Atmos: Top Front vs Font High (og Top Rear vs Rear High)

runewa

Medlem
27 Sep 2006
90
4
8
Har ingen erfaring med Atmos selv, men etter å ha bladd litt i diverse manualer på nett sliter jeg med å forstå den praktiske forskjellen mellom Top Front og Font High i et 7.1-oppsett. På Denon sine receivere er det mulig å velge mellom et Top Front / Top Rear og Font High / Rear High oppsett, men hva vil dette egentlig medføre for lyden sin del?

For å dra dette enda lenger: Dersom man har 4 par høyttalere i taket (RH, TR, TF og FH), kobler to receivere til en HDMI-splitter og setter den ene opp som FH/RH og den andre som TF/TR, vil jeg oppleve noen forskjell i lyden fra de to fremste (/bakerste høyttalerne)? Eller vil TF og FH spille av nøyaktig det samme?

Håper noen skjønte hva jeg er ute etter...

Håkonlj

Medlem
9 Feb 2020
18
6
3
Toten
Forskjellen på front height og top front ligger i at front heigt er innstilling for at høyttaleren er plassert høyt opp på frontvegg, helst helt oppunder taket (du kan se på profilbildet mitt for å se det i praksis), mens top front er innstilling for at høyttaleren er plassert i/på selve taket. Om de to innstillingene gir noen opplevd lydforskjell derimot, det tør jeg ikke si. Jeg har latt micen og lydmålinger i recieveren avgjort dette ut i fra hva den oppfatter. Jeg har 5.2.4 oppsett, så både front og rear height, og hos meg er det satt opp som front height og rear top, selv om begge egt er front/rear height.
Dette fungerer iallefall bra hos meg, med svært god atmoseffekt på atmosmatriale, og også god høydeeffekt på annet matriale. Når det gjelder det du spurt om å splitte for å få fra 2-4 høyttalere via 2 forsterkere, så har jeg ingen erfaring. Innholdet i lyden vil jo være det samme, og ift atmosmatriale så vil du ikke ha samme effekt som et oppsett med 4 atmoshøyttalere fra en og samme enhet (Hvis da ikke reciever 1 støtter prosessering av 4 høyttalere med ekstern effekt og du bruker nr2 som det) siden atmos er ganske finurlig ift å sende ut enkeltlyder i ulike høyttalere. Du vil jo likevel kunne ha en utvidelse av lydbildet, men hvorvidt dette slår ut positiv eller ikke må du nok bare teste ut.
Mitt råd er nok å montere slik du i utgangspunktet har tenkt (5.1.2?) og prøve med det, for evt å prøve ut mer etterhvert hvis du fortsatt ønsker det.
Atmos er veldig moro, og ikke så vanskelig som det høres ut som!

• Like
Reactions: runewa

runewa

Medlem
27 Sep 2006
90
4
8
Takk for oppklarende svar! Ikke kommet i gang med Atmos enda, men det varer nok ikke lenge nå:) Skal eksperimentere litt jeg også, men takk for info om hva som funket best hos deg.

• Like
Reactions: Håkonlj