ARC - en kilde til feil?

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Som tittelen viser - så har det vært en del merkelig oppførsel etter at jeg fikk ny TV med ARC HDMI kanal.
Nærmere bestemt lever TVen sitt eget liv. Er litt vanskelig å styre TVen med Logitechen, den vil gjerne stå på hele tiden - og overstyrer nå og da inngangskanalen på receiver > til TV Audio, slik at jeg mister lyd og bilde på det jeg egentlig ser på. F.eks. TV eller Apple TV.

Nå er det jo en smart TV som følgelig er tilkoblet wifi hele tiden, så sånn sett kan man tro det er aktivitet som gir signal i ARC kanalen.
Kan jo selvsagt koble til en annen inngang på TVen, men da mister jeg lyd til smart-funksjonene - som jeg i og for seg sjelden benytter. (vil helst ikke bruke optisk)
Er det flere som sliter med ARC komplikasjoner?

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
ARC har aldri verdt noe annet enn problemer og egentlig totalt ubrukelig for noen med mer lyd enn en lydplanke.
Trenger ikke være noe spessielt som skjer. Jeg mistenker at hdmi control ved et vedlikeholds handshake sender melding til receiver om "hei jeg er ttv du skal stå på tv lyd" selv om dette i realiteten blir bare krøll.

Jeg ville anbefalt optisk kabel, HDMI-ARC, spessielt om man har en universal fjernkontroll.
Angående lyd. Det som føres i i hdmi-arc er nøyaktig samme protokollen som for Spdif og optisk.
Det er ingen forskjell.

Bruker personlig heller smart plattformen i blueray spiller.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
ARC har aldri verdt noe annet enn problemer og egentlig totalt ubrukelig for noen med mer lyd enn en lydplanke.
Trenger ikke være noe spessielt som skjer. Jeg mistenker at hdmi control ved et vedlikeholds handshake sender melding til receiver om "hei jeg er ttv du skal stå på tv lyd" selv om dette i realiteten blir bare krøll.

Jeg ville anbefalt optisk kabel, HDMI-ARC, spessielt om man har en universal fjernkontroll.
Angående lyd. Det som føres i i hdmi-arc er nøyaktig samme protokollen som for Spdif og optisk.
Det er ingen forskjell.

Bruker personlig heller smart plattformen i blueray spiller.

Ja, det er vel det jeg har kommet frem til.
Er ikke mye jeg ser på, mest 4K videoer på Youtube.
Så får prøve med optisk, selv om jeg egentlig hadde lagt bort de kablene. Er jo ikke noen HD lydformat enda, uansett på TVen.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.151
13
38
Ser dere begge har Denon receivere....er på min tredje Yamaha receiver....og har hatt ARC TV i mer enn 5 år...aldri noe problem...

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Var enda mer ubrukelig på Pioneer receivern.
Og det er jo ikke uten grunn at det og slå av hdmi Control gjerne er feil søkings forslag nummer tre på samtlige AV forum jeg er innom. Etter "slå den av og på igjen", og "sjekk kabler".

Og som meg og andre med en universal kontroll blir det og en helt overflødig funksjon. Den styrer alle kanal valg og volum justeringer direkte, om hdmi-cec gjør noe utilsiktet utenom denne så blir det bare surr.

bjaksel

Medlem
10 Jul 2007
360
0
0
Ser dere begge har Denon receivere....er på min tredje Yamaha receiver....og har hatt ARC TV i mer enn 5 år...aldri noe problem...
Yamaha kan brenne i h.....te. Har en something 1020 dyr greie. Bruker forøvrig ARC'en nå som eg har en 4K TV. Lyden er elendig, men muligt det er forventet. Går for Onkyo neste gang. ARC er bare grei å bruke som en midlertidig løsning, til en får en reciver som støtter HDR osv

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.151
13
38
Yamaha kan brenne i h.....te. Har en something 1020 dyr greie. Bruker forøvrig ARC'en nå som eg har en 4K TV. Lyden er elendig, men muligt det er forventet. Går for Onkyo neste gang. ARC er bare grei å bruke som en midlertidig løsning, til en får en reciver som støtter HDR osv
Lyden er elendig...fra hvilken kilde? Netflix ? YouTube ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

bjaksel

Medlem
10 Jul 2007
360
0
0
Lyden er elendig...fra hvilken kilde? Netflix ? YouTube ?

Min irritasjon over Yamaha er generell, er mye eg ikkje liker med denne forsterkeren som hadde en veil. pris på 10K.(gav 5K) Uansett....
Angående ARC, så bruker eg den kun for å få lyden fra TV'en til forsterkeren, altså det er TV'en som er forforsterker. Eg håper vi snakker om samme "ARC".
https://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/
Når eg kjøper ny Forsterker som støtter 4K/HDR så vil eg selvsagt ikkje bruke ARC.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Haha, ja det hdim-arc-control opplegget førte til fullstendig komisk opplegg nå sist når jeg hadde skaffet meg en Sony smart tv. Har både proj og tv tilkoplet på hver sin hdmi-out på Yamahaen. Tven nektet å gi seg, den skulle stå på og vise bildet, samme hvor mye jeg slo den av. Selv når alle hdmi-control muligheter var slått av på alle komponenter - driver den å sender ut noe via hdmi som avbryter bilde på proj.

