Antonsens kino - Atmos & målinger

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Nice , ser meget bra ut. Vinyl er gøy, jeg skal også få koblet opp spilleren min etterhvert. Kjøpte ny i 2011 og kanskje spilt 4 plater. Så dette gir inspirasjon til å få den opp. Forsatt God jul

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
Vinyl er gøy ja, har samlet jevnt og trutt i 20 år så begynner å bli noen plater :) Spiller nesten utelukkende musikk fra platespilleren når jeg er hjemme.

God jul!

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
Har handlet inn stjernehimmel så blir endelig noen endringer i kinoen igjen. Klør litt i fingrene, men de fleste ting jeg har lyst på koster mer enn jeg kan bruke når jeg pusser opp hus så da får jeg pusle litt med himmelen.

Satser på å bytte til V6 lerret i løpet av året. Har nå 2:35:1, men vurderer å kjøpe 16:9 og maskere ned slik at 2:35:1 blir like stort som idag. Noen som har gode løsninger på maskering? Tenker først og fremt å lage noen rammer jeg tar av og på manuelt.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har handlet inn stjernehimmel så blir endelig noen endringer i kinoen igjen. Klør litt i fingrene, men de fleste ting jeg har lyst på koster mer enn jeg kan bruke når jeg pusser opp hus så da får jeg pusle litt med himmelen.

Satser på å bytte til V6 lerret i løpet av året. Har nå 2:35:1, men vurderer å kjøpe 16:9 og maskere ned slik at 2:35:1 blir like stort som idag. Noen som har gode løsninger på maskering? Tenker først og fremt å lage noen rammer jeg tar av og på manuelt.
Hvis du skal over på samme lerretsløsning som jeg har, er det en enkel måte å lage maskering på. Dette er altså hvis du skal maskere i topp og bunn av lerretet når du skal se Cinemascope-filmer (1:2,35).

Du må lage deg to rammer akkurat store nok til de sorte områdene over og under bildet ved 1:2,35. Så trenger du to enkle trinser, ca 4m 3mm plastbelagt pianotråd/wire, to strekkfisker, og 8 skrueklemmer til wiren. I tillegg må du ha 4 stk skuffeskinner/beslag, som kan trekkes ut minst like mye som maskeringene skal flyttes (bredden av maskeringene ganger to)

Trinsen henges øverst på lerretsrammen, så høyt oppe at den ikke kommer i konflikt med øverste masking i øvre posisjon. Skuffebeslagene festes på hver side av maskeringene, og skrus så fast i lerretsrammen. Så festes wiren i toppen av øverste maskering, løper over trinsa og ned i strekkfisken. Nedre del av strekkfisken feste øverst på nedre maskering. Dette gjøres likt på begge sider av maskeirngen. Bruk strekkfiskene til å stramme wiren. Det kan godt være at du må sette på noen små treklosser under nedre maskering, slik at toppen er rett under lerretet i nedre posisjon. Når du så drar i øvre maskeing, følger nedre med og går opp. Når du skyver på nedre maskering, drar du øvre maskering opp. Det kan godt være at du må ha et par klosser også under nedre posisjon av øvre maskering, slik at den stopper ved rett posisjon når du trekker den ned.

Dette forstod du sikkert helt klart! Hvis ikke, ikke fortvil. Det er litt bilder av dette i min tråd. Maskeringen har fungert helt feilfritt siden kinoen min var ny i 2014! Hundrevis, hvis ikke tusenvis av ganger. Jeg har liggende noen aktuatorer, og det er bare dovenskap at disse ikke er montert. Da vil den kunne bli styrt via en liten bryter.

https://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-nytt-lerret-kinoen-dreamscreen-ultraweave-v6-post1931497.html#post1931497

Sist redigert:

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
Hvis du skal over på samme lerretsløsning som jeg har, er det en enkel måte å lage maskering på. Dette er altså hvis du skal maskere i topp og bunn av lerretet når du skal se Cinemascope-filmer (1:2,35).

Du må lage deg to rammer akkurat store nok til de sorte områdene over og under bildet ved 1:2,35. Så trenger du to enkle trinser, ca 4m 3mm plastbelagt pianotråd/wire, to strekkfisker, og 8 skrueklemmer til wiren. I tillegg må du ha 4 stk skuffeskinner/beslag, som kan trekkes ut minst like mye som maskeringene skal flyttes (bredden av maskeringene ganger to)

Trinsen henges øverst på lerretsrammen, så høyt oppe at den ikke kommer i konflikt med øverste masking i øvre posisjon. Skuffebeslagene festes på hver side av maskeringene, og skrus så fast i lerretsrammen. Så festes wiren i toppen av øverste maskering, løper over trinsa og ned i strekkfisken. Nedre del av strekkfisken feste øverst på nedre maskering. Dette gjøres likt på begge sider av maskeirngen. Bruk strekkfiskene til å stramme wiren. Det kan godt være at du må sette på noen små treklosser under nedre maskering, slik at toppen er rett under lerretet i nedre posisjon. Når du så drar i øvre maskeing, følger nedre med og går opp. Når du skyver på nedre maskering, drar du øvre maskering opp. Det kan godt være at du må ha et par klosser også under nedre posisjon av øvre maskering, slik at den stopper ved rett posisjon når du trekker den ned.

