AVTorget og useriøse kjøpere !!!!!!

yuri555

Medlem
8 Jan 2009
2.286
0
0
Har prøvd mange ganger å spørre posten om de vil pakke opp pakken å visse meg innholdet før jeg drar kortet. Men det kommer ikke på

Ber ofte selger om å ta et bilde med produktet rett før han sender det , gjerne med dagens VG på siden av. (Om det blir store summer) , Da vet du at selger har produktet. Men aldri helt sikker før man får produktet.

Sender du i oppkrav er du vertfall sikker på at du får noe :p om det er det rette hehe

Michaelsand

Medlem
28 Apr 2006
2.709
0
36
44
Har vært heldige til nå. Men det var engang jeg trodde at jeg gikk på en smell.

Skulle kjøpte en sub fra en bruker her inne. Husker ikke hva han heter, men det kan nå uansett være det samme.

Vi ble enige og alt var avtalt, men så ble det stopp med svar og kommunikasjon. 2 uker etter han skulle ha sendt det til meg, så fikk jeg en pm av han.

Han forklarte at det hadde kommet noe i veien, og han beklaget det veldig dypt. Som plaster på såret, så fikk jeg med en helt ny sub kabel.

Prøvde å si at det trengte han ikke å gjøre. Men det var ikke snakk om noe annet.

Slike folk vet du at man kan stole på.

SVS! -man

Medlem
11 Jan 2005
7.316
0
0
Fredrikstad
Michaelsand skrev:
Har vært heldige til nå. Men det var engang jeg trodde at jeg gikk på en smell.

Skulle kjøpte en sub fra en bruker her inne. Husker ikke hva han heter, men det kan nå uansett være det samme.

Vi ble enige og alt var avtalt, men så ble det stopp med svar og kommunikasjon. 2 uker etter han skulle ha sendt det til meg, så fikk jeg en pm av han.

Han forklarte at det hadde kommet noe i veien, og han beklaget det veldig dypt. Som plaster på såret, så fikk jeg med en helt ny sub kabel.

Prøvde å si at det trengte han ikke å gjøre. Men det var ikke snakk om noe annet.

Slike folk vet du at man kan stole på.
My point!

Ja, man kan bli lurt når man handler med oppkrav også, men det er uansett sikrere enn å sette inn penger på konto til en man ikke kjenner. Husk, de gode svindlerne er de som vinner din tillit. Klarer de ikke vinne tillit så klarer de ikke å svindle noen. Den klassiske er "men han virket så ærlig og hyggelig". Ja, svindlere er slik. I min jobb, kjenner jeg til de så altfor godt.

Men akkurat her inne har jeg inntrykk av at det er mange trivelige og ærlige folk. Noe helt annet på finn.no.

evorkahn

Medlem
19 Nov 2003
1.575
0
0
har fått tilsendt 4 forsterkere og to spillere via avforum men aldri betalt alt i forskudd. har som regel overført det portoen koster eller en mindre sum for å bekrefte at jeg vil ha varen.
ikke hatt problemer med det i det hele tatt. ser alltid på hvor lenge de har vært medlem osv før jeg bestemmer meg for handel.
har de ikke vært medlem lenge så blir jeg skeptisk med engang.
spesielt om jeg finner samme produkt på finn. dobbelt sjekker alltid

GR3

Medlem
25 Okt 2005
468
0
0
yuri555 skrev:
Har prøvd mange ganger å spørre posten om de vil pakke opp pakken å visse meg innholdet før jeg drar kortet. Men det kommer ikke på

Ber ofte selger om å ta et bilde med produktet rett før han sender det , gjerne med dagens VG på siden av. (Om det blir store summer) , Da vet du at selger har produktet. Men aldri helt sikker før man får produktet.

Sender du i oppkrav er du vertfall sikker på at du får noe :p om det er det rette hehe

Dette syntes jeg er i grenseland, er diagnosert med "byttesyken" og har kjøpt og solgt mye i årenesløp. Mitt inntrykk er at de fleste avfolk er entusiaster, ta forhåndsregler som sjekke opp navn og nummer også antall innlegg på sentralen/avforum er ett tegn på seriøsitet.

Hadde jeg blitt spurt om å ta bilde av varen med dagens avis rett før sending
forså å sende det da hadde jeg tenkt for en vanskelig kjøper...

Heldigvis har jeg heller aldri gått nervøs ned til posten etter lite søvn natten før, spurt om å være så snill og få pakke ut innholdet i pakken før betaling og helst stikke kontakten i veggen for å se om det virker :-D

AvB

Medlem
3 Sep 2012
146
0
0
Hvis man kjøper noe i postoppkrav og betaler med kort, så legges betalingen i kø hos banken. Dersom man da kommer hjem og oppdager at man har blitt svindlet når man åpner pakken, så kan man ringe banken og be dem om å holde igjen transaksjonen.

