AV-Forum = Klipsch Forum ?

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Jeg føler det blir litt tynt grunnlag at flere her inne argumenterer for Klipsch med dynamikk, punch og høy SPL. En god høyttaler bør da ha flere egenskaper enn dette ?

Min egen erfaring er at Klipsch nesten kun har disse egenskapene. En annen jeg kommer på er hvor følsomme de kan være for hvilken forsterker du setter på dem, men dette gir dem ikke nødvendigvis milesvis med mer detaljer og luftigere diskant av den grunn.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
BEF skrev:
Vis man skrur tiden tilbake noen år, kunne man nesten ikke gå inn i en tråd uten at Focal var nevnt som nesten det eneste riktige og velge.

....og Swans ;)

Ps: Hvis, med H

Pps: du kan jo flytte tråden

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Dynamiker skrev:
LaScala er jo en 1000 år gammel konstruksjon. Det skjer faktisk en utvikling innen høyttalerfaget også. Bedre bevis på akkurat det enn LaScala er det vanskelig å finne. Forklaringen på at de er laget slik de er finner du på Klipsch sin egen hjemmeside, og for enkelhets skyld kan jeg jo sitere den her:

"When the La Scala first launched in 1963, audio pioneer Paul W. Klipsch made it for Arkansas gubernatorial candidate Winthrop Rockefeller to use as a public address speaker."

Det er altså en 49 år gammel konstruksjon med datidens teknologi, og den er ikke en gang beregnet på hjemmebruk. Men så er de jo heller ikke til å holde ut med mindre man har en forsterker som farger lyden i riktig retning.

Forøvrig synes jeg Gunnar Brekke påpekte en interessant ting i en artikkel en gang. Det handlet ikke om LaScala men generelt om høyttalere som ikke spiller bass. Fritt sitert: "Man kan få en følelse av at en høyttaler har veldig tight og tørr midbass hvis den ikke er i stand til å gjengi dypbass."
hehe leste du testen til Rognlien da? En høytaler konsyruksjon som fortsatt spiller rått etter over 60år!!! Nå er det stort sett kassen som er noelunde lik da det meste av drivere/delefilter etc er fornyet flere ganger. Spiller bra med både transer og rør. I tilegg så gir de et stooort lydbilde

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Dynamiker skrev:
Det er langt mellom "kjenner trykket i brystkassa" og "i verdensklasse" skulle jeg mene.
Hehe nå er det faktisk få høytalere som har den dynamikken og trykket som la scala.Få 15" som er så hurtige! Folk har forskjellig smak men det som er litt kult for oss som liker klipsch er at vi er så sinnsykt mange hehe

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.524
15
38
Chrisonfire skrev:
Så klipsch duger ikke til noen musikksjangere bedre enn feks b&w og dali?

Hatt Klipsch hjemme i etpar uker og fått prøvd alt jeg har av musikk og sjangere på de. Fant til slutt ei låt som ikke hørtes grusom ut, men de syns jeg altså ikke var grunn god nok til å la de bli stående her.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
marsboer skrev:
Hva er dine tanker om at Klipsch er mest populært både på avforum og HFS med totalt forskjellige brukergrupper? Kollektiv saueflokkmentalitet?

Vi skjønner at du er frelst, men det går da an å oppføre seg som en voksen person, eller...?

Det er ingen som har hevdet Klipsch er dårlig, det er denne floodingen som er plagsom. Og manglende forståelse for at ikke alle på død og liv ønsker seg Klipsch - eller frelse.

