Alcaimport på QXL - erfaringer

ammandus

Medlem
13 Sep 2010
3
0
0
Enig..

slutt med barnehagementaliteten

Dagens morsomste håper jeg er at når jeg sendte henvendelse til Hege Hegvik i Mastiff (TV2 hjelper deg), som visstnok er den som VIRKELIG er på Alcaimport i TV2, fikk jeg dette autosvaret:

Hei!
Jeg er på ferie fram til mandag 2. august.
Ha en fin sommer!
Vennlig hilsen
Heidi Hegvik
Reporter
TV 2 hjelper deg

I rest my case...

Herregud

Medlem
17 Okt 2010
0
0
0
finvåg skrev:
Om hensikten er svindel vet vel så langt ingen noenting om. Nå er det slik at det tar tid men flere får pengene tilbake, deg inkludert. Jeg undres over påstandene over at det er en notorisk svindler som står bak som bare har hatt uærlige hensikter, når man får penger igjen.

Ville en person som har hatt som hensikt å svindle kjøperne for å få inn mest mulig penger til seg selv, betalt tilbake penger til deg eller noen andre på dette tidspunkt? En person med slike hensikter ville ikke blitt skremt av tomme trusler fra noen forumbrukere, eller brydd seg nevneverdig om en anmeldelse.

Jeg er uenig. Bruk av uttrykket notorisk svindler er basert på følgende:

- Hans svindling i Sveits i fjor.
- Politiets anbefaling om at man anmelder.
- Ikke leverte varer tilbake til april/mai.

Brækkan ble kanskje ikke anmeldt pga. svindelen i Sveits pga. at de svindlede kundene var i utlandet og dermed vanskelig å anmelde?

Derfor fortsatte han med samme virksomhet i Norge fordi ingen stoppet ham. Nå når han har fått politiet på døra betaler han tilbake til noen av kundene for å unngå mest mulig anmeldelser.

Jeg synes det ser ut til at han kun betaler tilbake for å unngå problemer med politiet og ikke fordi han ikke er en svindler.

Soulkeeper

Medlem
7 Jun 2010
3
0
0
Jeg sendte mine penger til svindleren. Senere betalte han meg tilbake mine penger. (Han betalte ikke verdien av varen jeg skulle kjøpe av ham, derimote betalte han tilbake nøyaktig den summen som jeg hadde betalt ham.) Så i praksis kansellerte svindleren handelen. Han har altså aldri gitt meg en krone, eller et produkt, eller noe. Han lurte seg i praksis til å tjuvlåne penger av meg, sleip som han var. End of story, for min del.

Så at jeg skal gi fra meg mine penger enda en gang, denne gangen til en eller annen bobestyrer som jeg ikke kjenner og aldri har noe med å gjøre, bare fordi jeg var så dum å ta øynene av pengene mine én gang, har jeg vanskelig for å få "rettsfølelsen" for.

norcad

Medlem
27 Nov 2005
10.553
0
0
Gode nyheter

Mottok en e-post fra Alcaimport kl 09:28 den 8. februar 2010;
Emne: Gode nyheter
Innhold: Mine to pakker fra Alcaimport er sendt, sporingsnr er mottatt.

I følge mine beregninger tok dette 50 virkedager og ikke 21 som ble annonsert.
Med julen i tillegg ble det VELDIG lenge å vente, selv om jeg kan forstå at dette ene og alene ikke er Alcaimport sin feil, idet forsinkelsene har vært hos leverandøren.
Minuset var manglende tilbakemeldinger før jeg selv begynte å etterlyse varene, etterpå har tilbakemeldingene vært gode og informative, noe jeg håper de nå fortsetter med ovenfor alle kunder og ikke bare de som maser.

Ordren har blitt endret underveis på to punkter; Acer skjerm har blitt byttet ut med en fra Benq, dette pga leveringsproblemene til Acer, og Alcaimport oppgraderte harddisken fra 1Tb til 1,5Tb på eget intiativ. Så litt plaster på såret har det da blitt.

Nå håper jeg at produktene innfrir forventningene slik at dette totalt allikevel blir en positiv opplevelse for min del.

Ideal

Medlem
14 Mai 2007
113
0
16
Jada, jeg bestemte meg for å teste dette.
Jeg betalte 11230 kroner til Alcaimport.
Da 35 dagers (VIRKEDAGER!) leveringstid gikk ut, kontaktet jeg alcaimport.
Han sa at dette kunne ta noe tid.
Jeg sa at jeg skulle på ferie, og ville ha enten varer eller penger tilbake.

Da fikk jeg i dag 11730 kroner tilbake, altså 500kr ekstra.