Umiddelbart etter at man har brukt kortet trekkes summen fra disponibelt beløp, men det går gjerne en dag eller to før transaksjonen er ferdigbehandlet.

Espen-hj

Medlem
28 Nov 2009
3.408
0
0
AvB skrev:
Hvis man kjøper noe i postoppkrav og betaler med kort, så legges betalingen i kø hos banken. Dersom man da kommer hjem og oppdager at man har blitt svindlet når man åpner pakken, så kan man ringe banken og be dem om å holde igjen transaksjonen.

Umiddelbart etter at man har brukt kortet trekkes summen fra disponibelt beløp, men det går gjerne en dag eller to før transaksjonen er ferdigbehandlet.

Får man lov til å gjøre dette på en betalt tjeneste/vare, og gjør banken det uten å sjekke ut saken? det hørtes litt merkelig ut, men bekreft gjerne om du har gjort det selv.

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.347
0
0
Er det ikke en regel her på forumet at man skal ha ÉN annonse for filmer altså, et bilde av 20 filmer og en liste av hva disse filmene er, og ikke lage 20 forskjellige annonser med filmene sine?!?! Enzet har spammet hele torget med filmene sine, ja la bud på Avatar men dette gir meg bare lyst til å trekke budet!

samiboy

Medlem
23 Okt 2011
660
0
0
UltimaNoctis skrev:
Er det ikke en regel her på forumet at man skal ha ÉN annonse for filmer altså, et bilde av 20 filmer og en liste av hva disse filmene er, og ikke lage 20 forskjellige annonser med filmene sine?!?! Enzet har spammet hele torget med filmene sine, ja la bud på Avatar men dette gir meg bare lyst til å trekke budet!
Helt enig, ikke bare er det irriterende, men det er gjør også avtorget veldig uoversiktelig. Dette vil som jeg har fått med meg bli endret i Avforum V2 der man må opparbeide seg "poeng" ved å delta på forumet, for å bruke de på å legge ut annonser på avtoget.

Tror dette kommer til å løse mye av problemet, men spørsmålet er når V2 kommer :)

Håper de som ser dette vil tenke seg litt om før de legger ut neste annonse:twisted:

Mvh Ole

knut1

Medlem
16 Aug 2004
1.634
0
0
Hvorfor fjerne funsjonalitet.

Hvofor kan ikke folk få velge selv om de vil auksjonere bort tingen sin eller selge til en viss pris.

Blit litt vagt å si at man ikke gidder auksjoner, derfor må man slutte med auksjoner. Mange som liker det og.

Viss det er no sånn at målgruppen blir for smal og ingen kjøper vil jo uansett selger forsøke seg på en annen måte etterpå.

samiboy

Medlem
23 Okt 2011
660
0
0
knut1 skrev:

Hvofor kan ikke folk få velge selv om de vil auksjonere bort tingen sin eller selge til en viss pris.

Blit litt vagt å si at man ikke gidder auksjoner, derfor må man slutte med auksjoner. Mange som liker det og.

Viss det er no sånn at målgruppen blir for smal og ingen kjøper vil jo uansett selger forsøke seg på en annen måte etterpå.

Er ingen som ikke sier at man ikke får ha budrunde på hver enkelt film selv om alle filmene står i en annonse? :)

Det vil kansje bli litt mer rotete i selve annonsen, men gud så mye ryddigere det blir på selve torget ;)

Mvh Ole

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.347
0
0
knut1 skrev:

Dette her burde ikke gå ann! Ikke bare er HELE "siste annonser" som står konstant til høyre FULLT med kun blu-ray filmer fra ÉN bruker, men om man går inn på AVTORGET og ser på siste anonser, har denne brukern lagt ut så mange at det fyller hele feltet der også 12 filmer er visst alt som er nytt, nå må jeg gå inn på alle områder for å se hva som er nytt, i steden for se 1 annonse om blu-ray filmer, og 11 andre. Det respektløs for potensielle kunder og egentlig enda mer respektløs for andre selgere! Skal torget være lovlås kan man liksågreit bare legge ut 10 annonser for samme produkt for at alle skal se hva jeg selger.

samiboy skrev:
Helt enig, ikke bare er det irriterende, men det er gjør også avtorget veldig uoversiktelig. Dette vil som jeg har fått med meg bli endret i Avforum V2 der man må opparbeide seg "poeng" ved å delta på forumet, for å bruke de på å legge ut annonser på avtoget.

