Backbox for takhøyttaler - optimalt volum?

dagb

Medlem
9 Aug 2008
8
0
1
Hei.

Jeg legger opp nytt tak i kjeller og har tenkt å legge opp et par takhøyttalere. B&W CCM68x er tanken, men åpen for alternative forslag i samme gate.

Så lurer jeg på optimal backbox-størrelse. Og hvor mye energi jeg skal legge i det. Den foreslåtte boksen fra B&W er en presset metalldings med et volum på ca 15 liter. Men de foreslår akkurat den samme boksen til en haug med høyttalere, så da lurer jeg jo litt på hvor optimal den er....

Jeg vet ikke eksakt modellnummer på basselementet i høyttaleren, og finner ikke Thiele Small data ved å søke på høyttalermodellen.

Forslag? Synspunkter?

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
av mine 22 høyttalere i tak, bygget jeg bakbokser med anbefalt volum i 2 stk. Når det gjelder bass er den meeeget slank i disse 2 iforhold til resten. så om du har mulighet er det ofte best resultat å sette di rett i himlingen

dagb

Medlem
9 Aug 2008
8
0
1
av mine 22 høyttalere i tak, bygget jeg bakbokser med anbefalt volum i 2 stk. Når det gjelder bass er den meeeget slank i disse 2 iforhold til resten. så om du har mulighet er det ofte best resultat å sette di rett i himlingen

Takk for det. Da har jeg *tre* råd som ikke ligner på hverandre overhodet. :-D
B&W sier at jeg ikke bør gå ut over 15 liter til de aktuelle høyttalerne, HiFi-klubben (to personer på hver sin kant av landet) mener at 25-30 liter låter suverent best til disse høyttalerne, og så du som later til å foreslå ekvivalenten til "open baffle". Artig.

Får bygge meg noen bokser og lytte/måle hvordan det høres ut. Vil ha demping mot etasjen over, så noen form for kasse må det nok bli.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
Takk for det. Da har jeg *tre* råd som ikke ligner på hverandre overhodet. :-D
B&W sier at jeg ikke bør gå ut over 15 liter til de aktuelle høyttalerne, HiFi-klubben (to personer på hver sin kant av landet) mener at 25-30 liter låter suverent best til disse høyttalerne, og så du som later til å foreslå ekvivalenten til "open baffle". Artig.

Får bygge meg noen bokser og lytte/måle hvordan det høres ut. Vil ha demping mot etasjen over, så noen form for kasse må det nok bli.

Kasser er en tosidig sak, man får mer kontroll men som regel mindre bassrespons pga. mindre kassevolum å spille på. Kasser brukes også gjerne i bygninger med særlige brannkrav for oppnå sertifiseringer, sjelden at man krever det i bolighus.

Sent from my iPhone using Tapatalk

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
70
19
8
Hei - har noen CCM68 serien i taket her i huset, samt noen CWM66 både i vegg og tak (ja det er en "vegghøytaler").
Som Pure sier så er det forskjell i frekvensrespons(særlig bass) på om de er i kasse eller baffel. Har backbox på ca 15L der eg må ha det (pga dampsperre eller lyddemping) og de spiller bra (men ikke så dypt som de som er i baffel).
MEN siden de er i taket er det helt ok for min del siden lyden kommer fra helt feil vinkel (for Stereo) og de er det for "bakgrunsmusikk". Der de spiller som surround høytaler så er bass noe problem da det er det andre elementer som håndterer ;)