Aktos hjemmekino

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
En litt festlig sak som jeg har glemt å nevne. Jeg laget meg jo en profil til kinoen på Facebook, inspirert av en del kule kinobygg/bilbygg. Og hvem andre enn Jeremy Robison Kipnis trykket liker på siden min! Kan hende litt barnslig men jeg syntes det var stas at mannen med verdens kanskje råeste hjemmekino har funnet frem til min kino - og tydeligvis liker det han ser :mrgreen:

Jeremy Robison Kipnis; Jeremy Robison Kipnis | Facebook

Min: The Purple Theater | Facebook

Kuuuult :D

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Atle, du må ikke overse "Oddo bdp-93", som sies å komme med samme pris som 83 og i tillegg inneha 3D mulighet! Forøvrig var jeg ikke klar over at Oddo 83 hadde flytting av undertekst? Hvis den har det vil jeg tro 93 har det også?
Edit: Tronic var rask gitt :)

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.594
0
0
50
akto skrev:
Etter utstrakt bruk av tenkeboksen i dag er jeg rett og slett kun et tastetrykk unna å bestille komboen Linn Akurate DS og Linn Akurate Kontrol.

Høres veldig smart ut. Ville definitivt gått den veien selv. Lekkert er sikkert og visst, når jeg kjenner et lite misunnelsesstikk så er du på rett vei... ;-)

akto skrev:
Min erfaring med de respektive produsentene går mer på at Naim nok har en litt varmere spillestil, mens Linn er mer karakterløs - i positiv forstand.

Min erfaring også. Naim trenger å "parres" med høyttalere som ikke er spesielt laidback i toppen, da har du nirvana i sikte....

akto skrev:
Da må jeg også tenke på å anskaffe meg en iPad. I kinoen trenger jeg kun den aller billigste varianten.

Da er vel den magiske summen 4099,- for den norske varianten i øyeblikket?

Humac - Nordens største Apple-forhandler. Leverandør av Mac, iPod og Apple software.: iPad

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Skal ikke protestere på det du sier, men det er jo ikke gitt at denne støyen du leser av, påvirker noe?
Hadde dette vært i nærheten av å være et problem, så kan jeg nesten garantere deg at disse trafoene / reguleringene ikke hadde funnet veien inn i Akto´s hule.

For egen del har jeg hele seks elektroniske trafoer (av type Giratronic) jevnt fordelt i mitt lille lytte- og kinorom, uten at dette er noe problem.
Selv med forsterkervolumet på max (som en test), er det absolutt tyst i høyttalerne.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.996
0
0
Wow. Takk gutter. Lærer ting hver dag, inkludert en triviell aften som lille gaveaften. :)

20 Jan 2005
15.700
0
0
Seriøse saker du holder på med nå Atle, ser veldig bra ut :mrgreen:
Må nesten komme innom og forstyrre deg for å se hvordan det ser ut underveis i prosessen. ( Lurer jo på hvor langt du har kommet ute også, det var jo like rå planer for hagen)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Dolbytor skrev:
Ikke noe halvgjort her (som vanlig) :)

sirant skrev:
Blir utrolig spennende å se sluttproduktet her, blir utvilsomt en spektakulær kino :)

Håper på demo muligheter senere :idea:

Takk dere. Demo skal vi få til etter hvert, når alt er ferdig og slikt. Først skal imidlertid de som har hjulpet meg få muligheten, og jeg gleder meg til å invitere disse til en skikkelig helaften :D

20 Jan 2005
15.700
0
0
AndreWerdenskrieg skrev:
Alternativet kunne være å sette inn en ekstra dør der, slik man ofte bruker i studio.
Det måtte i så fall blitt stor ombygging(skyvedør), da det ikke blir plass til at indre dør kunne slått hverken ut eller inn. Dvs at dette er uaktuelt slik jeg ser det pluss at det antagelig ikke er noe problem når "pirken" Akto ikke har lagt det inn.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Jerome skrev:
Hei Atle!

For en stund tilbake spurte om hjelp for å finne noe rimelige høyttaler kabler.

Hva kjøpte du til slutt? Jeg søkte i tråden din men fant ikke noe :)

Jeg har brukt standard 4mm2 CU høyttalerkabel til alle ikke-aktive høyttalere.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.873
82
48
akto skrev:
En litt festlig sak som jeg har glemt å nevne. Jeg laget meg jo en profil til kinoen på Facebook, inspirert av en del kule kinobygg/bilbygg. Og hvem andre enn Jeremy Robison Kipnis trykket liker på siden min! Kan hende litt barnslig men jeg syntes det var stas at mannen med verdens kanskje råeste hjemmekino har funnet frem til min kino - og tydeligvis liker det han ser :mrgreen:

Jeremy Robison Kipnis; Jeremy Robison Kipnis | Facebook

Min: The Purple Theater | Facebook

Kuuuult :D
Synes ikke det er barnslig i det hele tatt - hvem liker ikke smiger da ? :)

Denne kinoen din er såpass gjennomført,at det skal en del til for å ikke la seg imponere av den!

Tronic

Medlem
28 Feb 2006
6.976
8
38
SannaX skrev:
Forøvrig var jeg ikke klar over at Oddo 83 hadde flytting av undertekst?

Oppo har det. Men styr unna Oddo, det er så tungvint å lime fast discene til trayet hele tiden.:)

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Ved første øyekast kunne det se ut som at du skulle bytte høyttalere ut fra bildet av Linn-komponentene ovenfor, men nerva ble fort roet etter å ha lest innlegget ditt.

