atledreier skrev:Bestilt vifter fra digi-key i dag. 19dB vifter med kulelager som jeg håper blir stillegående nok og fremdeles gi nok luft når det røyner på. Forsterkerne til fronthøyttalerne er jeg ikke redd for, det er ikke mye over tomgang de skal, men til subbene blir det nok verre. De forsterkerne får kjørt seg en del mer.
atledreier skrev:Var innom 4Sound for å purre på forsterkerne mine i dag... April, hvis de kom i det hele tatt....
Så nå må jeg tenke nytt.
atledreier skrev:Googlet litt....
600W per 100kubikkfot/min (CFM) /20F ser ut til å være en slags tommelfingerregel. Altså hvis temperaturøkningen i rommet skal være på 20 grader Fahrenheit og man har 600W varmeovn i rommet må man ha 100 kubikkfot i minuttet ut av rommet.
Viften over er på 17CFM, altså må du ha seks slike vifter for å dra 600W ut av rommet. Vil anbefale å blåse luft inn i rommet. På den måten får du et svakt overtrykk som holder støv ute. Dette forutsetter at den varme luften har et sted å gjøre av seg, f.eks en lufteventil eller annen utgang. Et alternativ er å både blåse inn og dra ut, men da bør du tenke på at all den varmen ofte blir liggende rundt utblåset. Hvis inntak og utblås er for nærme vil du bare sirkulere varmen.