AV-Forum = Klipsch Forum ?

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
EvenAug skrev:
Ja, det er litt urettferdig gjort av meg og sammenligne RF-62 oppmot CM9, men poenget er lydsignaturen. B&W høyttalleren virker så vannvittig mye mer detaljert og oppløst. Klipschen spiller kanskje hardt, men ikke direkte pent for mine ører.

Får kanskje prøve meg på et effekttrinn, men du verden hvor nedtur det blir om det ikke hjelper :p Burde se om noen i oslo området kan låne meg mot en flaske vin, så jeg får prøvd.
For å være ærlig, dersom effektforsterker ikke funker (noe keg ikke er sikker på det gjør, ettersom det ikke forandrer alt med en høyttaler) er jeg likevel trygg på at det er veien å gå.

CM9 med en bitteliten receiver hadde sannsynligvis også blitt en gedigen nedtur. CM9 er fantastiske høytalere for de son liker lyden til b&w, men de trenger virkelig litt krutt for å komme til sin rett.

Da er det bedre etter min mening å handle effekt først, og siden handle cm9 dersom du ikke er fornøyd. På denne måte. Slipper du trolig å bli skuffet over CM9 også..

Cm9 burde også sammenlignes mer mot RF63/RF83 eller RF7II, mer korrekt prisklasse, og da vil også detaljer være mye bedre på klipschene, samt bedre sammenheng i lydbildet - men de er ikke for alle likevel

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
eddie skrev:
hehe selv hatt et par 802d på hjemlån og det var i mine ører en gedigen skuffelse. Men måtte jo prøve de etter alle omtalene og fast spalte plass de har hatt i endel hifi magasiner hehe

Selvsagt :)

Jeg tror trådstarter ville fram til at dersom man starter en tråd hvor man ber om høyttalerråd til kombinertanlegg for hjemmekino og musikk, så blir tråden straks kuppet av fanatiske Klipsch fans, som flooder tråden med de samme anbefalingene. Og de er lite lydhøre for at det finnes andre alternativ. Ikke nok med det, nevner noen B&W (spesielt), så er det ikke måte på hvor dårlig dette er sammenlignet med Klipsch.

De fleste spiller nok langt mer musikk, enn de ser film totalt sett, og da er det slettes ikke noen dårlig ide å la hansynet til dette være med på å bestemme ens høyttalervalg. Ikke sagt at Klipsch er noe dårlig, tvert imot, men dere må jekke dere ned noen hakk - og være lydhør for at det finnes alternativer som kanskje passer rådspørrer bedre :)

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
EvenAug skrev:
Ja, det er litt urettferdig gjort av meg og sammenligne RF-62 oppmot CM9, men poenget er lydsignaturen. B&W høyttalleren virker så vannvittig mye mer detaljert og oppløst. Klipschen spiller kanskje hardt, men ikke direkte pent for mine ører.

Får kanskje prøve meg på et effekttrinn, men du verden hvor nedtur det blir om det ikke hjelper :p Burde se om noen i oslo området kan låne meg mot en flaske vin, så jeg får prøvd.

Mer strøm vil gjøre dem litt større, men ikke forandre lydkarakteren på dem. Nasal lyd av hornet (stemmer) metallisk diskant og buldrende bass vil være det samme.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Ultima skrev:
Selvsagt :)

Jeg tror trådstarter ville fram til at dersom man starter en tråd hvor man ber om høyttalerråd til kombinertanlegg for hjemmekino og musikk, så blir tråden straks kuppet av fanatiske Klipsch fans, som flooder tråden med de samme anbefalingene. Og de er lite lydhøre for at det finnes andre alternativ. Ikke nok med det, nevner noen B&W (spesielt), så er det ikke måte på hvor dårlig dette er sammenlignet med Klipsch.

De fleste spiller nok langt mer musikk, enn de ser film totalt sett, og da er det slettes ikke noen dårlig ide å la hansynet til dette være med på å bestemme ens høyttalervalg. Ikke sagt at Klipsch er noe dårlig, tvert imot, men dere må jekke dere ned noen hakk - og være lydhør for at det finnes alternativer som kanskje passer rådspørrer bedre :)
tok bare et eksempel på en høytaler som etter min smak er hauset opp til de grader. Snakker for meg selv og jeg har annbefalt flere merker enn klipsch. Har også selv andre merker som spiller forrykende ;)

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Quisten skrev:
Mer strøm vil gjøre dem litt større, men ikke forandre lydkarakteren på dem. Nasal lyd av hornet (stemmer) metallisk diskant og buldrende bass vil være det samme.
der er du igjen;) buldrende bass og metallisk diskant på klipsch!!!

