Altibox Huawei Q22

gertost

Medlem
30 Okt 2006
1.378
0
36
Hei.Bestillte altibox nye tv for 1 uke siden.Mottar dekoder idag.Hadde fra før 300 mbps linje og altibox tv med pvr.Men har ikkje fått noen informasjon om engangspris på 2000 kr som det snakkes om her.kum at prisen øker fra 999 til 1049 pr måned.Er det engangsbeløp på 2000 kr for alle kunder?

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.028
40
48
Jeg snakka også med de i dag. Da fikk jeg vite at jeg måtte ut med et etableringsgebyr på 495,- ingenting om 2000.-

gertost

Medlem
30 Okt 2006
1.378
0
36
Jeg snakka også med de i dag. Da fikk jeg vite at jeg måtte ut med et etableringsgebyr på 495,- ingenting om 2000.-

Kontaktet altibox eg og.Fikk beskjed om at altibox hadde ingen
engnangssummer eller etablering.Så er kun månedsprisen som øker hjå meg.Men forstod da slik at da varierer alt etter som hvilken leverandør ein har.Eg har bergen fiber.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hva slags dekoder hadde du før ?
Har vært innom fem typer tror jeg. Kanskje seks. Både med og uten harddisk. Husker ikke navnet på modellene, alle hadde vel forskjellige leverandører.

Den jeg hadde på loftet var vel muligens den aller første jeg fikk, og det er den eneste som ikke har blitt byttet. Den holdt nok i 8-9 år. Hadde til slutt fire mottagere, nå har jeg fem og er godt fornøyd. Jeg kjørte ut to utganger på en av mottagerne, en HDMI og en Scartutgang. Scartsignalet kjørte jeg gjennom forstorker over coax til kjøkkenet med brukbart resultat på 32" der. Det er ikke mulig på de nye, som bare har en HDMI. Måtte da ha ha delt HDMI-signalet, og kjørt via Cat-6 til kjøkkenet, og det blir for mye styr. Dette kan jeg uansett seinere prøve hvis det blir aktuelt, siden Coaxkabelen har blitt byttet i Cat-6 nå.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
høres bra ut dette!!! men likte ikke dette med hakking i bilde, er noe av det verste jeg vet.
Skal sjekke ut dette, Har noen innstillinger som skal prøves. Det er irriterende ja, og mest synlig med projektor og 130" lerret. Kommer nok til å kjøpe ny projektor i år, mest sannsynlig 4k fra Sony eller en JVC. Jeg mistenker at problemene mest sannsynlig ligger i projektoren. Hvis noen har opplevd det samme med Huawei Q22 og projektor, og har funnet en fix, så er jeg interessert i løsninger.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg hørte snakk om at det var et gebyr på 2000,-, men har ikke formening om hva det er for. Sentralen til fiberen der den kommer inn i huset ble byttet til to bokser. En liten til fiberen, og en større boks som har router og tilkoblinger. Det går kun en tynn 40cm lang ledning (fiber?) fra den lille til den store boksen. Det var snakk om også å sette opp ekstendere til nettverket, men det behøver jeg ikke siden jeg har et eget nettverk med tre routere til dette. Det er altså kun sentralen og mottagerne som ble byttet. Kan også nevne at jeg fikk tilbud om 1000/1000 linje, men gikk for 500/500, da dette er mer enn nok for meg. Jeg hadde fra før av 80/80.

Sist redigert:

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Bortsett fra hakkingen er det en ting til som irriterer litt. Det går ikke å verken flytte undertekst, eller gjøre teksting mindre. Via projektor og lerret er bokstavene 20-25 cm store. Når det i tillegg er svart bakgrunn (på noen kanaler) og veldig grove bokstavtyper (bygget opp av 3x3cm store firkantblokker!), sier det seg selv at det ikke er særlig tiltalende. Kommer til å gi tilbakemelding på det, det burde vært mulighet for justeringer for dette på de nye mottagerne.

