Baffelvegg - Plassering av subwoofere - Arendal Sound i baffelvegg

christr

Medlem
6 Jul 2011
112
5
18
Hei!

Holder på med en liten hjemmekino, og som mange har skrevet om og påpekt før er plassering av subwoofere ganske essensielt for å få den beste responsen i rommet. Man kan ta visse forholdsregler og utgangspunkt i generelle plasseringer (hjørner, midtvegg og 1/4 ut fra vegger går igjen), men utover dette er det vel prøving og feiling (etter at rommet er ferdig) som vil tilsi hva den beste løsningen vil være i eget rom.

Skal man bygge en baffelvegg er situasjonen en litt annen. Her vil man først få "resultatet" etter at alt er ferdig og plassert - og man står igjen uten å enkelt kunne flytte subwoofere. Ser blant annet Avshop bygge baffelvegger med subwoofere bak lerret mellom de tre frontkanalene. Dette er også plasseringer som går igjen i andre prosjekt. Andre bygger dem inn langs gulv eller i hjørner.

Så til spørsmål;
- Kan man på forhånd kunne forutse (simuleringer?) hva som vil være beste plasseringer? Jeg kommer mest sannsynlig til å bygge baffelvegg i eget prosjekt, og ønsker derfor å kunne treffe så godt som mulig på første forsøk:)
- Er det noen som har erfaring med Arendal Sound i baffelvegg? Har noen eksempler på dette?

På forhånd takk!

christr

Medlem
6 Jul 2011
112
5
18
Takk! Har prøvd meg litt på denne nå. Ser ikke helt gæernt ut, men dette er uansett helt nytt for meg, så vet egentlig ikke hva som er bra og dårlig:p Virker uansett som jeg får en peak på rundt 72 Hz. Dette gjelder både ved sub-plassering i hjørner fremme samt midtvegg fremme/bak. Skal teste litt videre, men dette er uansett de mest aktuelle plasseringer å starte med.

Sub-plassering på midtvegg fremme og bak virker uansett å gi den jevneste responsen frem til 60 Hz.

Noen innstillinger her jeg bør endre på? Hva er for eksempel vanlig bruke under Surface Absorptions for stenderverk med dobbel gips?

Vedlegg