AV-Forum = Klipsch Forum ?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.972
32
48
Quisten skrev:
At Klipsch leverer til film, det er jeg fult klar over etter 3 runder med Klipsch i hus.

Men når det kommer til musikk så er det noe helt annet.

Her hjemme ble just RB-81 II slått av Def Tech SM65, begge koster 6500,-

Klipsch grøter det til og mangler detaljer. Mye en type bass, basslinjer skilles ikke like tydelig, og fingre som glir på gitarstrenger, inn og utpust fra vokalister er nærmest ikke eksisterende på Klipsch.

Føler mange oppfatter Klipsch som "detaljerte" da diskanten og lydbildet generelt er så "in your face". Faktur er at de helst bare smører på men glemmer detaljene i farten. Dette kommer veldig lett frem om en har 2 par høyttalere i stuen og sammenligner dem mot hverandre, altså Klipsch VS et annet merke.

Jeg hører hva du sier.. Men dette er din erfaring, ikke en unison sannhet!:)

Jeg har hatt andre merker i stua, som har vært bedre på andre parametere, men totalpakka uansett pris/merke blir smak og behag!

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
HåkonN skrev:
Nesten merkelig at du ikke lever av å teste høyttalere, eddie. ;)
hehe nå er det slik i denne hobbyen at det er gøy og teste ut div utstyr og da få litt erfaring med forskjellige produsenter...

mackanzocz

Medlem
11 Sep 2005
3.296
2
38
Det är så enkelt som att om Klipsch Reference hade kostat det de gjorde när serien kom så hade det inte varit det samma. Klipsch ger helt enkelt mycket för pengarna, något ingen annan tillverkare är i närheten av. Personligen kan jag inte fördra ljudet ifrån de, men min smak och andras smak är olika, och så bör det vara.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
thoslags skrev:
Høres nesten ut som du hinter til at han bløffer med alt han har hatt i heimen. Kanskje eg tolka litt feil:p

Det var vel snarere at det å klare kunststykket å få en anerkjent høyttaler til å låte som en gedigen skuffelse ikke nødvendigvis er et spesielt godt argument i en debatt som denne.....

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.972
32
48
Ultima skrev:
Zeke1983 skrev:
- Har gjort meg lignende betraktninger som trådstarter. Hvorfor er Klipsch-eiere så fanatiske? De er sikkert gode HT til prisen, men det er vel ikke alltid dette rådspørrer er ute etter.

PS! Film er ikke det som skiller klinten fra hveten når det gjelder lydkvalitet.

Det er vel kanskje ikke at alle er fanatiske, noen er sikkert det, men vil tro det finnes slike i alle leirer og religioner?:cool:

Er vel også sånn at de som anbefaler en ting, er veldig fornøyd med produktet de har kjøpt og derfor blir litt "blinde".

Jeg er selv klar over at det finnes andre merker enn Klipsch og har prøvd flere, men jeg faller ofte tilbake på Klipsch.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
HåkonN skrev:
Det var vel snarere at det å klare kunststykket å få en anerkjent høyttaler til å låte som en gedigen skuffelse ikke nødvendigvis er et spesielt godt argument i en debatt som denne.....
Det er jeg enig i, og skjønner poenget, men pris tatt i betraktning så blei jeg litt skuffet selv..

Jeg hadde personlig heller tatt Palladium, Array f.eks.

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.972
32
48
mackanzocz skrev:
Det är så enkelt som att om Klipsch Reference hade kostat det de gjorde när serien kom så hade det inte varit det samma. Klipsch ger helt enkelt mycket för pengarna, något ingen annan tillverkare är i närheten av. Personligen kan jag inte fördra ljudet ifrån de, men min smak och andras smak är olika, och så bör det vara.

