AV-Forum = Klipsch Forum ?

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
timc skrev:
Litt usikker hva du mener. Tenker du at folk blir påvirket til å ta ett "rart" valg pga manglende egenreferanser og preferanser? I så fall er jeg enig. Men dette gjelder for alle merker og bransjer.

Ja, de kjøper et produkt som de har fått anbefalt på Avforum, av veldig mange brukere, og dermed skaffer de seg ikke nødvendige egenerfaringer, og potensielt går glipp av et anlegg som de ville satt mer pris på.

ChrisHesby

Medlem
5 Mar 2005
1.731
0
36
32
UltimaNoctis skrev:
Er nesten dumt at elkjøp har begynt å selge Klipsch, Det kan skade ryktet den har i hi-fi og kino verden

Har postet det bilde overalt i dag :mrgreen:

Klipsch er vel det eneste untaket omtrent. Eneste jeg gjør inne på elkjøp butikker er å spille av musikk høyt på Klipsch. Men de som jobber der begynner åkjefte med engang :L

Elkjøp selger også Focal og Swans. Kun på bestilling riktig nok, så finner det ikke i butikkene

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.465
0
0
Dynamiker skrev:
Dersom hele Norge begynte å tro på Odin igjen så hadde ikke Odin plutselig blitt virkelig av den grunn. Imidlertid hadde alle vært 100% overbevist om det.

Dette blir en litt søkt situasjon, siden Odin i dette tilfellet ikke er håndfast.

Er det egentlig ett problem at mange handler Klipsch? Dersom personen i ettertide blir fornøyd (etter litt prøving og feiling med plassering/matching) osv, så ser jeg ikke noe stort problem. Det virker nesten som du iriterer deg over at ikke flere følger din prioriteringsliste.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
marsboer skrev:
Med hjelp fra litt nerdete superkorreksjon med drc på transporteren fikk jeg bukt med det groveste av elendighet i bassområdet. Det var likevel såpass mye som manglet i mellombassregisteret i dette rommet at det hele låt veldig klinisk, om enn stort og imponerende for folk som var innom for en lytt. Jeg holder selvsagt ikke romproblemene i bassområdet mot 802D. Det er en glimrende høyttaler, om enn svært krevende på plassering om man ikke disponerer akustikk remedier. Da tenker jeg først og fremst på å oppnå et stort og omsluttende lydbilde, og ikke det typisk noe tørre lydbildet som kun befinner seg mellom høyttalerne som man typisk får servert på HFK.

Akustikk i rommet og de forutsetningene "folk flest" har i vanlige stuer er vel også en parameter som i aller høyeste grad bør inkluderes i debatter som dette, men som regel blir utelatt. Naturlig nok, komplisert som det gjerne er.

Jeg vil være så vågal at jeg påstår at det nok er andre årsaker til at et merke som Klipsch selges som brød & melk enn at produsenten nødvendigvis har funnet noe bedre suksessoppskrift for "bra" lyd enn sine konkurrenter. Nevner i fleng....

-Enkelt å omsette på bruktmarkedet.
-Evner å spille høyt
-Aggressivt priset ift. ytelser.
-Høster generelt gode reviews.
-Oppfattes som dynamiske, og gir derfor et bra kompromiss for de som bruker anlegget til hifi og/eller hjemmekino.
-Enkelt å få support/hjelp og tips fra andre (stor brukergruppe).
-Sterk og trygg merkevare (akseptert både i "miljøet" og hos naboen)
-Lett tilgjengelig
-Lettdrevne, relativt moderate krav til forsterker
-Ikke spesielt vanskelig å få låte greit i et ubehandlet rom
-Går ikke spesielt dypt, og har derfor heller ikke forutsetningene for å skape problemer i samme område.
-Litt ekstra trykk i mellombassen, et område som gjerne stuer av norske dimensjoner ofte sliter med.

En del eiere vil sikkert ikke kjenne seg igjen i en eller flere av punktene, men summert vil jeg tro at hemmeligheten til "suksessoppskriften" ligger begravet her en eller annen plass. Det sagt, det finnes nok av eksempler på brukere som har gått andre veien også - startet hobbyen med Klipsch og gått over til andre merker uten å ha sett seg tilbake.

