Arendal Sound : Offisiell Tråd

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
hei.

noen som har testet arendal subwooferene opp mot jl audio sine fathom serie?

vurderer selv og gå fra f110 til arendal sub 2.

hvordan låter arendal sub 2 på musikk ? eller er dette mer en ren film sub?
Jeg har ingen erfaring med JL audio sine suber , men jeg har hatt div suber fra både SVS og XTZ og har nå AS sub2. Og det er hvertfall liten tvil om dette er med god margin de beste subene jeg har hatt i hus. Og med den 60 dagers returretten dem tilbyr , så mener jeg absolutt du bør gi dem en sjanse ja :)

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Nå er det lett å høre at subben slår mer fra seg. Det er nok innspillingen av elementene som har fått pågått lenge nok.

Begynner å bli meget fornøyd nå. Den slår absolutt hardere enn hva SVSen gjorde.

devilej

Super Moderator
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
29.869
56
48
Østfold
minhjemmekino.no
Jeg hadde tidligere en JL F112, som jeg aldri ble fornøyd med. Har nå AS Sub2. Denne er bedre enn JL på alle parametre, og er i tillegg penere i mine øyne

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
301
0
16
Bærum
Er veldig spent på hva Arendal Sound lanserer i morgen (01.01.2017)! Jeg kommer til å sjekke websiden deres jevnlig fra rett over midnatt

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
48.456
0
0
37
Nord-Trøndelag
En lillebror til Sub-3 :D

Hentet bra ut av den ser det ut til.

Tipper denne blir poppulær :)

Frekvensrespons gjenspeiler ikke maks ytelse men gir sin sanne respons i ekkofritt rom.
EQ1 lukket 20-160Hz (+/-3dB)
EQ1 portet 18-160Hz (+/-3dB)
EQ2 lukket 24-160Hz (+/-3dB)
EQ2 portet 22-160Hz (+/-3dB

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Ja dette blir nok en liten råtass :)
Tipper denne kan bli veldig populær ja...

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
Hei.

skal nå kjøpe meg ny subwoofer og står mellom xtz cinema 1x12- svs pb2000-as sub 1.5-as sub 2 og klipsch sin nye 15".

hva hadde dere valgt. den skal brukes mest til film. og spille fra 40 hz og nedover på musikk. noen tips?

takker for alle svar.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Hadde valgt en av AS subene i allefall. Har ikke hørt 1.5 , men Sub 2 er helt rå over hele linja i allefall. Med så lav deling og mye filmbruk , så er det mulig 1.5 er et godt alternativ. Snakk med Lsound gutta å hør hvordan dem vil sammenligne 1.5 og 2 mtp. dypbass.

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
takker for svar torolan.

det ble en pc 2000 etter endel lesing fra andre som har erfaring med jl audio og arendal sound. hadde tidligere en jl audio f110 og syns det ble en grei oppgradering med pc 2000. spiller ned til 10 hz.(brukt til film)

Sist redigert:

hennla

Medlem
5 Jan 2013
18
0
0
Jeg er jævlig sugen på et 5.2 AS 1723 monitor med surround h.t. oppsett.
Tenkte 2 AS SUBWOOFER 1 i dette oppsettet. Jeg har en Yamaha RX-A 3010 til å drive hele oppsettet (holder den med tanke på at det er 8" elementer i monitorene, og den skal drive hele frontrekka + 1723 surround?

I tillegg har jeg en stue fra akustikkhelvete (65 kvm. L-formet, fullt av gips tak og vegger, masse store glassvinduer og eike parkett).
Jeg tenkte også at kanskje XTZ Cinema sine monitorer med 5,25" elementer kanskje ville passe bedre inn i en slik stue, og at 1723 monitorer egentlig trenger seperat effektforsterkeri med mere kraft enn det som sitter inne i en Yamaha RX-A 3010?

Hvordan er deres erfaringer med å drive et komplett 5.2 AS 1723 monitor oppsett (med anbefalt forsterkerkraft opptil 300 w.), med kun en kraftig receiver? En slik receiver leverer vel ikke noe særlig mer enn 80 watt med alle kanaler i gang? Vil dette bli "overkill" i en slik drittstue?

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
noen som har erfaring med arendal sound monitor?

står mellom klipsch sin rp280 og arendal sound monitor. klarer ikke helt og bestemme meg, det skal brukes 50/50 film og musikk. vet om l-sound sin fornøydgaranti, men hadde vert greit og høre om noen har erfaringer med disse 2 høyttalerene

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
noen som har erfaring med arendal sound monitor?

står mellom klipsch sin rp280 og arendal sound monitor. klarer ikke helt og bestemme meg, det skal brukes 50/50 film og musikk. vet om l-sound sin fornøydgaranti, men hadde vert greit og høre om noen har erfaringer med disse 2 høyttalerene
RP280 vinner nok på max spl vil jeg tro , mens AS Monitor vinner på lydkvalitet.

Skrotnisse

Medlem
20 Aug 2004
12.851
0
36
37
shoottheshow.com
RP280 vinner nok på max spl vil jeg tro , mens AS Monitor vinner på lydkvalitet.
Akkurat det kommer nok an på øret som hører.

Jeg gikk selv fra Klipsch rf7 mk2 til AS Tower og selv om det er visse likheter så er også Klipsch og AS vidt forskjellige på veldige mange områder så å si at AS er bedre enn Klipsch på lydkvalitet er nok en høyst subjektiv mening.

Det hadde imidlertid hjulpet å vite litt om petter_l sitt kringutstyr og hva han har vært borte i så langt og hva slags lyd han faktisk liker.

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.126
8
38
Har erfaring med relativt mange Klipsch modeller, og har lånt øret til Arendal Sound Tower.. dog ikke sammenlignet i samme rom, men med mine preferanser så vinner Arendal sound på de fleste parametere.. jeg har prøvd flere kombinasjoner med pre/effekt på klipsch og selv om de spiller grisehøyt så synes jeg på en måte at AS spiller like høyt... med et annet type trykk! i toppen er det klar seier for mine ører til AS!

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.341
0
0
tror jeg gir arendal sound monitor en sjanse. så kan jeg stikke innom nærmeste soundgarden butikk og høre rp280.

takker for hjelpen:)

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.126
8
38
tror jeg gir arendal sound monitor en sjanse. så kan jeg stikke innom nærmeste soundgarden butikk og høre rp280.

takker for hjelpen:)

Om du har mulighet så har de også rp280 i demo på lsound...:) Men jeg advarer deg om at det blir nok rått parti:)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
14.479
17
38
Akkurat det kommer nok an på øret som hører.

Jeg gikk selv fra Klipsch rf7 mk2 til AS Tower og selv om det er visse likheter så er også Klipsch og AS vidt forskjellige på veldige mange områder så å si at AS er bedre enn Klipsch på lydkvalitet er nok en høyst subjektiv mening.

Det hadde imidlertid hjulpet å vite litt om petter_l sitt kringutstyr og hva han har vært borte i så langt og hva slags lyd han faktisk liker.
Joda , er enig mtp. smak og behag osv...
Men nå er det vel stort sett subjektive meninger som blir utvekslet på et slikt forum , og det samme med div. tester rundt forsåvidt.
Går det i hele tatt an å uttale seg objektivt om lydreproduksjon? Ser man på målinger (som vel er objektive) , så har i hvertfall ikke AS noe å skamme seg over :)