Alcaimport på QXL - erfaringer

Ideal

Medlem
14 Mai 2007
113
0
16
lygren skrev:
Jeg kjenner imidlertid ikke til denne forretningsmodellen og kan derfor ikke uttale meg om hvordan driften utføres, men litt snodig må jeg jo si det hele ser ut da jeg tross alt er utdannet Sivilmarkedsfører...

Da vet du kanskje at mange forklarer bedriftsstrategi slik: bedrifter kalkulerer med (store?) tap i en innkjøringsfase, der hvor de etablerer seg i et marked. Derfra skal de da gå videre til en konsolideringsfase, og senere igjen kan de høste fortjeneste.

Dersom denne vedkommende som driver alcaimport er bemidlet, kan det jo hende det er en del av hans forretningsstrategi å selge disse produktene med tap. Det kan hende han har en eller annen forskrudd tanke, hvor han tror at hele Norges befolkning vil gå mann av huse for å handle tv'er av han på QXL, en slags Netthandelen-Light.
Dersom dette er hans forretningsstrategi så kan jo ikke vi blande oss opp i det.

Vedkommende klarte å tape 500 kroner på at jeg ikke kjøpte noenting. Jeg forlangte nemlig pengene tilbake, og fikk de, pluss fem hundre kroner.
Nå var jo fem hundre ikke all verdens fortjeneste for meg, men jeg fikk da pengene igjen.

Jeg ser lite til at folk faktisk står frem her og sier at de direkte har blitt frastjålet pengene sine.
Mitt inntrykk er at man bare trenger å sende et par SKIKKELIG sure e-mailer med CC: QXL.NO, og da får man svar umiddelbart med tilbud om penger igjen og litt ekstra grunker..

Dersom noen direkte har blitt frastjålet pengene sine så kan de jo si det rett ut?
Lynsjestemninga er litt tidlig ute synes jeg.

maarder

Medlem
4 Aug 2010
0
0
0
Haha, kunne ikke annet enn å le når jeg kom over denne her på importalen.no:

Positiv tilbakemelding:
Har handlet mye gjennom Uxcell og vært veldig fornøyd. Et par ganger har det vært ptoblem med varen men fikk igjen pengene og fikk tilsendt nye varer i de tilfellene. Litt lang leveringstid men ellers bra!
Skrevet av: Kolbjørn Brækkan | Dato: 2007-03-13

og litt lengre ned står det:
Negativ tilbakemelding:
Hei! Kjøpte akkurat en black hawk mp4 psp player fra de, for det første så lader den ikke og for det andre så leverte de ikk med 25 game card som står skal følge med! Har kontaktet de og de sier at den kan lades via usb porten, dette er merkelig siden det står i anualen at den ikke skal! Dessuten har de tatt bilder med kameraet som ligger innpå spilleren og da er den jo brukt ikke ny, noe de sier at bare er for testing av produktet! merkelig...Kan dere hjelpe meg på portalen til å snakke med de. Er veldig trege med å svare på dette!FY
Skrevet av: Kolbjørn Brækkan | Dato: 2007-02-08

Lang leveringstid og trege til å svare, hmm, hørtes kjent ut :grin:

Edit:
Er flere forum han blir diskutert på, Bilstereoforumet med de to fra Tv2.

maarder

Medlem
4 Aug 2010
0
0
0
Jeg er nok enig med Allfather i mye i det han sier her, det er alltid en risiko ved å handle på nett.

Det som jeg kritiserer selger for er måten han trakk ut leveringstiden med uker og måneder etter de 30 virkedagene (-som det var i april, ikke 35 som det ble senere), svært mangelfull kommunikasjon med kjøpere, tvilsomme unnskyldninger, nødvendigheten for å true med lensmann og prest før ting skjedde.
At han nå opplyser at han er på ferie, mens mange sinte kunder fortvilet prøver å få tak i han har jeg liten forståelse for.

