Aktos hjemmekino

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
akto skrev:
Takk for det Jerome, hyggelig å se deg igjen. Og tusen takk for alt katte-utstyret. Jeg fikk ikke med meg dette før du hadde reist :D
Bare hyggelig, det var ikke mye. Pusen min har sluttet å leke med disse for lenge siden, hun vil bare ha ekte leker. 9 halshugget/halv-spist mus (det er de vi fant foran garasjen) på en natt er rekorden. Gjett om hun var stolt :mrgreen:

akto skrev:
Når det gjelder dialog fra senter så må du høre dette ved en senere anledning. Da du var oppe så spilte jeg og Per Christian en 2L Blu-ray, og da er ikke presence med i særlig grad. Jeg byttet aldri modus tilbake til film så det var urutinert av meg, men siden jeg aldri satt i sweetspot fanget jeg ikke opp dette.
Ok. Det viktigste er at du er fornøyd. Du trenger ikke å overvise meg, jeg stoler på deg.

akto skrev:
Når det gjelder bass så er subwooferne kalibrert for midtre sete i front. Hva som skjer andre steder har jeg ikke brydd meg om, men det kan godt være at dette endrer seg med de to Ken Kreisel subwooferne :D
Men det er akkurat det. Som jeg sa til deg i går så synes jeg at bassen var bedre på side settene enn i midten (prøvde andre sofa og det var det samme).
Men det kan hende at jeg liker litt mer fysisk bass enn du gjør.

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.132
1
38
44
Stavanger
Se det.. Velkomen tilbake Akto, gleder meg virkelig til å følge denne tråden. Det var kjekt du fant veien til AVforum igjen.

Håper jeg får tatt en tur til deg når du blir ferdig.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Nobleman skrev:
Det er laget en Apps til Linn sine DS spiller som heter ChorusDSHD som jeg anbefaler til de som har Linn DS og bruker Ipad. Synes den virker bedre en Songbook og plugplayer både mhp layout og stabilitet.

Jeg bruker foreløbig ChorusDS (ikke HD) og den er klart bedre enn Songbook og Plugplayer. Svært stabilt og fungerer godt.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Hehe, joda - på et vis... Den står nemlig i gangen enda. Jeg var ikke hjemme før halv to på natta, og med 39,2 i feber. Siden har jeg ligget rett ut. :mrgreen: Så hun imponeres hver gang hun må gå over den ...

overland

Medlem
6 Feb 2007
540
0
0
minhjemmekino.no
Hei
Hva med teppefliser? skulle du ha et uhell å søle noe som ikke går vekk er det bare å bytte ut en teppeflis.Ikke så lett med et teppe som er hel-limt...

Mvh
Overland

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Jeg håper du tar på deg oppdrag. For da vet jeg hvem jeg skal kontakte.
Dette kan du!

Regner med du gleder deg stort til ferdig resultat og få hørt helt nye høyttalere. Du har vært foruten hjemmekino en stund så vidt jeg har skjønt.

AnaXyd

Medlem
30 Nov 2006
2.157
0
0
Er det mulig å få se noen frekvensrespons i nærmeste fremtid? :D Spent på hvordan rommet fungerer.

Per Christian

Medlem
16 Des 2006
4.715
0
0
Takker for i går:) det var en veldig fin opplevelse! Rommet er utrolig gjennomført! veldig lunt og godt. så man kan vel si at forventningene ble oppfylt;)

Ble litt overrasket over det første demo sporet du valgt og spille for meg, justin bieber med baby, men hver sin smak:mrgreen: :mrgreen:

det som imponerte mest var frontene på musikk alene, Utrolig dynamikk og evnen til og få frem detaljer og "rom" i lydbilde var utrolig bra! var gøy og høre åssen akustikken på opptakene ble gjennskapt i rommet ditt, her er det bare og skru lyset av og nyte:-D lydbildet var også utrolig presist og stort. var utrolig gøy og høre på den sangen som var innspilt på en pub i afrika, følte nesten fluene surra rundt hodet hehe:mrgreen: jeg synes også bassen var utrolig bra på frontene! for min smak så holder det lenge:)

på film så hørte man også den dynamiske mellomtonen/diskanten, det står ikke på trykket:) jeg la også merke til dette med senteren, nå har jeg vendt med til og ha senteren midt i bilde så da blir man vel litt var på dette, men siden presensen ikke var helt med så tror nok dette mye bedre:) Adam subene imponerte også! trykket var veldig bra, jeg synes også de spilte rimelig dypt, jeg hadde lett klart meg med det de leverte8) men ikke atle, så når kk'ene blir satt in tror jeg det blir vilt!

Dette var en veldig fin opplevelse:) hyggelig og hilse på kone,barn og katt:)

torsteinvh

Medlem
24 Jul 2003
3.491
0
0
akto skrev:
En ekte oddo :mrgreen:

Jeg skal kikke på den!
Skal du ha en Oppo BDP-83 kan det være lurt å ikke vente så lenge... De er ikke i produksjon lengre, og lagret hos Oppo er tomt...

