Aktos hjemmekino

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Hehe, AW bor jo ikke langt unna heller, så han kan jo møte opp fysisk og lempe litt stein, så slipper han å kjede seg :mrgreen:

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Dette er som du sier bare ting, og jeg har fått et mer ambivalent syn på nettopp ting i den senere tiden ;)
Jeg har allerede fått fire svært konkrete henvendelser på Adam og Linn, og en av disse er interessert i både Linn og Adam. Jeg er ganske sikker på at dette blir solgt i løpet av uka eller tidlig i neste uke. Jeg hadde trodd at Adam skulle være vanskelig å få solgt - det er jo et tungt marked for tiden, men der tar jeg visst feil.

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
homecinema skrev:
Welcome back! :-D

Og hvor mange mann trenger du for å få ferdig bod og gang...slik at vi kan få startet på det viktige :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: dugnadsånden er stor blant oss AVsindige forumere vet du :twisted:

Takk! Når det gjelder dugnadsånd er jeg fullstendig klar over dette :-D
Det er nesten så det er betenkelig hvor stor viljen til å hjelpe til er blandt enkelte av brukerne!

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
akto skrev:
Lenge siden jeg har vært innom tråden min nå, men det har ikke skjedd noe av betydning. Jeg har dog tenkt en del, og det er to "problem"stillinger som må håndteres:

1. Skal jeg droppe Linn Klimax til fordel for den nye serien med Linn Akurate? Mange hevder at dette spiller svært nært Klimax, men jeg har ikke hørt dem enda. Hmmm .... Det er mye penger i mellom gitt ...

2. Projektor. Jeg har nesten bestemt meg for enten JVC DLA-X7 eller Sony VPL-VW90. Synspunkter på disse, eller andre alternativer? Jeg tenker også på Epson EH-R4000 siden den har motorisert zoom og fokus med minne, slik at jeg slipper anamorfisk linse.

127
127
106

Jeg kan trygt anbefale VW90, jeg har sett JVC X9 og VW90 i samme kino og jeg syns Sony trakk det lengste strået. Også har jeg jo VW90 i min egen kino også da...:-D

Og Scooge 3D er bare en gimmik enda som jeg ikke legger så mye vekt på. Det er første generasjon 3D projektorer som kommer nå så det kan bare bli bedre, så hvis du kjøper for 3D sin skyld hadde jeg ventet et par generasjoner til. Men disse er så utrolig bra på 2D så 3D blir bare en bonus.

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Oh shit!! :shock:
Der kan du nok arkivere det meste av NRK´s programmer også! :mrgreen:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Jeg kan sponse deg med litt Suzukideler hvis du kommer på besøk i Drammen og tar noen bilder i den nye kinoen min...:mrgreen:

OdinBerzerk

Medlem
20 Jul 2010
87
0
0
For henge meg på... Godt å se at det skjer noe i kinoen igjen!
Vi har jo et håp om et lite vorspiel i februar har vi ikke? ;)
Du får si ifra hvis du trenger litt hjelp igjen!

BG

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Når det gjelder tapetet, så tenk på at jeg lyset jeg bruker har et fargespekter fra ******* og skytes rett på tapetet. Når jeg får mye varmere lyskilder fra taket og i nærmest rett vinkel på veggene så vil det fremstå som mye mørkere og ikke så glorete. Den er virkelig kul, og er veldig annerledes å se på når man står i rommet. Men dette vil dere selvfølgelig få se etter hvert :D

Hunter2

Medlem
30 Jul 2009
1.454
9
38
Gratulerer! Meget smakfullt og særdeles høy kvalitet på utstyr og utførelse!

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
LL skrev:
Gratulerer med en superflott hjemmekino!

Hva endte du forresten med i forhold til demping og diffusjon bak panelene dine? Jeg har leste gjennom de siste 30-40 sidene av tråden din og jeg fikk inntrykk av at dette ikke var helt i mål enda. Det hadde vært fint å høre dine synspunkter på området, både i forhold til demping, diffusjon, materialer, plassering og tykkelse.