Det er mange grunner til at de er populære. De er lett tilgjengelige, har et proft forhandlerapparat i ryggen - og gir mye lyd for pengene, som jo er så populært å si. Men det er ikke nødvendigvis slik at alle ønsker seg store kasser eller "mest lyd for pengene". Akkurat dette virker å være vanskelig å akseptere for mange Klipsch-eiere.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Quisten skrev:
Fordi det finnes høyttalere der ute med flere egenskaper en det Klipsch innehar ?
Ikke hvis du vil ha pa høytalere sine egenskaper og i tilegg legge til hifi lyd

Chrisonfire

Medlem
30 Sep 2007
2.164
0
0
31
Qrt skrev:
Hatt Klipsch hjemme i etpar uker og fått prøvd alt jeg har av musikk og sjangere på de. Fant til slutt ei låt som ikke hørtes grusom ut, men de syns jeg altså ikke var grunn god nok til å la de bli stående her.
Det var ikke mye å komme med. Jeg trenger utstyrsliste...

tenb

Medlem
15 Mai 2009
842
0
0
Quisten skrev:
Jeg føler det blir litt tynt grunnlag at flere her inne argumenterer for Klipsch med dynamikk, punch og høy SPL. En god høyttaler bør da ha flere egenskaper enn dette ?

Min egen erfaring er at Klipsch nesten kun har disse egenskapene. En annen jeg kommer på er hvor følsomme de kan være for hvilken forsterker du setter på dem, men dette gir dem ikke nødvendigvis milesvis med mer detaljer og luftigere diskant av den grunn.

Det er ikke tynt underlag. Det er på grunn av disse egenskapene folk elsker disse høyttalerene. Så du får ta det for hva det er verdt og heller velge andre høyttalere hvis det ikke tiltaler deg. Det betyr ikke at de ikke leverer på andre områder, men det er helt sikkert andre høyttalere som er langt bedre der.

Hvis man skal ha det helt korrekt så bør man kanskje heller skaffe et par aktive studiomonitorer, men for meg feks så låter det platt og kjedelig.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
marsboer skrev:
Jeg ser det kommenteres fra folk med B&W i den lavere enden av skalaen her, og B&W dras jo frem som et stadig eksempel. I den forbindelse passer det jo bra å dra frem et par av mine tidligere anlegg som har måtte vike plassen for mitt nåværende, som tilfeldigvis involverer Klipsch, av 100% hi-fi kvalitetsmessige årsaker.

Det virker av en eller annen grunn å være vanskelig å svelge at Klipsch faktisk kan levere skikkelig kvalitet om man gir oppsettet like mye kjærlighet som et hvilket som helst annet glossy hi-fi anlegg.

hehe tror ikke så mange svarer deg på denne;)

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Dynamiker skrev:
Fordi det finnes andre ting som spiller bedre.
Når det gjelder live følelse og dynamikk,ustresset lyd. Følelsen av og få bandet inn i egen stue er jo styrken til klipsch og grunn til at jeg elsker de! Har andre høytalere med andre styrker/egenskaper men for meg så blir det meste annet litt kjedelig i lengden;)

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
0
46
avforum.no
eddie skrev:
Når det gjelder live følelse og dynamikk,ustresset lyd. Følelsen av og få bandet inn i egen stue er jo styrken til klipsch og grunn til at jeg elsker de! Har andre høytalere med andre styrker/egenskaper men for meg så blir det meste annet litt kjedelig i lengden;)
+1:)

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
eddie skrev:
hehe leste du testen til Rognlien da? En høytaler konsyruksjon som fortsatt spiller rått etter over 60år!!! Nå er det stort sett kassen som er noelunde lik da det meste av drivere/delefilter etc er fornyet flere ganger. Spiller bra med både transer og rør. I tilegg så gir de et stooort lydbilde

En Rognlien-test av Klipsch blir jo omtrent som en Tømmervik-test av Burmester.

eddie skrev:
Hehe nå er det faktisk få høytalere som har den dynamikken og trykket som la scala.Få 15" som er så hurtige! Folk har forskjellig smak men det som er litt kult for oss som liker klipsch er at vi er så sinnsykt mange hehe

Hurtige? Hva mener du egentlig med det? Ja, det er PA-elementer som knapt klarer 50Hz, men hurtige?

eddie skrev:
Hva har du av høytalere og elektronik?

Jeg trodde ikke det var det vi diskuterte...

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.524
15
38
Chrisonfire skrev:
Så du er ikke gamle kar'n altså? :mrgreen:

Mja, var jeg ikke gamle karen så ville vel jeg også hatt klipsch i stua. Eller, gutterommet er vel riktigere å si i mange tilfeller her.