Baffle veggen eller la den være åpen?

23 Nov 2019
11
0
1
Hei! Jeg er nesten ferdig med veggen min men kommet i konflikt. Synes det er synd at hele 50 cm rockwool skal dekkes med osb plater for å så dempes med tynne 5 cm rockfon plater. Tenker 50cm dybde vil gjøre mye godt for bass og selvfølgelig refleksjon.
Har ingen mulighet for å kle bakveggen med dempematrialet. Har en diffusor på 20 cm.

Vedlegg

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.310
167
63
42
www.avforum.no
Hei! Jeg er nesten ferdig med veggen min men kommet i konflikt. Synes det er synd at hele 50 cm rockwool skal dekkes med osb plater for å så dempes med tynne 5 cm rockfon plater. Tenker 50cm dybde vil gjøre mye godt for bass og selvfølgelig refleksjon.
Har ingen mulighet for å kle bakveggen med dempematrialet. Har en diffusor på 20 cm.
Det er vel egentlig valget mellom 6dB ekstra effekt samt normalt også bedre akustisk respons vs. demping... Jeg hadde valgt førstnevnte, men det kan sikkert også avhenge litt av rommets øvrige akustiske utfordringer...

23 Nov 2019
11
0
1
Begrenset hva dyp isolasjon på front veggen gjør for lavefrkvenser kanskje? Kunne jeg bare hatt det samme bak så.

Har klipsch så volumet, 6 ekstra db har lite å si for min del. Det blir ubehagelig å høre på før jeg maser volum.
Men håper lydbildes panorering og at høyttalerne står flush hjelper på det jeg aldri husker hva heter. Men interferanse fra bakvegg.