En annen ting; Hva kan du si om Dynabel høytalerstoffet på panelene i forhold til det som er skjult på baksiden? Er det på noen måte gjennomsiktig slik at alt som er skjult må være matt sort? Hvor sort er forøvrig stoffet i forhold til scenemoltonen i taket?

Takk for det!

Jeg endte opp med følgende (alt gjelder bak de sorte panelene):

Frontvegg: 3cm akustikkplater over hele veggen, med 10 cm ordinær isolasjon bak - ca 30 cm inn til murvegg.
Sidevegger foran dør: 9 cm akustikkplater med 1 cm luft mellom hvert lag - tilsvarer ca 10-12 cm.
Tak foran sitterad 1: 3 cm akustikkplater med 2 cm luft bak mot murtak over hele fakket.
Bakvegg: 6 cm akustikkplater med noen cm luft mellom.

Nå skal det sies at dette er nøyaktig slik jeg puttet det inn i veggen fra begynnelsen av, og jeg fulgte kun magefølelsen og hva jeg har erfart at fungerer fra tidligere. Så jeg har ingen vitenskaplig tilnærming på dette og ikke har jeg noe kunnskap i akustikkberegning heller. Men det fungerer meget godt, selv om det sikkert kan bli bedre :)

Høyttalerstoffet kan man ikke se i gjennom med mindre det befinner seg en lyskilde på baksiden, selv ikke der det er kritthvite vegger. Et nydelig stoff å jobbe med!

Aerik

Medlem
19 Jul 2012
470
0
16
Det er godt å lese at du har det godt og bra Atle, #fantastisk - rett og slett# flott,
sendte deg en mld via HFS, og der dukket svaret opp. :cool:
Keep up the good spirit.

/Arild

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
ambiance skrev:
Velkommen tilbake! Ferdig med å kjøre kross?

Forventningene er store nå som du river ned og bygger opp igjen. Blir en morsom prosess å følge. Lykke til Atle!

A.

He-he, det ble aldri noe MX på meg. Jeg kom ikke lengre enn til RC :mrgreen:

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Egentlig hadde jeg ikke tenkt å kaste meg på 3D-bølgen enda jeg heller, men nå er jeg i tvil.

Kan hende må jeg invitere meg selv til deg en dag Andreas :mrgreen:

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
1
36
Scrooge skrev:
Oh shit!! :shock:
Der kan du nok arkivere det meste av NRK´s programmer også! :mrgreen:

Den kommer med en lett "startpakke" på 12.75 TB, selvfølgelig med mange diskplasser ledig ;)
Ellers har den 8GB RAM, Intel Core 2 Duo CPU på 3 Ghz, Dual core 1.2 Ghz hardware RAID kontroller med 512MB cache, dedikert Intel nettverkskort osv.

Kort sagt et monstrum som spiser NAS-bokser til frokost, lett krydret med en og annen Apple TimeCapsule

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Andreas21 skrev:
Jeg kan sponse deg med litt Suzukideler hvis du kommer på besøk i Drammen og tar noen bilder i den nye kinoen min...:mrgreen:

Ok, det hørtes spennende ut :D

Men, jeg sliter med å finne en dato, det er derfor du ikke har hørt fra meg enda. Men jeg skal komme, bare jeg finner en anledning. Du får en melding av meg om kort tid ...

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
alkar skrev:
Uansett så er det veldig koselig å se at det skjer noe i en av de kinoene jeg regner med at kommer til å holde vanvittig høy standard.
Nei nei, det kommer ikke til å holde en vanvittig høy standard, det kommer til å bli BIBELSK!!! :wink:

Atle: sikkert bare jeg som ikke har forstått dette men kan du legge på et lag med avrettingsmasse og starte å bygge veggene før herdetiden har gå ut? Jeg forstår at det er nødvendig å la gulvet puste men er det mulig å jobbe videre mens den tørke ut?