Min konklusjon er derfor at det ikke virker som noen risikosport å handle hos alcaimport, virker som dette er helt ålreit. De som ikke får varer får penger tilbake.

toppe

Medlem
13 Jan 2005
817
0
0
44
Om dere som har handlet ikke har mottatt noen kvittering bør det være en smal sak å innrapportere dette til ligningsmyndighetene som helt sikkert er intressert i å vite at denne personen omsetter varer svart...

Bare en ide...

Samtidig vil jo helt sikkert TV2 hjelper deg osv være svært intressert i å se mailen fra QXL hvor de innrømmer at de sletter karakterer og dermed setter sine egne kunder i en dårlig posisjon...

Lundsiden

Medlem
15 Jan 2009
363
0
0
maarder skrev:
De bør nok ha konkrete beviser før de kommer med en slik påstand, er ikke sikkert de sitter med det.

Det er jo en kjent sak at alcaimport har betalt kunder et par hundrelapper for å slette negative karakterer.

Razor

Medlem
19 Feb 2003
4.507
0
0
norcad skrev:
Jeg forsvarer ikke Alcaimport (eller andre) når folk må vente i måneder og år på varer de har betalt for. Det jeg hele tiden har forsøkt å si er at det er ikke svindel eller lureri sålenge kundene enten får varer eller penger refundert. At det tar alt for lang tid er jo så sin sak, og er absolutt kritikkverdig, men det er ikke kriminellt å være treig!?

Saken var at når jeg handlet fra Alcaimport var leveringstiden innenfor akseptabel forsinkelse, såfremt man faktisk trakk fra leveringstiden angitt i auksjonen. Problemene startet med en haug "fjortiser" som betalte inn konfirmasjonspengene uten å faktisk LESE betingelsene for handelen, for deretter å begynne å mase daglig FØR den oppgitte leveringsdatoen var nådd.
Mange klaget på at de måtte vente 2 mnd på varene. Men når oppgitt leveringstid var 35 virkedager, er ikke 40 så ille mener nå jeg.
Poenget mitt var da som nå, at om folk ikke liker å betale på forskudd og/eller vente lenge på varene, så er det ganske enkelt å la være.

Fikk ikke du en pc med ett innhold som ikke stemte med hva du hadde bestilt? Annet HK, cpu, skjermkort og monitor. Hvis jeg kjøper noe så forventer jeg at jeg får det jeg har betalt for. A godta noe sånt betyr jo at man er ganske dumsnill.

finvåg

Medlem
14 Mar 2005
2.732
0
0
Politiet anbefaler selvsagt å anmelde et slikt forhold, hva annet skulle man gjøre?

Ja han ble KANSKJE ikke anmeldt pga dette.

Virksomheten er vel ikke å betrakte som lik, det er da mange som faktisk har mottatt varer. Jeg skjønner bare ikke hvorfor en som starter en bedrift med formål om å svindle kjøperne, vil betale tilbake pengene om målet var å lure kundene. Om hensikten var svindel vil selgeren ha visst på forhånd at det vil kunne komme politianmeldelser, jeg tror ikke en person i den påståtte posisjon ville tatt anmeldelsene så tungt. Og om man er yrkessvindler er det vel en mulighet for at man har vært i det systemet tidligere.

Herregud skrev:
Jeg er uenig. Bruk av uttrykket notorisk svindler er basert på følgende:

- Hans svindling i Sveits i fjor.
- Politiets anbefaling om at man anmelder.
- Ikke leverte varer tilbake til april/mai.

Brækkan ble kanskje ikke anmeldt pga. svindelen i Sveits pga. at de svindlede kundene var i utlandet og dermed vanskelig å anmelde?

Derfor fortsatte han med samme virksomhet i Norge fordi ingen stoppet ham. Nå når han har fått politiet på døra betaler han tilbake til noen av kundene for å unngå mest mulig anmeldelser.

Jeg synes det ser ut til at han kun betaler tilbake for å unngå problemer med politiet og ikke fordi han ikke er en svindler.

Splice

Medlem
5 Aug 2010
54
0
0
Den aktuelle loven er Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven):

LOV 1984-06-08 nr 59: Lov om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven).

Se på kapittel 5. Omstøtelse.

§ 5-5. Ekstraordinær betaling.

Betaling av gjeld som skyldneren har foretatt senere enn tre måneder før fristdagen, kan omstøtes hvis betalingen er foretatt med usedvanlige betalingsmidler, før normal betalingstid eller med beløp som betydelig har forringet skyldnerens betalingsevne, forutsatt at betalingen etter forholdene allikevel ikke fremtrådte som ordinær.

Fristdagen = 08.11.2010.

Slik jeg tolker loven vil bare dette vilkåret være aktuelt:

"med beløp som betydelig har forringet skyldnerens betalingsevne".

Dette vilkåret sier at utbetalingen fra Brækkan må ha vært av en viss størrelse i forhold til Brækkans totale aktiva på utbetalingstidspunktet.

