Aktos hjemmekino

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
akto skrev:
Jerome: Jeg har glemt å svare på PM-en din, men det skal vel la seg gjøre om det fortsatt er aktuelt! Og du er hjertelig velkommen på besøk. Hvis det regner en kveld så er det best, men jeg skal si i fra når jeg vet hvordan jeg jobber denne uka :D
I morgen (torsdag) kommer det mye regn. Passer det for deg/dere?
Send meg en PM hvis det passer :)

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
E6-dpq oddO skulle vel være et godt valg, ja. Fungerer utmerket på australske filmer av typen pq! :mrgreen:

Vetteman

Medlem
27 Jan 2006
9.982
0
0
48
Anfield skrev:
Min erfaring også. Naim trenger å "parres" med høyttalere som ikke er spesielt laidback i toppen, da har du nirvana i sikte....

Det er vi sååå enige. Jeg har dog aldri hørt Linn, men settet var ihvertfall veldig WAF-ete og det er jo aldri feil:-D

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
akto skrev:
Jeg har lest om at mange sliter med trafostøy fra elektroniske trafoer, men har aldri merket noe i eget rom. Selv ikke når jeg hadde Avantgarde, og disse tok jo nesten inn politiradioen når dem kjørte forbi ...

Uansett har jeg lagt opp tre dedikerte kurser til kinoen, så får vi se :D

Det er akkurat det som som er hovedproblemet: en god del elektroniske produkter støyer enormt mye og det er absolutt ikke lurt koble disse på samme kurs som hifi anlegget (eller omvendt).
Den enkleste og billigste løsningen er som Atle beskriver her, å koble anlegget på et separat kurs :)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Var det ikke høsten 2010 jeg satset på da? Jeg husker ikke helt ... :mrgreen:

Slik det ser ut nå blir det forhåpentligvis i løpet av vinteren, noe annet tør jeg ikke anslå. Egentlig kunne jeg blitt ferdig i løpet av 14 dager hvis jeg hadde hatt teppe og var ferdig med å rette av gulvet. Men jeg har en god del k-rør som skal trekkes gjennom gangen utenfor kinoen, så jeg skal gjøre meg ferdig med den først. Jeg støpte gulvet der ute i sted, så det er i alle fall gjort. Bilder kommer senere.

BTW, Tiger: Den videoen burde nesten vært sticky i denne kategorien :D

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Det er jo nå det begynner å lukte fugl av dette! Fikk også en telefon fra Teppeland i går og nå hadde teppet mitt kommet. Jeg satser på å hente det på lørdag. Så får vi tro tapetet kommer tidlig neste uke og da er nesten alt på plass.

Det er en helt fantastisk følelse å lage ting selv, og være så nøye som ens egne kvalifikasjoner og kompetanse tillater. Man lærer dessuten noe hvert bidige minutt man holder på :D

Og når det gjelder bilder så er dette jeg driver med her for det aller meste totalt uredigerte snapshots. Bare vent til kinoen er ferdig og jeg skal ta de ordentlige bildene, da skal jeg gjøre meg så flid som aldri før! :D

Og det er bare å stikke innom, du er velkommen når som helst! (gjelder dere begge)

20 Jan 2005
15.700
0
0
akto skrev:
Først skulle jeg ha projektorfestet skrudd fast i 22 mm MDF, men etter å ha gjort noen forsøk på dette i går ble jeg ikke 100 % trygg på at dette ville holde i det lange løp, skruene dro liksom ikke godt nok. Så da ble det drastiske tiltak. 12 mm betonganker! Det kommer ALDRI til å ramle ned. Dette kan man løfte en bilmotor i ;)
Konge :mrgreen:

Atle spesial "du kan aldri få for mye overkill"

Projektorboksen ser veldig fin ut, ser ut som det kan bli plass til en VW 1000 eller lignende ved en senere anledning 8)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
dwdbard skrev:
Det er bare og gratulere! Dette blir kjempe flott!

Du holder ett helt sykt tempo! skjønner ikke at det er mulig og få gjort så mye på så liten tid!

