Anbefaling ang. etablering av HIFI-system

Mikkel8901

Medlem
18 Nov 2021
1
0
1
Hei

Jeg ønsker å installere et bra lyd-system i leiligheten min og har ikke filla peiling. Jeg gikk til Oslo HIFI Center i går for å høre meg om de kunne hjelpe med å sette opp en ordentlig bra lydsystem som jeg kan bygge på og ha "resten av livet".

Siden jeg er ny tenkte jeg å starte med brukte artikler, men det ga de utrykk for at var en dårlig ide pga. at man som uerfaren ofte vil gjøre dårlige kjøp - og fordi jeg sannsynligvis vil kjøpe artikler som ikke snakker sammen osv.

Jeg kunne trengt litt råd om hvordan å gå frem for å starte denne prosessen.

Min tanke er å finne en "objektiv" person som kan hjelpe meg med design og kjøp - snarere enn å få alle disse gode rådene fra selger.

Håper det er noen som kan hjelpe meg :D

Vh
Mikkel

Tage

Medlem
23 Jan 2021
45
16
8
Heisann og hjertelig velkommen til hifi verdenen, spennende hobby og begi seg ut på. Er noen faktorer som vil spille inn på hva som kan funke for deg. Nå er ikke jeg noen ekspert selv men har nå drevet med hjemmekino og hifi i over snart 30 år.

Lyd og bilde blir veldig opp til hva man selv liker. Jeg har hørt mange mange dyre og store oppsett som ikke passer i det hele tatt for meg, for meg så betyr det ikke hva man hører på så lenge man kan nyte deg og ha det gøy, så lenge det bringer frem smilet og glede til deg som bruker det.

Så først vil jeg absolutt anbefale deg å gå på bruktmarkedet, hva som passer sammen og ikke blir jo opp til deg og hva du vil ha og du liker. Men er jo flere rimelige hifi produkter som gir mye god lyd for pengene.

Så noe faktorer som spiller litt inn:
Hva er budgett på?
Skal det stå i stort eller lite rom?
Gulv høytalere eller vegghlytalere?
Kan feks gulvhøytalere flyttes litt på i rommet? Eller må di stå en fast plass?
Hvor langt unna høytaleren blir du sittende og lytte?
Stue/konevennelig?
Hvordan musikkstil hører du mest på?

Med svar på dette kan man hvertfall finne en sti å gå på til å komme igang med hobbyen

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Mikkel8901