Jeg finner det dog interessant etter å ha vært med på en del ulike audio forum de siste årene, at hva som er populært gjerne varierer sterkt geografisk og med tiden. Det hele ser ut til å gå i bølger gjennom de mange forum, ofte sterkt drevet av et lite antall lokale "ildsjeler" - enten drevet av skjult/åpen bransjetilhørighet eller av ren fasinasjon for et bestemt merke. Da får man fort slike "den store vi-som-elsker-XXXX"-tråden med mange tusen innlegg. En drøm for enhver importør selvsagt, uten at det kanskje ikke alltid forteller like mye om produktets kvalitative egenskaper.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Det som er litt merkelig er at de fleste som setter sine klipsch for salg gjør det for å oppgradere innen samme merke hehe

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
HåkonN skrev:
Akustikk i rommet og de forutsetningene "folk flest" har i vanlige stuer er vel også en parameter som i aller høyeste grad bør inkluderes i debatter som dette, men som regel blir utelatt. Naturlig nok, komplisert som det gjerne er.

Jeg vil være så vågal at jeg påstår at det nok er andre årsaker til at et merke som Klipsch selges som brød & melk enn at produsenten nødvendigvis har funnet noe bedre suksessoppskrift for "bra" lyd enn sine konkurrenter. Nevner i fleng....

-Enkelt å omsette på bruktmarkedet.
-Evner å spille høyt
-Aggressivt priset ift. ytelser.
-Høster generelt gode reviews.
-Oppfattes som dynamiske, og gir derfor et bra kompromiss for de som bruker anlegget til hifi og/eller hjemmekino.
-Enkelt å få support/hjelp og tips fra andre (stor brukergruppe).
-Sterk og trygg merkevare (akseptert både i "miljøet" og hos naboen)
-Lett tilgjengelig
-Lettdrevne, relativt moderate krav til foresterker
-Går ikke spesielt dypt, og har derfor heller ikke forutsetningene for å skape problemer i samme område.
-Litt ekstra trykk i mellombassen, et område som gjerne stuer av norske dimensjoner ofte sliter med.

En del eiere vil sikkert ikke kjenne seg igjen i en eller flere av punktene, men summert vil jeg tro at hemmeligheten til "suksessoppskriften" ligger begravet her en eller annen plass. Det sagt, det finnes nok av eksempler på brukere som har gått andre veien også - startet hobbyen med Klipsch og gått over til andre merker uten å ha sett seg tilbake.

Jeg finner det dog interessant etter å ha vært med på en del ulike audio forum de siste årene, at hva som er populært gjerne varierer sterkt geografisk og med tiden. Det hele ser ut til å gå i bølger gjennom de mange forum, ofte sterkt drevet av et lite antall lokale "ildsjeler" - enten drevet av skjult/åpen bransjetilhørighet eller av ren fasinasjon for et bestemt merke. Da får man fort slike "den store vi-som-elsker-XXXX"-tråden med mange tusen innlegg. En drøm for enhver importør selvsagt.

Bra innlegg. Men du glemte å nevne Elkjøp. I og med at Elkjøp er så stor butikk med utrolig mange butikker, og uslåelige priser, så rir Klipsch bra på den bølgen ( i Norge).

Tilbudene de hadde på RF serien fikk meg til å lure på hva produksjonskostnaddene faktisk er på en høyttaler til 10k. 5k for en høyttaler som kostet 10k rett før.

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.465
0
0
Mirage skrev:
Ja, de kjøper et produkt som de har fått anbefalt på Avforum, av veldig mange brukere, og dermed skaffer de seg ikke nødvendige egenerfaringer, og potensielt går glipp av et anlegg som de ville satt mer pris på.

Viser til min forrige post. Er det egentlig så viktig, dersom personen(e) i begge tilfeller faktisk blir fornøyde?

Men er så klart enig rent prinsippielt. Er litt samme som når nybegynnere skal kjøpe speilreflekskamera (eventuelt speilløst). Det finnes jo bare to produsenter. Canon og Nikon.