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Quisten skrev:
Dette er tydeligvis relativt, for metalisk lyd fra diskant har jeg aldri hørt fra klipsch, men på b&w 6 serie (største gulvstående) som jeg hadde i 2 rom i ca 7-8mnd var jeg plaget med dette.

Nasal lyd kan være litt feil plassering som utgjør faktisk, for disse skal normalt være glassklart på reference - men dog ikle verdens mest oppløste diskant, spes ikke de mindre i serien.

Håper ikke dette innlegget blir misforstått med klipsch fanboyisme, da dette bare var ment som en personlig erfaring på noe som ble nevnt her.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Dynamiker skrev:
Jeg lurer på hvor høy promille man må ha for å unngå å høre det.
Enten: veldig veldig høy promille,
ELLER: et annet sett ører en dine..

Verre er det egentlig ikke..

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
eddie skrev:
der er du igjen;) buldrende bass og metallisk diskant på klipsch!!!

Har fått Klipsch til å høres veldig tilbakelente og tilnærmet behagelige. Men hvilken som helst forsterker en setter på dem gir dem ikke automatisk en luftig domediskant av den grunn.

EvenAug

Medlem
19 Jul 2011
682
0
0
c-v skrev:
For å være ærlig, dersom effektforsterker ikke funker (noe keg ikke er sikker på det gjør, ettersom det ikke forandrer alt med en høyttaler) er jeg likevel trygg på at det er veien å gå.

CM9 med en bitteliten receiver hadde sannsynligvis også blitt en gedigen nedtur. CM9 er fantastiske høytalere for de son liker lyden til b&w, men de trenger virkelig litt krutt for å komme til sin rett.

Da er det bedre etter min mening å handle effekt først, og siden handle cm9 dersom du ikke er fornøyd. På denne måte. Slipper du trolig å bli skuffet over CM9 også..

Cm9 burde også sammenlignes mer mot RF63/RF83 eller RF7II, mer korrekt prisklasse, og da vil også detaljer være mye bedre på klipschene, samt bedre sammenheng i lydbildet - men de er ikke for alle likevel

Akkurat den prioriteringen har jeg kommet frem til selv. Men jeg har ikke hørt om emotiva + B&W klaffer sammen. Har alltid trodd at B&W liker litt "lysere" karakter på forsterkeren. Ellers har jeg hørt mye positivt om PSB imagine. Spørsmålet er om jeg skal være mainstream og fornuftig med lommeboken og gå for en emo eller ikke :p

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
eddie skrev:
hehe selv hatt et par 802d på hjemlån og det var i mine ører en gedigen skuffelse. Men måtte jo prøve de etter alle omtalene og fast spalte plass de har hatt i endel hifi magasiner hehe

Nesten merkelig at du ikke lever av å teste høyttalere, eddie. ;)

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Som tittelen tilsier lurer jeg avogtil på om dette har blitt et rent Klipsch forum.

Nesten alle her inne eier Klipsch, og Klipsch blir alltid anbefalt i hver "Jeg trenger hjelp til nye høyttaler" tråder. Etter et par år her inne blir mye forumlesing rett og slett litt kjedelig. Det går i det samme om og om igjen. Klipsch er stort, noe XTZ, noe B&W og noe Dali. Det som også er litt irriterende er at noen Klipsch fans fremhever Klipsch som det aller beste, og jeg kan ikke annet enn å se at de aldri har hatt andre høyttalere i sine oppsett den tiden de har sittet her inne heller. Det blir rett og slett for tynt grunnlag å dømme andre merke nedeom og hjem på.

Jeg savner merker som KEF, Canton, Elac, Dynaudio, Focal, Audiovector, System Audio osv osv. Tråder som omhandler noen av disse merkene er tilnærmet helt stille, og det synes jeg er skremmende da disse høyttalerne er langt bedre en Klipsch RF serien som er ekstremt dominerende.

Forstå meg rett, jeg er litt i begge leire å dømmer ikke Klipsch nedeom og hjem, men av egen erfaring så vet jeg det er mye annet bra også der ute.

Tanker om dette ?

Hornman

Medlem
2 Jan 2009
3.250
0
0
Det er vel ikke noe å krangle om hvilken høytaler som er best osv. At Klipsch er populært er vel ikke noe rart i. De fleste ht er rimelige. De låter ok med rimelig elektronikk selvom totalsummen ofte blir høy når man skal få potensialet ut av de ( Dyr elektronikk eller gode rørforsterkere )

Personlig har jeg hatt mange gode timer med omtrent hele RF serien inkl fult RF7 sett hos meg. Klipsch er jo også en legende som markedsfører og spiller mye på fortiden, dette tiltaler vel de fleste og øker eiegleden.

