AV-Forum = Klipsch Forum ?

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
c-v skrev:
Smakssak og istedenfor åkritisere andre, vær heller positiv der man mener det.

Så at Klipsch ukritisk blir anbefalt av menigheten til de aller fleste som vurderer å kjøpe seg høyttalere, men ikke har mulighet til å lytte rundt, er uproblematisk?
Fordi hvis man ikke løper etter røkla, så er man ikke positiv?

Kardemommeby, anyone?

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
Sven1978 skrev:
Er en del oppegående personer som deltar i denne tråden, så jeg ønsker derfor å spør :

-Hva er fordelen og bakdelen med horn ?
-Hva med bånddiskanter?
-Hva med domediskanter?

Spredningsmønsteret har jeg en viss anelse om og Klipsch KAN derfor også ha en fordel pga sin mindre spredning sideveis ?

Horn: Kompresjonsdrivere har ofte ikke så god oppførsel i tidsdomenet. En stor andel av de kjente horntypene har også resonanser. Redusert spredning er en fordel, men bare dersom den er jevn. Klipsch bruker horn som har smalere spredning ved høye frekvenser enn nedover. Det finnes horntyper som har tilnærmet konstant spredning, for eksempel Seos og 18-sound 1086.

Bånd: Det finnes generelt tre typer, AMT, isodynamiske og true ribbon. Spredningen avhenger av formen på båndet og dels frontplata.

AMT har stort areal ift fysisk størrelse. De har derfor høy effekttålighet og SPL-kapasitet ift størrelse. De har ofte svært god oppførsel i tidsdomenet og lav forvrengning.

Isodynamiske har mindre kapasitet og høyere forvrengning enn AMT. De har typisk liten slaglengde ift størrelse og blir derfor ofte relativt store. Spredningen er frekvensavhengig og de blir sjelden små nok til at man har vesentlig utbytte av formen på frontplata. Man kan oppnå dette dersom man lager båndet smalt og har en V-formet frontplate, men da får man desto mer problematisk vertikalspredning. Isodynamiske diskanter har tradisjonelt svært høye eksemplaravvik og høy feilprosent, men det kan også henge delvis sammen med at de også er det foretrukne alternativet for billige diskanter.

True ribbon kan igjen deles inn i to hovedtyper med dertil hørende underkategorier. Vi snakker små (med trafo) og store (uten trafo), samt enkle bånd vs kompositt/sandvich bånd. Med trafo vil de fleste forsterkere få problemer om man kobler den til uten filter. Kompositt/sandwich bånd blir tyngre enn enkle bånd og vil også få en tendens til grunnresonans på samme måte som andre dynamiske elelemter. Enkle bånd tenderer til å oppføre seg omtrent resistive. Det hersker en misoppfatning om at slike bånd ikke har resonanser og derfor har perfekt tidsdomeneoppførsel. Mark & Daniel har gjort sitt for å motbevise akkurat det. Båndtypen yter generelt verken spesielt mye bedre eller dårligere enn isodynamiske. De er generelt dyrere og har ofte bedre kapasitet ift størrelse enn isodynamiske. Det gir noe mer mulighet for å være kreativ med spredningen, men spesielt korte bånd er vanskelig å få til å yte bra. Vertikalspredningen blir derfor ofte litt for smal, noe som kan gå ut over detaljeringen og rominformasjonen.

Domer har et spredningsmønster som ofte passer bra i et normalt rom, men spredningen kan være i overkant stor ved lave frekvenser. Derfor vil en waveguide ofte være gunstig. Det er også viktig å merke seg at en aluminiumsdome og en tekstildome sprer ganske ulikt grunnet forskjellen i lydhastighet i materialet. De beste domediskantene har en oppførsel i tidsdomenet som er fullt på høyde med de beste bånddiskantene, men dette er ikke nødvendigvis de dyreste diskantene. Man kan typisk få en domediskant til å yte ekstremt godt mht harmonisk forvrengning.

