngangspartiet?

balko

Medlem
3 Jun 2004
648
57
28
Vestfold
avforum.no
Lurt å ta en solid gammel ytterdør. (y) Jeg må dessverre forholde meg til den gamle døren ettersom den er lavere enn en standard dør, også er dørene i kjelleren fra huset som sto på tomten opprinnelig, sånn ca. 130-140år gammel. Får vel prøve å bevare den... for husfredens skyld.:sneaky:

En annen ting, hva er tanken med de hullene som er tatt ut på sidene av inngangspartiet?
Hehe.. kanskje lurt å bevare den da ja..

Men det går jo an å lage en tynnere ramme da. Da kan du bruke 3cm Rockofon plater isteden. Blir litt mindre vekt da.

De hullene i utforingene er laget så jeg skal fylle de på baksiden med akustikkplater. Meningen er at det skal bli mindre ekko/refleksjoner fra dørpartiet. Så får jeg se om det blir som tenkt..
Utforingene og døra blir trekt med høytalerstoff.

Holder på å rydde ut alt verktøy nå. Så blir det MYE støvsuging...
Kanskje rekker jeg et strøk med maling til slutt idag.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
910
5
18
Hehe.. kanskje lurt å bevare den da ja..

Men det går jo an å lage en tynnere ramme da. Da kan du bruke 3cm Rockofon plater isteden. Blir litt mindre vekt da.

De hullene i utforingene er laget så jeg skal fylle de på baksiden med akustikkplater. Meningen er at det skal bli mindre ekko/refleksjoner fra dørpartiet. Så får jeg se om det blir som tenkt..
Utforingene og døra blir trekt med høytalerstoff.

Holder på å rydde ut alt verktøy nå. Så blir det MYE støvsuging...
Kanskje rekker jeg et strøk med maling til slutt idag.
Har faktisk en stabel 3cm rockwool plater liggende i garasjen fra noen tidligere DIY-lydplater, tenker det blir løsningen, samt strategisk plassert dørpakninger.

Synes du er flink balko, holder et javnt driv med god kontroll over designe, kvalitet og resultat. Gleder meg til å se ferdig produkt. :)