Aktos hjemmekino

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
Tusen takk for i går Atle, det var veldig hyggelig å komme på demo. Siste gang jeg var i dette rommet så gravde vi! :mrgreen: Derfor var jeg ganske nysgjerrig på resultatet. Bildene viser mye men å oppleve det selv er mye bedre.
Og det er uten tvil et utrolig fint rom du har der. Og ikke minst Adam høyttalerne er imponerende. Du har veldig god smak. Du kan være stolt ;)

Jeg er veldig enig i det Bjørn-Erik (BEF) skriver. Det er helt utrolig hvor detaljert lydbildet blir.
Hvis jeg skulle sette fingeren på noe så er det to ting:
1) Senter kanalen din. Kanskje er det fordi jeg er mer følsom enn de fleste på dette men det er ganske tydelig at dialogene ikke kommer fra midten av duken. Presence hjelper litt.
2) Lys refleksjoner på høyttalerne dine. Siden resten av rommet foran er veldig bra dempet så blir det veldig synlig. Men jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker å dekke disse fine høyttalerne med scenemolton.
Men som sagt er jeg kanskje litt over gjennomsikte opptatt av disse to...

Du har en utfordring i bass området for de settene i midten. Ikke usannsynlig at de 2 subbene du har bak på hver side kan hjelpe deg på film. På musikk kan det være litt vanskeligere. Det blir spennende å se hvordan du løser det.

Også fikk jeg hilse og leke litt med Sarah. Gratulerer med ny familie medlem!
Nydelig katt... Hun virker som rolig og snill. Hun kommer helt sikkert til å gi dere mange mange timer med kos og glede :)

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
RoKo skrev:
Fungerer utmerket på australske filmer av typen pq! :mrgreen:

Free beer
Two Aussies are adrift in a lifeboat. While rummaging through the boat's provisions one of them finds an old lamp. He rubs the lamp and a genie suddenly appears. This genie tells them that he only grants one wish.

Without giving much thought to the matter, the lamp finder blurts out, "Turn the entire ocean into VB!"

The genie claps his hands with a deafening crash, and immediately the entire sea turns into beer.

The genie disappears and only the gentle lapping of beer on the hull breaks the stillness as the two men considered their circumstances.

The second Aussie turns to the first and says, "Nice going mate! Now we're going to have to pee in the boat."

Nobleman

Medlem
12 Sep 2004
361
0
16
www.nobleman.no
kenti skrev:
Ved første øyekast kunne det se ut som at du skulle bytte høyttalere ut fra bildet av Linn-komponentene ovenfor, men nerva ble fort roet etter å ha lest innlegget ditt.

Linn-settet ser utrolig bra ut, og i likhet med flere andre kan jeg nok kjenne et lite stikk av misunnelse jeg også! Når det gjelder styreenhet er iPaden helt genial. Var selv hos en kollega som kjører Mac/iPad-kombo på sitt Adyton 1.6-oppsett for et par dager siden, og jeg må ærlig talt innrømme at et liknende oppsett hva gjelder styring av musikk frister veldig! iPad kan med andre ord anbefales på det sterkeste til dette (det er vel egentlig det eneste den duger til også, sett bort fra surfing da :) ).

Det er laget en Apps til Linn sine DS spiller som heter ChorusDSHD som jeg anbefaler til de som har Linn DS og bruker Ipad. Synes den virker bedre en Songbook og plugplayer både mhp layout og stabilitet.

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
Jøss, så mye du har gjort på bare noen dager!

Drenering: var det ikke det du hintet på lørdag men da sa Monica nei til?;-)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Counterpointer skrev:
Jeg tror en mørk lilla farge vil bli kjempekul. Lilla kan vel bli The new Red, i kinosammenheng 8)
En tanke jeg får i denne sammenheng er lyset du skulle ha bak panelene, hva med lilla der også ? Blå dioder blir fort lilla med litt rødt og røde blir jo lilla med litt blått (liker du tanken så går det vel an å få diodene på Adam til å bli lilla også)................