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
Man skal være snill og grei, og ikke ukritisk anbefale Klipsch, og forøvrig kan man gjøre som man vil.

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
0
36
Sven1978 skrev:
Hvor høyt spiller dere ca i db ved en vanlig lyttetime i snitt?
Er det bare en oppfunnet myte at Klipsch folket spiller høyere enn andre?

Ble nysgjerrig på å høre RF 63 og Palladium P-37.

Personlig så føler jeg at med den mer retningsstyrte hornløsningen på mine RF-7 II så får jeg økt innsikt, klarhet og dynamikk på lavere volum enn med mine tidligere høyttalere.

Men det er vel også slik at Klipsch-folket i det minste kan spille høyere enn andre, rett og slett fordi den høye følsomheten og hornløsningen legger til rette for dette. Når man faktisk kan spille grisehøyt uten at ting rakner blir det gjerne til at man gjør det en gang i blant også. Jeg regner med at de fleste som synes tung hi-fi er gøy kjenner til den råe følelsen når man skrur opp og anlegget bare ler deg i trynet og moser på.

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.465
0
0
Mirage skrev:
Så at Klipsch ukritisk blir anbefalt av menigheten til de aller fleste som vurderer å kjøpe seg høyttalere, men ikke har mulighet til å lytte rundt, er uproblematisk?
Fordi hvis man ikke løper etter røkla, så er man ikke positiv?

Kardemommeby, anyone?

For å være litt mer alvorlig, så tror jeg grunnen er å enkel som at Klipsch er, prismessig, første møte med hva som befinner seg høyere oppe for veldig mange. Mange som går fra CV til Klipsch, og da kan det for bli litt wow faktor. Når så personene ikke har inngående kjennskap til de enda høyere klasser, og kanskje heller ikke går mye på akustiske konserter, så kan fort referansene havne på glattisen.

Selv kjenner jeg ikke til en eneste konvensjonell direktestråler som tilfredsstiller mine krav til eksplosivitet, overhead og renhet i mellomtonen. JBL, GIP og Cessaro, er vel de jeg har hørt som jeg kan leve med. Det betyr ikke at andre nødvendigvis har samme prioriteringsmønster.

Tror det hele koker ned til at man fort blir litt overentusiastisk over det man selv har. SVS og XTZ er andre eksempler. Har hørt subber fra disse, og synes helt personlig, at det er rimelig kjipe saker.

hhalstensen

Medlem
20 Des 2007
5.765
0
0
marsboer skrev:
Jeg regner med at de fleste som synes tung hi-fi er gøy kjenner til den råe følelsen når man skrur opp og anlegget bare ler deg i trynet og moser på.

Godt oppsummert 8)

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.973
33
48
Dynamiker skrev:
Jeg skal tenke litt på det. Får se om du gjør deg fortjent til det først.

Dette var dagens dummeste... "gjøre seg fortjent til det"?

Du kan jo ikke sette en person i "gjeld" for han ikke har samme smak som deg?

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.381
32
48
marsboer skrev:
Når man faktisk kan spille grisehøyt uten at ting rakner blir det gjerne til at man gjør det en gang i blant også. Jeg regner med at de fleste som synes tung hi-fi er gøy kjenner til den råe følelsen når man skrur opp og anlegget bare ler deg i trynet og moser på.
FUCK YEAH! :twisted: :-D

Bra avsluttning for debatten. Nå lar vi alt stå (ligge) slik det er, og prøve å lære å leve med at "haters gonna hate" i lang tid fremover. Takk for meg.

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
Zeke1983 skrev:
Dette var dagens dummeste... "gjøre seg fortjent til det"?

Du kan jo ikke sette en person i "gjeld" for han ikke har samme smak som deg?

Også skal man vel ikke ta alt mulig heeeelt bokstavelig heller?

