Akustikkpaneler med rockwool?

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
15
0
1
Hei

Skal lage meg noen lydpanler for kino, ønsker litt allround paneler... Så har jeg en haug med rockwool markplater liggende... Kan jeg bruke disse eller bør jeg ha normale rockwool plater? Bruke 5cm normal plate + 5cm markplate?

Når jeg leser på nett ser det jo ut som markplater og lydplatene fra rocker samme med unntak av at markplater er uten folie?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Hei

Skal lage meg noen lydpanler for kino, ønsker litt allround paneler... Så har jeg en haug med rockwool markplater liggende... Kan jeg bruke disse eller bør jeg ha normale rockwool plater? Bruke 5cm normal plate + 5cm markplate?

Når jeg leser på nett ser det jo ut som markplater og lydplatene fra rocker samme med unntak av at markplater er uten folie?
Det er trinnlydsplater du mener? Disse er alt for harde og vil kun dempe øvre frekvenser. Disse vil gjøre at rommet oppleves ubehagelig og være i, dott i ørene følelse ( dersom du tenker å bruke disse til første refleksjon osv) Da er vanlig rockwoll flexi A mye bedre og anbefales.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
15
0
1
Tanken er å prøve å få en bedre lydopplevelse ja totalt sett. Det blir kun en sofa som møbel, så scenemolton forran bakveggen.. På vegger og tak er det furu panel, og spon med tapet på en vegg. Så ønsker å "roe" ned rommet litt. Men da skjønner jeg at disse markplatene ikke er riktig isolasjon til formålet.

9 Jun 2019
481
58
28
Det er også noe jeg tenker på, men jeg blir aldri klok på det. Nå heter det vel rockfon? Men ifølge det jeg har hørt er det best med 30 millimeter dybde fra bakvegg. Jeg vurder og kjøpe 2 ferdig bygde aukstikkplater. Men mange er veldig dyre syns nå jeg. Også er det skal man lime eller bruke drill? Og lime de da går de vel aldri av igjen? Også er det mange som bruker måle programmer til og måle akustikken først. Noen synspunkter på måle programmer og montering? Takk. Og hvor får man akustikkplater som kan henges bak høyttalerne til rundt 1000lappen? Jeg så surround.no hadde inne noen, men de har det ikke mere.🤔😞

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.207
291
83
Tanken er å prøve å få en bedre lydopplevelse ja totalt sett. Det blir kun en sofa som møbel, så scenemolton forran bakveggen.. På vegger og tak er det furu panel, og spon med tapet på en vegg. Så ønsker å "roe" ned rommet litt. Men da skjønner jeg at disse markplatene ikke er riktig isolasjon til formålet.
Altså dersom du får mange av de, men skal du ta det litt seriøst så blir det mange.

9 Jun 2019
481
58
28
Skjønner. Alle har jo ikke perfekt rom. Kanskje bare 30 prosent. Jeg har dessverre ikke mulighet og dempe første refleksjon på grunn av rommets konstruksjon. Men tenker to bak høyttalerne og to i taket. Men hvordan skal du monterer de? Det må vel bli lim tenker jeg. Er vel smart og måle først da. Jeg tror bare jeg kjøper 4 stk og setter de opp. Har hørt om folk som har gjort det uten og måle noe som helst. Nå er det jo ikke så bra med og dempe for mye heller. Akustikk er meget vanskelig.

Kenneth_A

Medlem
31 Mai 2019
15
0
1
Det er trinnlydsplater du mener? Disse er alt for harde og vil kun dempe øvre frekvenser. Disse vil gjøre at rommet oppleves ubehagelig og være i, dott i ørene følelse ( dersom du tenker å bruke disse til første refleksjon osv) Da er vanlig rockwoll flexi A mye bedre og anbefales.

@Karmann vil det fungere å bruke Glava istedenfor Rockwool? Har en del plater med Glava liggende, eller må det være Rockwool pga sammensetningen av selve isolasjonen?

Galder

Medlem
22 Aug 2019
13
2
3
Hmm, jeg har en hel del Glava akuduk Pluto plater. Jeg har tenkt til å bruke de hovedsaklig som absorbentplater på veggene. Jeg hadde også tenkt å egentlig bruke de som "bassfeller" og fyll i fronten rundt høytalere osv. Er de for "harde" eller har de andre negative egenskaper som gjør at det er bedre å bruke vanlige rockwool flexi-a plater? Og spiller det mye rolle om en legger de ned i stedet for å legge de "riktig" vei (de har jo en hard side)?