Arendal Sound : Offisiell Tråd

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.126
8
38
Hvis man går fra 1xsvs pc12nsd og 2 stk xtz 10.16/12.16 til en AS1, hva mister man og hva får man igjen?
Den komboen du har gjør det jo vanskelig å kanskje få optimalt kalibrert dem sammen. Jeg for min del har klart meg ok i de rommene jeg har med flere subber og fått ok økning, men i det siste har jeg helt litt over på å ha en stor bra sub og integrere best mulig!

PC12 er jo en gammel ganske bøs sub, med bra kraft i bunnen.. Jeg tror nok kanskje du mister litt i bunnen, men tar det lett igjen over 25 hz og mye mere korrekt og BRA bass!

kane7

Medlem
11 Apr 2008
936
0
0
Ålesund
Den komboen du har gjør det jo vanskelig å kanskje få optimalt kalibrert dem sammen. Jeg for min del har klart meg ok i de rommene jeg har med flere subber og fått ok økning, men i det siste har jeg helt litt over på å ha en stor bra sub og integrere best mulig!

PC12 er jo en gammel ganske bøs sub, med bra kraft i bunnen.. Jeg tror nok kanskje du mister litt i bunnen, men tar det lett igjen over 25 hz og mye mere korrekt og BRA bass!
Foreløpig er kun pc12 i hus, og med innkjøp av nevnte xtz vil prisen tilsvare en as sub 1. Å klemme en til inn i budsjettet er utelukket og pc12 må nok selges før sub 1 kommer i hus så en kombo med de to blir heller ikke mulig.
Har veldig lyst til å prøve en sub midt på hver langvegg da det skal gi det beste forholdet mellom lf output og kansellering av romtrøbbel.

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.126
8
38
Foreløpig er kun pc12 i hus, og med innkjøp av nevnte xtz vil prisen tilsvare en as sub 1. Å klemme en til inn i budsjettet er utelukket og pc12 må nok selges før sub 1 kommer i hus så en kombo med de to blir heller ikke mulig.
Har veldig lyst til å prøve en sub midt på hver langvegg da det skal gi det beste forholdet mellom lf output og kansellering av romtrøbbel.

Ville ikke kjøpt XTZ i tillegg til svs en.. men det er min mening da.. Jeg ville nok vurdert en AS1 om man er ute etter kvalitetsbass. Du vil ha mer i dypet med en pc12, og er det kun film du skal bruke den til så er nok dette bang for bucks.

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Åh, jeg vurderer AS1 ja :p
Bygg den tardisen som fruen vil ha, og putt en Arendal 1,5 inni og få en fornøyd frue.

Putt en sub3 inni og få en sjokkert og ristet frue

Sub 2 er det perfekte. Shaken, but not stirred

kane7

Medlem
11 Apr 2008
936
0
0
Ålesund
Tror vi får få på plass det vi har på gang sålangt og så høre hva som ev mangler og rette på det da.
Svs'n får fint plass i Tardisen den også og er et godt utgangspunkt :)

Men sub 1 mangla i lista di ;)

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Tror vi får få på plass det vi har på gang sålangt og så høre hva som ev mangler og rette på det da.
Svs'n får fint plass i Tardisen den også og er et godt utgangspunkt :)

Men sub 1 mangla i lista di ;)
Det står en sub1 til salgs på et konkurerende forum, men den må hentes.

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
hei.

jeg har en stk xtz 12.17 i dag. og tenker og kjøpe en til nå som de har tilbud. men det jeg lurer litt på hva vil spille best 2x xtz 12.17 vs 1 stk as sub 1.5:confused:

Edit: bestilte nettopp en as sub1 som jeg skal teste litt opp mot xtz 12.17:) dette blir spennende

Sist redigert:

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
hei.

jeg har en stk xtz 12.17 i dag. og tenker og kjøpe en til nå som de har tilbud. men det jeg lurer litt på hva vil spille best 2x xtz 12.17 vs 1 stk as sub 1.5:confused:

Edit: bestilte nettopp en as sub1 som jeg skal teste litt opp mot xtz 12.17:) dette blir spennende
Ja det blir spennende :)
Når det kommer til hva som vil spille best , så er det jo som regel å foretrekke å ha to suber kontra en da. Hvertfall såfremt man har muligheten til å plassere begge to på et egnet sted , og med god kalibrering.

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
Er vel samme forsterker som i XTZ subbene. Velprøvde greier. Ikke ofte det er feil på de der. Da har du vært uheldig.
er flere som har fått subwoofer fra arendal sound serien med feil på forsterker. men er ikke et problem siden l-sound sender ny forsterker uten problem(5 års garanti). ser ut som jeg også får ny forsterker. ser frem til og få testet subwooferen litt.

Sist redigert:

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
er det noen her inne med arendal sound subwoofer som kun brukes i stereo og ikke receiver?

det jeg lurer på er om det spiller i fase med en ren stereo/forforsterker. jeg fikk nettopp byttet forsterkeren i subben min. men det spiller forsatt ikke i fase uansett hva jeg gjør. har prøvd med 2 forskjellige høyttalere og 2 forskjellige rom. har også prøvd med andre forsterkere uten at det vil spille i fase.

jeg har også en xtz 12.17 og den spiller i fase på samme plassering som arendal sound sub1. men as sub1 går det ikke an og få til og spille i fase. jeg gir snart opp^^

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Har du plugget bassporten på høyttalerne dine ? Hvis ikke så kan det være et bra triks :)

Og hvor høyt i frekvens vil du at suben skal være med ? Har du kjørt målinger?

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
Har du plugget bassporten på høyttalerne dine ? Hvis ikke så kan det være et bra triks :)

Og hvor høyt i frekvens vil du at suben skal være med ? Har du kjørt målinger?
jeg har ikke mulighet til og gjøre det på mine høyttalere. om jeg gjør det vil jeg få problemer:)

jeg vil subben skal spille med fra enten 60 eller 80 hz. men når jeg skal prøve og kalibrere dette ender jeg bare opp med utfasing uansett hva jeg gjør på fase hjulet i arendal sound subben. på xtz 12.17 er ikke dette et problem, den spiller i fase før jeg rekker og tenke fasefeil ^^(litt skrøyting?^^)

arendal sound sub1. 60 hz tone front og subb satt til 70 db. då skal jeg få en totalt db på 76 når dette er i fase, jeg får.

1. fasehjulet på 0. 65 db totalt.
2. fasehjulet på 90. 55 db totalt.
3 fasehjulet på 180. 68 db totalt.

så uansett hva jeg sette fasen på går jeg i minus.

Sist redigert:

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
48.456
0
0
37
Nord-Trøndelag
jeg har ikke mulighet til og gjøre det på mine høyttalere. om jeg gjør det vil jeg få problemer:)

jeg vil subben skal spille med fra enten 60 eller 80 hz. men når jeg skal prøve og kalibrere dette ender jeg bare opp med utfasing uansett hva jeg gjør på fase hjulet i arendal sound subben. på xtz 12.17 er ikke dette et problem, den spiller i fase før jeg rekker og tenke fasefeil ^^(litt skrøyting?^^)

arendal sound sub1. 60 hz tone front og subb satt til 70 db. då skal jeg få en totalt db på 76 når dette er i fase, jeg får.

1. fasehjulet på 0. 65 db totalt.
2. fasehjulet på 90. 55 db totalt.
3 fasehjulet på 180. 68 db totalt.

så uansett hva jeg sette fasen på går jeg i minus.

Hva med hjelpemiddel som : https://www.lsound.no/collections/dspeaker