As time goes by

ROXY

Medlem
11 Nov 2004
5.049
0
0
Fant dette i radiobransjens gamle bransjearkiv. Årgangene er lagt ut på nett - mye interessant.
Gjør meg i denne historiske sammenhengen noen betraktninger om hvor sakte utviklingen av dynamiske høyttalere foregår.
PC- er og mobiltelefoner gjør kvantesprang i sin utvikling i forhold til de dynamiske høyttalerne vi jobber med.
Vi må vel bare resignere og godta at vår del av utviklingsressursene er begrenset.

Radiobransjen nr. 1/1973, KIT 20-3 måten en anskaffer dyre Hi-Fi høyttalere rimelig! 3 kanals høyttalerbyggesett ^1^^ J^ beståe

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nesten sånn at man blir litt fuktig i øyekroken av å lese slikt...:)

Vet ikke hvordan lydkvaliteten var på Peerless kitet, sikkert fin lyd for tiden!

Legger for morroskyld en link ved til de første ordentlige høyttalerne jeg hadde. Et fint DIY-prosjekt for førstegangsbyggeren. Det var 302 settet jeg hadde. Måtte få hjelp av pappa til å sage golvsponplatene: http://www.troelsgravesen.dk/33FWK_files/SEAS_Kit_Brochure.pdf

17 Mar 2010
2.068
0
0
Artig tilbakeblikk.... der er lenge siden firmaer hadde telex gitt. :mrgreen:

Jeg tror nok at (dyre) høyttalerbyggesett er noe bedre i dag. Den frekvenskurven til Peerless kit'et så ikke ut til å være helt i vater, mellomtonen er nesten 10 dB over bass og diskant.... det er nok litt for mye av det gode kanskje.

Seas brosjyren som Gravesen viser til har jeg faktisk liggende en plass.... siklet fælt på de kit'ene der, men fikk aldri råd.

latentfreak

Medlem
1 Des 2008
593
0
0
Hunsbedt skrev:
Nesten sånn at man blir litt fuktig i øyekroken av å lese slikt...:)

Vet ikke hvordan lydkvaliteten var på Peerless kitet, sikkert fin lyd for tiden!

Legger for morroskyld en link ved til de første ordentlige høyttalerne jeg hadde. Et fint DIY-prosjekt for førstegangsbyggeren. Det var 302 settet jeg hadde. Måtte få hjelp av pappa til å sage golvsponplatene: http://www.troelsgravesen.dk/33FWK_files/SEAS_Kit_Brochure.pdf
Morsomt! Jeg vokste opp på 80-tallet i nabolaget til Wellex-fabrikken, og hadde mange besøk til de gamle lagerene med seas-elementer. Det ble en del eksperimentering :) Good old days!