Jeg tror ideen med lys bak panelene er skrinlagt ;)
Når det gjelder det blå lyset fra diodene så kommer den til å skinne mot svart kapsling og lilla tapet, og siden den type lilla jeg skal ha ligger så nært sort blir det blå lyset å skape en kul overgang fra blå til lilla - tror jeg. Kan bli ganske hårete det der ...!

20 Jan 2005
15.700
0
0
Det er litt morsomt at når en går inn på Adam sine nettsider så er det dette bildet som fronter "Homeaudio"

Hvis jeg ikke tar feil er vel dette dine høyttalere og bildet er tatt av deg i en kino du ledet byggingen av. 8)

ganilsen

Medlem
20 Sep 2007
8.548
0
36
akto skrev:
Det har ellers ikke skjedd noe nytt i kinoen, men i går så jeg og fruen vår første film på anlegget, til tross for manglende kalibrering og andre mangler. Det er følgende å bemerke etter den seansen:

1. Surroundkanalene og anlegget for øvrig fungerer fantastisk!
2. Subwooferne graver dypt og sparker godt. Jeg savner absolutt ingenting i så måte!
3. Jeg føler en indre fred over at alt fungerer etter lang tids lagring.
4. Herved er all embalasje til alle høyttalere kastet, noe som for min del betyr at dette vil bli stående lenge!

Nå gleder jeg meg til å begynne kalibreringen for alvor :D
Dette lover godt. :D

77ene er definitivt heftige som bakhøyttalere. Råere enn det de fleste har som fronter. :D

Subene er jeg derimot spent på. :)

Geir Arne

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Takk for det Jerome, hyggelig å se deg igjen. Og tusen takk for alt katte-utstyret. Jeg fikk ikke med meg dette før du hadde reist :D

Ja, høyttalerne har mange gode egenskaper, og både oppløsning og dynamikk er noe for seg selv. Vi testet jo også hvordan romfølelsen ble, til tross for effektiv demping av førsterefleksjon :mrgreen:

Når det gjelder dialog fra senter så må du høre dette ved en senere anledning. Da du var oppe så spilte jeg og Per Christian en 2L Blu-ray, og da er ikke presence med i særlig grad. Jeg byttet aldri modus tilbake til film så det var urutinert av meg, men siden jeg aldri satt i sweetspot fanget jeg ikke opp dette.

Når det gjelder bass så er subwooferne kalibrert for midtre sete i front. Hva som skjer andre steder har jeg ikke brydd meg om, men det kan godt være at dette endrer seg med de to Ken Kreisel subwooferne :D

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Ellers ser det nå ut til at jeg har en avtale om salg av hele Ekornes-settet mitt til en kar fra Lillestrøm. Da er jeg et skritt nærmere mål.

Jeg tenker mye på Ekornes Jazz og E200. Jazz med tilhørende krakker i sort microfiber foran (3 stykker), og én E200 (også sort) på bakre rad. Begge stressless og i microfiber.

Jeg tror det er lite som kan konkurrere med dette når det gjelder både utseende og sittekomfort?

31 Okt 2004
16.666
2
38
akto skrev:
André: Sofaen er vanskelig å ta bilder av, og den ser bedre ut IRL :D
Det kan jeg godt tro på. Er jo av og til forbi den veien, så når kinoen er klar og hvis jeg får lov, vil jeg gjerne be om audiens en gang.:-D

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
Google fant noen butikker som selger tepper rundt Oslo - mulig at de har lilla?

- IKEA (Tepper)
- Intag AS
- Kongelf. Som de skriver selv: "Designtepper - formgi ditt eget teppe - alt er mulig". Blir helt sikkert ikke billig :)

Strike Ace

Medlem
1 Apr 2005
1.539
0
36
Utrolig morro å følge med på prosessen Akto!
Ser veldig gjennomtenkt og bra ut.
Det er ikke mye som er overlatt til tilfeldighetene her tror jeg. ;-)

Kunne ikke la være å se på subbene du vurderer.
De elementen ligner stort på Aurasound NS15.

Komlo

Medlem
10 Sep 2010
8.067
0
36
Meiner det ikkje var så lenge sidan sist eg las i tråden din, og då var det eit omtrent halvferdig rom. Du må jo hatt eit heilt ekstremt tempo:)

Blir beint skamfull over at rotteholet mitt ikkje er ferdig endå:)