Det jeg kritiserer Qxl for er oppfølging av denne selgeren, som den "profesjonelle" parten her burde de ha tatt ansvar for lenge siden, både ovenfor kjøpere og selger.
At det i tillegg, som det har kommet fram her på forumet, enkelte merkelige mailer fra qxl, snodig fordeling av gitte karakterer i forhold til andre selgere, samt at enkelte sier karakteren deres har blitt slettet gjør at man blir mistenksom.

Når en person som bruker samme nick som en selger på Qxl/ mulig ansatt hos Qxl kommer inn og begynner å kommentere begynner man å lure enda mer. Jeg skal ikke på noen måte påstå at dette er samme person, men rart er det.

Alt dette sammen med bakgrunnsinformasjonen om selger fra utlandet gjør at det er lett å tro at alt dette har vært planlagt fra begynnelsen, iallefall fra selgers side. Det ligner iallefall veldig på et pyramidespill, men hvordan det har kunnet holde på så lenge er meg en gåte.

Gambler

Medlem
7 Sep 2010
0
0
0
Lundsiden skrev:
Hadde vært ok om du kunne legge ut det skjemaet her.

Politianmeldelse
Personalia
Hvem anmeldes:
(Om det er kjent:) Personnr:
(Om det er kjent:) Navn:
(Om det er kjent:) Adresse:
Fornærmet/offer :
Eventuelt personnr:
Navn:
Adresse :
Gjerne e-post:
Eventuelt foreldre eller verger:
Eventuelt stilling, skole, arbeidsplass:
Årsaken til anmeldelsen – hendelsesforløpet
Så langt du makter gir du en kortfattet (klar!) beskrivelse av det som er skjedd. Bakgrunn kan også
gjerne taes med. Tid og sted er viktig å få med så detaljert som mulig.
Regel, straffebestemmelse, menneskerettighet som er overtrådt
Dette er ikke nødvendig å ta med og vil gjerne fordre en advokat.
Din vurdering av saken/hendelsen.
Poengter hvorfor du mener dette er alvorlig.
Eventuelle vitner
Eventuelt personnr:
Navn:
Adresse :
Gjerne e-post:
Eventuelt foreldre eller verger:
Eventuelt stilling, skole, arbeidsplass:
Påtalebegjæring
Krav om at saken mot gjerningsperson(er), kommune eller stat skal innbringes for retten – altså krav
om påtale, er ikke alltid nødvendig. For sikkerhets skyld kan det taes med.
Krav om erstatning
Har du lidt økonomisk tap i forbindelse med den straffbare handlingen, så kan dette medtas i en
eventuell straffesak. Angi krav på størrelse.
Erklæring
Undertegnede er kjent med at det er straffbart å angi falsk/uriktig anmeldelse til politiet, jfr.
straffeloven §§ 166 – 171.
Kontaktperson
...vil normalt være deg, og trenger da ikke taes med.
Dato og underskrift

Gilbert31

Medlem
24 Aug 2006
83
0
0
45
Hei!

Jeg valgte selv å sende kravet på egenhånd, mye pga at jeg rett og slett ikke
stoler på qxl. Er det noen som på noen måte har annelse om nuf selskapet hans er en aktiv part her?
Har hørt at det ofte opprettes flere kontonr/navn da det gjelder nuf, ofte kontonr/navn som ikke er direkte knyttet til nufet, ofte et invest selskap/firma.
Har ikke så veldig greie på dette, så derfor håper jeg andre kan svare på dette.
Vil tro at han har penger på en el. annen konto som ikke direkte er knyttet til han eller firma. Var vel en grunn til at han hadde diverse unnskyldninger om både det ene og andre, slik at pengene mest sannsyneligvis kunne fordufte sporløst for så å slå seg selv personlig konkurs.

Msport

Medlem
7 Mar 2006
8.109
0
36
44
Lkoddenes skrev:
Et lite regnestykke på hva han kan få inn i renteinntekter:
Han har en omsetning på ca. 500k i uka, 2 mill i måneden. Om han sitter på pengene halvparten av leveringstiden (altså 3 uker) vil han få renteinntekter på 1,5 million kr i måneden, 18 millioner i året. Får han 3% rente utgjør dette ca. 540000kr (pluss renters rente).