Ærlig og objektivt innlegg! Kudos!:)

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
Det som er litt morsomt er at når forholdene ligger til rette så er det ikke hvem som helst som klarer å fastslå om de lytter til 802 eller Palladium bare ved hjelp av ørene.

ntd12tannoy

Medlem
11 Aug 2011
3.865
0
0
Er helt enig med deg Quisten. Jeg savner merker som Tannoy, JBL, Dali, B&W, MBL og sånt. AVforum har blitt til et SVS, XTZ og Klipsch forum. Min mening! Enn om flere hadde vært litt mer aktiv på litt mer "ukjente" merker som Tannoy og MBL? :) Synes det kommer opp noe om Klipsch og SVS hver gang jeg skal inn på denne sida. Noe jeg er lei av, har sagt det før. :) Lite Tannoy, gjør at jeg ikke er like ofte inne på forumet lenger. Enn om vi hadde fokusert litt på billigere merker, som Dynavoice, Proson osv...? :)

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Dynamiker skrev:
Det som er litt morsomt er at når forholdene ligger til rette så er det ikke hvem som helst som klarer å fastslå om de lytter til 802 eller Palladium bare ved hjelp av ørene.
Hehe du har humor! det skal du ha;)

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Ultima skrev:
Zeke1983 skrev:
- Har gjort meg lignende betraktninger som trådstarter. Hvorfor er Klipsch-eiere så fanatiske? De er sikkert gode HT til prisen, men det er vel ikke alltid dette rådspørrer er ute etter.

PS! Film er ikke det som skiller klinten fra hveten når det gjelder lydkvalitet.

+1. Hjelper ikke om man så har hørt 802 D fra B&W: Klipsch budsjettserie er det eneste salige virker det som for mange. Utvilsomt en "forumsyke" dette.

Dynamiker

Medlem
19 Feb 2012
375
0
0
Det hender det også, men med litt matching, akustikk og rombehandling er det utrolig hvor mange fellestrekk de har. Merk at jeg snakker om Palladium og ikke LaScala eller RF-serien for den saks skyld.

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Jeg kan forstå at Klipsch gir mye for pengene. Da for det meste lydtrykk og bass.

Men for mer erfarne audiofile, med litt mer krav så gir de på samme tid ikke så mye for pengene heller. Da er det andre merker til lik pris som vil gi mer naturlig klang, mer detaljer og stivere kasser.

eddie

Medlem
26 Aug 2004
10.895
0
0
Dynamiker skrev:
Det hender det også, men med litt matching, akustikk og rombehandling er det utrolig hvor mange fellestrekk de har. Merk at jeg snakker om Palladium og ikke LaScala eller RF-serien for den saks skyld.
hehe har hatt palladium og de spiller ikke likt som 802d i det hele tatt

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Er litt enig i at klipsch ikke faller helt i smak musikk messig.

Har selv vært der med klipsch surround oppsett. Og senere oppgradert til Swans da de passer mine ører bedre mest p.g.a musikken :)

Men til Klipsch sitt forsvar må en være utrolig nøye med hva mann bruker til og drive de.
Til Film kan en bruke det meste bare det ikke er skarpt i toppen.
Til musikk der må en ha litt kvalitet. Gjerne da Rør forsterker og eventuelt Rør Preamp. Da er mann i himmelen når det spilles i retning av Live musikk :)

Nå har jeg til gode og fått muligheten til og lytte til større Klipsch modeller når det spilles veldig/ekstremt detaljert og rolig musikk på high-end elektronikk :-/

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
eddie skrev:
hehe har hatt palladium og de spiller ikke likt som 802d i det hele tatt

Palladium koster halvparten av 802 Diamond.

Det sier noe av hva vi kan forvente oss av lydkvalitet - i en seriøs debatt.

Quisten

Medlem
22 Feb 2008
3.083
0
0
Det beste jeg har hørt på Klipsch er Sugden Masterclass IA-4 Integrated Amplifier på et par RF-62. Det spilte veldig bra. Men selv en slik amp klarer ikke å få bort den nasale lyden ifra hornet og gjør ikke bassene superanalytiske. Ei heller stiver det av kassen som gladelig spiller med.

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.125
1
38

tenb

Medlem
15 Mai 2009
842
0
0
Avforum=klipschforum

Det første er utrolig synd, da det er mange merker der ute!

Usher, JBL og System Audio er noen av mine andre favoritter.

Klipschforum=RF serien med en billig forsterker.

Kilde, rom, pre, organisk tone osv?... whatever...

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Ultima skrev:
Palladium koster halvparten av 802 Diamond.

Det sier noe av hva vi kan forvente oss av lydkvalitet - i en seriøs debatt.
Palladium p39 er faktisk ga ske mye dyrere enn 802 diamond. 802d = ca 110 k?
Palladium p39 = 139k ? ( finner hvertfall ikke billigere enn 802d)

Det sier jo litt om hva vi kan forvente oss i lydkvalitet - i en seriøs debatt ja?