B-Tech stativer

9 Jun 2019
363
35
28
Noen som har erfaring med følgende stativer-B-Tech? Det følger med spikes med som festes i bunn platen på de men lurer på om det er sånne tull spikes med 5 øring av noe slag som settes under spikes fra og beskytte gulvet. Er jo klin umulig og flytte høyttallere da! Vet noen om Soundcare Superspikes passer på de? Eller andre alternativer. Har sett på noen til 250 kr hos Sterofil. De skues inn, og så er det en slags gummi/stål ring rundt de, tror jeg.

Sist redigert:

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Få deg gummijul under stativer og høyttalere hvis de må flyttes ofte. Bruker bare hjul selv, og det er kjempegreit når sakene veier fra 40 til 200kg.
Spikes er bare tull. De sender vibrasjonsdriten rett opp i høyttalerne igjen.

Jo mykere underlag mellom gulv og høyttalere, desto bedre blir lyden. Og avkoblingen.

• Like
Reactions: cb_600
9 Jun 2019
363
35
28
Skjønner! Men de butikkene jeg ser på nett her i Norge har jo ingen hjul under stativene. Regner med du har satt på hjul selv. Syns også stativ utvalget er også dårlige. Også enkelte stativer koster 6000kr! Vet det er viktig med avkobling fra gulvet under stativet,og høyttallere på stativet. Men de B-Tech stativene jeg har sett på har visst sånne tull spikes som settes inni «5 øring» greier. Det har jeg dårlig erfaring med. Men jeg vet ikke sikkert! Men ifølge bildene på nett så var det visst det. Vet noen om gummi føtter eller spikes som passer under de nevnte stativer. Har sett på dempe føtter. Men vet ikke om jeg tør og bruke det. Mitt gulv er ikke hundre prosent rett. Så lurer på om jeg bare må bruke noen form for spikes til jeg får orden på sakene.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Skjønner! Men de butikkene jeg ser på nett her i Norge har jo ingen hjul under stativene. Regner med du har satt på hjul selv. Syns også stativ utvalget er også dårlige. Også enkelte stativer koster 6000kr! Vet det er viktig med avkobling fra gulvet under stativet,og høyttallere på stativet. Men de B-Tech stativene jeg har sett på har visst sånne tull spikes som settes inni «5 øring» greier. Det har jeg dårlig erfaring med. Men jeg vet ikke sikkert! Men ifølge bildene på nett så var det visst det. Vet noen om gummi føtter eller spikes som passer under de nevnte stativer. Har sett på dempe føtter. Men vet ikke om jeg tør og bruke det. Mitt gulv er ikke hundre prosent rett. Så lurer på om jeg bare må bruke noen form for spikes til jeg får orden på sakene.
Det er ingen i dag jeg vet om som selger stativer eller høyttalere med hjul under. Da må man over i proffbransjen, der fornuften har et visst tak.
Høyttalere som selges til hjemmebruk er jo også såpass lette og små (i hvertfall i den rimelige enden), at hjul ikke er så viktige. Og spikes ser jo mye "tøffere" ut enn hjul. I tillegg er de langt billigere å produsere. Denne enden av bransjen er også svært konservativ, så selv om spikes i de aller fleste tilfeller bare er et tulleprodukt, så holdes troen på spiken's egenskaper ved like.

Hvis du ikke vil bruke små gummijul, så er det massevis av andre løsninger. Trenger ikke koste så mye heller.

Trond B

Medlem
15 Nov 2004
4.173
0
36
Får vel Soundcare Superspikes som passer til det meste. Har det på alle stativ, rack og høyttalere. Veldig praktisk når du skal flytte på ting.

