Altibox Huawei Q22

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
Man kan velge 4K også (gjort det hos kunde), og dekoderen oppskalerer da til 4K. Kunne ikke se at den gjorde noe bedre jobb en TV-en gjorde selv (heller motsatt), men det introduserte båndbredde-problemer via HDMI-kabelen, så det var uaktuelt å ha den aktiv. Som på de fleste andre dekodere, så mangler også Q22 et valg for "source direct" blant oppløsningene på HDMI utgangen. Dette vil de heller ikke implementere, siden det vil føre til re-sync hver gang man bytter til en kanal med annen oppløsning enn den man ser på. Så den beste løsningen blir ofret til fordel for raskere kanalbytter dessverre.
Det var stor forskjell i forhold til opplevd skarphet og "flyt" i bildet mellom kundens eldre Motorola (så ikke modellnummer) og den nye Q22. Så fortsatt best ut når man valgte rett oppløsning i dekoderen i forhold til hva kanalen sender, i stedet for å velge fast 1080 eller 4K. De vanlige nordiske kanalene så altså best ut via 720p i dekoderen. Jeg var hos kunden for å kalibrere TV, så brukte bare noen minutter på å koble opp Q22, så ikke noe utstrakt "testing"
Gorm har rett her, velg 1080p50 f.eks som output.. Da kan man leve med en HDMI High speed kabel vs. en HDMI high speed premium med garantert 700mhz++
TVN vil i de fleste tilfeller gjøre dette bedre en VPUn på q22.
UHD materiale kommer..

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.670
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Kan du utdybe hakkingen litt mer? Hvilken tjeneste sker dette på ?
Hvor ser du tekst problemet?
Hakkingen oppleves som jevne smårykk i filmen, dette gjør spesielt sideveis panorering unaturlig å se på. La veldig godt merke til det i filmen "The Dark Knight", den gikk på en av kanalene i helgen. Jeg skal prøve å sette ned oppløsningen i dekoderen til 720P og se om det hjelper.

Jeg har beskrevet problemet med tekstingen godt hvis du leser posten min en gang til. Det er veldig tydelig på for eks Discovery Science. Der er det i tillegg sort bakgrunn på teksten, og størrelsesmessig dekker den vel mellom fem og ti prosent av skjermens bildeflate. Jeg har sendt en forespørsel til Altibox om det vkan gjøres endringer på dette, men det er vel innholdsleverandørene som må fikse det.

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
Japp.. Men uttaler meg her på forumet som privat person.. Uansett så kan jeg formidle feil/klager/konstruktiv kritikk inn i systemet

Sist redigert:

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
yupp! Men la oss fokusere på A/V relaterte ting her. AVforum har medlemmer av øverste del av kompetansestigen innenfor A/V, slik at god feedback fra dere er gull verdt for oss:p
Områder som er av stor interesse er HDCP issues, skaleringsartefakter, HDMI sync issues, kabel problemer, SPDIF problemer etc..

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.670
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Etter mye testing i går kveld har jeg relativt enkelt kvittet meg med all generende hakking som tidligere beskrevet. Prøvde først med 1080i på Huaweien, men det ble altså best med 720p. Gorm har jo rett at dette ser best ut. Da flyter bildet bra. Film i denne oppløsninger funker også greit nok. Det går ikke an for meg å endre oppløsning i projektoren, eller oppskalere. Jeg tror projektoren viste 720p50 som jeg husker det.

Og, etter to dagers venting, åpnet endelig Altibox HBO for meg. De har vært litt trege med å sende meg en bekreftelse på bestillingen. Men jeg må si at det ble en god forbedring i forhold til andre måter å strømme på. Det er fremdeles en god del blokking og støy i sorte scener, men bildeflyt, farger og skarphet er eller helt akseptabelt. Jeg kommer derfor til å si opp HBO Nordic som jeg har fra før, og heller beholde HBO levert fra Altibox.

Elo

Medlem
27 Aug 2008
5
0
0
Generelt meget godt fornøyd med funksjoner og grensesnitt i den nye dekoderen, men bildet er betydelig endret. Sterkere farger med mer trøkk i bildet. Alikevel føles bildet mer kunstig. Detaljer blir visket ut og det føles litt som en linse som trenger justering. Hud på mennesker er betydelig dårligere. TVen er panasonic vt 60. Får se om det kan løses.....