Stian

Takk for det! Jeg klarer som regel å jobbe 4-7 timer hver dag. Det gjelder å holde et jevnt tempo og ikke surre bort tid på lure løsninger og mange pauser :D

Komlo

Medlem
10 Sep 2010
8.067
0
36
Hakeslepp!

Eg er sinnsjukt imponert over det du har gjort, Akto! Det ser jo heilt fantastisk ut.

Bøyer meg i støvet...

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
0
Tronic, du har Green Glue, som ikke er lim, men som har mekanisk avisolering, har hørt "Oddo" leverer en tube med på hver spiller...

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
kenti skrev:
Ved første øyekast kunne det se ut som at du skulle bytte høyttalere ut fra bildet av Linn-komponentene ovenfor, men nerva ble fort roet etter å ha lest innlegget ditt.

Ingen fare for det. Jeg skulle nok gjerne hørt et skikkelig Linn-oppsett med høyttalere og effekt i min egen kino, men på de høyere nivåene her blir det pokker så kostbart ...! Dessuten er jeg nå 100 % Adam :!:

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
0
36
Dere er klar over at det ikke er noen filtrering mellom kursene i sikringsskapet? Eneste forskjellen på å ha noe på samme kurs og på ulike kurser er strømkapasiteten. Alle kursene er en del av samme strømkrets og eneste skille er en sikring.

Man kan imidlertid få redusert støy rett og slett ved at strømmen må ferdes gjennom flere komponenter før støykilden når anlegget. Uansett er dedikerte kurser lurt å ha og det blir aldri dårligere, men det foregår ingen magisk strømfiltrering eller separering fra andre støykilder i huset.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Her kan dere se et bilde av de tre teppetypene jeg har kikket på til nå. Den til venstre er utrolig vanskelig å ta bilder av siden fargen oppfører seg helt merkelig avhengig av hvordan hårene ligger og lyset faller. Veldig kult og skyhøy kvalitetsfølelse - varmt og ekstremt mykt - men akk så dyrt; 780,-/m2. Det til høyre har den fargen jeg liker best, dette teppet er også for såvidt innenfor rimelighetens grenser både når det gjelder pris og kvalitet; 560,-/m2. Det siste teppet er langhåret og med en mer rødaktig tone - sikkert veldig bra akustisk, men med en ikke fullt så høy kvalitetsfølelse, 298,-/m2. De to første er fra Teppeland mens det siste er fra Teppeabo. Jeg er i tvil men tipper jeg kommer til å gå for det teppet som ligger til høyre. Hvis jeg da ikke skulle slumpe til å finne noe alternativ. Tips til hvor man kan kjøpe tepper av vegg-til-vegg-type i Oslo-regionen mottas derfor med stor takk!

Her er et bilde av gangen mot kinoen samt en bod som begge har fått et nystøpt avrettingslag.

Vedlegg

• _MG_1672.jpg
    _MG_1672.jpg
    120,4 KB · Sett: 215
  • _MG_1674.jpg
    _MG_1674.jpg
    195,8 KB · Sett: 151
  • _MG_1675.jpg
    _MG_1675.jpg
    110,1 KB · Sett: 149

bwa

Medlem
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
akto skrev:
Dagens økt bestod i kabeltrekking. Følgende kabler er trukket:

Subwoofer front H
Subwoofer front V
Subwoofer back H
Subwoofer back V

Bare 4 subwoofere ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Hehe, overkill er også et bra band ;)

Tanken med kassa er både å få bygget det så lavt som mulig (dette blir rett over den bakre seteraden) og for å kunne romme andre projektorer i fremtiden.

AndersT2

Medlem
14 Feb 2004
13.711
0
0
www.filmlisten.no
Roger Waters skrev:
Det var lys og det ble enda mere lys, vil tro du vil få en del demolystne folk på døren fremover. Dette må nesten gå ann å få sett levende live uten tvil, du imponerer stort og dette ser helt nydelig ut. :)

Det ser bare bedre og bedre ut. Fantastisk jobbet.

Som Roger ( :D ) sier det er nok mange demolystne folk rundt om. La de ta en arbeidsøkt i hagen for en tur i kinoen, så slår du to fluer i en smekk.