Bøye / formgi tre eller finér

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Hva kreves for å kunne formgi som dette? Lag på lag med limt finér?

Hvor går man isåfall kjøp slik finér og egnet lim?

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Så hvor tynn kryssfinér må man ha dersom man skal bøye en dassblaut 60 cm (med bredde 15-20 cm) lang "plank" til formen U?

MindWaste

Medlem
12 Apr 2008
4.033
0
0
Blauter du en xfinerplate vil limen som holder plata sammen løse seg opp og plata rivner så det tror jeg ikke blir bra ;)

Bruk tynne xfiner plater som er lette å bøye. De har mange varianter på Oslo finerfabrikk
Jeg ville ikke brukt noe tykkere enn 6mm xfiner. Vil tro 3-4mm er optimalt til slikt.

Skal du ha tykkere emne limer du samme flere lag med plater samtidig som du bøyer/former de. Masse lim og høyt jevnt trykk med skrutvinger er nøkkelen til suksess!
Du trenger selvfølgelig en form/mal å presse platene mot.
Videoen Espen-hj linker til forklarer prosessen suverent.

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
0
Så "How it's made" på Discovery hvor de lager alt fra svære skipsratt til møbler ved bøying av kryssfinér. Svære bøyemaskiner med mye lim og mye varme. Ganske kompliserte greier.
Når det er sagt så hadde jeg en kompis som lagde skateboard av kryssfinér ved bruk av vann og tørk. Fikk det til han også.
Skulle hatt moro av å teste det selv :)
Skal du i gang med stativ til head-fi settene dine?

Espen-hj

Medlem
28 Nov 2009
3.408
0
0
Tiger skrev:
Så hvor tynn kryssfinér må man ha dersom man skal bøye en dassblaut 60 cm (med bredde 15-20 cm) lang "plank" til formen U?
Videoen eg linket til tar utgangspunkt i 1/8", men ein byggvareforhandler som fører trelast har nok mange varianter som kan passe for deg. Der får du jo også muligheten for å kjenne litt på platene og få eit inntrykk av kva som kan passe.

Hodetelefonstativ du har i planene? ;-)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Jo tynnere jo bedre. Det er mye enklere å legge flere lag med tynn kryssfinere enn å legge få lag med tykk.

Jeg ville gått for 4mm og bygget nok lag med den, her er det jo bruken av gjenstanden som sier hvor sterk den må være. Som andre er inne på her ville jeg gått for tørr bøying med mye lim.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.998
0
0
Takk for gode svar (inkl. video som jeg så tidligere). Det var initielt hodetelefonstativ, ja. Når jeg så bordet over på ei lokal sjappe, tenkte jeg "Hey, nesten bord med innebygget head-fi-stativ".

Endte opp med å kjøpe det bildet nedenfor viser, men hadde vært gøy å ha laget noe selv:

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Tiger skrev:
Hva kreves for å kunne formgi som dette? Lag på lag med limt finér?

Hvor går man isåfall kjøp slik finér og egnet lim?

Foreslår at du sender en PM til Ulf-B her på forumet.
Han vet nok det meste om finér, og kan garantert henvise til noen som vet enda litt mer. ;-)

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
3mm kan bøyes mye. Jeg ville kontaktet noen som holder på med akkurat dette. Møbelsnekker etc.