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Et spm fra sidelinjen her: Har Klispsch manglet konkuranse de siste årene?
Nå har riktinok JBL kommet på banen med en del rimelige og ganske gode hornkonstruksjoner i det siste, men hvilke andre produsenter leverer noe liknende RF serien fra 3-30.000kr?
Da tenker jeg på lettdrevne hornkonstruksjoner, med god kapasistet og en tydelig rocka signatur?

Jeg støtter gjerne opp om et større mangfold av høyttalere, særlig de som driver med noe relevant forskning om sammenhengen mellom persepsjon og høyttalerdesign. Kassehøyttalere med siste generasjon dynamiske drivere og 1" dome diskant er jeg litt mett på.

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
americanFord skrev:
Bra avsluttning for debatten. Nå lar vi alt stå (ligge) slik det er, og prøve å lære å leve med at "haters gonna hate" i lang tid fremover. Takk for meg.

Tråden handler altså i utgangspunktet ikke om folk som hater Klipsch, den handler om folk som elsker Klipsch og som kupper alle høyttalertråder.

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.465
0
0
FredrikC skrev:
Nå har riktinok JBL kommet på banen med en del rimelige og ganske gode hornkonstruksjoner i det siste, men hvilke andre produsenter leverer noe liknende RF serien fra 3-30.000kr?

Horn har vært veldig "ut" blant hififolket de siste tiårene. Fra midten av åttitallet og frem til tja.....2005 muligens, var dette fyfy dersom man ønsket pen lyd. Klipsch gav blanke f i denne trenden og lå derfor i forkant da hornhøyttalere ble tatt inn igjen i varmen.

Tannoy har hele tiden vært med, og JBL som trakk seg litt tilbake på hornfronten ( i Europa og USA) har ligget å vaket i bakgrunnen. JBL har nå kommet sterkt på banen med Studio 5, og LS serien.

Så ja. Jeg tror du er inne på noe. At den nye DXT diskanten er så populær, og at SEAS jobber med å utvikle en egen versjon, viser at spredningskontroll virkelig er i vinden.

ChrisHesby

Medlem
5 Mar 2005
1.731
0
36
32
Quisten skrev:
Som tittelen tilsier lurer jeg avogtil på om dette har blitt et rent Klipsch forum.

Nesten alle her inne eier Klipsch, og Klipsch blir alltid anbefalt i hver "Jeg trenger hjelp til nye høyttaler" tråder. Etter et par år her inne blir mye forumlesing rett og slett litt kjedelig. Det går i det samme om og om igjen. Klipsch er stort, noe XTZ, noe B&W og noe Dali. Det som også er litt irriterende er at noen Klipsch fans fremhever Klipsch som det aller beste, og jeg kan ikke annet enn å se at de aldri har hatt andre høyttalere i sine oppsett den tiden de har sittet her inne heller. Det blir rett og slett for tynt grunnlag å dømme andre merke nedeom og hjem på.

Jeg savner merker som KEF, Canton, Elac, Dynaudio, Focal, Audiovector, System Audio osv osv. Tråder som omhandler noen av disse merkene er tilnærmet helt stille, og det synes jeg er skremmende da disse høyttalerne er langt bedre en Klipsch RF serien som er ekstremt dominerende.

Forstå meg rett, jeg er litt i begge leire å dømmer ikke Klipsch nedeom og hjem, men av egen erfaring så vet jeg det er mye annet bra også der ute.

Tanker om dette ?

Må si denne tråden har hatt mye respons på de få dagene siden den ble lagt :p

Tror nok aldri jeg kommer til å eie noen Klipsch høyttalere, selv om jeg har hørt flere gode oppsett med Klipsch. Er mer pga at det er så utrolig mange som har Klipsch, at det blir litt kjedelige høyttalere.

Jeg synes det er litt gøy å ha noe som ikke "alle" andre også har.

Men hvorfor det er så mye Klipsch her på forumet har nok mye med at de mest aktive brukerene her inne har Klipsch selv. Og er man fornøyd med et produkt så er det jo veldig vanlig å anbefale det videre. Selv om man nødvendigvis ikke har hørt så mye annet.