Sist redigert:

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.666
3
38
Egersund
Bortsett fra hakkingen er det en ting til som irriterer litt. Det går ikke å verken flytte underteks, eller gjøre teksting mindre. Via projektor og lerret er bokstavene 20-25 cm store. Når det i tillegg er svart bakgrunn (på noen kanaler) og veldig grove typer (bygget opp av 3x3cm store firkantblokker!), sier det seg selv at det ikke er særlig tiltalende. Kommer til å gi tilbakemelding på det, det burde vært mulighet for justeringer for dette på de nye mottagerne.
Er vell ikke mulig å flytte eller endre teksting på andre plattformer heller?? Netflix hos meg havner teksten langt opp i bildet, og det ødelegger fælt.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
Hva med opptak og spoling forbi reklame ?

Ser en del på Discovery der det går mye i bilprogram. Tidligere var det relativt lite reklame der, med ikke slik lenger, nå er det snart like galt som TV2. Derfor setter jeg gjerne program på serieopptak og ser det etterhvert som det er tatt opp. Da kan jeg lett spole forbi reklamen - spill intersserer meg null.

Forstår det nye systemet fungere litt annerledes, at man kan se program når man vil ? Hva med opptak, havner det i skyen med tilnærmet ubegrenset lagringskapasitet ? Har hørt om noen som har et system der man ikke får spolet forbi reklamen lenger. I fall det siste blir jeg sittende med gamle systemet leeeeeenge....

gertost

Medlem
30 Okt 2006
1.378
0
36
Noen anbefalinger til bildeinnstilling på denne dekoderen? Har ein Lg 55b6v oled tv.Prøvde 4k 60 og 50 hertz,men da fikk eg ikkje bilde.Ved 24 hertz hakket bilde.Får kun skikkelig bilde ved 1080p,4k 25 og 30 hertz.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hva med opptak og spoling forbi reklame ?

Ser en del på Discovery der det går mye i bilprogram. Tidligere var det relativt lite reklame der, med ikke slik lenger, nå er det snart like galt som TV2. Derfor setter jeg gjerne program på serieopptak og ser det etterhvert som det er tatt opp. Da kan jeg lett spole forbi reklamen - spill intersserer meg null.

Forstår det nye systemet fungere litt annerledes, at man kan se program når man vil ? Hva med opptak, havner det i skyen med tilnærmet ubegrenset lagringskapasitet ? Har hørt om noen som har et system der man ikke får spolet forbi reklamen lenger. I fall det siste blir jeg sittende med gamle systemet leeeeeenge....
Hehe, absolutt fordel å spille inn program man skal se på reklamefinansiert tv. I hvertfall hvis man planlegger opptak litt fremover. Da er det bare å spole over de mange reklamepausene. Dette funker helt fint på Huaweien!

På nye Altibox har man 500 timer tilgjengelig til opptak i skyen. Hvis man har tenkt å spare på massivt mye opptak og filmer går det imidlertid ikke så lang tid før dette er fyllt opp. Jeg bruker det mer til programmer og konserter som skal sees for så å bli slettet. Har prøvd dette, også serieopptak, og det fungerer like fint som før, bare med bedre bildekvalitet.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Noen anbefalinger til bildeinnstilling på denne dekoderen? Har ein Lg 55b6v oled tv.Prøvde 4k 60 og 50 hertz,men da fikk eg ikkje bilde.Ved 24 hertz hakket bilde.Får kun skikkelig bilde ved 1080p,4k 25 og 30 hertz.
Ok, takk for innlegg! Velger du 4K oppskalerer vel bare flatskjermen ditt bildet fra 1920x1080p på Huaweien? Tror ikke 4K er åpnet fra Altibox enda, slik jeg har forstått det...

På Huaweimottageren har man følgende valg: 720p, 1080i eller 1080p. Det er også valg for 4K, men har selv ingen fremvisere som kan takle dette, og som før sagt, dette er vel ikke åpnet enda fra Altibox. Valgene i 4K blir: 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz og 60Hz.