Personlig er jeg ikke i tvil om at det finnes mange andre minst like gode ht for prisen men dette er smak og behag og matching av komponenter. Klipsch kan lyde hifi og high end i et riktig rom med riktig elektronikk, det kan også lyde dritt og skarpt og kjedelig i et nakent rom med en rimelig receever. Men veldig bra på film nesten uansett.

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.973
33
48
Quisten skrev:
Jeg savner merker som KEF, Canton, Elac, Dynaudio, Focal, Audiovector, System Audio osv osv. Tråder som omhandler noen av disse merkene er tilnærmet helt stille, og det synes jeg er skremmende da disse høyttalerne er langt bedre en Klipsch RF serien som er ekstremt dominerende.

QUOTE]

Det jeg tenker først og fremst er at disse merkene er bedre enn klipsch, får være din mening og dine ører som hører!

Det har vel mest med ytelse kontra pris som gjør at Klipsch har ettertraktede modeller. Spesielt til hjemmekino!

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
EvenAug skrev:
Akkurat den prioriteringen har jeg kommet frem til selv. Men jeg har ikke hørt om emotiva + B&W klaffer sammen. Har alltid trodd at B&W liker litt "lysere" karakter på forsterkeren. Ellers har jeg hørt mye positivt om PSB imagine. Spørsmålet er om jeg skal være mainstream og fornuftig med lommeboken og gå for en emo eller ikke :p
Jeg hadde parasound Halo på mine b&w, som er regnetfor å være en god match og har nok krefter!

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
At Klipsch leverer til film, det er jeg fult klar over etter 3 runder med Klipsch i hus.

Men når det kommer til musikk så er det noe helt annet.

Her hjemme ble just RB-81 II slått av Def Tech SM65, begge koster 6500,-

Klipsch grøter det til og mangler detaljer. Mye en type bass, basslinjer skilles ikke like tydelig, og fingre som glir på gitarstrenger, inn og utpust fra vokalister er nærmest ikke eksisterende på Klipsch.

Føler mange oppfatter Klipsch som "detaljerte" da diskanten og lydbildet generelt er så "in your face". Faktur er at de helst bare smører på men glemmer detaljene i farten. Dette kommer veldig lett frem om en har 2 par høyttalere i stuen og sammenligner dem mot hverandre, altså Klipsch VS et annet merke.

civic667

Medlem
19 Jul 2012
254
0
0
Quisten skrev:
Som tittelen tilsier lurer jeg avogtil på om dette har blitt et rent Klipsch forum.

Nesten alle her inne eier Klipsch, og Klipsch blir alltid anbefalt i hver "Jeg trenger hjelp til nye høyttaler" tråder. Etter et par år her inne blir mye forumlesing rett og slett litt kjedelig. Det går i det samme om og om igjen. Klipsch er stort, noe XTZ, noe B&W og noe Dali. Det som også er litt irriterende er at noen Klipsch fans fremhever Klipsch som det aller beste, og jeg kan ikke annet enn å se at de aldri har hatt andre høyttalere i sine oppsett den tiden de har sittet her inne heller. Det blir rett og slett for tynt grunnlag å dømme andre merke nedeom og hjem på.

Forstå meg rett, jeg er litt i begge leire å dømmer ikke Klipsch nedeom og hjem, men av egen erfaring så vet jeg det er mye annet bra også der ute.

Tanker om dette ?

Sant det du sier her. Jeg legger også merke til at mange som spør etter tips blir rekomendert til Klipsch osv.. Men det er vel det mange her har å mange er jo strålende fornøyd med det. Masse høytalere er jo bra. Har ikke hørt så mye selv, men har hørt noen få ifra Kef å noen ifra Focal. Hørte på Klipsch Rf 82 ll føre jeg bestemte meg. Det er lyd som jeg liker. Men alt i alt så kjøpte jeg nok Klipshene ettersom han jeg kjøpte dem av ga meg en utolig bra pris. Nå har jeg ikke undersøkt prisen på de andre merkene, men det virker jo som Klipsch gir utrolig mye for pengene. Det gjør sikkert de andre merkene også. Det beste er jo å dra litt rundt å høre på forskjellige merker. :smile:

thoslags

Medlem
30 Sep 2005
1.128
1
38
:p

EvenAug skrev:
Har testa Midgard oberon 6.1 på B&W 604S2 og det var veldig bra. Flott lyd. prøvde så emotiva xpa-2. Det vart litt for mørk lydkarakter og litt vel mykje bass. Så vil nok seie at B&W lika lysare karakter på forsterker.