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.670
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Generelt meget godt fornøyd med funksjoner og grensesnitt i den nye dekoderen, men bildet er betydelig endret. Sterkere farger med mer trøkk i bildet. Alikevel føles bildet mer kunstig. Detaljer blir visket ut og det føles litt som en linse som trenger justering. Hud på mennesker er betydelig dårligere. TVen er panasonic vt 60. Får se om det kan løses.....
Hos meg ble bildet forbedret en god del på mine fire flatskjermer av ymse merker. Har sittet noen kvelder med fininnstilling nå, og det har blitt temmelig bra. Har ikke avansert kalibreringsutstyr, men fikk greit nok bilde på alle fire. Fargene er kraftigere og skarpheten bedre på Huawei synes jeg. Men det er delte oppfatninger her, Gorm mente at bildet hos en kunde var bedre på en eldre Motorola-mottager. Det er jo mulig at jeg ikke har fått hentet ut best bildekvalitet på mine gamle mottagere.

Når det er sagt er det andre ting som teller mye. Muligheter for å spille av programmer fra start, selv om de er over (gå tilbake i tid), god lagringsplass for normal bruk, og et veldig bra interface som setter brukervennlighet høyt. Også bedre kvalitet på HBO er viktig for meg. Og ikke minst muligheter for avspilling av alt man har lagret på alle dekoderne (fra skyen). Det kunne man ikke gjøre før, man var helt låst til dekoderen der programmet lå.

Sist men ikke minst at bildekvaliteten skal bli kraftig oppgradert etterhvert. Det er bra, og viser vilje til forbedre den noe gammeldagse oppløsningen på 720p/1080i (I hvertfall i forhold til dagens flatskjermer, der omtrent alt er i 4K). La oss håpe at det ikke skaper masse nye kompresjonsartefakter. Bra bildekvalitet i høy oppløsning krever bra bitrate, noe som er lett å få til via fiber. Mye står på innholdsleverandørene her.

janghell

Medlem
1 Jan 2003
809
0
16
Japp.. Men uttaler meg her på forumet som privat person.. Uansett så kan jeg formidle feil/klager/konstruktiv kritikk inn i systemet ;)
Ser at det skrives at opptakene som blir lagret hos Altibox blir transkodet og lagret med mye dårligere bitrate enn originalen som ble sendt. Stemmer dette??
Diskusjonstråden er her;
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1783337&page=9#entry24069865

Burde heller vært ett valg der brukeren kunne velge om opptaket skulle lagres komprimert eller original. F.eks at man har 250 timer tilgjengelig ved original og 500 timer med komprimert

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
Basert på våre tester så er 1080p valget det beste. Dette er egentlig 1080p50 som dekker fint frameraten for 720p50 kanaler og oppløsningen for 1080i50 kanaler..
Ta gjerne å test og kom med tilbakemeldinger.. LES: NRK = 720p50 native.. mens f.eks TVNorge er 1080i50 native.

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
Vi jobber med å optimalisere plattformen og video/audio profiler med det resultat av om en stund så vil både opptak og VOD virke enda bedre.. F.eks ghosting effekter i Game of thrones (CBR -> 2pass VBR)

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.129
1
38
www.70mm.no
Nice, nå må du bare få rigga opp en skikkelig kino der borte, med atmos og høyttalere i alle krinkelkroker så begynner det å likne noe. :)
Har du reist til IBC nå?

owtuv

Medlem
18 Jul 2007
100
0
0
De fleste nordiske (nrk, TV2, etc) har valgt 720p som standard, siden det gir mye bedre bevegelses-skarphet (sport, etc) enn 1080i. 1080i er jo et interlaced signal, altså to "halvbilder" som da gir 25 bilder per sekund oppdateringsfrekvens på "hele bilder", mot 50 bilder per sekund på 720p. Altibox kan ikke sende høyere oppløsning enn kanalen selv har valgt, med mindre Altibox selv velger å gjøre en fast oppskalering. Det gjør de neppe, da oppskaleringen heller overføres til dekoderen. De fleste gode TV-apparat og projektorer gjør denne jobben minst like bra selv, og fordelen med skalering i siste ledd, er at man holder båndbredden i HDMI-kabelen nede (mindre HDCP/sync issues)
Hei Gorm,