Ytterligere innstillinger og tilpassing må innstilles på flatskjerm eller projektor.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.097
91
48
52
Jessheim
Man kan velge 4K også (gjort det hos kunde), og dekoderen oppskalerer da til 4K. Kunne ikke se at den gjorde noe bedre jobb en TV-en gjorde selv (heller motsatt), men det introduserte båndbredde-problemer via HDMI-kabelen, så det var uaktuelt å ha den aktiv. Som på de fleste andre dekodere, så mangler også Q22 et valg for "source direct" blant oppløsningene på HDMI utgangen. Dette vil de heller ikke implementere, siden det vil føre til re-sync hver gang man bytter til en kanal med annen oppløsning enn den man ser på. Så den beste løsningen blir ofret til fordel for raskere kanalbytter dessverre.
Det var stor forskjell i forhold til opplevd skarphet og "flyt" i bildet mellom kundens eldre Motorola (så ikke modellnummer) og den nye Q22. Så fortsatt best ut når man valgte rett oppløsning i dekoderen i forhold til hva kanalen sender, i stedet for å velge fast 1080 eller 4K. De vanlige nordiske kanalene så altså best ut via 720p i dekoderen. Jeg var hos kunden for å kalibrere TV, så brukte bare noen minutter på å koble opp Q22, så ikke noe utstrakt "testing"

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.719
95
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Spennende info der, Gorm. Var ikke klar over at dekoderen kan oppskalere til 4K også. Som du sier gjør sikkert flatskjermen denne oppgaven bedre. Lurer egentlig på hvor mye disse nye 4K-skjermene tilfører av artefakter når bildet fra dekoder skal oppskaleres. Blir det mer problemer med oppskalering til 4K enn vanlig full HD? Man kan jo sette dekoderen så lavt som 720P, men vil vel tro at det nye Altibox-opplegget sender høyere oppløsning enn dette native på de nordiske kanalene?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.097
91
48
52
Jessheim
De fleste nordiske (nrk, TV2, etc) har valgt 720p som standard, siden det gir mye bedre bevegelses-skarphet (sport, etc) enn 1080i. 1080i er jo et interlaced signal, altså to "halvbilder" som da gir 25 bilder per sekund oppdateringsfrekvens på "hele bilder", mot 50 bilder per sekund på 720p. Altibox kan ikke sende høyere oppløsning enn kanalen selv har valgt, med mindre Altibox selv velger å gjøre en fast oppskalering. Det gjør de neppe, da oppskaleringen heller overføres til dekoderen. De fleste gode TV-apparat og projektorer gjør denne jobben minst like bra selv, og fordelen med skalering i siste ledd, er at man holder båndbredden i HDMI-kabelen nede (mindre HDCP/sync issues)

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.452
0
36
Hehe, absolutt fordel å spille inn program man skal se på reklamefinansiert tv. I hvertfall hvis man planlegger opptak litt fremover. Da er det bare å spole over de mange reklamepausene. Dette funker helt fint på Huaweien!

På nye Altibox har man 500 timer tilgjengelig til opptak i skyen. Hvis man har tenkt å spare på massivt mye opptak og filmer går det imidlertid ikke så lang tid før dette er fyllt opp. Jeg bruker det mer til programmer og konserter som skal sees for så å bli slettet. Har prøvd dette, også serieopptak, og det fungerer like fint som før, bare med bedre bildekvalitet.
Høres strålende ut. Spørs om jeg ikke må ta en prat med min lokal leverandør snart....Når jeg tenker meg om så fikk naboen Altibox i sommer, kanskje han har det nye systemet, hmm - må sjekkes :D

dragmore

Medlem
23 Des 2015
134
1
18
Kristiansand
Bruk medfølgende kabel som er highspeed, burd fungere i uhdp50 da.. hvis ikke sjekk kabel..

dragmore

Medlem
23 Des 2015
134
1
18
Kristiansand
Bortsett fra hakkingen er det en ting til som irriterer litt. Det går ikke å verken flytte undertekst, eller gjøre teksting mindre. Via projektor og lerret er bokstavene 20-25 cm store. Når det i tillegg er svart bakgrunn (på noen kanaler) og veldig grove bokstavtyper (bygget opp av 3x3cm store firkantblokker!), sier det seg selv at det ikke er særlig tiltalende. Kommer til å gi tilbakemelding på det, det burde vært mulighet for justeringer for dette på de nye mottagerne.
Kan du utdybe hakkingen litt mer? Hvilken tjeneste sker dette på ?
Hvor ser du tekst problemet?