9 Jun 2019
363
35
28
Ja, jeg hadde helt glemt av Soundcare Superspikes. De passer hvis man bruker 6mm gjenger størrelse. Men lurer litt på om gummiføtter/dempeføtter som Sonic Design kan brukes i lengden. De skal tåle alt fra 4kg til 50kg. Er veldig skeptisk! De blir jo ikke skrudd inn som Soundcare Superspikes, men ligger visst løst. Noen som vet om de har noen form for lim på begge sider på de? Og om de er samme som hi fi klubben selger? Må si at Spikes er det jeg har merket minst lyd forskjell på oppe i gjennom årene... Så lurer på om det er folk som «tør» og bruke Sonic Design osv på høyttallere som veier alt fra 4 kg til 50kg? Har lest på andre forum nett, at høyttallere vil vippe frem og tilbake hvis man bruker Sonic Design osv. Men det skal visst være best lyd messing. Spikes skal kun brukes hvis man har teppe gulv. Men jeg må jo prøve meg frem til hva som blir best for meg lyd messing. Men uansett har jeg hørt mye bra om Sonic Design, så jeg har lyst og prøve de. Takk for alle innspill!

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.843
87
48
Ja, jeg hadde helt glemt av Soundcare Superspikes. De passer hvis man bruker 6mm gjenger størrelse. Men lurer litt på om gummiføtter/dempeføtter som Sonic Design kan brukes i lengden. De skal tåle alt fra 4kg til 50kg. Er veldig skeptisk! De blir jo ikke skrudd inn som Soundcare Superspikes, men ligger visst løst. Noen som vet om de har noen form for lim på begge sider på de? Og om de er samme som hi fi klubben selger? Må si at Spikes er det jeg har merket minst lyd forskjell på oppe i gjennom årene... Så lurer på om det er folk som «tør» og bruke Sonic Design osv på høyttallere som veier alt fra 4 kg til 50kg? Har lest på andre forum nett, at høyttallere vil vippe frem og tilbake hvis man bruker Sonic Design osv. Men det skal visst være best lyd messing. Spikes skal kun brukes hvis man har teppe gulv. Men jeg må jo prøve meg frem til hva som blir best for meg lyd messing. Men uansett har jeg hørt mye bra om Sonic Design, så jeg har lyst og prøve de. Takk for alle innspill!
Gummi føtter ville jeg valgt, og bruker selv 8 sånne. De jeg har er flate og er fra Dali.

Svs selger også noen knotter.

Greie priser, og synes det er mye bedre enn fæle spikes.

Spikes er sikkert greit, men veldig upraktisk.

9 Jun 2019
363
35
28
Men hvor får man tak i 6 mm gummi føtter. Ser at hifi klubben selger dempeføtter, men det er jo ikke skrudd inn. Samme med Sonic Design som jeg skjønner. Jeg vet mange har god erfaring med det, men helt uaktuelt for meg, hvis høyttalerne begynner og vippe fremme og tilbake. Eneste jeg har funnet er B&W sine stativer med inkludert gummiføtter. Men og betale 1300kr det og inkludert stativ er bare dumt. Må vel bestille fra utlandet...

9 Jun 2019
363
35
28
Ser at Soundgarden selger Svs gummiføtter. Men der står ingenting om riktig gjenge størrelse. Jeg må 6 mm gjenger. Sto litt mangelfull info på Soundgarden sine hjemmesider. Sto på engelsk. Er ikke så flink og tolke det som sto på engelsk. Men vet noen om de billig gummiføtter man har under vaskemaskin osv kan passe. Altså skru inn. Det er det jeg er på jakt etter til mine nevnte stativer. Men må ha 6 mm størrelse. Bruker møbel filt nå. Jeg har noen Soundcare Super Spikes liggende som passer, men har lyst og prøve noe nytt, særlig på laminatgulv,

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.843
87
48
Skal først prøve gummiføtter fra Clas Olsen. Mye billigere. Har lest på hi-fi sentralen at mange bruker noe lignede.
Gi svar på hvordan det fungerer.

De Dali fra klubben er veldig bra men flate, og koster litt.
Han som jobbet der brukte de selv på gulvhøytalere.

9 Jun 2019
363
35
28
Ja, skal gjøre det. Har sett mange bruker dørstopper, sånne gummiringer man putter under vaskemaskin osv. De billigste kan jo fungere like bra.