(Hvis kalkuleringa mi stemmer :s)

Det er jo mulig han utsetter leveringen for disse renteinntektene =)
Tror du bommer ganske godt på den beregningen.... Husk at man ikke beregner rente ut fra hva man for inn på konto, men hva man har innestående på konto. Har man ett snitt på kr 500' innestående, er det mer korrekt å proisjere renten ut fra kr 500'.

Mapped

Medlem
1 Jul 2010
24
0
0
Fikk tilslaget på en Samsung 55" C6705 i slutten av mai. Dermed skal TV'n leveres 16. juli. En bra TV til 10000 + 1200 i frakt.

Mener at flere bommer litt når de sier at alcaimport må tape penger på salgene. Greit - det er jo billig. På den annen side ville vel ikke mange betalt over 20000 i en vanlig butikk for denne? TV'n er jo en 6000 serie og Samsung har vel allerde kommet til 9000 serien. Om det er "gamle" overskuddslager alcaimport plukker fra så gjør ikke det meg noe. En får tro han har kontroll på det han driver med. Alcaimport kjører stramme regler når det gjelder betaling og mail, så får en se om han selv følger like godt opp.

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Ideal skrev:
Da vet du kanskje at mange forklarer bedriftsstrategi slik: bedrifter kalkulerer med (store?) tap i en innkjøringsfase, der hvor de etablerer seg i et marked. Derfra skal de da gå videre til en konsolideringsfase, og senere igjen kan de høste fortjeneste.

Dersom denne vedkommende som driver alcaimport er bemidlet, kan det jo hende det er en del av hans forretningsstrategi å selge disse produktene med tap. Det kan hende han har en eller annen forskrudd tanke, hvor han tror at hele Norges befolkning vil gå mann av huse for å handle tv'er av han på QXL, en slags Netthandelen-Light.
Dersom dette er hans forretningsstrategi så kan jo ikke vi blande oss opp i det.

Vedkommende klarte å tape 500 kroner på at jeg ikke kjøpte noenting. Jeg forlangte nemlig pengene tilbake, og fikk de, pluss fem hundre kroner.
Nå var jo fem hundre ikke all verdens fortjeneste for meg, men jeg fikk da pengene igjen.

Jeg ser lite til at folk faktisk står frem her og sier at de direkte har blitt frastjålet pengene sine.
Mitt inntrykk er at man bare trenger å sende et par SKIKKELIG sure e-mailer med CC: QXL.NO, og da får man svar umiddelbart med tilbud om penger igjen og litt ekstra grunker..

Dersom noen direkte har blitt frastjålet pengene sine så kan de jo si det rett ut?
Lynsjestemninga er litt tidlig ute synes jeg.

Ikke for å bryte inn i diskusjonen her, men han kjører sin egen bedrift i grus, samt QXL hvis han får holde på på denne måten. Jeg har lest veldig mange negative kommentarer på QXL, som etter kort tid forsvinner. Måten han opererer på skaffer bedriften hans et dårlig rykte og mange stiller spørsmålstegn ved kvittering og levering. Norek har sikkert et av Norges største lagere og er sjelden tom for produkter av den typen han forhandler. Virker som om han forventer at kundene heller vil ha en fattig erstatning på 500,- enn selve produktet de har vunnet i en budrunde. Dårlige unnskyldninger har han mange på lager av og det virker for meg som om at ca. 1/2 av kundene får produktene de bestiller. Ikke for å dømme selgeren, men har fulgt med lenge på både denne diskusjonstråden og profilen hans på QXL. Jeg hadde ikke gått god for hverken QXL eller AI når man leser og følger med litt.

Enhver idiot skjønner at AI må selge med tap når en 55" ny LED-skjerm går for 9 000,-. Hvis de ikke selger med tap, så må det være ett eller annet lureri de driver med. Jeg har også vært innom hjemmesiden til AI og det virker ikke som den mest fornuftige og rimelige siden, med andre ord så tror jeg ikke han tjener seg rik på den heller.