Dette forstod du sikkert helt klart! Hvis ikke, ikke fortvil. Det er litt bilder av dette i min tråd. Maskeringen har fungert helt feilfritt siden kinoen min var ny i 2014! Hundrevis, hvis ikke tusenvis av ganger. Jeg har liggende noen aktuatorer, og det er bare dovenskap at disse ikke er montert. Da vil den kunne bli styrt via en liten bryter.

https://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-nytt-lerret-kinoen-dreamscreen-ultraweave-v6-post1931497.html#post1931497

Knallbra! Denne løsningen skal jeg kopiere når jeg kommer så langt til å få byttet lerret. Og motorstyrt - det hadde helt klart vært det tøffeste. Jeg har ikke KNX slik som du har, men har ett bus system så skal være mulig å få til dette.

Takker for link og god beskrivelse!

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
Da har jeg omsider, med god hjelp, fått byttet motor og reimhjul på platespilleren. Vi målte også hastigheten på denne, avvik på under 1% så er innafor. Tror jeg kommer farlig nærme 0% når jeg bytter reim - den begynner å bli godt brukt.

Ingen videre planer for platespilleren nå da, bortsett fra litt småting som litt mer demping/anti skli matte under føtter og motor. Motor bør nok også stå litt høyere.

240759

240760

Så da kan jeg sette meg ned og drømme om nye høyttalere igjen:)

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
  1. Da var det en tur til Stockholm forrige helg, og det var platebutikker, ett par spennende ølsjapper samt jeg skulle være tilskuer på konsert med mitt gamle band. Første gang jeg var i Stockholm men var en flott by, så blir nok flere turer hit senere. Veldig rolig og avslappet atmosfære.

Blir naturlig nok mye gåing på slike helger, så tenkte å dele noen av bildene jeg knipset.

Startet helgen med god og enkel mat, samt digg øl på Dirty Vegan. Spiste mat her to ganger iløpet av helgen, anbefales.

Navn:      1.jpg Visninger: 0 Størrelse: 80.2 Kb

Navn:      2.jpg Visninger: 0 Størrelse: 94.9 Kb

Ellers så ble det en tur innom gamla staden, fint selvsagt men har var det mer turister og tjas enn hva jeg foretrekker.

Navn:      5.jpg Visninger: 0 Størrelse: 139.9 Kb

Navn:      6.jpg Visninger: 0 Størrelse: 157.4 Kb

Var innom en jazz-klubb i gamla staden også, var fast husband som spilte hver fredag så vidt jeg forstod. De var dessverre litt forsinket, så ble bare noen få låter før jeg trasket videre, Uansett en trivelig pub, men litt kjedelig øl utvalg

Navn:      7.jpg Visninger: 0 Størrelse: 93.0 Kb

Navn:      8.jpg Visninger: 0 Størrelse: 174.9 Kb

Akkurat hadde bra utvalg av øl, men kanskje litt kjedelig lokaler. Ellers var det flere bra ølsteder i byen.

Navn:      4.jpg Visninger: 0 Størrelse: 80.8 Kb

Lørdagen ble det shopping, men siden de fleste butikkene var åpent mellom 12-16 ble det ikke så mange platesjapper som forventet. Kjøpte endel på nostalgi palace i st.eriks gatan. Dette var ett godt stykke unna hotellet mitt på Södermalm, så tok en pust i bakken på kungsholmen. Fine omgivelser.

Navn:      9.jpg Visninger: 0 Størrelse: 173.3 Kb

Navn:      20190518_152033.jpg Visninger: 0 Størrelse: 55.8 Kb

Navn:      20190518_153118.jpg Visninger: 0 Størrelse: 79.0 Kb

Navn:      20190518_161123.jpg Visninger: 0 Størrelse: 90.6 Kb

Svenskene varmer opp til eu valg

Navn:      3.jpg Visninger: 0 Størrelse: 88.9 Kb

Koldbrann leverte en bra konsert, tredje gang jeg ser dem etter å ha sluttet. Var greit med folk i lokalet.

Navn:      20190518_204453.jpg Visninger: 0 Størrelse: 28.3 Kb

Ellers var det nok det svenske bandet Craft de fleste hadde kommet for å se, og var nok hundre flere i lokalet når de spilte. Knallbra konsert,

Navn:      20190518_223457.jpg Visninger: 0 Størrelse: 37.2 Kb

Vel hjemme igjen så har jeg fått heiset motoren på platespilleren, den står også nå langt mer stødig. Veldig fornøyd.

Navn:      20190523_195748.jpg Visninger: 0 Størrelse: 48.7 Kb

Her er fangsten de siste ukene hjemme i sofaen;

Navn:      20190523_200203.jpg Visninger: 0 Størrelse: 128.5 Kb
  2. Vedlagte bilder
    Ve

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38

Hei igjen,

Jeg har såklart ikke kommet lenger på dette prosjektet - men håper da å få kommet igang i år - akkurat nå er det utvendig oppussing av hus som står på programmet.

Du sier du har aktuatorer klare - men hva slags motorer tenkte du å bruke?

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
I forbindelse med kjøp av musikk i flere kanaler, og at jeg ser mye film har jeg kommet på at jeg har jobb å gjøre med takhøyttalerne - når Ganilsen var her i mars 2017 flyttet vi lytteposisjon nesten en meter - dermed får jeg vel flytte atmos også, kun justert for dette digitalt nå men antar at det er fordelmessig å flytte de fysisk? Var vel ca 45 graders vinkel fra lytteposisjon til senter høyttaler som var det "riktige" etter hva jeg husker. Da blir dette en av høstens prosjekter. Forhåpentligvis blir det enda litt mer gøy av dette.

Surroundht på sidene tror jeg ikke at jeg kommer til å flytte, da det rett og slett blir veldig stygt på veggen. Disse er nok ca 70 cm bak ørene nå.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Gratulerer så mye med gromme høyttalere i et flott rom
Tipper det er moro i kinoen nå

Sent from my iPhone using Tapatalk

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007