Så vidt jeg vet sendes fler HD kanaler i 1080i (Discovery/Eurosport kanalene) enn 720p (NRK/TV2/TV3 kanalene). Jeg har Altibox med Motorola VIP 1853 dekoder som kan settes til 720p eller 1080i ut for HD oppløsning.

Kan du si noe om hvordan konverteringen av de native signalene foregår på dekoderen? Dersom dekoderen er innstilt på 720p ut, vil et 1080i signal først deinterlaces til 1080p og deretter skaleres til 720p? Dersom dekoderen er innstilt på 1080i ut, vil et 720p signal først skaleres til 1080p og deretter interlaces til 1080i?

Selv ser jeg på 720p og 1080i kanaler ganske likt fordelt. Jeg antar at kanaler med annen native oppløsning enn innstillingen på dekoderen vil få 2 konverteringer på dekoderen (skalering og deinterlacing eller interlacing) og 1 på TVen (skalering eller deinterlacing). For å være ærlig synes jeg det er vanskelig å se forskjell på bildekvaliteten nå jeg switcher mellom 720p og 1080i ut fra dekoderen. Noen tips til hva jeg bør se etter?

Mvh,
Ole

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Om du opplever noen forskjell på scaling/deinterlacing kommer jo an på om TV-en har bedre bildeprosessering enn dekoderen, noe mange TV-er har. Er prosesseringen på samme nivå både i TV og dekoder, så er det ikke nødvendigvis store forskjellen. Noen dekodere er også veldig gode, mens andre en helt elendige. Denne tråden omhandler jo den nyeste dekoderen på markedet, så den burde jo har forutsetninger for å gjøre en god jobb?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.120
11
38
Om du opplever noen forskjell på scaling/deinterlacing kommer jo an på om TV-en har bedre bildeprosessering enn dekoderen, noe mange TV-er har. Er prosesseringen på samme nivå både i TV og dekoder, så er det ikke nødvendigvis store forskjellen. Noen dekodere er også veldig gode, mens andre en helt elendige. Denne tråden omhandler jo den nyeste dekoderen på markedet, så den burde jo har forutsetninger for å gjøre en god jobb?
Jeg har 4 forskjellige satellitt bokser, og to av dem setter jeg til 1080i,
den nyeste fra CD til 1080p, og den siste fra Viasat til Auto eller 2160p. Både NRK og SVT som sender 720 og mange andre som sender 1080 ser utmerket ut på min LG UH 850.
Så på tre av boksene er det TV som oppskalerer, på Viasat er den som oppskalerer. Er det forskjell?? Nja.....
Nyheter og værmelding er alltid bra å teste med...
Men ser jo klart forskjell på de forskjellige kanaler ettersom det selvsagt er forskjell på hva de sender og at de nok bruker forskjellige bokser før de sender ut sitt signal til oss brukere.
FOX f. eks har alltid et bra bilde.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

dragmore

Medlem
23 Des 2015
130
0
0
Kristiansand
hei. Q22 sin VPU (video processing unit) [FONT=&quot]HiVXE2.0 støtter det meste etter det jeg kan se. (hisilicon 3798C-v200)
[/FONT]https://androidtvbox.eu/hisilicon-hi3796m-v200-new-soc-supports-4k-dolby-vision-hdr-10-hlg/

Sånn generelt sett prøver man å holde 1080i50(fields) hele veien fra kilde til skjerm, men dette kan overstyres..

[FONT=&quot]

[/FONT]

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.566
0
36
Fikk boksen igår men får ikke til å få surround.
Satt som valg under innstillinger og DD tegnet kommer på skjermen men fortsatt stereo/pcm som vises i receiver.
Oppdatert dekoder selv og snakket med Altibox men de er ikke til mye hjelp.

Noen tips?