En annen ting er jo at han har drevet med dette på eBay også, der han til slutt ble utestengt. Stilte også spørsmål om jeg kunne bruke PayPal, da det står på den gamle hjemmesiden hans. Da fikk jeg i svar at han ikke bruker dette da det byr på problemer. En kan jo begynne å lure da.

Men dette er bare mine synspunkter, får håpe noen er enige eller i hvertfall delvis enige!

startraxx

Medlem
3 Sep 2010
3
0
0
Revox skrev:
Var det ikke en bruker her som hadde fått en mail av QXL som bekreftet at de slettet negative meldinger for Alcaimport?

Her er hva jeg fikk fra QXL.no :

Hei

Selgeren ordner opp i handlene og derfor blir også karakterene slettet. Vi vet det står en del på forum om denne selgeren, men der kommer det ikke fram at det er mulig å ta kontakt med oss som vil hjelpe kunder med å få en ordning på dette.

Vi ønsker deg en fin dag.

Med vennlig hilsen
Anders

Så det er liten tvil om at dem sletter unna negative karakterer.

Splice

Medlem
5 Aug 2010
54
0
0
maarder skrev:
Når en person som bruker samme nick som en selger på Qxl/ mulig ansatt hos Qxl kommer inn og begynner å kommentere begynner man å lure enda mer. Jeg skal ikke på noen måte påstå at dette er samme person, men rart er det.

I forbindelser med innleggene til ImportAgenten skrev en moderator her på forumet at det ikke er lov for forhandlere/forhandlerrepresentanter å delta i diskusjonen på Avforum:

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-video/93400-alcaimport-qxl-erfaringer-62.html#post1548822

Innlegget som ImportAgenten skrev som faktisk beviste at ImportAgenten på Avforum også er ImportAgenten på QXL er borte fra denne tråden (jeg har screenshot).

Så jeg vil påstå det ikke er noen tvil om at ImportAgenten her = ImportAgenten på QXL som også er en ledende ansatt hos QXL...

Herregud

Medlem
17 Okt 2010
0
0
0
Ifølge skattelistene til VG tjente Mr. Alcaimport 1.808.087 kroner i 2009. + formue kr. 220.437,-

Skjønner derfor ikke hvorfor han har problemer med å betale tilbake til kunder?

En forliksklage burde fungere bra her siden han tydeligvis sitter på endel penger. Med Namsmannen på sin side kan kunder som ikke har fått penger tilbake ta sitt tilgodehavende fra Mr. Alcaimport sine bankkontoer, hus, bil osv.

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
1
36
Gilbert31 skrev:
Hei!

Jeg valgte selv å sende kravet på egenhånd, mye pga at jeg rett og slett ikke
stoler på qxl. Er det noen som på noen måte har annelse om nuf selskapet hans er en aktiv part her?
Har hørt at det ofte opprettes flere kontonr/navn da det gjelder nuf, ofte kontonr/navn som ikke er direkte knyttet til nufet, ofte et invest selskap/firma.
Har ikke så veldig greie på dette, så derfor håper jeg andre kan svare på dette.
Vil tro at han har penger på en el. annen konto som ikke direkte er knyttet til han eller firma. Var vel en grunn til at han hadde diverse unnskyldninger om både det ene og andre, slik at pengene mest sannsyneligvis kunne fordufte sporløst for så å slå seg selv personlig konkurs.

Han kan vel ha overført verdier til kone eller liknende, puttet de i madrassen ect. Uansett slipper han vel ikke unna gjelda i første omgang, og staten gir seg nok ikke så lett hvis de har moms og liknende tilgode. Noe annen er det med de som har handlet hos ham - gidder de å forfølge kravet i årevis ?

TeBa

Medlem
10 Mar 2010
0
0
0
Oppdatering frå mi side:

I forrige veke fekk eg endeleg svar på epostane mine. Han beklaga då at det hadde tatt så lang tid, han hadde visstnok hatt problem med eposten... Men no er iallfall TV`en på veg, har motteke sporingsinfo frå Bring.