Tror dette kommer til å løse mye av problemet, men spørsmålet er når V2 kommer :)

Håper de som ser dette vil tenke seg litt om før de legger ut neste annonse:twisted:

Mvh Ole

Yup. Bare det ikke koster penger, er jeg fornøyd :)

freddyper

Medlem
23 Feb 2003
436
0
0
Har nå hatt endel varer tilsalgs på AVTorget ved å selge disse via auksjoner,
jeg har da opplevd flere ganger at kjøper har trukket seg ved auksjons slutt :evil:
og at medlemer angrer/ trekker bud, dette er er jo ikke normal folkeskikk.

Hvorfor er det bare selger som blir utestengt ved å ikke følge auksjonsreglene????????

Burde ikke useriøse kjøpere bli utestengt på lik linje med selgere??????

Det er J"#¤%& irriterende å oppleve dette til stadighet på avtorget.

Kan noen moderatorer eller kanskje Lygren svare meg på dette.

xxxchefxxx

Medlem
12 Mar 2009
856
0
0
Jeg har blitt beskyldt for å være en useriøs kjøper en gang.

Vannt en auksjon om noen filmer. Var borte noen dager og da jeg så at jeg hadde vunnet ga jeg lyd fra meg, men i mellomtiden hadde jeg fått flere meldinger. var snakk om kanskje 3 dager jeg hadde vært utilgjengelig.

Uansett sendte jeg selger en melding om at jeg gjerne kom innom og hentet filmene og betalte kontant da jeg bodde i nærheten. Fikk da beskjed om at det var spesifisert 86 kr frakt og at det ikke var aktuelt med å hente og betale kontant. Jeg var en useriøs kjøper. Filmene var lagt ut på nytt og jeg var ikke ønsket med i ny budrunde...Greit nok at det var spesifisert frakt, men at han skulle bli så muggen av at jeg ønsket å hente de for å spare et par kr synes jeg var i overkant...:???:

cybervision_

Medlem
22 Nov 2004
15.434
0
0
Går det an å trekke et bud i en auksjon?

Jeg er helt enig med deg hvis forholdene er reelle og brukerne bør isåfall bli utestengt da man "leker" med andres tid og penger. De vinner kanskje over andres bud og da går jo selger glipp av et salg når de så trekker seg. Dog kan jo dette være vanskelig å håndheve.

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.651
102
63
45
Det burde og være pålagt å benytte 'forleng annonsen' funksjonen dersom det ikke er Vesentlige endringer.

Blir rimelig lei av at de samme usolgte produktene dukker opp å opp igjen med tilnærmet samme annonse.

Og +1 angående en og en og en og en og en film....

wotg

Medlem
22 Apr 2004
7.726
0
0
45
Legg det ut til fast pris på avtorget isteden for å holde på med dette bud tullet da. Ser jeg en annonse på noe som frister, men ser at det er lagt opp som en budrunde, gir jeg F. i hele produktet.

Galnes

Medlem
30 Apr 2006
3.462
0
36
35
xxxchefxxx skrev:
Uansett sendte jeg selger en melding om at jeg gjerne kom innom og hentet filmene og betalte kontant da jeg bodde i nærheten. Fikk da beskjed om at det var spesifisert 86 kr frakt og at det ikke var aktuelt med å hente og betale kontant. Jeg var en useriøs kjøper. Filmene var lagt ut på nytt og jeg var ikke ønsket med i ny budrunde...Greit nok at det var spesifisert frakt, men at han skulle bli så muggen av at jeg ønsket å hente de for å spare et par kr synes jeg var i overkant...:???:

Sikker på at vedkommende faktisk skulle selge filmene og ikke lure til seg litt penger? :evil:

Når du kommer på døra må jo du faktisk få motta filmene. Dersom kjøper skal motta de per post er jo ikke like sikre. Først på finn, så qxl, så avforum osv. Blir noen runder og kroner det.

Evt. kan han ha vært (litt) paranoid og fryktet at dersom du da får kjennskap til adressen hans, så får han innbrudd i den nærmeste fremtid :???:

Har selv solgt til en i nærområdet via forumet, men møttes da på en butikk for å foreta handelen. Kan man spare frakten, bør man jo kunne gå med på slikt :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
...bare å sende oss en PM da, vi utestenger tvert brukere som ikke respekterer AVtorgets retningslinjer, noe som ødelegger for hele torget.

AvB

Medlem
3 Sep 2012
146
0
0
Espen-hj skrev:
Får man lov til å gjøre dette på en betalt tjeneste/vare, og gjør banken det uten å sjekke ut saken? det hørtes litt merkelig ut, men bekreft gjerne om du har gjort det selv.

Har ikke erfaring med dette selv, men sunn fornuft sier meg at de burde bli mistenksomme dersom en kunde melder fra om svindelforsøk. Men de stopper neppe en transaksjon uten at de sjekker dette videre, så du må sikkert kunne bevise det.