Atles nye kino - Prosessor til salgs

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Får se hva det blir til engående subber. nå har jeg fem JBL'er, får se hvordan de oppfører seg i det nye rommet først. Mye mulig jeg går for DIY der også på sikt.

Må få litt føling med rommet og hvordan det kan fungere før jeg legger alt for store planer. Foreløpig ser det bra ut, men har ikke prøvd skikkelig bass og hvordan det oppfører seg i såpass stort rom.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Så, hva gjør man så når man må fra enebolig til mindre leilighet? Jo, man innser at man ikke har plass til IB sub, Miles, projektor og lerret... Nå blir det stereo. Har allerede ny stereoforsterker på vei, en kjær gammel venn kommer tilbake i stua, nemlig Lyngdorf TDA-2200. Sannsynligvis blir det kjøpt RoomPerfect-modul til denne. Den vil drive mine gamle bakhøyttalere, Klipsch RF82 for nå, så får vi se om ikke det vil fungere svært bra. Jeg har troen på den komboen. Får se om det blir noe annet etter hvert.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Litt EQ i bunn av hornet, og en liten notch på 4200Hz. Bassene er urørt.

Dette er i et svært rotete rom i et svært provisorisk oppsett helt uten akustikktiltak. 1/6okt smoothing. Avrullingen i toppen er nok på grunn av at mikrofon ikke er i diskanthøyde. Blå kurve er frekvensrespons, grå kurve er fase. Man kan tydelig se høypassfilteret på 10Hz. Dippen på 200Hz skal jeg nok klare å få gjort noe med, det er muligens kamfilter mellom bassene.

Vedlegg

• minidspeq.jpg
    minidspeq.jpg
    73,3 KB · Sett: 87
  • minidspeqwaterfall.jpg
    minidspeqwaterfall.jpg
    93,6 KB · Sett: 84

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Har nå hatt Lyngdorfen i hus en stund.

Kjørte høttaerne i stereo og "pure direct" på Onkyo'en (PR-SC5508), balansert til Behringer EP4000 og videre til RF82. Fikk satt dette opp temmelig bra, og med Wimp hifi så låt det temmelig bra, men ikke helt "der" ennå. Det skulle ikke mangle krefter, Ep4000 er 650W "ekte" watt i 4ohm.

Fikk så Lyngdorfen koblet opp, og forskjellen var enorm! Stoooort lydbilde, detaljering og trøkk var totalt annerledes, og til det bedre. Det bor utrolige ressurser i RF82 når det kommer til bass og tilstedeværelse, og med utrolig kontroll. Det har blitt mange timer musikk de siste ukene!

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Bestilt vifter fra digi-key i dag. 19dB vifter med kulelager som jeg håper blir stillegående nok og fremdeles gi nok luft når det røyner på. Forsterkerne til fronthøyttalerne er jeg ikke redd for, det er ikke mye over tomgang de skal, men til subbene blir det nok verre. De forsterkerne får kjørt seg en del mer.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
atledreier skrev:
Bestilt vifter fra digi-key i dag. 19dB vifter med kulelager som jeg håper blir stillegående nok og fremdeles gi nok luft når det røyner på. Forsterkerne til fronthøyttalerne er jeg ikke redd for, det er ikke mye over tomgang de skal, men til subbene blir det nok verre. De forsterkerne får kjørt seg en del mer.

Virker som du har litt peiling på vifter. Jeg skal ha en teknisk bod utenfor kinoen min med alt av elektronikk. Regner med det blir kokvarmt der inne (1,2m2). Har du noe tips til vifter som jeg kan sette i veggen der for å holde temperaturen f.eks under 30 grader? De skal bare blåse luften ut i kjellerstuen min og evt hente fristluft også fra kjellerstuen.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Tja... 1,2m2 og 2,4 under taket er nesten 3m3.

Nå er ikke jeg noen ekspert på termodynamikk og slikt, men om luften i rommet byttes ut en gang i minuttet vil jeg tro du klarer å holde temperaturen litt lavere enn med helt passiv løsning i alle fall. Et par computervifter som blåser inn og et par som trekker ut bør det vel bli bra? Skal høre med HVAC-folkene her på jobben om de vet hva som må til av luft for å holde tempen nede.

En relativt effektiv computervifte (80x80mm) kan dra ca en halv kubikk i minuttet uten å bråke for mye.
F.eks denne som gir 18dB og drar 0,481 kubikk i minuttet. Den er 230V, tenker det er mest praktisk.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Googlet litt....

600W per 100kubikkfot/min (CFM) /20F ser ut til å være en slags tommelfingerregel. Altså hvis temperaturøkningen i rommet skal være på 20 grader Fahrenheit og man har 600W varmeovn i rommet må man ha 100 kubikkfot i minuttet ut av rommet.

Viften over er på 17CFM, altså må du ha seks slike vifter for å dra 600W ut av rommet. Vil anbefale å blåse luft inn i rommet. På den måten får du et svakt overtrykk som holder støv ute. Dette forutsetter at den varme luften har et sted å gjøre av seg, f.eks en lufteventil eller annen utgang. Et alternativ er å både blåse inn og dra ut, men da bør du tenke på at all den varmen ofte blir liggende rundt utblåset. Hvis inntak og utblås er for nærme vil du bare sirkulere varmen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
atledreier skrev:
Googlet litt....

600W per 100kubikkfot/min (CFM) /20F ser ut til å være en slags tommelfingerregel. Altså hvis temperaturøkningen i rommet skal være på 20 grader Fahrenheit og man har 600W varmeovn i rommet må man ha 100 kubikkfot i minuttet ut av rommet.

Viften over er på 17CFM, altså må du ha seks slike vifter for å dra 600W ut av rommet. Vil anbefale å blåse luft inn i rommet. På den måten får du et svakt overtrykk som holder støv ute. Dette forutsetter at den varme luften har et sted å gjøre av seg, f.eks en lufteventil eller annen utgang. Et alternativ er å både blåse inn og dra ut, men da bør du tenke på at all den varmen ofte blir liggende rundt utblåset. Hvis inntak og utblås er for nærme vil du bare sirkulere varmen.

Hmm. Hva med 7 stk Itech 4k og et par 8k pluss receiver og kanskje et par andre effektforsterkere? Må ta høyde for fremtidig utskeielser, hehe.
Tror nesten du kan smelte stål der inne da.. urk. Kanskje gå for et par flexit badevifter eller noe.

Hvis ikke kan jeg jo teste med 6 stk utlufting og f.eks 4 stk innluft med Digi Keys. Blir ikke no pent da..

Et alternativ er å kjøre hull i veggen og peise lufta ut der med en temperaturstyrt vifte. Da kan jeg kanskje bare ha luftespalte for innluft med filter på.

Takk for tipset anyway.

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
24
38
7stk itech 4k blir fort over 100k bare på dem selvom du kjøper de brukt, så det kommer vel helt an på budsjett. Du kan jo evnt prøve å gå for xti serien som nevnt over her, da den er litt billigere. den nye xti 2 serien støyer veldig lite, men med teknisk rom så er jo det problemet ikke eksisterende. Koker jo i bunn og grunn ned til hvor mye power du faktisk trenger. Jeg vil også si at Itech er det optimale, men det blir fort veldig mye penger som stikker av.