Atmos lydspor vanlig blu ray vs 4K på JVC X5900

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.082
45
48
Snart klar kinoen så lager til en større handle liste på cdon, sortert etter Topplisten - Dolby Atmos
Der er flere filmer som ligger rundt 50 lappen på vanlig blu ray kontra 300 på 4k utgaven.
Er det såpass stor forskjell bildemessig at det er verdt pengene? de fleste av disse er filmer som kun blir sett 1 gang
Det blir selvsagt kjøpt inn en del 4K filmer uansett , men da av typen som jeg mest sannsynlig kommer til å se flere ganger:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Snart klar kinoen så lager til en større handle liste på cdon, sortert etter Topplisten - Dolby Atmos
Der er flere filmer som ligger rundt 50 lappen på vanlig blu ray kontra 300 på 4k utgaven.
Er det såpass stor forskjell bildemessig at det er verdt pengene? de fleste av disse er filmer som kun blir sett 1 gang
Det blir selvsagt kjøpt inn en del 4K filmer uansett , men da av typen som jeg mest sannsynlig kommer til å se flere ganger:)
Kvaliteten på UHD vs. standard Blu-ray varierer jo veldig fra film til film. Spesielt filmer skutt og mastret i 4K vil som oftest se bedre ut på UHD. Verdt å merke forutsatt da at du har en avspiller med god tone mapping funksjonalitet mot X5900en din, dvs. i realiteten p.t. en av Panasonics UHD spillere (fra UB420 og opp).

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.082
45
48
Det kommer nok på plass en Panasonic etter hvert, men foreløpig blir det brukt en sony ubp-x800 som jeg har liggende.
Tror jeg handler inn god del vanlige blue ray med atmos spor, og noen 4K så jeg for se forksjellen.
fortsatt mye viktigere med lyd kontra bilde for meg, men vil selvsagt få best mulig utbytte av pjen:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Det kommer nok på plass en Panasonic etter hvert, men foreløpig blir det brukt en sony ubp-x800 som jeg har liggende.
Tror jeg handler inn god del vanlige blue ray med atmos spor, og noen 4K så jeg for se forksjellen.
fortsatt mye viktigere med lyd kontra bilde for meg, men vil selvsagt få best mulig utbytte av pjen:)
X800en har også en relativt god konvertering av HDR til SDR som fungerer bra på det aller meste av UHD 4K HDR-filmer... Du kan dermed trygt handle både og vil jeg si, men som nevnt er det store forskjeller i hvilken grad filmene som er utgitt i 4K UHD drar nytte av den økt båndbredden og bedrede komprimeringsalgitmen. Generelt er det jo kjekt å ha 10-bits native farger fremfor oppskalering av 8-bits som standard Blu-ray kommer med, og med spilleren din vil det svært sjelden være slik at du får bedre bilde på BD enn UHD...

• Like
Reactions: PureHifi