balko bygger kino i kjeller

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Med mine 0.5mm tynne fibre er ikke 2cm radius på bend noe problem. Men hvis du går for tykkere fibre vil de bli verre å bøye.

Himlingsplater går fint. Bare lime med en liten klatt silikonlim på baksiden slik jeg gjorde, så de sitter. Husk å kle platene med molton for du stikker gjennom fibrene, men det er jo egentlig logisk.

Linken min er jo fem-seks år gammel, så kan godt være den er død. Du må bare google deg frem til aktuelle butikker på nett. Søke på "fiber optics" eller lignende. Her er en link til noe jeg fant da jeg prøvde nå:https://thefiberopticstore.com/welcome-to-the-fiber-optics-store/

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Kom på en ting til. Tenk litt akustikk når du skal i gang med dette. Himlingsplater er ikke akkurat det beste å bruke til førsterefleksjon. De demper veldig ujevnt og ikke særlig lavt. De er beregnet på kontormiljø. Kanskje en ramme med Rockfon Industrial er bedre. Hvis du vil bygge minimalt nedover er 5cm tykkelse bedre enn ingenting, og mye bedre enn tynne himlingsplater...

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Kom på en ting til. Tenk litt akustikk når du skal i gang med dette. Himlingsplater er ikke akkurat det beste å bruke til førsterefleksjon. De demper veldig ujevnt og ikke særlig lavt. De er beregnet på kontormiljø. Kanskje en ramme med Rockfon Industrial er bedre. Hvis du vil bygge minimalt nedover er 5cm tykkelse bedre enn ingenting, og mye bedre enn tynne himlingsplater...
Tusen takk
Her var det mye god og nyttig info

Nå har jeg mye å gå etter.
Driver å tegner litt forskjellige løsninger. Lest endel rundt på nettet også. Er jo et hav av forskjellige løsninger...
Ser jo unektelig veldig bra ut med en skikkelig stjernehimmel

Tenkte også på rockfon industrial platene, men for å bygge minimalt ned, tenkte jeg himlingsplater, da kun bygger et par cm. Jeg har bare 220cm nå, så hvis jeg mister 5cm+2cm blir det bare 213cm takhøyde.. er ca. 1.90 selv, så jeg er redd det blir litt lavt under taket..
Men mulig jeg må bite i det sure eplet og kjøre på med rockfon.

Må se litt på hvor stor stjernehimmelen skal være i rommet, og hvor stor den skal være.

Jeg får forske mitt videre på dette. Har uansett endel å gjøre igjen før jeg kommer så langt.
Nå skal siste veggen opp, k-rør skal trekkes og koblingsbokser skal på plass. Må også borre ut et stort hull i veggen til naborommet, hvor racket med forsterkerne osv. skal stå.

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Takk for tips.

Har sett litt på det kittet før, men da blir det bare 28 fibre per m^2. (Ved 16m^2 himmel)

Også står det at fibrene kun er 4 m lange. Tror det et litt snaut med 4 m fra ytterpunkt av himmelen til der hvor lysmaskinen må stå. Hvis det ikke er en «skjøtekabel» før maskinen?

Kan evnt ha. 2 stykker da, men er da fortsatt oppe i kun 56 per m^2..

Hmm.. er så mange valg å ta

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Fikk gjort litt i går. Brukte endel tid til å trekke om cat. 6 kabel og kabel-tv kabel til stuen over.

Men fikk satt opp vegg mot tilstøtende rom. Isolert med 20 cm glava og satt på ett lag gips.

Utenpå dette kommer utforing/rammeverket.

Må nå begynne å tenke på hvor ventilasjonen skal være. Har tenkt på Mitsubishi VL-100

https://varmepumpeshopen.no/produkt/mitsubishi-miniventilasjon-vl100/?gclid=EAIaIQobChMIvZyTh_OZ3wIVUsayCh14dwlkEAAYAiAAEgKtxPD_BwE

Noen som har erfaringer med den?

Utgangspunktet. Tilstøtende vegg mot naborommet.

Festet ny vegg til gammel vegg med lydbøyler. 6stk. Funket bra.

