Anbefalinger / erfaringer med 8x8 HDMI switch

sverrho

Medlem
30 Nov 2008
38
0
6
Jeg er ute etter en HDMI switch for å fordele mine AV kilder til alle husets rom. Totalt har jeg nå 7 kilder som skal fordeles til 5 rom, men det er godt mulig det blir flere rom i fremtiden, så jeg antar jeg ser etter en 8x8 HDMI switch.
Min største utfordring er vel budsjett... Ser det er enkelt å finne mye bra hvis man legger 40-50.000 på bordet, men det er ikke aktuelt. (Håpet vel egentlig å komme ned mot 10k, men ser at det er urealistisk.)

Har kun begrenset erfaring med en 4x4 switch som jeg er under middels fornøyd med.
De største ulempene for min del går på "intelligente" systemer som ikke kan deaktiveres:
- Valgt kilde bytter i tide og utide, på alle tilkoblede skjermer. (Hvis f.eks. guttungen sitter og spiller PS4 på gjesterommet, og noen skrur av TV'en i stua, kan switchen finne på å bytte input til Apple TV på gjesterommet. Spør ikke hvorfor...!!)
- Det er ikke mulig å skru av funksjonen som bytter til neste kilde når valgt kilde skrus av. (Irriterende f.eks. ved restart av en komponent, som da fører til at switchen bytter til neste påskrudde kilde.)

Så... Har noen her erfaring med 8x8 switcher?

Har sett litt på Aten VM0808HB:
Den ser ut til å ha en overkommelig pris (https://www.multicom.no/aten-vancryst-vm0808hb-8-x/cat-p/c/p10355189), og samtidig støtter både 4K og HDR som jeg veldig gjerne vil ha når jeg først legger såpass mye penger på bordet.
Har noen noe å si om denne?
Andre anbefalinger tas imot med takk!

rbn

Medlem
23 Apr 2006
17
7
3
Bodø
Er matrise den eneste muligheten for å løse dette? Hvilke kilder er det du skal dele ut?
Må det gå å se alle kildene samtidig?
Går ut i fra at du har alle enheter samlet på et sted og ønsker å distribuere kildene til skjermer rundt om, som feks ps4 osv?

Når vi snakker om 4k og HDR, hvor lange HDMI-strekk ser du for deg at det er?

mvh
Robin

sverrho

Medlem
30 Nov 2008
38
0
6
Endte med å kjøpe Aten-switchen jeg linket til.
Jeg har PS4, PS3, 2 stk TV tunere, Apple TV, Chromecast og en PC (for hjemmeautomasjon) som skal kunne vises uavhengig på alle mine 5 TV'er.
Alt styres av ett felles system, så selv de minste barna problemfritt kan sette på det de vil hvor de vil, med en enkelt fjernkontroll.
Men for at dette skal fungere må HDMI switchen være problemfri, derfor investeringen...

Jeg har nylig pusset opp huset, og trakk samtidig HDMI kabler til alle rom. Lengste strekk er 10m kabel fra switchen, som med en god kabel ikke utgjør noe problem.

AV-Marius

Medlem
28 Mar 2008
121
0
16
Oslo
Aten matrisa er helt grei. Det er mye for pengene og den tåler å stå på 24/7.

Siden den støtter UHD og kablingen din, mest sannsynlig ikke gjør det, vil du mulig få sync-problemer om enhetene retter seg automatisk etter EDID. Å sette de opp UHD-kompatible enheter til FHD før du kobler til (med en direkte skjermtilkobling) kan nok være lurt.

For din del er det litt sent, men i et rehab prosjekt i dag ville jeg trukket cat.6 for distribusjon. Men det er jo ikke det du spurte om :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.258
144
63
41
www.avforum.no
...heller ikke on-topic, men selv har jeg lagt LC multimode duplex fiberkabler til de mest kritiske plasseringene for å være "safe" med tanke på 8K ++ sånn i forhold til distribusjon. Nå bomma jo jeg litt på timingen med min fiberinstallasjon da (installerte de for 7 år siden !!), ettersom det først nå har dukket opp extendere for 18Gbps 4K til en "normal" pris (fremdeles dyrt). Så, i mellomtiden kjørte jeg HDMI, men med 4K slet kobberkablene mine med overføringen, så jeg har lagt en fiberkabel utenom trekkerørene (hadde for skarpe bend, hurra), altså da frem til jeg nå omsider skal få testa fiber extendere...

For å komme tilbake til topic; stabile HDMI switcher som dette koster en del, spesielt om en kjøper siste tech med tanke på båndbredde og funksjoner.