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
0
36
HåkonN skrev:
-Lettdrevne, relativt moderate krav til forsterker

Disse punktene er nøkkelpunktene for min del og stemmer mer eller mindre 100% med egen erfaring med Klipsch hittil. Etter min vurdering er dette svært fornuftige valg i konstruksjonen av en høyttaler for bruk i de tusen hjem. Ingen kompromissløs tilnærming på noen måte, men en god og rimelig tilnærming som mange andre bommer grovt på.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Mirage skrev:
Hei som klipsch digger så har jeg valgt og selge mine usher mini dancer one dmd. En kraftig oppgradering vil det isåfall være for deg. Takket være klipsch så kan du bli den lykkelige eier;)

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Ostemannen skrev:
Bra innlegg. Men du glemte å nevne Elkjøp. I og med at Elkjøp er så stor butikk med utrolig mange butikker, og uslåelige priser, så rir Klipsch bra på den bølgen ( i Norge).

Tilbudene de hadde på RF serien fikk meg til å lure på hva produksjonskostnaddene faktisk er på en høyttaler til 10k. 5k for en høyttaler som kostet 10k rett før.

Klipsch har fått mye kritikk for tidligere ha alt for høye priser i Norge. For mange mellomledd med hånden dypt ned i honning krukken. Bra det har endret seg.

Prisen er ikke lenger like overraskende om man tar en titt inn i en høyttaler fra den kanten. Åpenbart ikke ingeniørene bak Mars-roveren som har fått fritt spillerom under utviklingen. Man betaler ganske opplagt for oppskriften, ikke ingrediensene. Noe som selvfølgelig har vist seg å være et smart trekk i den prisklassen de primært satser på å ligge i.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Mirage skrev:
Så at Klipsch ukritisk blir anbefalt av menigheten til de aller fleste som vurderer å kjøpe seg høyttalere, men ikke har mulighet til å lytte rundt, er uproblematisk?
Fordi hvis man ikke løper etter røkla, så er man ikke positiv?

Kardemommeby, anyone?
Hvis du leser mine tidligere innlegg så ser du at jeg er enig i det skal man ikkje gjøre, klipsch er ikke for alle!

Og hvor i det innlegget du quotet står det noe som antyder det du anklager meg for nå? Enten trekker du lett konklusjoner feilaktig eller har du dysleksi, isåfall beklager jeg.

hhalstensen

Medlem
20 Des 2007
5.765
0
0
Mirage skrev:
Tråden handler altså i utgangspunktet ikke om folk som hater Klipsch, den handler om folk som elsker Klipsch og som kupper alle høyttalertråder.

Om det er flertall med Klipsch og de i tillegg er meget fornøyd, så er det helt naturlig at det blir økt omtale. Kall det gjerne statistisk.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Mirage skrev:
Dette du nevner nå er faktisk veldig viktig, å bruke sine egne ører før et kjøp - så langt det lar seg gjøre selvsagt!

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.524
15
38
hhalstensen skrev:
Om det er flertall med Klipsch og de i tillegg er meget fornøyd, så er det helt naturlig at det blir økt omtale. Kall det gjerne fanatisk.

:)

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
timc skrev:
Viser til min forrige post. Er det egentlig så viktig, dersom personen(e) i begge tilfeller faktisk blir fornøyde?

Men er så klart enig rent prinsippielt. Er litt samme som når nybegynnere skal kjøpe speilreflekskamera (eventuelt speilløst). Det finnes jo bare to produsenter. Canon og Nikon.

Det finnes bare èn produsent, nemlig Canon:mrgreen:

Hvis folk blir fornøyd etter å ha gjort seg opp noen egne meninger om hva man er ute etter, musikktyper etc, og faktisk har lyttet til forskjellige høyttalerer, så er det selvfølgelig ikke noe i veien med at folk kjøper Klipsch.

Men sånn som det er i dag, er jo annenhver tråd om Klipsch, mange høyttalertråder blir "kuppet" av menigheten, og på ett tidspunkt vil "mafiavirksomheten" påvirke mangfoldet i trådene.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
runefalk skrev:
Det var vel etter at Elkjøp begynte og selge Klipsch at det ble litt mye mas om
Klipsch her på forumet har jeg inntrykk av;)Har Klipsch selv og er fornøyd iallefall
,bare så det er sagt8)
Hei det hjelper nok men nå er det vel stort sett de minste høytalerne fra den gamle rf serien de selger!