Ny vegg klar for isolasjon og plater.

Ferdig platet.
Klar for rammeverk.

Ikke veldig spennende dette, men fortsetter med rammene i kveld. Da ser jeg snart helheten i rommet.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Fikk gjort litt i går. Brukte endel tid til å trekke om cat. 6 kabel og kabel-tv kabel til stuen over.

Men fikk satt opp vegg mot tilstøtende rom. Isolert med 20 cm glava og satt på ett lag gips.

Utenpå dette kommer utforing/rammeverket.

Må nå begynne å tenke på hvor ventilasjonen skal være. Har tenkt på Mitsubishi VL-100

https://varmepumpeshopen.no/produkt/mitsubishi-miniventilasjon-vl100/?gclid=EAIaIQobChMIvZyTh_OZ3wIVUsayCh14dwlkEAAYAiAAEgKtxPD_BwE

Noen som har erfaringer med den?

Utgangspunktet. Tilstøtende vegg mot naborommet.

Festet ny vegg til gammel vegg med lydbøyler. 6stk. Funket bra.

Ny vegg klar for isolasjon og plater.

Ferdig platet.
Klar for rammeverk.

Ikke veldig spennende dette, men fortsetter med rammene i kveld. Da ser jeg snart helheten i rommet.
Blir bra!

Har en sånn Mitsubishi ventilasjon og den funker bra. Holder faktisk rommet greit temperert med fem voksene i kinoen også. Har riktig nok det meste utstyr utenfor kino. Er billigere hos avshop foresten ;)

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Blir bra!

Har en sånn Mitsubishi ventilasjon og den funker bra. Holder faktisk rommet greit temperert med fem voksene i kinoen også. Har riktig nok det meste utstyr utenfor kino. Er billigere hos avshop foresten ;)
Fint å høre noen som ha erfaring med den

Klarer den å fore rommet med nok friskluft også?

Jeg har også utstyret i rommet ved siden av.

Hvordan er støynivået på den?

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Fint å høre noen som ha erfaring med den

Klarer den å fore rommet med nok friskluft også?

Jeg har også utstyret i rommet ved siden av.

Hvordan er støynivået på den?
Friskluft er ingen problem. Kjører den på halv effekt og det holder i mitt lille rom. Støyen er heller ingen problem. Hører projektor bedre.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.005
56
48
Det ser jo meget bra ut :) Har ikke fått sett tråden før i dag. Veldig veldig stilig, gleder med til å se framdriften .

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Det ser jo meget bra ut :) Har ikke fått sett tråden før i dag. Veldig veldig stilig, gleder med til å se framdriften .
Takk for det

Skulle gjerne hatt rommet litt større, så jeg kunne hatt en baffelvegg. Men må gjøre det beste ut av det jeg har.
Kommer aldri opp i ditt antall subber og høyttalere, men får finne noe som funker.

Har endel utstyr jeg må bruke, til jeg får kjøpt inn litt oppgraderinger. Tenker som så at nå er rommet første prioritet, så kan jeg oppgradere det andre etterhvert.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.005
56
48
Takk for det

Skulle gjerne hatt rommet litt større, så jeg kunne hatt en baffelvegg. Men må gjøre det beste ut av det jeg har.
Kommer aldri opp i ditt antall subber og høyttalere, men får finne noe som funker.

Har endel utstyr jeg må bruke, til jeg får kjøpt inn litt oppgraderinger. Tenker som så at nå er rommet første prioritet, så kan jeg oppgradere det andre etterhvert.
Mange av mine beste opplevelser er gjerne i mindre kinoer og med mindre høyttalere, så det at du har lite plass betyr lite, så lenge du legger arbeid med å integrere det du har. Da kan det spille stort og bra alikavell. Jeg er sikker på at det blir en konge kino dette her.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Da blir det nok å bestille en slik.