Dermed kan man anta at de som har mottatt tilbakebetaling fra Brækkan i ukene før konkursen kan vente seg et tilbakebetalingskrav. Fordi Brækkan like før konkursen må antas å ha hatt lite penger, og da vil en utbetaling være stor i forhold til samlede aktiva.

Kunder som har fått penger igjen i f.eks. august eller september vil nok ikke få krav om tilbakebetaling, siden jeg vil anta at Brækkan på det tidspunktet hadde endel penger, og en utbetaling var da ikke stor i forhold til hans aktiva.

olemj86

Medlem
6 Jul 2008
1.861
0
0
Årets handel????

Alcaimport avsluttet idag mange aukjsoner på QXL Auksjoner - kjøp og salg av nye og brukte produkter på nettauksjon

Dette var vell kanskje det største kuppet..

Se pris på auksjon i denne link:
1KR CRAZY WEEK! Samsung 58 Plasma-TV PS58C6505 i vår QXL.no

Og se ny pris i denne link på prisjakt.no:
PS58C6505 - Søk hos Prisjakt

Han solgte 2stk, de gikk for 9400,- og 9600,-
Ny pris idag er 18.889,-

Så gjenstår det bare og se om de får tv'ene...
Får håpe det for kjøpers del ... Og i såfall har de gjort en BRA deal... :)

balder22

Medlem
5 Feb 2010
54
0
0
Revox skrev:
Spørre før man kritiserer? Hvorfor skulle det være nødvendig å spørre?
Det er all grunn til kritikk spør du meg.

Eg veit ikkje, men eg er kjempe fornøyd med varene. Begge produktene er sendt fra Norek, ordrenr har eg og kvitering. Så eg ser ingen problemer med å reklamere på produktet viss det skulle bli noko feil med det. Norek har like stort ansvar med å ordne opp som Alcaimport.

balder22

Medlem
5 Feb 2010
54
0
0
Qxl

Vil qxl gi beskjed til oss som ikkje har betalt inn kor tid det er sikkert å betale til Alcaimport?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.139
142
63
Grattis, ja nå kommer garantert en av dere på Tv2, dette er jo en kjempenyhet...

Gleder meg til å se Tv2 på jakt etter Brekkan og co..

Albedo

Medlem
6 Jul 2010
18
0
0
Qxl og posen med det urene melet:
Karakterene til en selger sier noe om hvordan selgers tidligere handler har gått, og karakterboken fungerer derfor som en sikkerhet for deg som kjøper.
-
QXL kan ikke slette karakterer uten tillatelse fra karaktergiver, med mindre det ikke er et åpenbart grunnlag for at karakteren skal slettes.
-
QXL har gjennom mange år arbeidet for våre brukeres sikkerhet.
Vi har utarbeidet en rekke systemer som gjør at du som medlem kan føle deg trygg ved handel på vår side.
-
Etter gjennomført handel kan karakterer gis til hverandre som viser hvordan kommunikasjon, betaling og leveranse fungerte. Alle karakterene samles i karakterboken og kan enkelt sees fra gjenstandssiden. På denne måten blir andres erfaringer bokført og useriøse aktører utestengt.
-
Du har ikke mulighet til å endre eller slette karakteren selv etter at den er avgitt. Hvis du har gitt en karakter som du angrer på eller ønsker å endre, vennligst kontakt QXL-kundesenter slik at vi kan slette den for deg og du kan gi en ny.

Bold i sitatet er det Qxl selv som uthever på deres side, ja.. faktisk, er det egentlig noen tvil om hva Qxl i lengre tid har bedrevet med?

Håper at TV2 hjelper deg tar seg en tur innom Akersgata 32 ved slutten av repotasjen, slik at vi får en cliffhanger og i neste episode grilles den store fisken.

Edit: Merkelig hvis TV2 ikke enser denne godbiten, men her på berget så ville ikke slikt være en overraskelse.

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
34
Lurerier

Han kan ikke ha lært mye etter Ricardo saken hvis han har "dummet" seg ut igjen............

mrmoon30

Medlem
15 Nov 2010
3
0
0
Sveits?

Har tidligere lest at Brækkan drev svindel i Sveits. Hvis dette stemmer regner jeg med at han hadde konto i Sveits. Hvis dette er tilfelle, kan denne være dratt over av pappa Brækkan? Slik at Kolbjørn egentlig har en del penger stående på en konto norske myndigheter ikke vet noe om? Bare en teori, men den kan jo stemme hvis det stemmer at han har vært aktiv i Sveits.

olavknu

Medlem
11 Sep 2008
9
0
0
Vant QXL-auksjon på bærbar PC. Betalte 10.desember og har fortsatt ikke fått den levert!

Oppdatering 16.2.10: Jeg ba om å få pengene tilbake etter at varen ikke var mottatt etter 2 mnd. Etter noen dager ble pengene refundert og satt inn på min konto. Veldig bra!