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Dynamiker skrev:
Å vurdere hva som er en konkurrent kan være veldig komplisert. Når du definerer at de må ha horn for å være konkurrenter til Klipsch synes jeg du tar fokus litt bort fra det som virkelig betyr noe, nemlig hvordan det låter. Hornet er jo nettopp årsaken til at Klipsch ikke er "for alle". Å anbefale Klipsch til gud og hvermann er litt som å si at alle skal bo i leilighet på 85kvm, kjøre Golf og spise fiskepinner til middag. Dette er samme greie som vi har hatt med SVS og mye annet.

Jeg tipper minst 50% av dem som har Klipsch har det nettopp fordi de fikk det anbefalt av et stort antall personer, de lyttet til dem, syntes det låt greit, og kjøpte dem uten å lytte seriøst noe særlig annet. Å huke tak i en hver nybegynner på den måten vil jo medføre en ekstrem skjevfordeling.

Dersom hele Norge begynte å tro på Odin igjen så hadde ikke Odin plutselig blitt virkelig av den grunn. Imidlertid hadde alle vært 100% overbevist om det.

At det er mange som kjøper Klipsch og som egentlig hadde blitt mer fornøyd med å kjøpe noe annet er helt sikkert riktig.

Poenget mitt var bare at Klipsch har hatt en tydelig strategi som treffer en ganske stor målgruppe og at få har vært like dyktige som dem der. Med det mener jeg ikke at de har hatt få konkourenter hva lydkvalitet anngår de siste årene. Jeg mener bare at de har tilbydt et konsept som engajserer til en konkuransedyktig pris. Også utseende til Klipsch RF-serien med sine kobberfargede basselementer tror jeg er en genistrek.

Konrad

Medlem
9 Jun 2003
9.266
0
0
46
Så dere mener at dette er billig: Klipsch gulvhøyttalerRF-7 MK II (1 stk/sort) - Elkjøp NB! pris pr. stk!

BTW: Elkøp selger stort sett kun mk I, altså utgåtte varer. De har sikkert kjøpt opp et restparti.

Pris vs. byggekvalitet: Ikke spesielt imponert der. Til prisen for f.eks RF-7 synes jeg finishen burde være mye bedre. Svart vinyl med sunlig spon på kantene er for dårlig!

Pris(veiledende) vs. lydkvalitet: Helt OK, såpass bør man forvente. Helt klart en høyttalersere (RF) for den yngre garde med over gjennomsnitt musikk- eller fiminteresse.

Pris vs. total: En vinner for de med litt tykkere lommebok en konfirmanten.

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
c-v skrev:
Veldig bra!
Smakssak og istedenfor åkritisere andre, vær heller positiv der man mener det.
Skjønner altså ikke poenget med å opprette en sliktråd

Det du sier her er at med mindre man er med i nikkeklubben, så skal man ikke si noe.

Altså Kardemommeby.

Mulig du har dysleksi, isåfall beklager jeg.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
ChrisHesby skrev:
Må si denne tråden har hatt mye respons på de få dagene siden den ble lagt :p

Tror nok aldri jeg kommer til å eie noen Klipsch høyttalere, selv om jeg har hørt flere gode oppsett med Klipsch. Er mer pga at det er så utrolig mange som har Klipsch, at det blir litt kjedelige høyttalere.

Jeg synes det er litt gøy å ha noe som ikke "alle" andre også har.

Men hvorfor det er så mye Klipsch her på forumet har nok mye med at de mest aktive brukerene her inne har Klipsch selv. Og er man fornøyd med et produkt så er det jo veldig vanlig å anbefale det videre. Selv om man nødvendigvis ikke har hørt så mye annet.

Men savner som trådstarter litt mer fokus på andre merker også

Så dvs:
Siden så mange har klipsch så blir de kjedelig, og du ønsker noe ikke alle andre har?
Så du ville heller kjøpt noe du Evt hadde blitt mindre fornøyd med pga færre hadde dette?

Var kanskje formuleringen, men konklusjonen her kan dras basert på et utsatt fra innlegget?