Linn-settet ser utrolig bra ut, og i likhet med flere andre kan jeg nok kjenne et lite stikk av misunnelse jeg også! Når det gjelder styreenhet er iPaden helt genial. Var selv hos en kollega som kjører Mac/iPad-kombo på sitt Adyton 1.6-oppsett for et par dager siden, og jeg må ærlig talt innrømme at et liknende oppsett hva gjelder styring av musikk frister veldig! iPad kan med andre ord anbefales på det sterkeste til dette (det er vel egentlig det eneste den duger til også, sett bort fra surfing da :) ).

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Jeg har lest om at mange sliter med trafostøy fra elektroniske trafoer, men har aldri merket noe i eget rom. Selv ikke når jeg hadde Avantgarde, og disse tok jo nesten inn politiradioen når dem kjørte forbi ...

Uansett har jeg lagt opp tre dedikerte kurser til kinoen, så får vi se :D

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Det er for øvrig 278 cm under taket i gangen, så stolene som man ser stablet oppå hverandre er ganske brede.

André: Sofaen er vanskelig å ta bilder av, og den ser bedre ut IRL :D

Lokee: Takk for det! Jeg er jo ikke på langt nær ferdig med kinoen og det skulle egentlig vært 10 ukers leveringstid - men det tok bare 4 ...

Så, møblene må stå i gangen enn så lenge. Etter at min kjære dugnadsgjeng var her forrige helg fant jeg ut at jeg skulle bytte drenering på huset. I morgen begynner jeg. Da kommer det en hjullaster og en gravemaskin. Jeg har denne uka fått levert 50 m3 masse (lastebilen satte seg grundig fast på plenen), hugget ned tre store trær, revet verandaen, tatt opp brosteinsbelegningen, handlet Leca for nytt utvendig trapperom til kjeller og skaffet til veie masse utstyr. Gud-vet-hva jeg ikke har fått tak i :D Da blir det å legge ny drenering, bytte hovedvannrør inn i huset samt bytte de gamle soil-rørene til kloakken.

I august kommer snekkeren for å bytte kledning og tak, og søknad for ny verand, terrasse og en stor bod/garasje leveres kommunen i disse dager.

Det skal ikke stå på viljen i alle fall!

Huff og huff - det ser jo ikke akkurat bra ut. Vi trøster oss med at innvendig er vi snart ferdig, og utvendig er bare en sommer unna før det blir strøkent :D

Her satt han godt ...

Og slik kan det kanskje bli.

Vedlegg

• _MG_9881.jpg
    _MG_9881.jpg
    142,5 KB · Sett: 92
  • _MG_9893.jpg
    _MG_9893.jpg
    175,4 KB · Sett: 92
  • _MG_9894.jpg
    _MG_9894.jpg
    202,3 KB · Sett: 96
  • _MG_9897.jpg
    _MG_9897.jpg
    132,4 KB · Sett: 91
  • nytt.jpg
    nytt.jpg
    84,9 KB · Sett: 94

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.045
20
38
41
Dette må jo bare bli helt suverent, Atle. Mulig du har skrevet det tidligere, men når satser du på å være ferdig?

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Fy pokker så misunnelig man kan bli, når man ser slike bilder!

Først og fremst fordi det må være ustyrtelig moro å jobbe seg såpass målrettet mot et prosjekt som garantert vil bli bra! :-D
Dernest fordi jeg for egen del savner gleden ved å "lage" noe slikt sjøl.
Jeg vet hvor godt det kan føles, tiltross for både vannblemmer og spiddete håndledd! Det er jo bare en nødvendig del av det hele. :mrgreen:

Fototeknisk taler jo bildene for seg selv. Grønnere av misunnelse blir jeg ikke. :twisted:

20 Jan 2005
15.700
0
0
akto skrev:
Jeg har kikket og målt en del nå i kveld og jeg har slått fra meg tanken på presence bak. Det blir for mye mikk-makk og lure løsninger, noe jeg er litt allergisk mot ...
Mikk-makk høres absolutt ikke ut som noe du kan leve med nei :mrgreen:

Du finner sikkert en god anvending til de to Adam boksene som blir til overs.

Tror ikke det er et viktig poeng med rear presence som tidligere nevnt, og skulle du mot formodning savne det senere kunne du jo finne en fysisk mindre høyttaler som kunne passet inn uten mikk-makk(kravet til total balanse med kun høyttalere i samme serie "kunne" fravikes her uten at noen kunne hørt det imho).

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Ja, som Counterpointer sier ville det medført betydelig ombygging. Jeg har tenkt mye på akkurat det hullet, men har kommet frem til at valgt løsning også er eneste løsning.

Ellers så sitter jeg ute og soler meg mens fruen er på et foredrag og ungene hopper på trampoline. Jeg føler meg som Grev Dracula her jeg sitter, sola tar godt på en bleikfeit kropp, for sol har jeg ikke fått mye av i år :mrgreen:

Jeg får hjelp til å bære teppe i kveld, og jeg må si jeg gleder meg stort over hver minste fremgang som fører frem til øyeblikket når alle eskene med stæsj skal sprettes :D

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Det har ellers ikke skjedd noe nytt i kinoen, men i går så jeg og fruen vår første film på anlegget, til tross for manglende kalibrering og andre mangler. Det er følgende å bemerke etter den seansen:

1. Surroundkanalene og anlegget for øvrig fungerer fantastisk!
2. Subwooferne graver dypt og sparker godt. Jeg savner absolutt ingenting i så måte!
3. Jeg føler en indre fred over at alt fungerer etter lang tids lagring.
4. Herved er all embalasje til alle høyttalere kastet, noe som for min del betyr at dette vil bli stående lenge!

Nå gleder jeg meg til å begynne kalibreringen for alvor :D