Atle Dreiers kino - IB gikk i dass

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Jeg også, selvfølgelig, men dette virker veldig, veldig bra. Har jo gått fra M15, og denne virker ikke å stå tilbake så langt i alle fall. Alle fordelene med HD-lyd, HDMI, Audyssey og slikt veier opp for eventuelle lydmessige forskjeller for min del, så langt. Nå har jeg riktignok ikke fått høre så mye, så veldig kritisk, men det høres veldig bra ut!

Skal skrive en skikkelig 'omtale' senere, når jeg har fått et bedre inntrykk av foskjellene.

Razor

Medlem
19 Feb 2003
4.507
0
0
atledreier skrev:
Har ikke tatt fargejusteringen ennå, siden jeg ikke har en NEC706 kalibreringsdisk med primær og sekundærfarger. Hvorfor i huleste er ikke det blitt med på DVE, forresten? De har 0-100IRE i 5IRE steg, men ikke engang 100% primærfarger... Mr. Joe Kane, you messed up....

REC709 mener du vel. Her kan du laste ned å brenne en gratis på en dvd, den har alt du trenger.

AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Ja, etter smellen med Miles tok jeg ingen sjanser! :p

for 5000 spenn kan det ikke være så ille. Da slipper jeg enda en forsterker og DSP, samt bygge kasser. Bakhøyttalerne viser i kinoen, så da måtte jeg laget kasser med fin finish, og DET gidder jeg ikke. Her får jeg horn og 4 8" samt pent kabinett og delefilter til prisen av halvannet horn. Da får det bare funke!

Blir det helt ille tipper jeg de skal gå an å bli kvitt. Koster jo IKKENOE på Lefdal for tiden disse.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Mangler dybden. Det er liksom ikkeno' 'gang' i det. Høres ut som stativhøyttalere som spiller, ikke akkurat spinkelt, men ikkenoe fylde eller trøkk heller.... Merkelige greier.

Xinhua

Medlem
22 Sep 2006
3.047
0
0
36
Den NAD T175 er bare mer og mer intresang jo mer eg leser om den :)

Gleder meg til å lese "omtalen" din snart.

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Ja det er det som er "problemet" med Miles. Dersom man skal ha matchende bak-kanaler havner man på 10-11k dersom man feks går for kun en 15". Lurer på en econowave variant på sikt selv. Koster "litt" mindre det. ;)

ganilsen

Medlem
20 Sep 2007
8.548
0
36
atledreier skrev:
Mangler dybden. Det er liksom ikkeno' 'gang' i det. Høres ut som stativhøyttalere som spiller, ikke akkurat spinkelt, men ikkenoe fylde eller trøkk heller.... Merkelige greier.
Utifra grafen ser det ut som om du med fordel kan heve nivået i bunn.

Har du husket å skru på Dynamic EQ? Evt skrudd på Dynamic Volume ved en feiltakelse?

Geir Arne

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Det er alt for varmt å skrive noen lang omtale nå, skal se om det blir anledning i kveld.

Prosessoren må uansett til Danmark for oppgradering av HDMI-kort, pre-ut kort og firmware. Det er noen små bugs, og litt dårlig driver for HDMI utgangen, samt noen stygge 'pops' når prosessoren skifter modus. Dette er fikset i nyeste versjon.

Uansett, prosessoren låter veldig bra! :) Anbefales.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Hvor høye høyttalerstativer skal jeg ha?

Er det fordel å ha høyttalerne i høyde med midten av lerretet, eller er det akustikken som må avgjøre? Hvis jeg kan få plassert høyttalerne i nullen mellom gulv og tak, kan det avhjelpe den noden?

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.211
0
0
Jeg gjorde samme opptelling som deg Atle, og klinte til med 2 par på forrige runde med tilbud fra Elkjøp. Dama på postkontoret sa (før jeg leverte slippen) "Jasså, det var deg ja. Det står fire store esker bak her".

"- Øh, ja, det er meg."

Tror jeg har et dårlig rykte på postkontoret. Haha.:oops:

Hulk1

Medlem
5 Jun 2012
19
0
0
Du må finne ut om målingene er korrekte med det som skjer i høyttalerne.
Er lydkortet kalibrert?
Bruker du PC når du spiller musikk også?
Hvis du bruker en annen kilde er du sikkert på at du bruker samme DSP modus?
Hva skjer når du veksler mellom pure direct og de andre modusene?
Prøvd med et annet måleprogram for å dobbeltsjekke resultatene.

Grafen i seg selv er grei, men helt klart litt slank. Nivået på 100hz bør være noen db høyere enn ved 1kHz, det vil gjøre mye med trøkk og størrelsen på lydbildet.
Så bør kurven øke jevnt nedover til 20hz. I forhold til mine preferanser har dette systemet vesentlig forbedringspotensiale i frekvensgangen. Mye av hardeheten i lyden ligger mellom 1 og 3kHz, her har du mye nivå og så har du veldig lite over 6kHz, der luften og detaljene ligger. Kan godt være fan av noe avrulling, men det virker overdrevent mye.

Husk at slaglengden på elementene dobler seg 3db økning. Øker du nivået med 10db ved 20hz vil elementene bevege seg 10 ganger så langt som det du ser nå. Om du hadde 10db mer i bunn før kan det forklare forskjellen i membranvandring. Selv om du har bra dybde har du lite output 40 og 100hz, der ligger den mest vesentlige bassinformasjonen.

Legg inn en shelf med lav Q i Hypexen som øker nivået i hele området under 200hz helt ned slik at frontene får mer skyv. Så øk nivået på subbene på fjernkontrollen med tilsvarende mengde slik at du får 10db mer nivå helt i bunn i forhold til nå. Det bør låte vesentlig annereldes.

Denonbuster

Medlem
17 Sep 2008
6.794
0
0
Jeg har diskantene mine i ørehøyde. Det er ca 10cm under midten på lerretet.

Føles som om centern er "midt i " for å si det sånn.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Haha!

Var ikke klar over at de var så store, de så jo så søte ut på bildet! 8)

Måtte rydde og flytte litt på preamp og kilder for å få plass, de er på vei ned i kinoen nå, så får vi se om de får plass. Får ta rear surrounds en annen gang. har ikke savnet noe etter at jeg gikk fra 7.1 til 5.2, så vi får se om jeg gidder.

Seigmann

Medlem
11 Jan 2012
1.263
0
0
Jeg ville jevnet ut fra 40-200 hertz litt og justert opp nivået mye mer der med svak heving mot 40.

Så dalene fra 200 til 1000 og rett derfra :)
sånn har jeg det hos meg i allefall og da spiller det som ei kule

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Ja, den er grei.
Men hvis jeg kan slå en sverm med fluer ved å ha høyttalerne midt mellom gulv og tak, så gjør jeg heller det. Det er ikke så langt unna. Er litt usikker på teorien her, faktisk. Hva skjer his man plasserer en høyttaler i 'nullen' til en node?

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.982
5
38
atledreier skrev:
På den lyse siden så har jeg bestilt bil! Som en av de første i landet, og jeg gleder meg VELDIG. Ulempen er enormt lang ventetid, forventet levering i første kvartal 2013, sannsynligvis sent februar eller mars.

2013 Toyota GT-86 i mørk grå metallic. Svart interiør, manuell girkasse.

Så kult! Denne vurderer jeg sterkt å kjøpe selv også - visste ikke at den var mulig å kjøpe i Norge allerede! Hadde Nissan 200sx s14a i noen år, og dette er jo en lignende bil som ser svært lovende ut! Gratulerer så mye!