Som eit plaster på såret skulle eg få galvanisk skille og HDMI-kabel.

Er spent på å sjå TV`en når den kjem. Dersom alt er OK, er det ikkje umulig at eg kjem til å handle med Alcaimport igjen, men då skal prisen vere verdt ventinga..!

Er også litt spent på kva som kjem til å skje dersom det skulle bli behov for å reparere TV`en...

Fyril

Medlem
30 Mar 2006
0
0
0
Mapped skrev:
Fikk tilslaget på en Samsung 55" C6705 i slutten av mai. Dermed skal TV'n leveres 16. juli. En bra TV til 10000 + 1200 i frakt.

Mener at flere bommer litt når de sier at alcaimport må tape penger på salgene. Greit - det er jo billig. På den annen side ville vel ikke mange betalt over 20000 i en vanlig butikk for denne? TV'n er jo en 6000 serie og Samsung har vel allerde kommet til 9000 serien. Om det er "gamle" overskuddslager alcaimport plukker fra så gjør ikke det meg noe. En får tro han har kontroll på det han driver med. Alcaimport kjører stramme regler når det gjelder betaling og mail, så får en se om han selv følger like godt opp.

Men er ikke C6 serien nyere enn feks B7 serien? Tror både C6, C7 og C8 (3d) kom samtidig. Så det er nye tv`r vi snakker om her.. Nye bør de være når prisen ut fra butikk ligger på rundt 20`...

Msport

Medlem
7 Mar 2006
8.109
0
36
44
lygren skrev:
I så henseende vil jeg si at det er svært viktig at en ber om en utskrift av faktura, da en har helt ulike rettigheter overfor et personlig foretak og et NUF. Et NUF er i utgangspunktet nærmest uten ansvar, mens et personlig foretak hefter på vedkommende som står oppført som eier personlig.
Man kan ikke hjemme seg bak ett NUF og begå beviste forbrytelser. Feks er daglig leder av en avdeling (Alcaimport i norge er en Norsk avdeling av Utenlandsk Foretak (NUF) i norge, fullt mulig å saksøke. Man kan nemlig ikke hjemme seg bak at det ett NUF og sitte i norge og gjøre ulovligheter. Tror man dette, gjemmer man seg bak en falsk trygghet. Først går man økonomisk på selskapet og så på de andre som er søkbare (de må ha begått ulovligheter - verdt å merke seg).

Det skal understrekes at dette skrives på generelt grunnlag og er ikke på noen måte en anklage mot Alcaimport eller forhåndsdømming av dem, bare en oppklaring i at Daglig leder i ett NUF kan bli straffet og økonomisk forfulgt i norge selv om det er ett NUF med en postboks i utlandet.

Når det gjelder svart omsettning osv, så er det ikke slik at Skatte enhetene konstant sitter og etterforsker suspekte butikker. De må helst få noen hint eller oppdage ting ved kontroll av feks likning. Derimot tror jeg dem er ganske "på " dem som driver via QXL, finn.no osv. Det er helt klart å annse som risiko bransjer.

Generelt om NUF'er, så håper jeg de for revisjonsplikt på lik linje med AS'er (foreslått og skal på høring så vidt jeg vet). Hvorfor? Det er så mye suspekt og useriøst innenfor den selskapsformen. Og det vil bli luket bort ved revisjonsplikt. Håper det går igjennom, da det vil rette opp balansen mot de som driver i de mer seriøse selkskapsformene.

Ellers vil jeg si meg enige i Lygren om at man ikke bør forhaste seg med å sparke Alcanimport til "døde". Det er det mange som vil tape på (tenker da på kunder). Greit å advare folk (noe jeg selv står for) mot dem, men krige for å få lagt dem ned er tull.

Garve

Medlem
29 Des 2009
75
0
0
Selv om det blir "ordnet" opp i handler vil det dermed ikke si att det er en positiv handel. Her prøver qxl å vri seg unna. Faller jo bort hele vitsen med karaktersystemet når de holder på slik.