Jeg har fått montert egen fjernstyrt strømbryter på tv-faenskapet - da først kan jeg se på proj i fred.

Bruke arc? ALDRI!!!

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.151
13
38
Min irritasjon over Yamaha er generell, er mye eg ikkje liker med denne forsterkeren som hadde en veil. pris på 10K.(gav 5K) Uansett....
Angående ARC, så bruker eg den kun for å få lyden fra TV'en til forsterkeren, altså det er TV'en som er forforsterker. Eg håper vi snakker om samme "ARC".
https://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/
Når eg kjøper ny Forsterker som støtter 4K/HDR så vil eg selvsagt ikkje bruke ARC.
Det har ingen betydning for ARC lyden om din receiver støtter 4K/HDR. 4K/HDR er i TV og på Netflix/ Amazon Prime og på Blu-ray 4K UHD. Lyden på disse strømmetjenestene og YouTube er vanlig Dolby Digital eller DD+ og stort sett PCM på YouTube. HD lyd får du kun på Blu-ray og 4K UHD discer. Og du er en av de få som har "problemer" med Yamaha.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Som nevnt er jeg ikke glad i arc når man har både tv og proj tilkoplet receiver/prossessor - bruker derfor optisk fra tv. Men registrerer jo at man ikke får DD+ over optisk, foretrekker selvsagt høyere bitrate/flere kanaler der det er mulig.

Men er det bedre lydkvalitet i Netflixx sin DD+ lydstrøm? Eller vil det i praksis ikke bety noen forskjell?

Edit: Jeg har en PS4 Pro - som kanskje fikser DD+ - men den har vel ikke muligheter for HDR via Netflix? Har også Xbox One - som jo fikset Atmos via Netflix - men det opplegget lagde krøll med lyd via spill, så avinstallerte den appen, ikke noe 4k eller HDR der heller.

Virker ikke enkelt om man skal fikse alle tingene fra Netflix:

Atmos
DD+
4k
HDR

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.151
13
38
DD + kan ha flere kanaler og høyere bit rate...opp til den som leverer lyden...min LG TV støtter Dolby Vision fra Netflix. Og 4K såklart...og lyd i DD....min Panasonic 4K spiller gjør HDR av de samme titler som er DV på Netflix...og den støtter DD+. Ser ikke så mye på Netflix at jeg bryr meg om DD+ låter bedre enn DD...
Atmos er ikke så farlig...mye bedre på vanlig Blu-ray og 4K....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Skrev mest innlegget fordi tven støtter DD+ over arc, men ikke via optisk.

Men jeg tror jeg holder meg til optisk uansett.

Det blir nok en Xbox X etterhvert, den støtter kanskje alle mulighetene.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Haha, ja det hdim-arc-control opplegget førte til fullstendig komisk opplegg nå sist når jeg hadde skaffet meg en Sony smart tv. Har både proj og tv tilkoplet på hver sin hdmi-out på Yamahaen. Tven nektet å gi seg, den skulle stå på og vise bildet, samme hvor mye jeg slo den av. Selv når alle hdmi-control muligheter var slått av på alle komponenter - driver den å sender ut noe via hdmi som avbryter bilde på proj.

Jeg har fått montert egen fjernstyrt strømbryter på tv-faenskapet - da først kan jeg se på proj i fred.

Bruke arc? ALDRI!!!
Jeg gikk over til optisk fra TV - og alle mine problemer forsvant som dugg for solen.
ARC/HDMI kontroll, fysj og æsj.

Mooze

Medlem
27 Jun 2007
971
0
16
Jeg gikk over til optisk fra TV - og alle mine problemer forsvant som dugg for solen.
ARC/HDMI kontroll, fysj og æsj.
Trodde ikke ARC og HDMI-CEC hadde noe med hverandre å gjøre. Skru av CEC overalt. ARC burde virke fortsatt. CEC er en protokoll som implementerers (og navngis) forskjellig fra produsent til produsent og krøller det ofte til. Siden optisk naturlig nok ikke overfører HDMI-CEC så ble nok problemene borte da ja.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Som nevnt er jeg ikke glad i arc når man har både tv og proj tilkoplet receiver/prossessor - bruker derfor optisk fra tv. Men registrerer jo at man ikke får DD+ over optisk, foretrekker selvsagt høyere bitrate/flere kanaler der det er mulig.

Men er det bedre lydkvalitet i Netflixx sin DD+ lydstrøm? Eller vil det i praksis ikke bety noen forskjell?

Edit: Jeg har en PS4 Pro - som kanskje fikser DD+ - men den har vel ikke muligheter for HDR via Netflix? Har også Xbox One - som jo fikset Atmos via Netflix - men det opplegget lagde krøll med lyd via spill, så avinstallerte den appen, ikke noe 4k eller HDR der heller.

Virker ikke enkelt om man skal fikse alle tingene fra Netflix:

Atmos
DD+
4k
HDR
Tja, jeg bruker Chromecast ultra og da får jeg både i pose og sekk:D