Men savner som trådstarter litt mer fokus på andre merker også

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.790
0
0
38
timc skrev:
Mange som går fra CV til Klipsch, og da kan det for bli litt wow faktor. Når så personene ikke har inngående kjennskap til de enda høyere klasser, og kanskje heller ikke går mye på akustiske konserter, så kan fort referansene havne på glattisen.

Der er du vel ved sakens kjerne. Dermed ender mange opp med høyttalere de i utgangspunktet kanskje ikke ville vurdert, fordi tilsynelatende erfarne folk på Avforum mener Klipsch er løsningen i alle tilfeller.

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
0
46
avforum.no
Det var vel etter at Elkjøp begynte og selge Klipsch at det ble litt mye mas om
Klipsch her på forumet har jeg inntrykk av;)Har Klipsch selv og er fornøyd iallefall
,bare så det er sagt8)

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
FredrikC skrev:
Da tenker jeg på lettdrevne hornkonstruksjoner, med god kapasistet og en tydelig rocka signatur?

Jeg støtter gjerne opp om et større mangfold av høyttalere, særlig de som driver med noe relevant forskning om sammenhengen mellom persepsjon og høyttalerdesign. Kassehøyttalere med siste generasjon dynamiske drivere og 1" dome diskant er jeg litt mett på.

Å vurdere hva som er en konkurrent kan være veldig komplisert. Når du definerer at de må ha horn for å være konkurrenter til Klipsch synes jeg du tar fokus litt bort fra det som virkelig betyr noe, nemlig hvordan det låter. Hornet er jo nettopp årsaken til at Klipsch ikke er "for alle". Å anbefale Klipsch til gud og hvermann er litt som å si at alle skal bo i leilighet på 85kvm, kjøre Golf og spise fiskepinner til middag. Dette er samme greie som vi har hatt med SVS og mye annet.

Jeg tipper minst 50% av dem som har Klipsch har det nettopp fordi de fikk det anbefalt av et stort antall personer, de lyttet til dem, syntes det låt greit, og kjøpte dem uten å lytte seriøst noe særlig annet. Å huke tak i en hver nybegynner på den måten vil jo medføre en ekstrem skjevfordeling.

Dersom hele Norge begynte å tro på Odin igjen så hadde ikke Odin plutselig blitt virkelig av den grunn. Imidlertid hadde alle vært 100% overbevist om det.

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.347
0
0
runefalk skrev:
Det var vel etter at Elkjøp begynte og selge Klipsch at det ble litt mye mas om
Klipsch her på forumet har jeg inntrykk av;)Har Klipsch selv og er fornøyd iallefall
,bare så det er sagt8)

Er nesten dumt at elkjøp har begynt å selge Klipsch, Det kan skade ryktet den har i hi-fi og kino verden

Har postet det bilde overalt i dag :mrgreen:

Klipsch er vel det eneste untaket omtrent. Eneste jeg gjør inne på elkjøp butikker er å spille av musikk høyt på Klipsch. Men de som jobber der begynner åkjefte med engang :L

timc

Medlem
23 Jul 2004
5.465
0
0
Mirage skrev:
Der er du vel ved sakens kjerne. Dermed ender mange opp med høyttalere de i utgangspunktet kanskje ikke ville vurdert, fordi tilsynelatende erfarne folk på Avforum mener Klipsch er løsningen i alle tilfeller.

Litt usikker hva du mener. Tenker du at folk blir påvirket til å ta ett "rart" valg pga manglende egenreferanser og preferanser? I så fall er jeg enig. Men dette gjelder for alle merker og bransjer.

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
0
36
Dynamiker skrev:
Så derfor er det greit å mase om klipsch når folk er ute etter noe annet?

Jeg er helt enig med deg i at det virker unødvendig å anbefale noe som trådstarter spesifikt har informert om at han ikke ønsker, uansett merke.

Min erfaring er at det stort sett anbefales å presse prisen opp for å kjøpe noe dyrere enn trådstarters budsjett også. Dette er også en uting synes jeg.