Jeg bestilte en fra Amazon når jeg så at produksjonen var stoppet, men de er også 'out of stock' nå.

BDP-93 er vel ikke offisielt lansert enda, så om den kommer til å ha flytting av undertekster eller ikke er ikke bekreftet. Den har imidlertid et annet chipset enn BDP-83, så jeg ville ikke tatt det for gitt at det kommer til å være mulig å flytte teksten på den...

norcad

Medlem
27 Nov 2005
10.553
0
0
Fortsett å tenke på Ekornes Jazz du!
En ting er utseende og sittekomfort (eh vel to ting da), en tredje er kvalitet.
Og ja de er nydelige.
Lite som slår møbler fra vårt eget vestland når man summerer de tre satt opp mot pris. IMO.

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
0
36
akto skrev:
Hehe, joda - på et vis... Den står nemlig i gangen enda. Jeg var ikke hjemme før halv to på natta, og med 39,2 i feber. Siden har jeg ligget rett ut. :mrgreen: Så hun imponeres hver gang hun må gå over den ...

Uff da. Sånn bare for å sette punktum for en trivelig kjøretur liksom..

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Ellers har jeg gått i gang med å bytte drenering, eller bør jeg kanskje si legge drenering. Det som lå der fra før kan ikke ha hjulpet stort ... Tette røde teglsteinsrør, hmmm - det så ikke særlig effektivt ut.

Nå kan jeg trygt si jeg har gapt over en munnfull, dette er mye jobb, og plenen vår må opparbeides fullstendig på nytt. Heldigvis kommer byggmester Bob og et par andre i morgen for å bistå med muskler og moralsk støtte :mrgreen:

Hva man ikke gjør for 20 cm ekstra takhøyde i kinoen!

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Skulle gjerne det, men siden det er vanskelig å finne et kult vegg-til-vegg i rett lilla så tipper jeg det blir enda verre å finne teppeflis i rett kvalitet. Tips?

Edit: De teppeflisene jeg har vært borti har et ganske industrielt preg over seg. I kinoen er jeg på jakt etter det stikk motsatte; hygge og lun varme ;)

bwa

Medlem
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
akto skrev:
Nja, jeg har en rekke ideer når det gjelder subløsninger, men de uttakene er kun uttak. Hvis det skal på flere så splittes signalet. Pr nå skal det kun inn to subwoofere i front; Adam Tensor SW393

SW393 - Description | ADAM Audio GmbH

Phju... godt å høre. Husker jeg leste en artikkel for mange år siden, og for å få maksimal jevnhet uten dipper/topper må du bruke 16 stk... Men 8 vil også funke. en i hvert hjørne både gulv og tak...

Detta blir nok bra, ville jo bare erte deg litt :twisted:

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Orso, jeg tenkte faktisk jeg skulle kontakte deg vedrørende akustikk, du har så god kontroll på dette og mange gode tips og forslag rundt omkring. Du er jo en barrikadekjemper for god lyd som jeg har stor respekt for! Det er like greit å ta det her slik at andre kan dra nytte av kommunikasjonen også.

Slik rommet bygges gjøres like mye av utseende som at det skal være dedikert, dog med kompromisser - noe jeg ikke legger skjul på. Aller helst ville jeg bygget opp alt etter de aller beste metoder for akustiske tiltak, men dette skal være et rom like mye til fryd for øyet som for ørene. Men likevel føler jeg at med alle de åpne feltene skal det kunne være mulig å få til noe som fungerer svært bra bak det tynne høyttalerstoffet jeg skal spenne rammene med. Jeg tenker (min opprinnelige plan) at de første feltene på sideveggene i front skal dempes med 12 cm akustikkplater, jeg bruker Rockwool. Det vil ta alt av førsterefleksjoner i et ganske bredt spekter. Dernest tenker jeg enkle lag med 30 mm plater i de åpne feltene i taket. Her har jeg mulighet for å få 2-3 cm luft bak platene for å øke virkningsgraden ytterligere. Men hva tenker du om resten av rommet, bak rammene? Dette er en del jeg ikke har gjort meg opp noen mening om enda, men jeg har fått tips om å bruke akustikkplater rundt inwallsene for å øke den akustiske baffelbredden, siden den mekaniske bredden er veldig begrenset. Hadde vært spennende med innspill fra deg om alt dette :D

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Er det noen som kan lage, eller kjenner til et firma som kan, frese/stanse ut små firekantede hull i plastplater etter en målsatt tegning? Størrelse ca 7x12 mm (USB-størrelse) og RJ45-størrelse.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.162
34
48
Gratulerer med en flott kino Akto!:)
Jeg ønsker også å se en frekvensmåling om enn ukalibrert.
Spent på subene dine spesielt da,bassglad som jeg er.lol:)
Hvor mye veier hver enkelt Adam 15" sub?
Har de like mye bunndrag som de to ultraene du hadde i den forrige kinoen din?