Er de greie å sette opp selv?
Veldig grei og sette opp, men pass på at du har høyde på utsiden av veggen så ventilene ikke kommer i bakken. Jeg måtte jukse litt der ellers hadde den havnet under bakken. Måtte bruke noen rør til og forlenge igjennom et rom for og få det til. Fant ut at 75mm avløpsrør passet perfekt. Ikke optimalt antagelig. :rolleyes:

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Veldig grei og sette opp, men pass på at du har høyde på utsiden av veggen så ventilene ikke kommer i bakken. Jeg måtte jukse litt der ellers hadde den havnet under bakken. Måtte bruke noen rør til og forlenge igjennom et rom for og få det til. Fant ut at 75mm avløpsrør passet perfekt. Ikke optimalt antagelig. :rolleyes:
Takk for tips!

Har blitt gjort noen selvgjorte løsninger her i huset også...

Målte nå, og jeg har ca 70cm fra bakkeplan til der vifta kommer. Tror du det et tilstrekkelig?

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Takk for tips!

Har blitt gjort noen selvgjorte løsninger her i huset også...

Målte nå, og jeg har ca 70cm fra bakkeplan til der vifta kommer. Tror du det et tilstrekkelig?
Høres ut som det er mere enn nok hvis du har 70cm til senter vifte. Last ned monterings anvisnigen. Er et lite fall på røret ut så ikke vann skal renne inn.

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Har kommet litt videre i prosjektet.

Har kikket på flere typer ventilasjon. Landet tilslutt på Mitsubishi VL-100. Den er bestilt. Håper den kommer før jul.

Ellers er rammeverket nesten ferdig. Har kun ved døra igjen. Der må jeg av med døra først, så jeg går fikset dørkarmen. Har brukt en tidligere ytterdør. Den er solid og har grei lydisolering. Dog har den noen skavanker, bla ved lista i bunn. Dette må fikses..

Har også trekt om endel cat.6 kabler.

Boret ut 4 stk 50mm hull til teknisk rom. Dette tok uhorvelig mye lenger tid enn jeg hadde regnet med. Men godt å få det gjort!

Mdf plater til sidene er handlet inn.

Har vært på vippen til å bygge ut frontveggen til 33cm, for å bruke den som bassfelle, og ha integrerte subber i den, men tror det får være en fremtidig oppgradering evnt. Da budsjettet er noe tight allerede..

Nå er det klart for å trekke og stifte fast rør til høyttalere og stikk.

Gjenstår å få ferdig tegnet stjernehimmel og 2.rad.
Hvis jeg isolerer under rad 2, og har høytalerstoff el. Scenemolton i trinnet, må vel denne fungere som en bra bassfelle?

Litt bilder fra siste dagene.

Siste vegg med rammeverk.

Kalkulering av lerretstr.

2 av fire..
Var jo nesten 30 cm å borre!

4 av 4!

Teknisk rom. Kabelsalaten blir ordnet opp i..

Fant disse cat.6 pluggene. Veldig kjekt å kjøre de inn i den plasthylsen først. Gikk lettere å få pen kontakt.

Har egentlig kjøpt et patch panel, men venter med å koble opp til jeg får et rack her.

Hvis noen har et godt og rimelig rack å anbefale blir jeg glad

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
302
36
28
Går unna her. Angående åpent podie vil det nok gjøre endel med lyden. Gjorde ihvertfall det hos meg både hørbart og på målinger.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
656
61
28
Vestfold
avforum.no
Oppdaget at jeg hadde tenkt feil ifht kontakter på frontveggen. Så da ble det å flytte alle lektene på nedre utforing. Nå er de på lik avstand fra senter.
Fikk satt opp noen stikk også.

Lagde også en midlertidig ramme, som viser str på lerret.
Blir 109”.
Skal prøve å lage rammen selv. Har bestilt duk. Prøver med en dreamscreen v6 duk.

Gjenstår endel bokser og rør før plater kommer på.
Blir litt planlagt og litt man kommer på man har glemt underveis!
Har ivertfall tegnet opp en grei skisse for stikk og hvor høytalere kommer.
Må få felt inn ventilasjonen på en grei måte også.

Fikk tak i 2 akustikkplater Rockofon industrial 50mm.
Har tenkt å lage stjernehimmel i slike plater.
Skal se om jeg får felt fiberoptikken ned i disse. Må da lage slisser, så buntene kan gå i disse.

Litt bilder fra gårsdagen: